Gå til innhold
Hundesonen.no

Jabba "kokt" mellom Oslo og Bodø


Justisia
 Share

Recommended Posts

Svjv oppnår ikke hverken lasterom eller flycabinen 22 grader før flyet er startet opp. Og med tanke på den varmen som vi har hatt nå den siste tiden, så kan det like greit ha skjedd i lasterommet i vente på at flyet skal starte, eller etter at det har stoppet.

Når det kommer til rasen leser jeg på ulike fora at det er delte meninger om dette, men både eiere og oppdrettere av rasen sier det er idioti å sende avgårde en bulldog på fly nå i denne varmen, for selv om det skal være 22 grader i lasterommet, så vil det ikke være det før og etter flystart, på vei til flyet osv.

Selv ville jeg ikke sendt hund avgårde på fly nå i denne varmen som har vært.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et

Etter å ha lest denne saken lurer jeg på en ting. Hadde ikke eier sørget for at hunden hadde tilgang til vann under hele reisen? Ser det står at hunden hadde fått vann og mat før reisen, men sånn so

Men disse reglene handler jo om at flyselskapene vil ha høyest mulig fortjenste og minst mulig risiko for konsekvenser. Konsekvensene her (hvis man ser bort i fra de "farlige" rasene) er død, eller næ

Guest Kåre Lise

Sånn siden vår flyentusiast ikke får vært her og svart selv:

http://airconsumer.dot.gov/publications/Canine%20Deaths%20Press%20release.pdf

:D

Mhm, og klikker en på linken nederst for "Data compilation" så ligger ikke overraskende nok ( eller overraskende og sjokk for sonen-hierarkiet ) Engelsk Bulldog på topp med over det dobbelte ant. registrerte tilfeller før neste på lista. Punktum, ingen whippet der gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, og klikker en på linken nederst for "Data compilation" så ligger ikke overraskende nok ( eller overraskende og sjokk for sonen-hierarkiet ) Engelsk Bulldog på topp med over det dobbelte ant. registrerte tilfeller før neste på lista. Punktum, ingen whippet der gitt..

Statistikken er åpenbart et resultat av en konspirasjon. Eller fordommer. Eller begge deler. Bulldoggene var neppe så døde som de så ut til, bare litt trøtte. Og en whippet ser jo ut som et vandrende skjelett uansett, så hvem ser om de lever eller ikke? Det er sikkert store mørketall her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusselige sonisene som er spydige..

Når man booker billett til sin hund og får beskjed om at det er 22 grader i lasterommet, så ville jeg - idiot som jeg er - gått ut fra at den ikke kom til å bli kokt før eller etter landing, fordi man faktisk tar hensyn til at det er levende vesener i bagasjerommet og laster inn eller ut sånt så seint eller tidlig som mulig, nettopp for å forhindre overoppheting.

Men for all del. Folk går fra både bikkjer og unger i bil, så hvorfor skulle flyselskap bry seg om man koker ei bikkje eller tre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nusselige sonisene som er spydige..

Ha ha og det smalt fra rette ræv.. :lol:

Din argumentasjon begynner bli på nivå med at det var rart bikkja døde i bilen mens eierne koste seg på Ikea, den har jo AC og var kald når de gikk fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha og det smalt fra rette ræv.. :lol:

Din argumentasjon begynner bli på nivå med at det var rart bikkja døde i bilen mens eierne koste seg på Ikea, den har jo AC og var kald når de gikk fra den.

Jeg er god på det, jeg.

Det er omtrent på det nivået diskusjonen går på, er det ikke? Eieren var dum nok til å tro på flyselskapet når de sa det var 22 grader i lasterommet, så de kan skylde seg sjøl når bikkja omtrent kreperer av heteslag fordi at det gjelder jo ikke før de har vært i lufta en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når jeg overlater hunden min til andre tenkende tobeinte så forventer jeg faktisk at de tar vare på hunden min, kortsnute eller ei!

Du har faktisk ett visst eget ansvar når du overlater hunden din til andre, tro det eller ei. Selv overlater jeg ikke hunden min til hvem som helst selvom du kanskje gjør det.

§ 6. Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.

Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.

Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til opplæring og kompetanse, herunder om godkjenning og om autorisasjon av personell.

Så nei, det er ikke bare å overlate en allerede utsatt hund ( dokumentert over ) i 30 grader til en flytur å tro at andre utfører mirakler selvom du kanskje gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et par ganger for mye i kontakt med mattilsynet i forbindelse med jobb er det ikke unaturlig å tenke at det finnes sånn ca 16 paragrafer som må følges også.

Når en hund har blitt overopphetet under frakt utført av et profesjonelt selskap så har noen driti seg ut. Og det er ikke eier.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et par ganger for mye i kontakt med mattilsynet i forbindelse med jobb er det ikke unaturlig å tenke at det finnes sånn ca 16 paragrafer som må følges også.

Når en hund har blitt overopphetet under frakt utført av et profesjonelt selskap så har noen driti seg ut. Og det er ikke eier.

Å frakte en bulldog er åpenbart ikke å frakte et dyr, det er å frakte en pasient. Jeg skal ikke si noe om hvem som har driti seg ut, men jeg mener det må kunne forventes av eiere av en så kontroversiell rase at de kjenner til deres svakheter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusselige sonisene som er spydige..

Når man booker billett til sin hund og får beskjed om at det er 22 grader i lasterommet, så ville jeg - idiot som jeg er - gått ut fra at den ikke kom til å bli kokt før eller etter landing, fordi man faktisk tar hensyn til at det er levende vesener i bagasjerommet og laster inn eller ut sånt så seint eller tidlig som mulig, nettopp for å forhindre overoppheting.

Men for all del. Folk går fra både bikkjer og unger i bil, så hvorfor skulle flyselskap bry seg om man koker ei bikkje eller tre..

Jeg er god på det, jeg.

Det er omtrent på det nivået diskusjonen går på, er det ikke? Eieren var dum nok til å tro på flyselskapet når de sa det var 22 grader i lasterommet, så de kan skylde seg sjøl når bikkja omtrent kreperer av heteslag fordi at det gjelder jo ikke før de har vært i lufta en stund.

Siden vi jo er så åpne for slikt, desverre er du nok mindre opplyst om hva en flyreise består av hvis du forventer at hunden skal ekspederes rett fra spesialbaggasje ut i et fly som er ferdigtemperert. Det er så hinsides langt fra virkeligheten at jeg - selv om jeg har mer inngående kunnskap på emnet enn den gjengse mann i gata - er rimelig overrasket over at det går an å ha en slik vrangforestilling om hva transport av hund vha. fly egentlig går ut på. Bare for å kverulere, siden du er veldig opptatt av ordlyden og at det ble sagt "det er 22 grader i lasterommet", så vet vi for det første ikke hva damen i innsjekkingsskranken har sagt til damen med hunden. Hun kan ha sagt "ja, altså, det er veldig varmt ute, men i flyet blir det samme temperatur som i kabinen". Siden når har vi hundeeiere stolt blindt på andre mennesker - her stoles det jo ikke engang på at veterinærer kan utføre sitt arbeid uten at man skal stå å se på de - men å stole på at en sommervikar i innsjekkingsskranken ansatt hos et vikarbyrå skal vite hva temperaturen i et fly er, det er liksom helt OK? De har ikke peiling på en skjit, dessverre.

Som kjent fra min tråd om transport av hund får lasterommet samme luften som kabinen får - men alle som har reist LITT med fly vet at et fly som står på bakken er som en deilig metallboks uten særlig luft. Det er en glede når dørene lukkes og pilotene kjører i gang klimaanlegget på en varm dag. Nøyaktig som i en bil. Eller forventer du at om noen sier "i bilen holder vi 18 grader" så er det 18 grader når du setter deg inn i bilen mens den har stått i solsteika i 5 timer? Her kan jeg ta feil selvsagt, men jeg håper folk forstår bil, tog og fly fungerer på samme måte? Derfor er det faktisk eiers ansvar å vurdere selv "bør hunden min reise eller ikke".

Når jeg overlater hunden min til andre tenkende tobeinte så forventer jeg faktisk at de tar vare på hunden min, kortsnute eller ei!

Du overlater hunden din til en baggasjestuer som lemper 200 kofferter hver dag, bikkja di er i en boks og den skal fraktes til flyet. Hunden bør helst ikke fraktes til flyet med en gang da - det som sagt - er rimelig stillestående luft og varmt fram til aircondition kjøres i gang. Hvordan temperaturen er "på bakrommet" aner jeg ikke, da jeg kun har vært ved baggasjehandlingen på Gardermoen og Tromsø Lufthavn på vinteren. Det er rimelig naivt om du tror de 150-200kr du betaler for å få sendt bikkja di avgårde inneholder spesialbehandling hvor noen går og tenker "er det for varmt nå? Hm, det er en engelsk bulldog så den sliter ekstra mye med å få luft og har lavere terskel for å få heteslag. Skal vi se, hvor trekker det?". Norwegian har baggasjehandling av Røros Flyservice, og de har en enormt stressende arbeidshverdag med et absolutt minima av mannskap per fly i sommermånedene. Det sier seg selv at når flere HUNDRE kofferter skal AV og så PÅ flyet ila 15-20 minutter gjort av 2-3 stk, så er det ikke så mange som tenker noe mer om "den bikkja" enn at den skal ombord på flyet og hvordan skal tingene sorteres og hvor lang tid har vi igjen for vi vil ikke forsinke flyet. Vil du ha spesialbehandling får du kjøre bikkja sjøl, eller så får du være sikker på at bikkja di tåler ei slik reise både ifht vær på avreisested og destinasjon - samt lyder, stress og fremmede som bærer den. Det er DU som har ansvar for å vurdere hva som er best for bikkja di. Det står ingen steder i avtalevilkårene til Norwegian at de har større ansvar for hunden din enn å transportere den fra A til B, med mindre de har kasta buret i en vegg eller festet det dårlig slik at hunden har smelt i taket ved heftig turbulens så har de inget ansvar for dødsfall.

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et par ganger for mye i kontakt med mattilsynet i forbindelse med jobb er det ikke unaturlig å tenke at det finnes sånn ca 16 paragrafer som må følges også.

Når en hund har blitt overopphetet under frakt utført av et profesjonelt selskap så har noen driti seg ut. Og det er ikke eier.

Norwegian er ikke et profesjonelt fraktselskap for kjæledyr. Det står ingen steder at avtalen om transport av hund gjelder for noe annet enn at den skal transporteres fra innlevering til fly, og fra fly til utlevering.

Forøvrig KAN flyselskapene nekte å transportere hund hvis temperaturene går til ekstremer (kulde, varme) - men så lenge flyselskapene ikke setter disse grensene selv er det eiers ansvar. Man er nå litt sneversynt om man ikke tar innover seg at det innebærer et ekstra ansvar å ha en bulldog på reise i varmen. For de som ikke gidder å lese statistikker og offisielle tall på det, står det fra 5 års kartlegging av flere hundretalls millioner hunder transportert i Amerika at;

"The Department advises owners of short-faced breeds to review the data before shipping them as

cargo aboard aircraft. Owners also should consult their pets’ veterinarians about any genetic

features in dogs of this type and the medical condition of their pets before deciding to transport

them by aircraft"

Men statistikker og faktiske anbefalinger fra departementer for transport i Amerika er vel underlagt hva man forventer av andre mennesker på sonen :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et par ganger for mye i kontakt med mattilsynet i forbindelse med jobb er det ikke unaturlig å tenke at det finnes sånn ca 16 paragrafer som må følges også.

Når en hund har blitt overopphetet under frakt utført av et profesjonelt selskap så har noen driti seg ut. Og det er ikke eier.

Men har egentlig bakkepersonellet på en flyplass som yrke å frakte dyr? Er ikke det bare noe som kommer i tillegg til alt det andre de gjør? Ut ifra det jeg ble fortalt av en eks som jobbet som bakkepersonell når vi var sammen, så har ikke noen av de særlig kunnskap av hvordan man håndterer eller noen nevneverdig peiling på dyr. Han fortalt at han selvsagt prøvde å behandle dyrene så bra som mulig selv, men han sa også at det var omtrent ingen andre som gjorde mer enn det de skulle (altså få dyrene inn på flyet). De ble behandlet som spesialbagasje, og det er jo bagasje de jobber med, ikke dyr.

De fikk ikke noe ekstra kurs eller opplæring i hvordan behandle dyr utover hvordan de skal lastes inn og ut av flyet, hvor de skal plasseres inni flyet osv. Han sa at han noen ganger måtte plukke med seg valper(!) som hadde blitt plassert ute på vinteren av kolleger i påvente av å bli fraktet bort til flyet, så de ikke skulle fryse unødvendig.

Så etter det han har fortalt meg og at jeg har fått igjen et flybur som var skjevt og brukket med hund inni, forundrer jeg meg ikke at dyr blir overopphetet pga bakkepersonellet ikke har tid til å tenke over at det er levende dyr de håndterer.

Og som Kanger sier, de har ofte veldig liten tid på å gjøre veldig mye.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi jo er så åpne for slikt, desverre er du nok mindre opplyst om hva en flyreise består av hvis du forventer at hunden skal ekspederes rett fra spesialbaggasje ut i et fly som er ferdigtemperert. Det er så hinsides langt fra virkeligheten at jeg - selv om jeg har mer inngående kunnskap på emnet enn den gjengse mann i gata - er rimelig overrasket over at det går an å ha en slik vrangforestilling om hva transport av hund vha. fly egentlig går ut på. Bare for å kverulere, siden du er veldig opptatt av ordlyden og at det ble sagt "det er 22 grader i lasterommet", så vet vi for det første ikke hva damen i innsjekkingsskranken har sagt til damen med hunden. Hun kan ha sagt "ja, altså, det er veldig varmt ute, men i flyet blir det samme temperatur som i kabinen". Siden når har vi hundeeiere stolt blindt på andre mennesker - her stoles det jo ikke engang på at veterinærer kan utføre sitt arbeid uten at man skal stå å se på de - men å stole på at en sommervikar i innsjekkingsskranken ansatt hos et vikarbyrå skal vite hva temperaturen i et fly er, det er liksom helt OK? De har ikke peiling på en skjit, dessverre.

Som kjent fra min tråd om transport av hund får lasterommet samme luften som kabinen får - men alle som har reist LITT med fly vet at et fly som står på bakken er som en deilig metallboks uten særlig luft. Det er en glede når dørene lukkes og pilotene kjører i gang klimaanlegget på en varm dag. Nøyaktig som i en bil. Eller forventer du at om noen sier "i bilen holder vi 18 grader" så er det 18 grader når du setter deg inn i bilen mens den har stått i solsteika i 5 timer? Her kan jeg ta feil selvsagt, men jeg håper folk forstår bil, tog og fly fungerer på samme måte? Derfor er det faktisk eiers ansvar å vurdere selv "bør hunden min reise eller ikke".

Du overlater hunden din til en baggasjestuer som lemper 200 kofferter hver dag, bikkja di er i en boks og den skal fraktes til flyet. Hunden bør helst ikke fraktes til flyet med en gang da - det som sagt - er rimelig stillestående luft og varmt fram til aircondition kjøres i gang. Hvordan temperaturen er "på bakrommet" aner jeg ikke, da jeg kun har vært ved baggasjehandlingen på Gardermoen og Tromsø Lufthavn på vinteren. Det er rimelig naivt om du tror de 150-200kr du betaler for å få sendt bikkja di avgårde inneholder spesialbehandling hvor noen går og tenker "er det for varmt nå? Hm, det er en engelsk bulldog så den sliter ekstra mye med å få luft og har lavere terskel for å få heteslag. Skal vi se, hvor trekker det?". Norwegian har baggasjehandling av Røros Flyservice, og de har en enormt stressende arbeidshverdag med et absolutt minima av mannskap per fly i sommermånedene. Det sier seg selv at når flere HUNDRE kofferter skal AV og så PÅ flyet ila 15-20 minutter gjort av 2-3 stk, så er det ikke så mange som tenker noe mer om "den bikkja" enn at den skal ombord på flyet og hvordan skal tingene sorteres og hvor lang tid har vi igjen for vi vil ikke forsinke flyet. Vil du ha spesialbehandling får du kjøre bikkja sjøl, eller så får du være sikker på at bikkja di tåler ei slik reise både ifht vær på avreisested og destinasjon - samt lyder, stress og fremmede som bærer den. Det er DU som har ansvar for å vurdere hva som er best for bikkja di. Det står ingen steder i avtalevilkårene til Norwegian at de har større ansvar for hunden din enn å transportere den fra A til B, med mindre de har kasta buret i en vegg eller festet det dårlig slik at hunden har smelt i taket ved heftig turbulens så har de inget ansvar for dødsfall.

Norwegian er ikke et profesjonelt fraktselskap for kjæledyr. Det står ingen steder at avtalen om transport av hund gjelder for noe annet enn at den skal transporteres fra innlevering til fly, og fra fly til utlevering.

Forøvrig KAN flyselskapene nekte å transportere hund hvis temperaturene går til ekstremer (kulde, varme) - men så lenge flyselskapene ikke setter disse grensene selv er det eiers ansvar. Man er nå litt sneversynt om man ikke tar innover seg at det innebærer et ekstra ansvar å ha en bulldog på reise i varmen. For de som ikke gidder å lese statistikker og offisielle tall på det, står det fra 5 års kartlegging av flere hundretalls millioner hunder transportert i Amerika at;

"The Department advises owners of short-faced breeds to review the data before shipping them as

cargo aboard aircraft. Owners also should consult their pets veterinarians about any genetic

features in dogs of this type and the medical condition of their pets before deciding to transport

them by aircraft"

Men statistikker og faktiske anbefalinger fra departementer for transport i Amerika er vel underlagt hva man forventer av andre mennesker på sonen :twitch:

Jo. Så lenge de er et registrert firma som tar seg betalt for å frakte blant annet kjæledyr så er de faktisk et profesjonelt firma for transport av kjæledyr. Per definisjon.

Og man må forvente deretter.

Jeg er faktisk en profesjonell importør og blir forventet av mattilsynet å kunne forholde meg til dette, selv om det "bare" ligger under en av mange arbeidsoppgaver.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har egentlig bakkepersonellet på en flyplass som yrke å frakte dyr? Er ikke det bare noe som kommer i tillegg til alt det andre de gjør? Ut ifra det jeg ble fortalt av en eks som jobbet som bakkepersonell når vi var sammen, så har ikke noen av de særlig kunnskap av hvordan man håndterer eller noen nevneverdig peiling på dyr. Han fortalt at han selvsagt prøvde å behandle dyrene så bra som mulig selv, men han sa også at det var omtrent ingen andre som gjorde det. De ble behandlet som spesialbagasje, og det er jo bagasje de jobber med, ikke dyr.

De fikk ikke noe ekstra kurs eller opplæring i hvordan behandle dyr utover hvordan de skal lastes inn og ut av flyet, hvor de skal plasseres inni flyet osv. Han sa at han noen ganger måtte plukke med seg valper(!) som hadde blitt plassert ute på vinteren av kolleger i påvente av å bli fraktet bort til flyet, så de ikke skulle fryse unødvendig.

Så etter det han har fortalt meg og at jeg har fått igjen et flybur som var skjevt og brukket med hund inni, forundrer jeg meg ikke at dyr blir overopphetet pga bakkepersonellet ikke tenker over at det er levende dyr de håndterer.

Se svar til Kanger. Hvis noe inngår i arbeidet ditt har du det selvfølgelig som yrke. Yrket dems er bagasje, både levende og ikke fult så levende.

De får betalt for å frakte dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se svar til Kanger. Hvis noe inngår i arbeidet ditt har du det selvfølgelig som yrke. Yrket dems er bagasje, både levende og ikke fult så levende.

De får betalt for å frakte dyr.

Men ikke for å være veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Så lenge de er et registrert firma som tar seg betalt for å frakte blant annet kjæledyr så er de faktisk et profesjonelt firma for transport av kjæledyr. Per definisjon.

Og man må forvente deretter.

Jeg er faktisk en profesjonell importør og blir forventet av mattilsynet å kunne forholde meg til dette, selv om det "bare" ligger under en av mange arbeidsoppgaver.

Å være importør og å drive med flyfrakt er to forskjellige ting, med mindre du har noen konkrete vilkår og vedtak som sier noe annet har man ingen ting man skulle sagt. Flyselskapene vet å sikre seg mot alle ansvar - jeg regner med de færreste her har lest de vilkårene man trykker "godtas" på hver gang man booker en reise. Disse vilkår går 100% utenom alt annet, mattilsynet har lite med saken å gjøre, da det eneste som inngår under dette kravet er at buret skal være stort nok. Rådende værforhold den dagen kan for alt vi vet være behagelig for en saluki, men døden for en engelsk bulldog. Hvor skal ansvaret ligge? Dessverre har flyselskapene sikret seg mot alt ansvar utover 100% åpenbar neglect, her er det i bunn og grunn eiers sunne fornuft som er hundens beste beskyttelse.

Selvsagt er det ikke ideellt, men slik er det en gang når man

a) ikke har en dedikert dyretransportør i Norge

b) har en luftfartsbransje som preges av å gjøre mest mulig til minst mulig pris og kortest mulig tid

c) et lovverk som er på flyselskapenes side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fantastisk Kanger, du har vært dypt savnet. Overlater tråden til deg og rusler ut i kveldsbrisen med schæferen.

Ok litt til da, fra norwegian.no

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/

Transport av dyr i lasterom
(kun innen Schengen og til/fra Svalbard)

Norwegian aksepterer kun transport av dyr (les hund/katt) i lasterommet på reiser innen Schengen og til/fra Svalbard. NB! Det gis ikke tillatelse til å ta med katt til Svalbard.

Slik transport er begrenset til 4 dyr pr flyavgang. To dyr kan sendes i samme bur, kravet er at dyrene er godt kjent med hverandre. Maks vekt er 14 kg per dyr, når de sendes i samme bur. Hvis de ikke oppfyller disse kravene må dyrene transporteres i separate bur/kennel. Dyr (hund og katt) reisende i lasterom med Norwegian, må være minst 8 uker.

Reisende må selv sørge for å ha et IATA-godkjent bur/kennel (hard emballasje), stålbur tillates ikke. Buret må være laget i et solid materiale, og dessuten være vanntett og rent. Buret må være så stort at dyret kan stå oppreist, snu seg rundt og ligge i en naturlig posisjon. Vi anbefaler at den reisende sikrer døren til buret med plaststrips før innsjekk, og påser at buret ikke har skader. Bur som er skadet vil bli avvist på innsjekk.

Norwegian har ikke veterinær tilstede på flyplassen eller underveis på reisen. Vi transporterer dyret så skånsomt som mulig, men det er viktig å huske på at det på flyplasser kan være mye støy og sesongmessige temperatursvingninger. På varme sommerdager eller kalde vinterdager vil temperaturen naturligvis kunne påvirke dyret. Eier må selv avgjøre om egen hund eller katt har helse til å reise og være oppmerksom på at det ikke tilbys lufting utenfor buret i tidsrommet fra innsjekk til henting på ankomstflyplass.

Maksimum dimensjon på buret er 120x81x84 cm (LxBxH). Vektgrensen på 32 kilo gjelder ikke ved transport av dyr i lasterommet.

Norwegian godtar dyr i lasterommet på gjennomgående reiser kun på innenlandsflyvninger innenfor Norge (unntatt til/fra Svalbard) via Oslo Gardermoen, Bergen Flesland og Trondheim Værnes. Transfertiden må være minimum en time og maksimum to timer. Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport på enkelte avganger.

NB! Buret skal alltid merkes med eier sitt mobilnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille valp skal fly med Norwegian på søndag. Samme strekning.. iiik, håper det ikke er så varmt da. Har fløyet to ganger med hund med SAS, så er spent på å prøve nytt selskap...

Vel, med tanke på denne tråden, så ville ikke jeg flydd med hund om det er så varmt som det var da, for da må man visst bare regne med at hunden kan bli overopphetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, med tanke på denne tråden, så ville ikke jeg flydd med hund om det er så varmt som det var da, for da må man visst bare regne med at hunden kan bli overopphetet.

Litt usikker på hva du mener nå, 46 ymse innlegg i denne tråden. Noen spesifikke du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mener nå, 46 ymse innlegg i denne tråden. Noen spesifikke du tenker på?

Nei, er det varmt ute, sånn som det har vært nå de siste ukene, må man jo åpenbart bare regne med at hunden blir overoppheta om du tar fly med den. Det er begrensa hva 8 uker gamle valper tåler, og man kan jo åpenbart ikke sjanse på at flyselskapet tar hensyn til at det er et levende vesen de frakter, til tross for at man har betalt for plassen og leverer den som spesialbagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint at du leser ting på den måten 2ne, det går ikke utover oss. Selv om det beklageligvis er en mistolkning eller hva en kan kalle "å overdrive poenget". Så da kan vi kanskje prøve å la være å overdrive poenget bort så veldig mye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
    • Blir spennende å følge med videre!   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...