Gå til innhold
Hundesonen.no

Opsis, Klima og Ella


Whoopsis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Latterlige du liksom! Fotografen Anette Augestad trengte en dalmatiner og litt snø til et prosjekt, så da troppet vi opp hele gjengen. Verdens fineste prikk!

I helgen kom vi oss endelig på kurs igjen med Maren, denne gangen med fokus på overtrening og forstyrrelser. Perfekt for å bygge selvtillit, og det tror jeg vi kan få mye ut av å fokusere på! Lørdagen

Ella - blandingshund mellom Alaska husky, vorsteher, pointer, saluki og greyhound født 27.06.02. En av verdens rareste hunder, som har prøvd seg på det meste i løpet av livet sitt. Kom til meg som 3-4

  • 3 months later...

I helgen kom vi oss endelig på kurs igjen med Maren, denne gangen med fokus på overtrening og forstyrrelser. Perfekt for å bygge selvtillit, og det tror jeg vi kan få mye ut av å fokusere på! Lørdagen hadde vi fin flyt og fikk gjort mye bra, søndagen fikk vi (jeg) oss et lite mageplask igjen. Noe som egentlig oppsummerer denne høsten ganske greit. Men det skal ordne seg igjen, jeg må bare nullstille meg litt, for så å angripe med litt nye ideer og innfallsvinkler. Lett å låse seg i gamle mønstre, spesielt når man har brukt såpass mye tid på et problem som jeg har på dette.

Etter litt tenking og ideer fra kurset skal jeg prøve meg på disse tingene fremover:

- Gjøre ting vanskeligere, når hun må konsentrere seg tror jeg litt av frustrasjonen/stresset/overslagshandlingene forsvinner. Utfordringen min blir å gjøre de øvelsene hun kjenner godt mer kompliserte/uforutsigbare, det hjelper ikke at hun jobber fint i eliteøvelser om man ikke klarer å utføre en vanlig stå under marsj. (Eksempler på tiltak blir vel ting som rask fart, midt i en vending, sidelengs marsj, fristelser som ligger foran, ting vi går over og alt sånt der.)

- Tilpasse belønningene bedre. Nå pleier de normale belønningene å være en godbit rett ned i svelget, en godbit på bakken eller flere godbiter kastet på bakken. Om ikke hun får en superbelønning så klart, men vi ser bort i fra dem nå. Mulig jeg må finne en enda kjedeligere belønning til de dagene der hun er veldig lettstresset. Samtidig synes jeg det er litt skummelt, for en stressa hund er jo ikke nødvendigvis en motivert hund? Et nytt innspill dette her altså, i utgangspunktet hadde jeg med en annen hund vært veldig skeptisk, men verdt et forsøk her! Til trening med hyppige belønninger kan jeg se litt for meg at effekten kanskje blir god, men spent på hvordan hun vil reagere om jeg gjør det samme når jeg trener kjeder. Om frustrasjonen kommer av for høy forventning til belønning kan det nok hjelpe, men med enhver annen hund hadde jeg nok tenkt motsatt. Så spennende tanke.

Ellers skal jeg bli flinkere til å videreutvikle øvelser vi har startet på, ingen grunn å vente med å få en fin eliteavstand eller en god neseprøve!

Litt filmer fra helgen, først noen kreative rutesendinger og så en avstandsfilm fra i dag. På tide å få den avstanden ut i vanskeligere miljøer, for nå er den ganske stabil når jeg står på rundt 10 meter innendørs.

Å, hun er fin når hun er fin altså! :wub:

Og litt bilder fra den siste tiden.

IMG_1288.jpg

IMG_1287.jpg

Klima som fikk seg en hederspremie i lydighet på sonenmesterskapet. Det er maskoten sin! Hun er ikke trent siden det, men burde kanskje børste støv av henne snart.

IMG_0693.jpg

IMG_0877.jpg

IMG_0884.jpg

IMG_1289.jpg

IMG_0875.jpg

IMG_0908.jpg

IMG_0933.jpg

Det mest bedende blikket i hele verden.

IMG_0695.jpg

IMG_0351.jpg

IMG_1516.jpg

IMG_1361.png

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo spennende å trene slike hunder! Og så må jeg si Opsis har verdens søteste, ivrigste, boblende galopp!

Jeg gir gjerne bort litt av den spenningen, om noen skulle ha lyst på. :lol: Men den ivrige galoppen er bare min, og spesielt det taktomslaget der hun legger merke til rute nr. 2 i den første filmen. Der er hun SÅ fornøyd med seg selv!

På lørdagen var ikke Opsis bare bra, hun var legendarisk bra! Og tenk så mye man lærer av å trene den hunden. Jeg har måttet vri og vrenge hjernen min noen ganger denne helgen og når det fungerer blir det bare perfekt. Morsomt å se filmene :D

Veldig glad for at du ba meg filme den økten, så motiverende å gå tilbake å se på! Hun er råbra, jeg har virkelig troen på henne. Avhenger bare av at jeg knekker den koden.. Jeg håper du går til sengs med Opsis i hodet ditt hver natt, og at du plutselig kommer på en liten mirakelkur. :D

Åh så gøy at det ble filmet så jeg fikk se! Glad jeg er "filletante" (eller noe sånt) til det vidunderbarnet der altså :wub:

Og de bildene da! Smelt! :heart:

Det var noe litt annet enn søndagen ja! :ahappy: Nå har jeg masse ting jeg må teste til neste gang vi trener (så la det skje fort!). Må bare finne verdens kjedeligste godbit. Agurk kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,Issi elsket det :lol:

Flinke Opsis :D Men børst av Klima altså :fish:

Æsj da, jeg som følte meg smart! Paprika? Det må jo spises også, men helst ikke være så veldig godt.

Klima fikk teste kaninleken for første gang nå i sta, DET var gøy det. Det morsomste noen sinne faktisk. :D Så får vi til noe skal den(og dere!) få all æren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Latterlige du liksom!

Fotografen Anette Augestad trengte en dalmatiner og litt snø til et prosjekt, så da troppet vi opp hele gjengen.

1526367_630321473701834_248275936_n.jpg

1544524_630388813695100_1066727179_n.jpg

1510801_630748220325826_1440590190_n.jpg

1524775_630153393718642_768404931_n.jpg

1517662_631360023597979_1100922013_n.jpg

1013146_630141570386491_1739591717_n.jpg

Verdens fineste prikk! :wub:

Og i helgen fikk jeg et godt tips til et konkret Opsis-problem, så jeg øyner håp. :ahappy:

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene Klima ;-) ser nesten ut som en valp enda.

@Debbie

Sant? :lol: Det hodet hennes er jeg spent på om noen gang kommer til å legge seg ut/bli mer voksent. Skjer kanskje litt neste året (nå er hun 2), moren hennes var visst også litt sen i ansiktet, men jeg har mine tvil. Passer veldig godt til personligheten hennes da, min desidert mest barnslige hund!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Debbie

Sant? :lol: Det hodet hennes er jeg spent på om noen gang kommer til å legge seg ut/bli mer voksent. Skjer kanskje litt neste året (nå er hun 2), moren hennes var visst også litt sen i ansiktet, men jeg har mine tvil. Passer veldig godt til personligheten hennes da, min desidert mest barnslige hund!

Ja da er hun sent ute :) Men det kan komme. Uansett en veldig fin, og virker som en herlig dalmis :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er hun sent ute :) Men det kan komme. Uansett en veldig fin, og virker som en herlig dalmis :wub:

Hun er stødig hvertfall :-) Jeg var litt uheldig på letohallen og Nico såg sin elsk i klima!! Siden jeg hadde "munn, hånd og fot-syke" så greide jeg ikke å holde han igjen (lydighetsmessig så gjør han jo ikke slikt tull!! :-P) så endte opp med at Klima stakkars ble overfalt av en diger prikkegutt... hehe!! Og det takla hun supert gikk ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

De er så fine! Jeg elsker det barnslige uttrykket til Klima jeg :wub: Hvordan opplever du røytinga til dalmisen da? Dalmatiner er liksom en rase jeg alltid har ønsket meg, men vet ikke om jeg takler all røytinga :P

Det er MYE hår. :lol: Verste er at de fester seg på alt av klær, og jeg liker å late som om jeg er en normalt renslig person når jeg går hjemmefra. Så akkurat det gjør nok at det ikke kommer flere dalmatinere i hus, tror jeg.

I dag har jeg og Opsis debutert i klasse 2, på Drammen Hundefestival. Vi hadde en kjedelig start med en fellesdekk som varte til jeg hadde gått 5 meter fra henne (??), men resten av programmet kom som en stor positiv overraskelse! Det var mye stress i henne når vi gikk inn til fellesdekken, men etter å ha ventet i litt over en time på at det skulle bli vår tur til å gå programmet var hun mye mer avslappet. Fortsatt alt for mye frustrasjon, men bortsett fra det er jeg kjempefornøyd!

1901212_10153926297245430_409818900_n.jp

Underveis i programmet sa dommeren at vi hadde dagens fineste innkalling med stå, grunnen til at det ble en 9'er var hylekoret hun holdt i det jeg gikk i fra. Han sa også at vi fikk 10 på helhet på tross av at vi hadde en null på grunn av arbeidsiveren og samarbeidet. Dekk under marsj og avstanden var to unødvendig dårlige øvelser, 1 dk på dekken og 2 dk på avstanden. Fri ved foten var rotete, der har vi en liten jobb å gjøre. Men resten var bare knall! Jeg hadde ingen håp om opprykk, så å se at det faktisk kunne blitt et mulig utfall er veldig veldig gøy!

Siden Opsis tar det å være på jobb ganske alvorlig og har litt problemer med å senke skuldrene i ringen prøvde jeg i dag å gi henne litt frie tøyler. Når vi skulle velge apport fikk hun være med og undersøke bordet, prøve seg på å hente ned en av apportene som lå der og å se seg litt rundt mellom øvelsene. Jeg kommanderte henne heller ikke inn på plass før hver øvelse, men tok heller noen skritt frem og lot henne ordne litt selv. Tror det fungerte fint, slapp nok unna litt frustrasjon på den måten. Ellers er det øvelsene som minner om kl 1 hun bygger opp mest frustrasjon rundt, som dekk og stå under marsj. Så der har vi fortsatt en liten case.

Ved premieutdelingen sa dommeren noe så fint som; "Om du bare får kontrollert galskapen, så blir dere uslåelige.". Med videre understrekning på at jeg måtte få kontroll på galskapen. Og jeg er så klart enig i begge deler. :D

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...