Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forbinder du med ulike rasers eiere/ utstillere? :)


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Get over it!! *ler* Det var før jeg hadde sett på en belgerutstilling til mitt forsvar. Nå henger jeg stort sett rundt schæferringen og oppsummeringen er kort og godt: Hillbillies. Herremin så

Man lærer så lenge man lever. Jeg har tross alt lært at IKKE riktig svar på "Hunden din la seg på hodet mitt i natt", er "Ja, men du ligger jo på hans plass" når man drar med seg dame hjem.

Jeg synes det er mye verre å se folk i sine slaskene, halvskitne og ekle klær stille sine hunder som jeg da også antar er i samme shape, enn å se en velkledd handler med ditto velstelt hund...

Posted Images

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt kjenner regler for ting og tang, men disse ligger jo offentlig tilgjengelig på Google og da kan man vel lett dele dem. Bare for å bekrefte ting liksom *fnise*

What-Not-To-Wear-To-Dog-Shows.jpg

Og jeg som skal stille bulle om en måned :blink: Mari! Du får stille henne sjøl! :lol:

Jeg stiller hund i skjørt/drakt innimellom, men da går skjørtet til knærne. Og så varierer det litt, skjørt, bukse, kjole, blazer, tunika :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I finaleringen på f.eks Norsk vinner med spotlight og alle greier, så er det stilig om utstillerne har pyntet seg (i det de måtte føle seg vel i)

Men jeg synes det ser utrolig spesielt ut å dolle seg så opp for å løpe noen runder i en slitt gymsal eller på en støvete grusplass. Og jeg ler litt i skjegget når utstillerne er pyntet til fingerspissene og dommeren står i olabukser på BIR/BIM bildet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om antrekkene til Hyacinth i høy på pæra :P Selv om de ikke er blomstermotiv og sånn, så er mange av de draktene noe hun sikkert lett kunne kledd seg i.

Vel, min hund er kalt opp etter serien - så jeg burde jo kunne kle meg slik for å matche - eller kanskje jeg skal ta en Onslow? ;)

--

Ikke helt med på hva dere sikter til. Er dette slike fæle drakter man er til salgs i?

393411_10150986858985206_1621909135_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett i en dress (med eller uten jakke) på utstillinger (noen ganger i fjellbrukse/jeans eller lignende). Nøytral bakgrunn til hunden(e). Og føler meg overhodet ikke pyntet, sånne bukser går jeg i hver dag på jobb...

Ellers i Siberian ringen så ser man at de som har hunder som de stiller mye stort sett kommer i dress, svært lite skjørt å se. De som har hunder de ikke stiller så mye og som gjerne har hunder av litt andre linjer kommer i normalt pene klær. Så har man de som på død og liv skal understreke at de har brukshunder og kommer i fjellklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vanlige nasjonale utstillinger med vanlige raser (og dermed tenker jeg ikke på jakt- og fiskedagene i Elverum neste helg) har ofte dommeren på seg dress, drakt, kjole eller andre pene klær.

Som ringsekretær gjør jeg det samme - jeg kler meg "som sekretær" (men ikke den typen som sitter overskrevs fanget og tar diktat, men den usynlige høyre hånden som skal veilede dommeren og komplementere denne), selv om jeg tilpasser klærne etter dagen - jeg tar ikke på meg det samme på jakt- og fiskedagene til helga som jeg tar på meg når jeg skal jobbe på EDS i Lillestrøm i 2015.

Når jeg stiller, har jeg en nystelt, velstelt, ren og stylet hund jeg ønsker å vise fra sin beste side. Og da er det for meg naturlig at jeg som handler også framstår som en komplementerende del av helheten. Jeg synes overhode ikke det ser rart ut å stille hunden i et pent skjørt og dressjakke selv om jeg ble nummer fire i klassen - jeg interagerer jo med dommeren som er kledd like pent uansett om han gir deg BIR eller null.

Jeg synes en fin drakt er fint, og kunne tenkt meg det samme selv om det passet min kroppsfasong. En drakt er stilren og praktisk, ødelegger ikke for hundens første- og helhetsinntrykk, kan fåes i ulike farger for å framheve hunden, og er den prikken over i'en som viser at utstilling faktisk også er en skjønnhetskonkurranse.

Som en dommer en gang sa - utstilling skal være fest, og vi pynter oss til fest.

Men en drakt skal også være funksjonell - når jeg kjøper klær tiltenkt utstillingsringen bøyer og hopper jeg i prøverommet for å se hvor mye jeg viser, og jeg tester at jeg faktisk kan løpe i skjørtet før jeg drar på utstillingen. Jeg har sett utstillere som må forlenge splitten til langt opp mot trusestrikken når de innser at de ikke får satt beina foran seg i ringen, og jeg har sett for mye rumpesprekker og kløfter til å kunne holde telling på det. Men en må jo ha noe under jakka, og en må tenke på at det kan bli varmt så en vil kle av seg.

De årene bukser med veldig lavt liv var moderne så jeg så mye rumpe at dere aner ikke - å sitte på kne eller bøye seg med low waist-bukser er en no-no. Jeg har sett mennesker stille i tights så tynn at når de bøyer seg strekker stoffet seg så mye at du ser mønsteret på trusa under - eller at de ikke har truse under. Jeg har sett mye lite flatterende klær, uansett om du bare skal på Kiwi eller i BIS-finalen. Men jeg har også sett mange stilrene, fine ekvipasjer.

For meg ser det i hvert fall ikke dumt ut å gå ut av ringen med en good selv om en har kledd seg opp. En vasker og klipper og steller jo pelsen selv om den får en good også.

Jeg er dog mer fascinert over folk som klarer å stille hund i høyhælede sko. Det har sikkert noe med at jeg selv ikke fikser å gå med selv en centimeter uten å miste balanse, gå anstrengt og få dertil vondter i kroppen - langt mindre løpe fort rundt i ringen. Så jeg har ofte stilt hund i sorte joggesko på uteutstillinger for å vite at jeg har noe godt på føttene og ikke forverrer plagene. Men jeg har også et par flate pensko jeg bruker på innendørsutstillinger, hvor det garantert ikke plutselig blir regn, leirete, etc, etc. På grunn av langvarige problemer med en ankel skifter jeg ofte til fornuftige sko når jeg ikke er i ringen - men så lenge jeg er i ringen forsøker jeg å ha på meg pene sko. Men dere vil aldri få se meg i hæler, det hæler jeg ikke :D

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er slike man ser ut som mormor i *flir*

Jepp ;)

Det er liksom såå mormor at jeg klarer ikke å se at det er fint på unge mennesker, hvorfor ikke ha på noe mer moderne for oss "unge",enn sånne bestemor aktige dresser?

Det er det som surrer i mitt hode, vet jeg tramper i klaveret nå, men sånn er min mening ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min hund er kalt opp etter serien - så jeg burde jo kunne kle meg slik for å matche - eller kanskje jeg skal ta en Onslow? ;)

--

Ikke helt med på hva dere sikter til. Er dette slike fæle drakter man er til salgs i?

:lol: stemmer det! Da synes jeg faktisk du skal få deg ett blomstrete antrekk!

For å være helt ærlig da, så ser den drakten litt malplassert ut på deg, du er alt for ung for den! Selv om jenta inni er fin, og hunden ved siden av :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva voksne folk går kledt i bryr meg forsåvidt ikke (annet enn at jeg trekker på smilebåndet for meg selv - jeg syns hunde-utstillinger ofte er underholdende like mye pga alle de tobente man observerer, som de firbente). Men jeg misliker at småjenter kles opp (med miniskjørt og tynne topper, sminke osv) som om de var 20 år gamle, og ikke 10. som de er. For min del gir det signaler som ikke er helt sunne.

Om 40 eller 60 år gamle damer vil presentere seg med lårkorte skjørt, så må de jo få lov til det. Hva JEG og en del med meg tenker om det, trenger de jo ikke få vite. :innocent: Ingen kommer noengang til å se meg i slike outfit... :ahappy:

Turbukser derimot - men da rene og pene. Turbukser betyr ikke "skitten og slaskete" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt bak noen som stilte bull terrier for mange år siden. Og vedkommende var hverken nydusjet, stelt, hadde plukket fram penklær eller vaska klærne... Og man så jo halve baken når han satte seg ned.

Det finnes ikke mer ulekkert enn det altså... Da heller velstelte damer i drakt. Og selv om alle ler av grilldressen til schäferhandlere, så husk at dere ikke løper halvparten så mye en gang. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt bak noen som stilte bull terrier for mange år siden. Og vedkommende var hverken nydusjet, stelt, hadde plukket fram penklær eller vaska klærne... Og man så jo halve baken når han satte seg ned.

Det finnes ikke mer ulekkert enn det altså... Da heller velstelte damer i drakt. Og selv om alle ler av grilldressen til schäferhandlere, så husk at dere ikke løper halvparten så mye en gang. :P

Ha ha - jeg løper garantert dobbelt så mye. Minst!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha - jeg løper garantert dobbelt så mye. Minst! :lol:

Og hva slags rase er det? :P Men man løper jo lengre som lokker da... Søren så jeg slet for å få den blå på Vida. :lol:

På Vikingskipet et år stilte det en dame i drakt og støvletter. Pent, men ikke praktisk. Og hun klarte jo aldri å vise hunden i skikkelig trav... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett lurt på det der mormordraktfenomenet, trodde det var bare jeg som syntes det var rart at man skulle se ut som eldre damer på utstilling, i drakt man ikke kunne funnet på å bruke ellers. Se for dere tjueåringer som pynter seg til musikkfestival i mormordrakt, liksom. Jeg sier ikke at det er noe galt i det, bare et pussig fenomen som har etablert seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg stiller i det jeg ser ok ut i og jeg kan bevege meg uten å miste klær, vise ræv ol :P

Nå har jeg ikke fult bilde ser jeg men denne buksa ELSKER jeg å stille hund i :P

302345_10150760645905464_8028301_n.jpg

Men jeg synes at JeanetteH ser virkelig bra ut i ringen her, hunden er pen, pent bånd, eieren er pent kledd og alt går sammen

483425_148253165321736_1444827896_n.jpg

Her er labbis som stiller Amiga

6955_148255565321496_2079819380_n.jpg

Jeg synes også Sandra ser bra ut med Marvin, rosa jakke i bakgrunnen derimot ser jo litt skrikende ut i ringen :P

395032_10152257384925464_140219911_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett lurt på det der mormordraktfenomenet, trodde det var bare jeg som syntes det var rart at man skulle se ut som eldre damer på utstilling, i drakt man ikke kunne funnet på å bruke ellers. Se for dere tjueåringer som pynter seg til musikkfestival i mormordrakt, liksom. Jeg sier ikke at det er noe galt i det, bare et pussig fenomen som har etablert seg.

Men det er da forskjell på Roskilde musikkfestival og den internasjonale dobbeltutstillingen i Roskilde. Jeg kler meg annerledes pent i en barnedåp enn i et jobbintervju enn på en utstilling enn i en bursdag enn i et bryllup. Gjør det noe om det er en tilgjengelig uniform i utstillingsringen, når det også er normer for hva en kler seg i på rave og på stranda og i en konfirmasjon?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da forskjell på Roskilde musikkfestival og den internasjonale dobbeltutstillingen i Roskilde. Jeg kler meg annerledes pent i en barnedåp enn i et jobbintervju enn på en utstilling enn i en bursdag enn i et bryllup. Gjør det noe om det er en tilgjengelig uniform i utstillingsringen, når det også er normer for hva en kler seg i på rave og på stranda og i en konfirmasjon?

Nei, det gjør ingenting. Og selvfølgelig er det forskjellige kleskoder til forskjellige anledninger. Det er det der med å adoptere en annen generasjons finklær jeg synes er så pussig.

Men nå håper jeg ingen ble såret av denne tråden altså. Vi er jo egentlig enige i at alle kler seg som de vil!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...