Gå til innhold
Hundesonen.no

De ber for byfjells-sauene


Ingidano
 Share

Recommended Posts

Det er også fryktelig rart at de ikke kan passe på sauene sine!

Jeg har mine hunder i bånd på fjellet, og jeg står dagen lang å jager sau fra eiendommen min, men sauene bare breker å kommer gående mot meg! Fryktelig lett å holde de unna hundene når sauene er stokk dumme å går rett mot hylende og hoppende hunder og mennesker som står å veiver å prøver å skremme de unna. Er det rart de blir spist av rovdyr når de ikke har vett til å holde seg unna.

Jeg vil ikke ha de teite sauene liggende som trafikkfarer i veiene i fjellet, og bæsjene inne ved hytteveggen min. Jeg synes virkelig de kan passe på dyra sine!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også fryktelig rart at de ikke kan passe på sauene sine!

Jeg har mine hunder i bånd på fjellet, og jeg står dagen lang å jager sau fra eiendommen min, men sauene bare breker å kommer gående mot meg! Fryktelig lett å holde de unna hundene når sauene er stokk dumme å går rett mot hylende og hoppende hunder og mennesker som står å veiver å prøver å skremme de unna. Er det rart de blir spist av rovdyr når de ikke har vett til å holde seg unna.

Jeg vil ikke ha de teite sauene liggende som trafikkfarer i veiene i fjellet, og bæsjene inne ved hytteveggen min. Jeg synes virkelig de kan passe på dyra sine!

Da får du gå tur andre plasser enn i beiteland og gjerde inne hytten din. (Om det er lov, er jo ikke alle plasser det er lov å gjerde inne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig lett å holde de unna hundene når sauene er stokk dumme å går rett mot hylende og hoppende hunder og mennesker som står å veiver å prøver å skremme de unna. Er det rart de blir spist av rovdyr når de ikke har vett til å holde seg unna.

Jeg har også møtt en god del av de der flokkene hvor "ledersauen" har funnet ut at det er bra å komme å tigge (jeg tror det er det de gjør..hehe) hos mennesker (om de har hund eller ei), og tar samtidig med seg en gjeng med kompiser. Min hund synes de er særdeles rare og unngår dem når de kommer bort til oss. Hadde han derimot ikke reagert slik, da hadde det kostet meg svært lite å sette på han munnkurv i tillegg til å føre hunden under kontroll etter beste evne mens man passerer nysgjerrige eller tiggende sauer. Jeg synes det ansvaret faller naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også møtt en god del av de der flokkene hvor "ledersauen" har funnet ut at det er bra å komme å tigge (jeg tror det er det de gjør..hehe) hos mennesker (om de har hund eller ei), og tar samtidig med seg en gjeng med kompiser. Min hund synes de er særdeles rare og unngår dem når de kommer bort til oss. Hadde han derimot ikke reagert slik, da hadde det kostet meg svært lite å sette på han munnkurv i tillegg til å føre hunden under kontroll etter beste evne mens man passerer nysgjerrige eller tiggende sauer. Jeg synes det ansvaret faller naturlig.

Sauer er stort sett veldig nysgjerrige, derfor de gjerne oppsøker hunder, mennesker osv. Det er i hvert fall forklaringen jeg fikk av bonden jeg jobbet for. Fikk også se det i praksis en gang hele saueflokken fulgte etter gårdseiers bikkje istedenfor bonden med ei bøtte med pellets. En eneste sau fattet interesse for hunden og det var nok, de andre fulgte etter. Trenger på ingen måte å være en ledersau helder. Flokkmentalitet og nysgjerrighet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du gå tur andre plasser enn i beiteland og gjerde inne hytten din. (Om det er lov, er jo ikke alle plasser det er lov å gjerde inne)

Tror du ikke jeg hadde inngjerdet hytta mi om det var lov? Sauen har ikke enerett på oppholde seg på fjellet. Jeg synes det er uansvarlig av sauebønder å slippe dyra sine ubevokta på fjellet. Dette var ikke praksis tidligere, det er noe nytt og idiotisk bøndene har funnet på.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke jeg hadde inngjerdet hytta mi om det var lov? Sauen har ikke enerett på oppholde seg på fjellet. Jeg synes det er uansvarlig av sauebønder å slippe dyra sine ubevokta på fjellet. Dette var ikke praksis tidligere, det er noe nytt og idiotisk bøndene har funnet på.

Det er litt andre tider nå, kjære deg. Skulle likt å sett den bonden som hadde tid til å gå i skauen 24/7. Før var hele familien involvert, ofte var det færre sauer, og det var mulig for alle å livnære seg som bonde som eneste yrke - dette er ikke lenger gjeldende. Tror jeg vet hva jeg snakker om siden jeg er bondedatter omgitt av bønder på alle kanter :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke jeg hadde inngjerdet hytta mi om det var lov? Sauen har ikke enerett på oppholde seg på fjellet. Jeg synes det er uansvarlig av sauebønder å slippe dyra sine ubevokta på fjellet. Dette var ikke praksis tidligere, det er noe nytt og idiotisk bøndene har funnet på.

Det er da en praksis som har vært de siste 30+ årene, jeg var da med på sauesanking i ung alder.

Men nå gjaldt vel artikkelen om sauene i byfjellene rundt Bergen, der det er helt andre forhold enn oppe på høyfjellet. Ikke er det bilveier de kan legge seg i og det er behov for å ha sauene der for å holde kulturlandskapet ved like.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nytt er det å ha sau på utmarksbeite alene? Kan huske sauer på tur alene i hvert fall siden 80 tallet... Noen husker kanskje lengre tilbake også?

+30 er det noen som nevner over her. Tipper det er rundt det, og det er forholdsvis nytt i den store sammenheng.

Du som nevner over her at sauebønder ikke har tid til å passe på dyra sine, kanskje de burde vurdere å ikke ha dyr da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+30 er det noen som nevner over her. Tipper det er rundt det, og det er forholdsvis nytt i den store sammenheng.

Du som nevner over her at sauebønder ikke har tid til å passe på dyra sine, kanskje de burde vurdere å ikke ha dyr da?

Tja, sist jeg sjekka så dukker ikke lammesteika opp i disken helt uten videre. Og vel, siden bonden får så forbanna lite per kg/liter og dermed må ta seg ekstra arbeide, er det mange som slutter med gård. Det lønner seg sjelden å drive gård.

Pappa var odelsgutt og følte ansvaret - han måtte ta over gården, slik var det bare - selv om han kunne gjort seg en karriere som snekker. Bestefar døde for 20 år siden og pappa følte fortsatt ansvaret over å bevare gården innen familien, og nå er det for sent for hans del å begynne i annet yrke, så nå har han ikke annet valg enn å gå i fjøset kl. 6/halv 7 om morgenen, melke og fôre kyrne, fikse på traktoren som går i stykker hele tiden fordi det ikke er penger til å fikse den skikkelig eller kjøpe ny, inn og betale 100 000 i regninger for fôr, strøm og div utgifter på gård og utstyr i tillegg til en vanlig families utgifter, ut å fikse ditten og datten med forskjellige ting (gjerder, vei, vedlikehold av utstyr og fjøs, osv), kanskje sove en time fordi han er fysisk og psykisk utslitt, spise middag med oss, ut kl 17 og hente kua fra beite - fore og melke igjen, vaske og styre i fjøset, inn og gjøre kontorarbeid også sovne foran tv'n ved 23-tiden. For sauebonden er ikke hverdagen så veldig annerledes annet at de ikke er bundet til to melketider om dagen, men de er daglig ute for ettersyn hvert minutt de har mulighet.

Men kanskje du kan fly rundt i skauen 24/7 da? Eller har du kanskje ikke tid du heller? Du vil kanskje være litt med familien også? Og du har jo en del annet som må gjøres? Men du spiser fortsatt kjøtt og egg og drikker melk? Etter å ha betalt mange tusen i regninger og satt opp budsjett for hver lille krone som helt tydelig sier at det ikke er penger til å ansette hjelp er det jo bare å drite i alt annet som må gjøres og gå ut for å passe på at den stakkars hundeeieren som er ute på tur ikke får ødelagt sin opplevelse, det er jo det viktigste tross alt. Og nåde oss om vi sier at vi tjener dårlig, for nei huff maten er jo så dyr så bonden kan da aldeles ikke tjene lite. Mens Reitan gliser bredt og gnukker seg på gullstolen sin.

Men du får det jo som du vil, for antall bønder synker hvert år. Gled deg til fransk biff og spansk melk fremover :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært sluppet husdyr på utmarksbeite i flere tusen år, ifølge denne artikkelen.

Gjennom tusener av år har husdyr beitet i utmarka. Store deler av det vi kaller "urørt" natur er egentlig beitepåvirket kulturlandskap. Gjennom de samme tusener av år har det også vært store stammer av rovdyr i Norge. Husdyrbeiting har altså vært med på å forme vårt landskap samtidig som store rovdyr var en del av norsk natur. Det er først i de siste 150 år at rovdyra nesten ble utryddet i Norge.

Blir bekreftet i denne artikkelen:

Dette førte etter hvert til en utforming av lover der målet var å regulere og sikre utnyttingen av utmarksressursene. Blant annet inneholder landskapslovene og Gulatingsloven som ble skrevet på 1000-tallet, og Magnus Lagabøtes Landslov fra 1274, en del lover som berørte dette emneområdet. Flere rettsprinsipper nedfelt i disse lovene var retningsgivende i flere århundre fremover, helt til de ble avløst i 1604 av Kristian den 4`s norske lov. I 1687 kom Kristian den 5`s norske lov, der vi også finner mange bestemmelser relatert til rettigheter i utmark. For mer utfyllende informasjon om rettigheter i utmark i historisk perspektiv; se for eksempel, ”Rettigheter i utmarka - i historisk perspektiv" av Cæcilie Stang

En nymotens greie, med andre ord :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om dere har sauer som er innpåsliten på hytta, et helt enkelt og greit strømgjerde koster ikke veldig mange kroner og det er ingen som nekter dere å sette opp. Par tre tråder - så holder sauene seg forhåpentligvis unna. Spander på et batteriapparat i tilleg, så kan dere grille litt sau. :aww:

Her går det både sau og ku i utmark og alle hyttefolk som ikke vil ha dem på trappa, for joda, både sauer og kyr er nysgjerrige dyr og driter over alt - slenger opp et enkelt strømgjerde og vips. Niks mer problem. Nå skal det vel sies at de som har hytte her enten har hatt det i generasjoner bakover, eller kjøpt i nyere tid og blitt ettertrykkelig opplyst om dyr i utmark.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for lenge lenge lenge siden hadde jeg hytte på verdens mest fredfulle sted. Hundene gikk løs og koste seg.
En dag kom en fyr og sa at nå ble det sauebeite her, og jeg måtte ha hundene i bånd.
Steike så sinna jeg ble!
Men, jeg fant jo ut at jeg faktisk ikke hadde en d**** å si, så da kobla jeg bikkjene da.
Frem til en dag uka etter hvor det kom en jeger og innviterte meg på saueavvenningskurs (jeg trengte ikke det, jeg liker ikke smaken av sau). Han sa det var for hundene.
På kursområdet var bonden med flere sauer, bikkjene fikk på seg halsbånd som gav strøm om man trykka på knappen. Ene bikkja løp bort til meg hele tiden, ikke fader om hun skulle bort til de ulldottene nei! Den andre stod lenge og vurderte, så fant han ut at joda, disse hvite sakene skull ehan nå forsøke seg på.
Høyt hoppa han, fort som fader kom han og gjemte seg bak meg.
Etter det ville han ikke se på de dyra en gang!
Bonden sa jeg kunne teste ut, med langline, om hundene holdt seg unna, gjorde de det kunne jeg ha dem løs.
All den tid jeg hadde hytte der, så var mine hunder løs og sauene kom trampende inn og tagg mat ra meg, mens bikkjene lå pent ved beina mine.

Når alt kommer til alt så gir jeg beng i om bonden tjener på om sauen er tatt av ditt eller datt jeg. Men, jeg blir falu når jeg leser om hunder som tar sau, for det vitner om inkompetente hundeeiere uten det snev av ansvarsfølelse.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for lenge lenge lenge siden hadde jeg hytte på verdens mest fredfulle sted. Hundene gikk løs og koste seg.

En dag kom en fyr og sa at nå ble det sauebeite her, og jeg måtte ha hundene i bånd.

Steike så sinna jeg ble!

Men, jeg fant jo ut at jeg faktisk ikke hadde en d**** å si, så da kobla jeg bikkjene da.

Frem til en dag uka etter hvor det kom en jeger og innviterte meg på saueavvenningskurs (jeg trengte ikke det, jeg liker ikke smaken av sau). Han sa det var for hundene.

På kursområdet var bonden med flere sauer, bikkjene fikk på seg halsbånd som gav strøm om man trykka på knappen. Ene bikkja løp bort til meg hele tiden, ikke fader om hun skulle bort til de ulldottene nei! Den andre stod lenge og vurderte, så fant han ut at joda, disse hvite sakene skull ehan nå forsøke seg på.

Høyt hoppa han, fort som fader kom han og gjemte seg bak meg.

Etter det ville han ikke se på de dyra en gang!

Bonden sa jeg kunne teste ut, med langline, om hundene holdt seg unna, gjorde de det kunne jeg ha dem løs.

All den tid jeg hadde hytte der, så var mine hunder løs og sauene kom trampende inn og tagg mat ra meg, mens bikkjene lå pent ved beina mine.

Når alt kommer til alt så gir jeg beng i om bonden tjener på om sauen er tatt av ditt eller datt jeg. Men, jeg blir falu når jeg leser om hunder som tar sau, for det vitner om inkompetente hundeeiere uten det snev av ansvarsfølelse.

Jeg har bikkjene mine bundet jeg, bare synd at sauene går bort til de for det. Jeg har AH, skal en god del til for å få de sauerene, jeg tror faktisk ikke det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært sluppet husdyr på utmarksbeite i flere tusen år, ifølge denne artikkelen.

Gjennom tusener av år har husdyr beitet i utmarka. Store deler av det vi kaller "urørt" natur er egentlig beitepåvirket kulturlandskap. Gjennom de samme tusener av år har det også vært store stammer av rovdyr i Norge. Husdyrbeiting har altså vært med på å forme vårt landskap samtidig som store rovdyr var en del av norsk natur. Det er først i de siste 150 år at rovdyra nesten ble utryddet i Norge.

Blir bekreftet i denne artikkelen:

Dette førte etter hvert til en utforming av lover der målet var å regulere og sikre utnyttingen av utmarksressursene. Blant annet inneholder landskapslovene og Gulatingsloven som ble skrevet på 1000-tallet, og Magnus Lagabøtes Landslov fra 1274, en del lover som berørte dette emneområdet. Flere rettsprinsipper nedfelt i disse lovene var retningsgivende i flere århundre fremover, helt til de ble avløst i 1604 av Kristian den 4`s norske lov. I 1687 kom Kristian den 5`s norske lov, der vi også finner mange bestemmelser relatert til rettigheter i utmark. For mer utfyllende informasjon om rettigheter i utmark i historisk perspektiv; se for eksempel, ”Rettigheter i utmarka - i historisk perspektiv" av Cæcilie Stang

En nymotens greie, med andre ord :aww:

De ble sluppet MED gjeter før. Ting arter seg litt anereldes når de er under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om dere har sauer som er innpåsliten på hytta, et helt enkelt og greit strømgjerde koster ikke veldig mange kroner og det er ingen som nekter dere å sette opp. Par tre tråder - så holder sauene seg forhåpentligvis unna. Spander på et batteriapparat i tilleg, så kan dere grille litt sau. :aww:

Her går det både sau og ku i utmark og alle hyttefolk som ikke vil ha dem på trappa, for joda, både sauer og kyr er nysgjerrige dyr og driter over alt - slenger opp et enkelt strømgjerde og vips. Niks mer problem. Nå skal det vel sies at de som har hytte her enten har hatt det i generasjoner bakover, eller kjøpt i nyere tid og blitt ettertrykkelig opplyst om dyr i utmark.

Det er ikke lov å gjerde tomta, det gjelder strømgjerde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble sluppet MED gjeter før. Ting arter seg litt anereldes når de er under oppsyn.

Ja, for hunder vil jo ikke prøve å jakte sau så fort det er en gjeter der?

De ble sluppet på SETRA før, btw. Det var rett nok ei budeie eller to der, men uansett.. Det har vært dyr på utmarksbeite i den form vi har nå ganske mange år, det er noe vi hundeeiere bør lære oss å leve med. Om så det bare skal ha vært de siste 30-40 årene.. Det er ingen overraskelse at de slipper beitedyr i utmarka lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bikkjene mine bundet jeg, bare synd at sauene går bort til de for det. Jeg har AH, skal en god del til for å få de sauerene, jeg tror faktisk ikke det går.

Men da får du være med hundene og passe på at sauen ikke kommer bort til dem, siden sauen ikke klarer og holde seg unna og ikke bonden passer på sauen sin, slik du mener han burde gjøre.

Helt ærlig, så skjønner jeg ikke problemet ditt - og jeg tror også du hadde fått et bedre hytteliv om du aksepterte tingenes tilstand. Vi har også sauen gående helt inn på hytta - en kom t.o.m inn en gang - og hver gang vi kommer opp, så er det sauedritt over alt. De bruker også benker og bord til å klø seg på, så de er veltet og ligger strødd over alt. Ikke har vi lov og gjerde inn tomta heller.

Da fjerner vi sauedritt, setter på plass møblene og koser oss i fjellheimen. Og så priser jeg meg lykkelig for at det går sau der, for ellers hadde vi grodd inne :aww:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så skjønner jeg ikke problemet ditt - og jeg tror også du hadde fått et bedre hytteliv om du aksepterte tingenes tilstand. Vi har også sauen gående helt inn på hytta - en kom t.o.m inn en gang - og hver gang vi kommer opp, så er det sauedritt over alt. De bruker også benker og bord til å klø seg på, så de er veltet og ligger strødd over alt. Ikke har vi lov og gjerde inn tomta heller.

Da fjerner vi sauedritt, setter på plass møblene og koser oss i fjellheimen. Og så priser jeg meg lykkelig for at det går sau der, for ellers hadde vi grodd inne :aww:

Signeres.

Vi har heller ikke lov til å gjerde inn rundt vår hytte, og sånn er det bare. Hos oss går det både tamrein, sau og kyr (kyra har blitt nesten borte siste åra da, trist), og sånn er det bare å ha hytte på fjellet. Det er såpass forbanna hardt å være bonde i Norge (har ikke gård i familien selv, men der jeg vokste opp er det stort sett bare gårder, jeg har flere barndomsvenner med odel, så har fått deltatt endel i gårdsliv både med og uten dyr..), og all ære til de som holder ut og bidrar til at vi får god og kortreist mat på bordet for å bare få dritt tilbake fra utakknemlige forbrukere og nå på sommeren egoistiske hundeeiere. Nei, det er ikke optimalt å slippe dyr på utmark uten tilsyn, men enkelte bønder må velge det alternativet rett og slett. Og for marka er det der beste faktisk, ellers gror den igjen. Området rundt hytta vår har definitivt begynt å gro igjen, siden det er få som sender opp dyra for tida.

Eller tar du med deg gressklipperen din på hytta og klipper marka rundt du kanskje, Peanøttsmør?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det ikke er lov til å sette opp permanente gjerder - men å sette opp noen plasstolper og noen strømtråder rundt tunet når dere er der, er det virkelig så strengt at det ikke er lov? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er beiterett på hele området så er det strengt forbudt ja. Heftig bot tenker jeg er konsekvensen!

Men man kan sjekke dette i kommunen og se hva som er loven der. Er man heldig så kan man føre opp noe slikt, men i de fleste hytteområder i Norges land så er beiteretten helt fram til døra på hytta di!

Dessverre er dette noe av grunnen til at jeg aldri er på hytta lengre. Der er beiteretten helt inntil dørstokken og sitter man utenfor for å spise frokost e.l. så kan man banne på at man har en sau eller ku helt oppi seg når man spiser. Ikke går de bort ved husjing heller, de kommer nesten nærmere. Hvilket er synd, jeg elsker fjellet, og jeg elsker vidda, men jeg foretrekker at bikkja evt er den eneste som tigger ved matbordet ;)

Før var det mye mindre sau og kyr der og da ble store deler av området rundt slått i perioder på sommeren som ble hesjet og tatt med hjem til hestene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det ikke er lov til å sette opp permanente gjerder - men å sette opp noen plasstolper og noen strømtråder rundt tunet når dere er der, er det virkelig så strengt at det ikke er lov? :|

Hos oss tror jeg vi kan sette opp gjerder som er maks 10-15 cm høye ellernoe, permanent eller ikke. Så jo, strengt kan det være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...