Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge står maten fremme?


tm100011
 Share

Recommended Posts

Jeg så ikke svaret ditt før jeg svarte, beklager!

Nå får jeg en sånn følelse av at dette må jeg finne mer ut av. Det er kjempefint at dere forteller meg det, for jeg er selvfølgelig åpen for å endre på ting, men jeg er nå en gang sånn at jeg må undersøke på egen hånd, sette meg selv inn i saker og ting også:-)

Hvis du søker litt opp på forumet så finner du mer utdyppende tråder med flinke folk med referanser enn det jeg klarer å forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor gir du kokt kjøtt ? Gi det rått isteden Her pleier ting å stå fremme i ca 10 sekunder. Er det ikke spist har noen andre spist det.

Geo hadde en periode som valp og en periode som unghund hvor han ikke spiste opp maten sin, noen ganger ikke gadd å lukte på den engang. Etter fem minutter eller så tok jeg bort maten igjen. Ville han

Min erfaring med de som pirker i mat, er at de ofte ikke er så lett å belønne med mat. Og jeg foretrekker hunder som er gale etter både mat og leker. Ergo det er viktig for meg, siden jeg liker å tren

Btw husk at du har multi sitering så du unngår dobbel posting.

Multiquoting virker ikke fra Tapatalk via mobilen eller padda så vidt jeg vet? Ikke fra mine enheter i alle fall og de versjonene jeg har.

Jeg multiquoter selvsagt når jeg er på Macen, også hender det at innleggene kommer såpass tett at man ikke rekker det. (Sånn til mitt forsvar og for å informere om at jeg vet hva multiquoting skal brukes til:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagene står det fremme mens vi suser rundt og gjør oss klare til jobb/skole. Blir det ikke spist får han en ny mulighet når vi kommer hjem og da blir det som oftest spist. Kveldsmat blir slukt alltid, uansett. I helger og ferier så blir det ofte at han får dagsrasjonen i en skål og småspiser seg gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matskålen står som regel framme i et minutt (da er det som regel tomt :-P ).

Er det noen av hundene som ikke er interesserte, så står matskålen deres framme til de andre er ferdig med sin mat. Hvis jeg ikke fjerner den da, stjeler en av dem maten til den som ikke ville ha. Så her spiser man enten med det samme, eller så gikk man glipp av et måltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke svaret ditt før jeg svarte, beklager!

Nå får jeg en sånn følelse av at dette må jeg finne mer ut av. Det er kjempefint at dere forteller meg det, for jeg er selvfølgelig åpen for å endre på ting, men jeg er nå en gang sånn at jeg må undersøke på egen hånd, sette meg selv inn i saker og ting også:-)

Edit: Jeg synes det er kjempespennende å fylle på kunnskapsbanken, så nå har jeg helt klart lesestoff å hvile øynene på. Og misforstå meg rett, jeg er ikke i tvil om at du vet bedre enn meg:-)

Ha ha nå får du MYE å lese på!! ;)

Det finnes en million meninger for og imot alle temaer.

Fôring er kjempe spennende tema og du må være obs på at det er mye fanatikere og "nyfrelste" der ute, ikke bli lei deg om du finner mye stygt om tørrfôr (fôrer selv på tørrfôr, kan ikke fôre vom på min hund).

Velkommen inn i " fôringsverdenen" og alle dens tema ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha nå får du MYE å lese på! ;)

Det finnes en million meninger for og imot alle temaer.

Fôring er kjempe spennende tema og du må være obs på at det er mye fanatikere og "nyfrelste" der ute, ikke bli lei deg om du finner mye stygt om tørrfôr (fôrer selv på tørrfôr, kan ikke fôre vom på min hund).

Velkommen inn i " fôringsverdenen" og alle dens tema ;)

Hehehe! Jeg skal nok klare meg helt fint:) Jeg vet ikke HVOR mange diskusjoner jeg har hatt når det kommer til foring av hest, det er ikke få for å si det sånn. Og hestemiljøet er ikke noe bedre eller værre enn hundemiljøet, det er faktisk helt identisk.

Men takk for tipset, jeg kunne jo ha kastet meg inn i det fullstendig uvitende, og mest sannsynlig endt opp med å være totalt forvirret, såret og nervevrak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står maten fremme fra ca klokken 3, og til klokken 8. V&H spiser de utover dagen, annet kjøtt spiser de som regel med en gang.

I de periodene jeg forer på tørrfor, så har de fri tilgang.

Er forberedt på å måtte endre rutiner dersom jeg får et skikkelig matvrak i hus, men foreløpig går det fint sånn, hundene er i bra hold, og regulerer fint mengde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står maten framme til den blir spist opp. Vi har ikke faste tider vi forer på heller. Samme for meg om hun spiser første måltid kl 08 eller 14. Dette er noe jeg har et veldig avslappet forhold til iallefall. Hva er grunnen til at dere tar bort maten om den ikke spises opp med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står maten framme til den blir spist opp. Vi har ikke faste tider vi forer på heller. Samme for meg om hun spiser første måltid kl 08 eller 14. Dette er noe jeg har et veldig avslappet forhold til iallefall. Hva er grunnen til at dere tar bort maten om den ikke spises opp med en gang?

Det er for at hun skal lære seg til å spise når det er mat og at hun forstår at vi ikke driver døgnåpen restaurant. Det blir vel litt det samme som når man lager middag til familien? Lar du den stå på bordet døgnet rundt sånn at alle i familien kan spise når det passer de?

Hun kan ikke ha fri tilgang, da vil hun spise seg tjukk og feit, noe som er helsefarlig. I tillegg så liker jeg faste rutiner i hverdagen. Det skaper harmoni og balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tar bort fordi jeg altid har hatt flere og det ikke skal bli forsvar over ,maten. En hr altid vært mye holere enn den andre. Trangt kjøkken så jeg hadde altid snublet i maten er noen av grunnene Og den viktigste de fleste hundene jeg ahr hatt i hus har ikke stoppet å ete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står maten framme til den blir spist opp. Vi har ikke faste tider vi forer på heller. Samme for meg om hun spiser første måltid kl 08 eller 14. Dette er noe jeg har et veldig avslappet forhold til iallefall. Hva er grunnen til at dere tar bort maten om den ikke spises opp med en gang?

For noen kan det jo handle om at mat bør spises så og så lenge før/etter tunge turer etc.

Når mine får V&H, rått kjøtt eller annet så blir det spist med en gang. De dagene jeg er usikker på om de har fått nok mat får de en skål tørrfor over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står maten framme til den blir spist opp. Vi har ikke faste tider vi forer på heller. Samme for meg om hun spiser første måltid kl 08 eller 14. Dette er noe jeg har et veldig avslappet forhold til iallefall. Hva er grunnen til at dere tar bort maten om den ikke spises opp med en gang?

Da han hadde spisenekteperiode som valp var det fordi han delte hus med en glupsk labrador som ikke trengte å få masse ekstra valpefôr, så hvis han ikke ville spise ble skåla tatt bort så ikke hun skulle forsyne seg heller. Da han begynte med det samme nå i vår en gang tok jeg bort skåla for å lære ham at måltider finner sted til et begrenset tidsrom (ikke faste tider, det opererer vi ikke med her i huset, men at man spiser opp maten sin når man får den servert). Jeg har en aktiv hund og jeg syns det er greit å ha litt kontroll på når han spiste sist før en flere kilometer lang sykkeltur for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri i min karriere som hundeeier opplevd at maten ikke ble spist opp.

Jo, min aller første valp fikk tørrfôr de første 5 månedene av sitt liv, hun var matlei innimellom i de månedene, men det ordnet seg når jeg kuttet ned på måltidene. Etter jeg gikk over til rått så har alle spist fra "værsågod" til det var skrapa.

edit: Ehm... Det var ikke et bidrag til tråden på noen slags måte. Sorry for brainfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for at hun skal lære seg til å spise når det er mat og at hun forstår at vi ikke driver døgnåpen restaurant. Det blir vel litt det samme som når man lager middag til familien? Lar du den stå på bordet døgnet rundt sånn at alle i familien kan spise når det passer de?

Hun kan ikke ha fri tilgang, da vil hun spise seg tjukk og feit, noe som er helsefarlig. I tillegg så liker jeg faste rutiner i hverdagen. Det skaper harmoni og balanse.

I vår familie har vi alltid fått mat når vi har vært sultne, uansett når det har vært :P

Ser poengene dine altså :) Men veldig glad jeg har hunder som kan regulere selv hva de trenger å spise. Får se når neste kommer, får jeg en bunnløs hund så funker det jo ikke å ha mat stående fremme så lenge som jeg har nå.

Da vi hadde mops på besøk så var det bare mat i 10-15 min, og så tok jeg den vekk. Dvs jeg holdt mopsen etter han var ferdig med sitt, og så fikk mine litt tid til å spise på før jeg fjernet det som var igjen... :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tørrfôr: 5 min ca, evt om han ikke viser interesse i det hele tatt. Han var (og er fortsatt) veldig ikke glad i torrfôr og prøver så godt han kan å unngå å spise det. Spiser noen munnfuller også er det greit, men som regel snuser han på det og går vekk skuffa :lol:

Vom og hundemat: Bikkja blir nesten litt hysterisk etter å få maten :lol. Venter på værsågod og får spise og kose seg i sitt tempo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det enkleste hadde vært å bare sette frem maten og la den stå, og bare fylle på etter behov. Men det passer ikke for våre typer hunder, både de to forrige vi har hatt og den vi har nå. De to forrige spiste alltid opp den tilmålte mengden de fikk, men Abby er liten valp på 10 uker. Grunnen til at det ligger igjen mat av og til kan være varmen og at jeg kanskje har målt opp litt mer enn hun strengt tatt klarer å få i seg. Det varierer litt fra gang til gang hvor mye hun vil ha.

Jeg regner med at når hun blir større så vil hun spise opp alt med stor iver og sikkert ha enda mer om hun hadde fått. Og det er jo også litt av greia med store, tunge hunder med god apetitt. De kan ikke få fri tilgang fordi de blir overvektige og som fører til belastning på skjelettet. Da er det nesten bedre at de er litt "magre".

For meg så er det koselig å forberede måltidene, jeg er kanskje rar der:) Holde skålene rene, måle opp og legge i bløt, skjære opp kjøttet og blande inn, ta i oljen i kveldsmaten, tre over gladpack og sette det i kjøleskapet så det er klart til servering...

Ja, jeg er en dullemor uten sidestykke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange grunner til å ikke ha det framme dagen lang.

1. Jeg har flere hunder

2. Ene er matvrak

3. Null kontroll over når hunden burde luftes/har behov

4. Hunden skal som kjent ikke på kraftig tur rett før eller etter mat, gjør det vanskelig når hunden spiser som den vil

5. I forhold til trening ol liker jeg å ta vekk litt mat om det har gått en pakke pølser på trening

6. Hundene skal spise når de får mat, spesielt kjekt når man er på ferie og turer osv.

Men jeg skal aldri ha en hund som får mat kl 7 fast igjen.. Vi stoppet på bil ferie for å fore hunden, og den hunden viste klokka, så når vi var på ag trening så sluttet hun kl 7. Gikk og satte seg ved bilen, skulle hjem hun :gaah:

Nei, mine får når de får og da får de spise, ca to ganger i døgnet men aldri noe fast mønster.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...