Gå til innhold
Hundesonen.no

Danskebåten med hund: Oslo - København - Noen med erfaringer?


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboer skal på ferie til danmark, og skulle i utgangspunktet kjøre. Men nå har jeg fått betennelse i foten, så jeg vil helst unngå å kjøre.

Vi har med oss to hunder, og lurer på om det blir for lenge for dem i bil på danskebåten.

Innsjekk er i 3-4 tiden, og båten er fremme i 9 tiden neste morgen.

Vi får lufte hundene klokken 20, 22 og 07 neste morgen.

Egentlig var det uaktuelt pga jeg syns det var for lenge, men nå begynner vi seriøst å vurdere det. Om vi går lang tur med dem, og skikkelig sliter dem ut, så pleier de jo å sove til neste morgen likevel... Men huff, syns egentlig det er alt for lenge å ligge i bilen...

Noen som har noen formening? Noen som har tatt danskebåten med hund før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket stenaline? Stena saga går fra oslo til fredrikshavn og du kan leie dyrelugar hvor du kan ha med hund og har et tilknyttet lufteområde du kan bruke fra 06 - 19 og 20 -23. Aner ikke priser osv, men hvis du ikke har sjekket det ut kunne det være en idè. :)
http://www.stenaline.no/ferge/vanligesporsmal/c2/dyr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ferge til andre steder en københavn vil ikke hjelpe meg så mye. Da blir det likevel 5-6 timers kjøring dit vi skal. Skal enda lengre sør enn københavn :P

Mine er også godt vant til å ligge i bil. Men så begynner jeg å tenke, tenk om de blir dårlige, tenk om, osv... Men går jo an å gi dem sjøsykemedisin... Hmmm...

Er så i tvil, men tror jeg heller litt mot å ta båten ja. :/

EDIT: Da er tur bestilt.

Innsjekk 16.30 (men vi med hund må møte 3 kvarter før)

Ankomst: 09.45

Huff det er lenge i bil, men jeg tror det skal gå greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet reisesyketabletter i dag, og ingen av dem som reagerte negativt. Så da kommer jeg til å gi dem det for å være sikre på at de ikke blir sjøsyke.

Må si jeg gruer meg, selv om jeg egentlig tror det skal gå greit.

Skal komme med rapport når turen er gjennomført :)

Koster forøvrig 400 kr for to hunder med dfds til København.

De billigste lugarene var utsolgt, så det ble en dyr affære dette her. Hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi reist med båten... Det gikk så som så :P

Vi forlot hundene i bilen i 3 tiden. Klokken 9 fikk vi lufte. Da vi kom ned oppdaget vi at det var VARMT! :hmm:
Rundt 30 grader i lasterommet. Whippeten var rolig og sov, mens dvergpinscheren var veldig stresset (hun har separasjonsangst).

Vi fikk lufte så lenge vi ville, vi luftet vel i 20 min.

Sandkassen ser dere på bildet under (selv om jeg syns den ser større ut på bildet, enn den var i virkeligheten) :P
Begge hundene skjønte poenget, selv om DP'en syns den var ufattelig ekkel å være i. Whippeten krøp til og med oppi igjen for å bajse etter en stund :lol:

20130717_205409_zps9f2dc9c3.jpg

20130717_210244_zps655e9656.jpg

20130717_210325_zpse0eb772c.jpg

Mannen som var med oss sa at hundene gjerne kunne være i burene på dekk, der var det ikke så varmt.
Samtidig forsikret han oss om at det ikke kom til å bli noe varmere i lasterommet, om noe, så kom det heller til å bli kjøligere utover natten. :)

Burene sto på et rom på dekk. Gulvet var fullt av vann, og jeg var redd låsen på burene skulle gå opp, slik at hundene da hadde fri adgang til dekket og de farer det medfører. Det bråket også veldig mye der nede på arbeidsdekket.

I tillegg har dvergpinscheren separasjonsangst, og hun hadde nok taklet det veldig dårlig å bli etterlatt på et ukjent sted.
Disse sto innpå et rom på dekk, der gulvet var fullt av vann, og jeg var redd låsen på burene skulle gå opp, slik at hundene da hadde fri adgang til dekket og de farer det medfører. :shocked:

I tillegg hadde nok hunden med separasjonsangst fått panikk om hun hadde blitt etterlatt på et ukjent sted. :no:

Vi sa at vi ville ha hundene i bilen, og fikk beskjed om at vi gjerne kunne lufte en gang til utover kvelden, og sjekke at temperaturen var ok og sånt...

Gikk ned igjen klokken 11, men fikk da en sur mine fra resepsjonen at det var utelukket å lufte hundene nå.

Det førte til at jeg lå oppe hele natten og engstet meg. Så for meg å komme ned til overopphetede, døde hunder... :cry:


Halv 7 neste morgen fikk vi lufte. Det var betydelig kaldere der nede nå, men fremdeles varmt. Rundt 25 grader.

Whippeten var søvnig, og ville nesten ikke ut av buret.. Dvergpinscheren superstesset og overlykkelig da hun oppdaget oss.... :wub:

Det er neppe noe jeg kommer til å gjøre igjen. Det ble for mye for dvergpinscheren, hun var superstresset hele neste dag, og tok vel rundt 24 timer før hun var seg selv igjen...

Whippeten var uanfektet av det hele :)

Styr unna lasterommet dersom man har hunder som tåler varme dårlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi reist med båten... Det gikk så som så :P

Vi forlot hundene i bilen i 3 tiden. Klokken 9 fikk vi lufte. Da vi kom ned oppdaget vi at det var VARMT! :hmm:

Rundt 30 grader i lasterommet. Whippeten var rolig og sov, mens dvergpinscheren var veldig stresset (hun har separasjonsangst).

Vi fikk lufte så lenge vi ville, vi luftet vel i 20 min.

Sandkassen ser dere på bildet under (selv om jeg syns den ser større ut på bildet, enn den var i virkeligheten) :P

Begge hundene skjønte poenget, selv om DP'en syns den var ufattelig ekkel å være i. Whippeten krøp til og med oppi igjen for å bajse etter en stund :lol:

20130717_205409_zps9f2dc9c3.jpg

20130717_210244_zps655e9656.jpg

20130717_210325_zpse0eb772c.jpg

Mannen som var med oss sa at hundene gjerne kunne være i burene på dekk, der var det ikke så varmt.

Samtidig forsikret han oss om at det ikke kom til å bli noe varmere i lasterommet, om noe, så kom det heller til å bli kjøligere utover natten. :)

Burene sto på et rom på dekk. Gulvet var fullt av vann, og jeg var redd låsen på burene skulle gå opp, slik at hundene da hadde fri adgang til dekket og de farer det medfører. Det bråket også veldig mye der nede på arbeidsdekket.

I tillegg har dvergpinscheren separasjonsangst, og hun hadde nok taklet det veldig dårlig å bli etterlatt på et ukjent sted.

Disse sto innpå et rom på dekk, der gulvet var fullt av vann, og jeg var redd låsen på burene skulle gå opp, slik at hundene da hadde fri adgang til dekket og de farer det medfører. :shocked:

I tillegg hadde nok hunden med separasjonsangst fått panikk om hun hadde blitt etterlatt på et ukjent sted. :no:

Vi sa at vi ville ha hundene i bilen, og fikk beskjed om at vi gjerne kunne lufte en gang til utover kvelden, og sjekke at temperaturen var ok og sånt...

Gikk ned igjen klokken 11, men fikk da en sur mine fra resepsjonen at det var utelukket å lufte hundene nå.

Det førte til at jeg lå oppe hele natten og engstet meg. Så for meg å komme ned til overopphetede, døde hunder... :cry:

Halv 7 neste morgen fikk vi lufte. Det var betydelig kaldere der nede nå, men fremdeles varmt. Rundt 25 grader.

Whippeten var søvnig, og ville nesten ikke ut av buret.. Dvergpinscheren superstesset og overlykkelig da hun oppdaget oss.... :wub:

Det er neppe noe jeg kommer til å gjøre igjen. Det ble for mye for dvergpinscheren, hun var superstresset hele neste dag, og tok vel rundt 24 timer før hun var seg selv igjen...

Whippeten var uanfektet av det hele :)

Styr unna lasterommet dersom man har hunder som tåler varme dårlig!

Eller har seperasjonsangst? Det var nok derfor det var såpass "ille" for henne og ikke fullt så mye varmen, tror du ikke? :)

Jeg tar ferjer stadig vekk (til både DK og Sverige) og har alltid hundene i bilen og har alltid hatt det. Det har aldri vært noe problem, jeg kommer alltid ned til rolige hunder. Ikke stresser de og ikke peser de. For meg er i hvert fall dette den beste løsningen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller har seperasjonsangst? Det var nok derfor det var såpass "ille" for henne og ikke fullt så mye varmen, tror du ikke? :)

Jeg tar ferjer stadig vekk (til både DK og Sverige) og har alltid hundene i bilen og har alltid hatt det. Det har aldri vært noe problem, jeg kommer alltid ned til rolige hunder. Ikke stresser de og ikke peser de. For meg er i hvert fall dette den beste løsningen :)

Eh, jo? Det er jo det jeg har skrevet ;) Hun har separasjonsangst, derfor ble ikke dette bra for henne.

Men varmen har selvfølgelig ikke hjulpet på, det er lettere å roe seg ned i normale temperaturer.

Selv syns det var for varmt nede i lasterommet, 30 grader er varmt. Jeg leste også en avisartikkel om en hund som døde på danskebåten pga høy varme i lasterommet. Så ingen tvil om at det er varmt der nede... :|

De hadde et annet lasterom som var kaldere, der sto lastebilene og bussene. Forstår ikke hvorfor de ikke kunne hatt bilene med hundene der inne også.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Vi skal reise med DFDS og 3 hunder i starten av mai.
Vil det være like varmt der i Mai, eller hadde varmen noe å gjøre med at dere reiste i Juli (kom varmen innenfra eller utenfra? :P )
Vil dere anbefale bilen eller de eksterne burene til DFDS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri satt hundene mine i burene til DFDS, med mindre de har fått nye bur siden vi var der :P Min dvergpinscher hadde garantert klart å bryte seg ut, og da har de plutselig fri tilgang til dekk med kort vei ned i havet.

Jeg tror varmen var mye pga maskinrommet, men varmen utenifra er også av betydning selvsagt. Det var på en måte to parkeringshaller, den ene var varm (alle hundebilene sto i den varme, aner ikke hvorfor), og den andre normaltemperert. Den vi sto parkert i var nærmest bråket, så antar den var nærmest maskinrommet.

Det blir uansett ikke noe varmere der enn det jeg opplevde (30 grader ca), og det var som sakt kun hundene med separasjonsangst som var veldig stressa (og ble ekstra stressa pga varmen). Whippeten hadde det greit, og peste ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forlot hundene i bilen i 3 tiden. Klokken 9 fikk vi lufte. Da vi kom ned oppdaget vi at det var VARMT! :hmm:

Rundt 30 grader i lasterommet. Whippeten var rolig og sov, mens dvergpinscheren var veldig stresset (hun har separasjonsangst).

Det var akkurat det jeg hadde tenkt til å kommentere, vær obs på at det kan bli veldig varmt, særlig hvis man parkerer i nærheten av motoren! Og ikke stol på at mannskapet på båten tenker på det... Kjenner noen som nesten mistet to hunder pga dette...

(ser nå at tråden er gammel, men alle som skal reise med båt burde være obs på dette!! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg hadde tenkt til å kommentere, vær obs på at det kan bli veldig varmt, særlig hvis man parkerer i nærheten av motoren! Og ikke stol på at mannskapet på båten tenker på det... Kjenner noen som nesten mistet to hunder pga dette...

(ser nå at tråden er gammel, men alle som skal reise med båt burde være obs på dette! )

Jeg kommer ikke til å reise på denne måten med hundene etter å ha lest tråden hvertfall. Så varmt i så lang tid? Nei stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man gidder kan man jo kjøre de to timene ned til Larvik og ta båten til Hirtshals i stedet. 4 timer, og helt kurant for hundene å være i bilen synes jeg.

Ellers har Stena Line lugarer hvor det er tillatt å ta med hund, mener Color Line har det på noen av sine også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man gidder kan man jo kjøre de to timene ned til Larvik og ta båten til Hirtshals i stedet. 4 timer, og helt kurant for hundene å være i bilen synes jeg.

Ellers har Stena Line lugarer hvor det er tillatt å ta med hund, mener Color Line har det på noen av sine også?

Joo, men fra oss tar det 2-3 timer til Larvik, og ca 4 timer fra Hirtshals til København om det jeg sjekket stemmer. Da kan vi like gjerne kjøre hele veien :P

DFDS tar forøvrig 200 kr pr. hund pr vei! 3 hunder 2 veier hadde blitt 1200 kr det, for at de skal sitte i bur i bilen- som også er betalt for :|

Vi tar båten ned og kjører opp vi, gir tilbakemeding her om hvordan det går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tatt fergen hirtshals/larvik hirtshals/kristiansand så mange ganger at Diezel nå er på pass nr 2... :ahappy: har altid hatt dem i bilen,og om sommeren alle vinduer åpent, det er kun EN gang at Diezel,som ikke er glad i varme, har pest. Ellers har de snorksovet når jeg har kommet ned i bilen. Har også tatt Stenaline sin båt fra Holland/England, tok vel 7 timer ca,og der var hundene i eget rom,i hver sitt store bur. I lugar var det CCTV, så man kunne se sin hund - veldig bra !!! Luftedekket derimot var på str med et frimerke,og det var ikke så morro å vasse i hundetiss. Det sto en mopp der, men til liten nytte, da vannet i bøtten var verre enn på dekket. Uansett kommer jeg til å ta begge båter/ruter igjen. Hundene har aldri hatt noe problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...