Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på kennel?


Meg
 Share

Recommended Posts

Så tungt som mange hundeeiere syns det er å reise fra hunden sin, så tror jeg det er mye falsk markedsføring og "hvite løgner" på endel kennelanlegg. Jeg så min del av tårer og eiere som følte seg som verdens verste når de reiste fra hundene sine hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"vi deler ikke ut myke senger i skumplast for aggressive hunder kan bite dem i stykker". Jaja, da får jeg vel bare innse det da, at mine to er aggressive. Blir avlivning neste.

SKal man betale EKSTRA for at hundene skal luftes? Herremin... Jeg hadde faktisk forventet at daglig luftetur inngikk i prisen, jeg. Heldigvis har jeg aldri hatt behov for å ha hunder på kennel -

Hang meg mest opp i at de ikke hadde noe å ligge på jeg. Men kommer de ikke lenger ut enn den lille luftegården? Vi hadde store luftegårder som vi rullerte på, samt noen som betalte ekstra for turer s

På en av eurasiergruppene på facebook har en som jobber der uttalt seg. Hun sier at de har stor løpegård som hundene får være i i løpet av dagen og at dette også ble tatt bilde av, men er utelatt i artikkelen...

Var inne og leste, og er ikke så veldig mye mer imponert i grunn. Det skinner jo igjennom at dette er business...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og leste, og er ikke så veldig mye mer imponert i grunn. Det skinner jo igjennom at dette er business...

Selvfølgelig er det business, hva annet skulle det ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente utelukkende business (uten noe særlig tanke for hundenes velferd, etc.), så klart.

Jeg tror at de fleste starter med en idealistisk grunntanke om at hundene skal være på ferie hos dem og de skal få så mye bedre stell enn på andre kenneler, helt til de har drevet en stund og funnet ut hvor lite lønnsomt det er. Folk er ikke spesielt hyppe på å betale for tjenester de bruker, da blir det sånn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste starter med en idealistisk grunntanke om at hundene skal være på ferie hos dem og de skal få så mye bedre stell enn på andre kenneler, helt til de har drevet en stund og funnet ut hvor lite lønnsomt det er. Folk er ikke spesielt hyppe på å betale for tjenester de bruker, da blir det sånn da.

Men det er da vel ikke greit for det? Ville du levert hundene dine der? Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du kverulerer på nå? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da vel ikke greit for det? Ville du levert hundene dine der? Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du kverulerer på nå? :icon_confused:

Hvorfor er det sånn at hver gang jeg sier noe så er det kverulering, bare fordi jeg ikke henger meg på sonenkoret og sukker og akker meg over hvor ille det er? Det er fryktelig irriterende at man ikke kan være uenig med majoriteten uten å bli kalt kverulant.

De aller fleste ønsker å tjene penger på jobben sin, naturlig nok, det pleier å være det de lever av. Og når folk syns det er jævligere å betale for mer enn det der, enn at det er som det er, da tjener man penger på sånne kenneler. Det er ganske enkelt.

Og nei. Jeg reiser sjeldent bort, og enda sjeldnere uten hundene mine. Men jeg har passet hund både i kortere og lengre tid, og det er skrekkelig bedriten betalt. Flaks for meg at jeg ikke lever av det og gjør det for å være hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste starter med en idealistisk grunntanke om at hundene skal være på ferie hos dem og de skal få så mye bedre stell enn på andre kenneler, helt til de har drevet en stund og funnet ut hvor lite lønnsomt det er. Folk er ikke spesielt hyppe på å betale for tjenester de bruker, da blir det sånn da.

Ja, akkurat det tror nok jeg også. Også tror jeg at det er litt sånn, at når det har gått en noen, eller en del år, så går man lei, men fortsetter likevel. Når man jobber mye med hund, så er det helt naturlig å gå litt lei, for det som en gang var en artig hobby og avveksling i hverdagen er blitt jobb.

Jeg kan ikke snakke for alle andre, men jeg har hatt perioder der jeg regelrett er DRITLEI alt som heter hund (utenom mine egne, men det er noe helt annet), etter å ha drevet med dette over lenger tid. Interessen har jo kommet tilbake igjen, men da har jeg først trengt en lang pause. Når det er sagt, både hjemme hos meg selv (med alle hundene jeg steller og passer) og ellers da jeg jobbet på kennel, kunne det ikke falle meg inn å slurve, å gjøre minst mulig eller la min egen utbrenthet gå utover hundene, men gleden har vært borte (så på den måten kan man jo si at det har gått utover hundene likevel).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som er motstridende i det du og jeg skriver nå, 2ne. Klart folk vil tjene penger, og klart mannen i gata synes det er fint og flott med billig hundepass. Men jeg personlig ville ikke hatt samvittighet til å drive en kennel på den måten, og skjønner ikke at andre klarer det. Da får man heller ta litt høyere priser, og øke kvaltiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som er motstridende i det du og jeg skriver nå, 2ne. Klart folk vil tjene penger, og klart mannen i gata synes det er fint og flott med billig hundepass. Men jeg personlig ville ikke hatt samvittighet til å drive en kennel på den måten, og skjønner ikke at andre klarer det. Da får man heller ta litt høyere priser, og øke kvaltiteten.

Tone sier bare noe om hvorfor det blir sånn, hun sier ikke at det er greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da går jo kundene - de som får butikken til å gå rundt - til de kennelene som er billigere, nettopp fordi de er billigere.

Tone sier bare noe om hvorfor det blir sånn, hun sier ikke at det er greit.

Ja, jeg skjønner helt fint hvorfor det skjer. Ingen problemer med å skjønne det, jeg synes personlig bare ikke det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi deler ikke ut myke senger i skumplast for aggressive hunder kan bite dem i stykker".

Jaja, da får jeg vel bare innse det da, at mine to er aggressive. Blir avlivning neste.

haha, akkurat det jeg tenkte og. Samtlige av de hundene jeg har hatt har vært aggressive, kjekt å vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det tror nok jeg også. Også tror jeg at det er litt sånn, at når det har gått en noen, eller en del år, så går man lei, men fortsetter likevel. Når man jobber mye med hund, så er det helt naturlig å gå litt lei, for det som en gang var en artig hobby og avveksling i hverdagen er blitt jobb.

Jeg kan ikke snakke for alle andre, men jeg har hatt perioder der jeg regelrett er DRITLEI alt som heter hund (utenom mine egne, men det er noe helt annet), etter å ha drevet med dette over lenger tid. Interessen har jo kommet tilbake igjen, men da har jeg først trengt en lang pause. Når det er sagt, både hjemme hos meg selv (med alle hundene jeg steller og passer) og ellers da jeg jobbet på kennel, kunne det ikke falle meg inn å slurve, å gjøre minst mulig eller la min egen utbrenthet gå utover hundene, men gleden har vært borte (så på den måten kan man jo si at det har gått utover hundene likevel).

Sånn har jeg hatt det og. NAV driver stadig og foreslår at jeg skal prøve å få praksis på kennel igjen, og jeg kjenner at det har jeg skikkelig ikke lyst til. Jeg foretrekker å ha hund som hobby jeg, ikke føle at bikkjer bare er jobb og mas.

Jeg skjønner ikke helt hva som er motstridende i det du og jeg skriver nå, 2ne. Klart folk vil tjene penger, og klart mannen i gata synes det er fint og flott med billig hundepass. Men jeg personlig ville ikke hatt samvittighet til å drive en kennel på den måten, og skjønner ikke at andre klarer det. Da får man heller ta litt høyere priser, og øke kvaltiteten.

Da kan det brått hende du mister kunder. Det er jo det jeg sier - folk er ikke interessert i at oppholdet på kennel skal koste like mye som ferien de drar på sjøl. Og uten kunder, så har du ingen jobb. Det er mulig du ikke har samvittighet til å drive sånn nå, men om du hadde åpnet en kennel og gått i underskudd i noen år, så kan det være at du ombestemmer deg.

Å drive kennel er ingen ni til fire jobb. Du har din høysesong når alle andre har ferie, ikke bare om sommeren, men i skoleferier og jula og påska også. Da er det gjerne stappa fullt av hunder med varierende gemytt og varierende oppdragelse, og du er på jobb hele døgnet (du må være tilgjengelig og i nærheten i tilfelle noe skulle skje). Det er langt mer jobb og langt mer utmattende enn man skulle tro, og hunder slutter å være koselig når du har vaska piss og drit etter dem i 8 timer, og de fortsatt skulle hatt litt mer stell. Jeg tror ingen av de jeg veit om som har drevet kennel, har orka å holde på et helt yrkesliv. Det er noe man orker i en periode. Selv om man i utgangspunktet er veldig glad i hunder. Fordi å jobbe på kennel er jobb, ikke kos.

Jeg syns ikke det er greit, jeg driver heller ikke en kennel, og jeg har ikke mine hunder på kennel. Men jeg skjønner hvorfor det blir sånn. Folk får det de betaler for, det er så enkelt som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de to kennelene jeg bruker, får hundene med seg tepper/hundesenger, og de får være mye ute hver dag. Enten i stor, felles løpegård, eller på småturer. Dette kostrer ingenting ekstra . De er ikke ofte på kennel, og jeg kunne aldri ha plassert på et så "kaldslig" sted som i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på kennel før, og kjenner meg ikke igjen i hvordan det var der kontra artikkelen. :| Der jeg jobbet hadde hundene store utegårder, varmebelagte gulv og fikk tur i skauen 3 ganger daglig. Jeg hadde med glede satt Grumpy og Ympa på kennelen, men Frøken hadde jeg funnet privat pass til, da hun ikke er glad i steder med mange hunder hun ikke kjenner, mye bjeffing osv, men det har jo ingenting å gjøre med selve stedet :)

Og jaggu er det ikke rart, selvom det er langtpokkerivold, så er er det stor pågang på kennelen - og folk betaler jo det det koster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå kjenner jeg noiaen virkelig gripe fatt i meg. Jeg hater å bruke kennel! Ikke føler jeg meg trygg på hvordan personalet behandler dyra, og ikke føler jeg meg trygg på at omgivelsene. Er det virkelig så ****** som man kan få inntrykk av?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjalp til på en venninnes hundepensjonat en sommer den gang hun drev det. (Sønnen min var assistent der, og jeg var hans asistent…). Alle hundene der som ikke hadde tilgang på stor utendørs hundegård fikk tur tre ganger per dag, vi gikk og løp mye i løpet av arbeidsdagen. Og hadde vi tid til overs, tok vi med oss hunder på ekstra turer ut, gjerne da de som stod i hundegård, slik at de skulle få muligheten til å løpe litt andre steder i tillegg.

Selve kennel-annlegget var nedslitt, og så litt shabby ut, etter 50 år(!!) i drift, men hundene hadde det bra, med turer, bad og dusjing, børsting og pleie. Og jeg hadde ingen problemer med å sette igjen mine egne hunder der.

Dessverre drives det ikke av samme person per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spesielt imponert over:

– Vi deler ikke ut senger i myk skumplast fordi aggressive hunder kan bite dem i stykker. Det kan tette kloakkanlegget vårt etterpå. Og med mindre eieren ber om det, er vi også forsiktig med myke pledd, fordi hundene kan tygge på det og i verste fall kveles, sier Lidal.

Aggressive hunder biter i madrasser? Og... om det er et så stort problem at hunder plutselig river opp alle myke materialer, kan det da være noe galt med miljøet og stimuleringen mon tro? Sikkerhet fremfor velferd. Drit og dra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er at hundeeiere settert igjen hundene sine på en kennel hvor de ikke får anledning til å se selv hvordan de skal bo og oppholde seg. Helt ufattelig!

Vi måtte sette vår første hund på kennel en sommer. Jeg var supernøye med å plukke ut den kennelen jeg syntes så best ut av de som hadde plass, og vi dro og sjekket ut kennelen i forkant før vi bestillte plass. Vi fikk full omvisning av personalet, de tegnet og forklarte og vi fikk all den informasjonen vi trengte for å føle oss trygge.

Jeg ønsker ikke å legge ut navnet på kennelen selv om oppholdet bare var positivt, men denne kennelen ligger på en annen planet enn den i artikkelen. Jeg hadde aldri klart å dra på ferie etter å ha satt igjen min beste venn på et sånt sted. Men her er jo tydeligvis greia at hundeeiere som gjør det, de lever vel i den troen at hunden har det helt fortreffelig i koselige omgivelser med godt stell...

Stedet ser jo ut som en konsentrasjonsleir... (Håper ikke det provoserte noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går an... :|

Vi har også bare positive erfaringer fra kennel. Men det har vært små kennler. Det har vært daglige turer, samt lufting i luftegård flere ganger om dagen.
Kenneloppholdet har også startet med at personalet har tatt med seg hundene på tur, slik at de har blitt kjent, og hundene ikke har stått å lengtet etter oss..

Den ene gangen hadde vi klart å glemme alle liggeunderlagene til hundene, men det var ingen problem, da hentet de ned fleecepledd og senger til hundene med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er litt usikker på om kennel er kennel, og personlig så hadde jeg ikke satt igjen hunden min ett sted jeg ikke fikk sjekke ut fasilitetene først.

Jeg er imidlertid heldig - OM jeg skulle måtte sette min hund på kennel, så har jeg flere fine alternativer i nærheten. Vel - om ikke jeg setter han hos oppdretter som også driver litt feriepass av venners hunder. Det er to pensjonater i nærheten jeg lett kunne valgt - og selv om servicen der er langt over snittet for hva som tilbys andre steder så er servicen stor.

Men - å sette hunden sin på kennel for en uke - det ville jeg lett kunnet gjøre, uten dårlig samvittighet faktisk - de tåler det - en måned derimot? Kanskje ikke. Og forøvrig - om jeg bestilte meg en sydentur nå så kan jeg få en helt ok tur inkludert frokost til under 2000 kroner - det vil koste meg 1750,- kroner å ha EN hund på kennel. Jeg vet jo hva jeg JEG får for de pengene - og da burde i det minste hunden få ett teppe å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...