Gå til innhold
Hundesonen.no

Pels-stell på din rase.


Recommended Posts

Har en furminator som jeg bruker aknskje 1 gang i året. Jeg tror sist jeg gredde dyra her var på vårparten i fjor. Det hender jeg spyler dem med vann, en til to ganger i året tar jeg shapmpoo dersom de er veeeeeldig møkkete, har en KW-shampoo. Har korthårshunder med så og si vedlikeholdsfri pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portispels er jo et eget kapittel. Det er en pelsrase som krever mye stell. De tingene jeg MÅ ha til pelsstellet er:-

- En skikkelig barbermaskin (har selv Andis) med ulike typer skjær, men andis 10'er skjær er mest brukt her

- En god effileringssaks
rle-82490.jpg

- En god klippesaks. Jeg har eicher solingen-saks og er knallfornøyd!

- Grovtannet puddelkam

vivog-grovkam_7047.jpg

- Vanlig kam

- Parykkbørste

839718_1.jpg

- Karde med gummiknotter

DogmanKardeM_002.jpg

I tillegg til dette må man ha gode pelsprodukter. Sjampo og balsam. Jeg vil nesten også si at en blåser er et must, da det halverer tiden man bruker på pelsstellet.

Pelsstellrutinen hos meg er som følger:

ca. hver 3. - 4. uke hiver jeg bikkja i badekaret, uten å gre henne først. Tidligere børstet jeg først, men det viste seg å bli dobbelt opp med jobb. Men i karet væter jeg henne skikkelig ned først, med lunkent vann. Hele pelsen må bli våt, og det tar litt tid fordi den er vannavstøtende. Deretter såper jeg inn hele bikkja med Groomer's Edge Ultimate sjampo. Jeg såper inn med hårene retning for å ikke skape mer tover og floker i pelsen. Deretter skyller jeg hele hunden veldig nøye. Så kliner jeg umenneskelige mengder Groomer's edge keri-cot balsam i hele pelsen og lar det virke en 10 min. tid. Deretter skyller jeg denne veldig godt ut, klemmer ut så mye vann fra pelsen som mulig og setter dyret på stellebordet.

På stellebordet tørker jeg hele hunden med et håndkle. Klemmer over hele kroppen for å få ut vann. Så setter jeg i gang med blåseren og karden. Starter på ryggen og jobber meg fremover mot fronten. Tar frembeina og potene helt til slutt. Da jobber jeg meg gjennom hele pelsen med karden mens jeg blåser slik at jeg ser hvor det er floker som må gres ut. Når jeg har gårr over hele hunden med karden går jeg over med grov og fin kam og parykkbørste. Alle børstene finner "sin type" floker :P Så er hunden tørr og flokefri!
Deretter er det klipping. På snuten bruker jeg saks og effileringssaks og former snuten så den ser kraftig, men trimmet ut. Bakparken barberer jeg kun hver 3. mnd. Når jeg ikke barberer gjør jeg som på nesen, formklipper med sakser. Det hender at jeg stusser på fronten, men det prøver jeg å unngå. Stusser haledusk og beheng på ørene.

Volia! En hund i løveklipp! Bruker 1-3 timer på hele sulamitten avhengig av hvor mye trimming som trengs fra gang til gang. Så jeg vil vel si jeg bruker 3 timer i måneden i gjennomsnitt på pelsstell. Mellom badene gjør jeg ingen ting med mindre dyret har rullet seg i dritt eller tatt med skogen inn i pelsen :P

Papillonen trenger særdeles lite stell. Til henne må jeg ha:
- En kam
- En børste med svinehår og nylontenner (trine hundeartiklers superbørste med naturbust)
- En liten karde

- Efilleringssaks

Henne grer jeg etter behov. Det hender hun får små floker bak ørene eller i brystet som tar 2 min å gre ut. Bade henne gjør jeg før utstilling stort sett. Det som er mest jobb med henne er at hun tidvis driter i egen pels bak, og at vi stadig vasker rompa. Men utover det er det særdeles lite jobb.
Før utstilling bader jeg henne med sjampo og balsam og føner tørt med børste, som med portisen. Deretter stusser jeg pelsen på hasene fremme og bak og på potene med effileringssaks. Hele prosessen tar ca. 30-45 min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien: putter han i dusjen for å få det hvite kritthvitt før utstilling, eller han mot formodning lukter vondt.

Salukien (langhår) putter han i dusjen før utstilling eller han er skitten for å få han ren, børster gjennom ører og faner for å holde dem flokefrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalamtineren: Gummikarde eller pimpsten når hun røyter. Dyttes i dusjen når hun begynner å lukte hund, ca hver 6-8 uke.

Groenendaelen: Gjennombørstes ukentlig med karde og kam. Dyttes i dusjen når han røyter eller har rulla seg i noe uggent. Kanskje 2-4 ggr i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund:

Min har egentlig veldig korrekt pels, og børstes sjeldent. Pelsen blir sjeldent til aldri flokete, og sjeldent særlig møkkete. Når han er tørr detter uansett all møkk av. Om jeg ikke har tid til at han tørker blir han spylt i dusjen, og tørker relativt raskt.

Børsting er forbehold røytetid, evt før utstilling eller om jeg tilfeldigvis oppdager ei floke. Børstes han jevnlig i røytetida går denne problemfritt egentlig.

Bruker vanlig karde, ser sånn ut http://www.waggytail.no/assets/img/bilder_nettbutikk/c0162c93890526fbed4513b04ae146a8-image.jpeg


Rett og slett veldig enkelt pelsstell :) Ihvertfall på min fungerer den selvrensede pelsen relativt bra, og det er jeg glad for, lat som jeg er :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom røytetiden er det ikke noe. Børster og vasker med shampoo før utstilling. I røyteperioden bør det børstes skikkelig hver dag for å få av mest mulig pels. Da er det ekstreme mengder som skal av..

Bruker en vanlig karde stort sett, men har også furminator. Den syns jeg tar med seg litt for mye dekkhår til at jeg bruker den på malamutene. Derimot fungerte den fint på goldenen jeg hadde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund:

Min har egentlig veldig korrekt pels, og børstes sjeldent. Pelsen blir sjeldent til aldri flokete, og sjeldent særlig møkkete. Når han er tørr detter uansett all møkk av. Om jeg ikke har tid til at han tørker blir han spylt i dusjen, og tørker relativt raskt.

Børsting er forbehold røytetid, evt før utstilling eller om jeg tilfeldigvis oppdager ei floke. Børstes han jevnlig i røytetida går denne problemfritt egentlig.

Bruker vanlig karde, ser sånn ut http://www.waggytail.no/assets/img/bilder_nettbutikk/c0162c93890526fbed4513b04ae146a8-image.jpeg

Rett og slett veldig enkelt pelsstell :) Ihvertfall på min fungerer den selvrensede pelsen relativt bra, og det er jeg glad for, lat som jeg er :lol:

Mezzi sin er ikke flokefri.. Fysj det floker og tover seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

springeren: børstes med fintannet stålkam jevnlig ( daglig, egentlig.. Men når han er nedrøyta så holder det med noen ganger i uka. ) Pelsen på og inni ørene og nedover halsen barberer jeg ca annenhver uke. Litt sjeldnere om vinteren, men med en gang han begynner bade om våren er jeg nøye på at pelsen ikke får vokse seg for lang rundt ørene. Rundt ørene, potene, overgangen mellom barbert og ubarbert pels i front og halen klippes, og nå har jeg begynt å klippe bittelitt av lengden på behenget på bena også - for at han blir mer lettstelt. Død, ullen pels som ikke faller av av seg selv må nappes.. Her er jeg fryktelig utålmodig, så ofte er han litt lodden over ryggen :( Noen ganger jukser jeg og bruker pimpstein, men det er best å gjøre det for hånd eller med stålkammen..

Av utstyr trenger jeg tre ulike stålkammer, den ene finere enn den andre. Barbermaskin, skarpsaks, effileringssaks og evt.pimpstein. Har også shampo og balsam fra groomers edge akkurat nå, og så går det med endel flokespraybalsam. Sånn fra natusan.. Å børste igjennom han tar et kvarter, klippingen en times tid.

papillonen: Børster igjennom henne et par ganger i uka, mest for å se etter sår og rifter og sånn enn at det er nødvendig. Utrolig lettstelt pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk setteren: fjerner kvister og rusk som ev har satt seg i pelsen på tur. Børster raskt gjennom ved behov - i snitt ca 1 gang per uke, pelsen er glatt og myk så det tar ikke lange tiden. Bøster ørene litt oftere enn resten av kroppen fordi de ellers floker seg litt. Oppdretter klipper henne for meg når det trengs. Trenger sjelden dusj/bad - hun bader litt i elven på eget initiativ sommeren, og pelsen er "selv-rensende" - alt faller av når hun tørker.

Kortisen: Børster i røytetid. Dusjer henne ca 1 g per uke fordi hun har middallergi mm, og vasker henne da med sopp/midd/bakteriedrepende shampo. Dusj før utstilling de gangene hun har deltatt der og hvis hun har vørt ute i gjørme-vær eller rullet seg i noe rart. Ellers holder det med å "pusse" over henne med en fuktig klut :) dann og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en langhårshund som briard, så er det åpenbart "litt" pelsstell som må til om hunden skal se presentabel ut (presentabel og presentabel er jo alltid subjektivt - jeg er vel muligens noe over middels nøye på det....).

Har man riktig utstyr og riktig teknikk, så går pelsstellet ganske fort faktisk, men det MÅ gjøres grundig og man kan ikke tillate seg å slurve eller utsette stellet - da har man brått noen timer med stell foran seg.

Det er ingen klipping på briard med tanke på at de skal få riktig fasong, men jeg klipper av hygieniske årsaker bort pels rundt anus og tisseluren. Jeg klipper også foran øynene slik at hunden ser skikkelig, også barberer jeg gjerne under potene og mellom tærne. Potepelsen får seg også en klipp nederst slik at potene blir avrundet og ikke ligner donald-føtter :). Jeg bader hunden ved behov, dvs når han lukter vondt (ofte dusjer jeg bare de stedene som lukter, som der han får evt tiss i pelsen eller der forhudskatarren klines inn når han ligger *urk*). Jeg dusjer også skjegget ofte for å hindre vond lukt og uhygieniske forhold (joda, det lukter vondt oftere enn jeg rekker å dusje, men....) :). Denne strategiske dusjingen tar sånn ca maks 10 min. Har vi vært ute i søla, så spyler jeg av undersiden som er skitten med hageslangen. Det holder fint :).

Vask før utstilling er også som regel bare barte- og snoppevask, samt vask av beina. Pelsen på kroppen dusjer jeg mye sjeldnere.

Av utstyr bruker jeg:

- Shampo: Chris Christensen Black on Black

- Balsam: Brukes sjelden, men av og til bruker jeg bare min egen, innkjøpt på Rimi eller noe sånt :)

- Flokespray: I perioder bruker jeg Ice on Ice når jeg børster, men det er bare unntaksvis. Hovedsaklig bruker jeg bare vann på sprayflaske for å dempe statisk elektrisitet når jeg børster gjennom pelsen.

- Børste fra Chris Christensen med halvlange tenner (gullbørsten)

- En puddelkam (brukes ikke så veldig ofte)

- Ei schäferrake (som jeg kun bruker når hunden er helt garantert flokefri - brukes bare for å fjerne underull rundt halsen og langs overlinja.

- Ei god effileringssaks som bare brukes til poteklippen

- Ei bittelita barbermaskin (fra Clas Ohlson) til å barbere under potene

- Fiskars papirsaks (fra Clas Ohlson) til klipping av andre ting :D.

- En bøyd strikkepinne til å lage midtskill langs rygglinja med (noen kaller den bare abortpinnen til Siri *fnis*).

Jeg bruker hovedsaklig kun børste når jeg børster hunden. Jeg har et helt fastsatt mønster når jeg børster. Jeg starter alltid på samme sted (under haka) og jobber meg systematisk gjennom pelsen slik at jeg har kontroll på hvor jeg har børstet og ikke. Jeg er nøye med å komme helt inn til skinnet og fjerner alt som tenderer til å floke seg. Den børstingen jeg gjør, er vel mest forebyggende, for det er sjelden det går så langt som å bli floker i pelsen til dyret. OM jeg skulle ha slurvet, så bruker jeg aldri saks for å løsne flokene. Da river jeg dem heller fra hverandre, dvs jeg løsner det så mye som mulig med fingrene, før jeg setter børsten i dem og børster forsiktig utenfra og innover. Jeg river aldri i pelsen - det er jo vondt - og jeg tror aldri mine hunder har opplevd at pelsstell gjør vondt. Jeg er veldig opptatt av at stellestunden skal være hyggelig og noe vi trives med, både hunden og jeg, for dette gjøres tross alt NOEN ganger i løpet av hundens liv :). Da er det viktig at det ikke blir en kamp.

Mende pelsstell som er nødvendig varierer mye avhengig av vær og føre - og ikke minst hvilke aktiviteter vi har bedrevet. Det sier seg selv at bruk av sele under arbeid bidrar til å generere floker - så etter turer med sele tar jeg alltid en runde med børsten der selen har sittet. Det sparer meg for mye jobb seinere :).

En grundig gjennombørsting av min nåværende hund tar meg sånn ca 1 time dersom hunden ikke er spesielt flokete. Dette gjør jeg ca en gang i uka. Jeg tar også kanskje en raskere børsting av hunden midt i uka også, da tar det kanskje en halvtime med hele dyret. Dersom det er selebruk som har laget floker bruker jeg muligens noe lenger tid, men ikke nødvendigvis :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På beardisen - omtrent som det Siri forklarer, bare hun er nok flinkere og mere "ordentlig" enn det jeg er..

Utstyr jeg MÅ ha: stålbørste (bruker enten Plush Puppy eller den som heter Greyhound), kattekam (sånn med annenhver lang/kort tann), balsamspray, effileringssaks/vanlig saks. Og så en ekstra børste (Mason and Pearson) som er kombinert naturbust og plastpigger - men den brukes bare på den ene av mine hunder, de andre bruker jeg kun metallbørste på.

Shampo: det jeg har hjemme... Men har ofte en dunk (3,5 liter) BioGroop Proteinshampo og Groomers Edge blåshampo.

Bruker ikke balsam, klippemaskin eller føner/blåser.

Bader hunden om kvelden, dagen etter (formiddag - gjerne mens den fremdeles er bittelitt fuktig) børster jeg. Motsatt vei av Siri - jeg starter alltid nederst på bakbenet og jobber meg framover til å slutte med hodet. Viktig at hunden ligger ned, så man vet at man får børstet lag for lag fra huden og utover.

De "må" ikke bades før børstingen, men hvis man gidder den lille jobben kvelden før så er det enklere å børste + at man er mer skånsom mot dekkhårene (som jo er lurt hvis man vil ha en stor utstillingspels).

Klipper av hygieniske grunner bak, "under" og mellom tredeputene. "Pynter" litt på labbene med effileringssaks ved behov (det er eg. IKKE lov på beardisen).

I perioder hvor jeg er litt flink, eller det er mye utstillinger, tar børsteseansen ca 1 time (badingen rundt 30 minutter). Dette gjentas da ca hver 3 uke, kanskje 4 hvis man ikke lufter hund midt inn i det værste krattet.

Hvis de får gå og floke i 5-6-7 uker må man sette av minst et par timer til børstingen...

Boston terrieren - bading ved behov og klappe henne masse når hun røyter...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Khela (papillon) har jeg en karde, en stålkam og en børste med naturbust, bruker de alt etter som. Har en balsamspray ment for hund som holder pelsen ekstra blank og flokefri lenge etter en børsting, børster alt mellom 1-4 ganger i uka, på det meste gjør jeg det nesten mest for kosens skyld, i røytetida børster jeg hver dag for å slippe å støvsuge hele tiden. Bader henne når det trengs, ca 1 gang i mnd eller sjeldnere, nå har hun ikke badet på 6 uker (elsker at jeg har en hund som hater søle og gjør alt for å ikke bli møkkete :D ). Jeg var forberedt på mye mer pelsstell, så jeg ble utrolig overrasket over hvor lettstelt pelsen er. Hun har nesten aldri floker, har hendt seg et par ganger at hun har rasa så mye med andre hunder at det har blitt en liiiten floke eller to ved ørene og buksene, men det er omtrent det eneste.

Huskyene og jämten får en omgang med en karde 3-4 ganger i uken i røytetida. Jämten blir badet og får et par ekstra gjennombørstinger i sammenheng med utstilling. Huskyene spyler vi bare med rent vann hvis de er møkkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalamtineren: Gummikarde eller pimpsten når hun røyter. Dyttes i dusjen når hun begynner å lukte hund, ca hver 6-8 uke.

Groenendaelen: Gjennombørstes ukentlig med karde og kam. Dyttes i dusjen når han røyter eller har rulla seg i noe uggent. Kanskje 2-4 ggr i året?

Hvilken type pimsten bruker du? Hvordan fungerer den, synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Min krever mye pelsstell, men gjør svært lite utav det da han ikke stilles og så lenge han er velstelt er egentlig det eneste jeg bryr meg om, og ikke så opptatt av ustyr akkurat.

Alt jeg bruker er en naturbustbørste, en karde, en saks og Optima pH hudvask, innimellom en balsam (men føler han ikke trenger det i en sporty klipp heller). Blir jo mye til hva man selv gjør det til, er flere med rasen/liknende pelshunder som har sagt han har veldig flott pels/hår når han var veldig langhåret også, så.

Min børstes med naturbust daglig, bades og trimmes ukentlig (spesielt tundt øyne, under og rundt labber og litt under buken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel, børstes ved behov, og behovet varierer ut fra vær og føreforhold :)

I de periodene hun får korrekt stell (den eies av en fjortis med sterkt ressursforsvar *sukk*) så blir hun børstet gjennom før hun bades, så er det bading med shampo og balsam, så er det føning der man børster der man føner helt til hele pelsen er tørr. Man begynner med bakbeina og jobber seg fremover (fordi at bakparten har mindre pels enn fronten, så den tørker av seg selv om man begynner foran, og det skal den ikke :P Da får den jo krøller, og en krøllebølle skal egentlig ikke ha krøller, faktisk :lol: ).

Alt ettersom forarbeidet, så tar hele bade&føne-seansen et par timer. Mest fordi vi har en føner og ikke en blåser, da tar det lengre tid å tørke pelsen hennes. Jeg ønsker meg blåser, da er vi sannsynligvis nede på en times tid :aww:

Sånn ca hver 14 dag blir ansikt og poter barbert, og nå som vi tør å klippe henne selv, så blir hun klippet sånn ca en gang i måneden.

Daglig pelsstell består av å tørke og børste henne om det er vått ute, og fjerne kvist og kvast og børste henne om det er tørt ute.

Terven blir badet når hun lukter eller kjennes feit ut i pelsen, og inntil ifjor så var det sånn ca 3-4 ganger i året, toppen. Hun børstes når hun får verver eller når hun røyter.

EDIT: Glemte å skrive hva slags utstyr vi har.. Til puddelen, så har vi

67_313735320.jpg

Husker ikke helt hva den heter, men den kalles gullsaksa, bare at vår er råååsa :D

14_1591003314.jpg

Andis AGC 2 Super 2 Speed, med to skjær, husker ikke helt lengden nå, men en superkort og en bare vanlig kort :P

m0d_DMAM5tQO_EkzwywATdA.jpg

I lilla selvsagt :aww:

19-12_1_3.jpg

En puddelkam, som brukes overraskende sjeldent på vår puddel :P

DogmanKardeS_002.jpg

Og en Dogman-karde :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...