Gå til innhold
Hundesonen.no

Innesokker for å beskytte parkett


Recommended Posts

Har noen tips til innesokker som beskytter parketten? Bor hos mamma, og hun river seg i håret for hver gang My løper over gulvet. Er visst blitt noen riper allerede. Oops.. Men er man aussie er man jo aussie! Klørne hennes er så korte som de kan være, men hun bruker de aktivt for å prøve å få bedre fotfeste, så det høres at gulvet får gjennomgå når hun har det travelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, dere virket ikke sååå positive *ler*

Må nok bo her en stund pga diverse grunner, potesokkene blir å bli "påsatt" så ofte man husker det, men hun tilbringer mye tid i 2. etasjen hvor jeg holder meg for det meste og her blir hun å få gå uten siden det ikke er parkett. Parketten er i stua og på kjøkkenet.

Hun går som regel rolig rundt, men hun er en aussie, og får det travelt til tider, og det er ikke så lett å trene på de situasjonene. Jeg vet ikke om jeg har lyst engang, for når jeg kommer meg ut herifra vil jeg gjerne ha med meg den glade, livlige hunden min og ikke en som dasker rundt i slow motion - selv inne :)

Babysokker kunne kanskje vært et alternativ, de er vel gjerne ikke så dyre heller? Mamma har allerede kjøpt inn et stort teppe, men jeg kunne kanskje kjøpt noen små å legge rundt omkring... Spørs om mamma ville blitt så fornøyd med det da, hun liker nok å se på gulvet hun har brukt mange penger på å legge. *fnis* Det var ikke helt planlagt å måtte ende opp her kan man si, men man må bare finne løsninger og gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går som regel rolig rundt, men hun er en aussie, og får det travelt til tider, og det er ikke så lett å trene på de situasjonene. Jeg vet ikke om jeg har lyst engang, for når jeg kommer meg ut herifra vil jeg gjerne ha med meg den glade, livlige hunden min og ikke en som dasker rundt i slow motion - selv inne :)

Selv en aussie kan og bør lære å være rolig inne, selvom den får det travelt noen ganger. Det beror kun på eier, og om eier er konsekvent nok på det. Aussier er smarte, sleipe, og arbeidsvillige. Er det en jobb å være rolig inne, så skal aussien klare å lære det. Forutsatt at den får nok av det den skal ha ute. Personlig synes jeg potesokker er litt på kanten til å bruke til slikt. De er laget for å beskytte hundens labber, ikke gulvet. Men om du virkelig vil gjøre det slik, så tror jeg det er best med potesokker med gummi, eller med antiskli såler, så ikke My sklir å skader seg :)

Legg ut nye bilder av vakringen snart da :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en aussie kan og bør lære å være rolig inne, selvom den får det travelt noen ganger. Det beror kun på eier, og om eier er konsekvent nok på det. Aussier er smarte, sleipe, og arbeidsvillige. Er det en jobb å være rolig inne, så skal aussien klare å lære det. Forutsatt at den får nok av det den skal ha ute. Personlig synes jeg potesokker er litt på kanten til å bruke til slikt. De er laget for å beskytte hundens labber, ikke gulvet. Men om du virkelig vil gjøre det slik, så tror jeg det er best med potesokker med gummi, eller med antiskli såler, så ikke My sklir å skader seg :)

Legg ut nye bilder av vakringen snart da :ahappy:

Sier du det du. Har bare hatt aussie i over 5år så det tror jeg at jeg vet allerede. :)

Så fort jeg kan er jeg ute av huset, og om mamma syns det er mindre pes om jeg støvsuger hver dag og tar på hunden potesokker når den er i 1. etasjen og går på parketten, så ser jeg ikke på det som noe problem i det hele tatt, og skjønner ikke helt hva som skulle være på kanten med det. Det handler om å ta hensyn.

Jeg liker at dyret blir ivrig når det kommer folk, at hun er glad når vi står opp og skal gå ut, at hun lager liv utav seg... Er ikke interessert i å ha en hund som står som en støtte og går i slow motion, selv innendørs. :) At de er så glade og livlige er en stor grunn til at jeg elsker aussien, de er livsgleden selv. Var nok å skulle lære hun å ikke hoppe opp i fjeset på mennesker for å si "hallo!" om jeg ikke må stoppe henne fra å gjøre det på meg også, selv om vi er inne. Jeg liker hun som hun er selv om ikke gulvet til mammaen min gjør det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at sokker ofte skaper fuktighet og at det blir klamt. Og fuktighet kan skape sopp :-) Noe som igjen kan føre til kløe og slikking.

Jeg tror jeg hadde prøvd å gått for de klokapslene som noen har limt inn bilde av ovenfor :-) Man kan få de til en billig penge på ebay.no hvertfall. Det er vell en myk gummikapsel man limer utenpå hver enkelt klo som vil beskytte gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det du. Har bare hatt aussie i over 5år så det tror jeg at jeg vet allerede. :)

Du er ikke alene om å ha hatt aussie i over 5 år altså, hvis du trodde det. :)

Kjenner bare jeg blir litt oppgitt, når folk skylder på rasen. 'Det er jo en aussie, så den løper villmann inne, fordi den er full av livslyst' -Bare for å sette det på spissen. Jeg også elsker aussiens livslyst, og er sjeleglad for at aussien min (som jeg har hatt i over 5 år ;)), blir glad å ivrig når det kommer folk. Men løpe inne er ikke lov, uansett om hu er aussie eller ikke. Kanskje det er fordi vi leier, og ikke vil komme på kanten med noen huseiere om gulvet skulle bli ødelagt, uansett hvor vi hadde leid. Ville heller tatt meg bryet på å lære bikkja inne regler, enn å utsette den for fukt og sopp pga potesokker. Spesielt mtp tidligere allergi problemer. ... De negle kapslene er kanskje noe som er verdt å prøve..

Men en har jo forskjellige regler for hunden i hver husstand, så du gjør jo som du vil med din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg har da en lykkelig og glad hund selvom hun ikke får lov til å rase inne og leke apekatt.

Når det kommer folk så oppfører man seg skikkelig, man trenger ikke "henge i lampen" fordi det kommer besøk.

Jeg skjønner at du ikke vil ta ut livsgnisten ut av hun, men dersom hun blir sånn ved at dere trener litt oppførsel så kanskje du innlærer det på feil måte?

Bare litt tankedrooling ;)

Det verste jeg vet er å komme hjem til folk som har hunder som tar helt av når det kommer folk.

Alt dreier seg om hunden som er helt hyper og man får nesten ikke pratet med verten heller fordi hunden kjører enmanns show, det er ikke noe særlig søtt i det heletatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hun som hun er selv om ikke gulvet til mammaen min gjør det.

Men som du sier, så gjelder det å ta hensyn. Det er ikke noe problem å ro det ned hos din mor og la den gjøre som du liker når situasjonen endres.

Men uansett ro, så vil nok parkett få noen merker tror jeg. Det er liksom ikke et gulv beregnet for hund :)

Så det å foreslå noen ekstra tepper for din mor akkurat nå i denne perioden, tror jeg egentlig er noe jeg ville ha gjort. En liten periode uten å se så mye av gulvet er vel noe din mor tåler tror jeg. (håper nå det :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ha på henne noen fleecesokker? Hun blir vel ikke å skli så himla mye. Ellers er det jo bra med tepper på de mest utsatte stedene. Ellers, når du er på besøk må du nesten følge husets regler angående hundeoppførsel. Vil moren din at My skal gå rolig og være rolig, så må du respektere det og lære My det. Evt. ha henne i bånd og evt grime de gangene det kreves. Det er ikke for alltid og My vil finne tilbake til spunk`en sin når dere bor for dere selv igjen :) Du vet jo hvordan mine troll har vært og de måtte lære seg at det var ulike regler når man var på besøk enn når man var hjemme.

Forresten trist å høre at du må bo hos moren din, har du vært igjennom et samlivsbrudd, om jeg kan spørre? :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vanlige sokker være nok beskyttelse om My spinner rundt? Jeg har selv en frøken (guess who ) som kan finne på å spinne seg bortover gulvet om hun skal ut eller noe i håp om at det går fortere.. Og jeg kan ikke se at tynne sokker vil beskytte noe særlig, det ligger jo litt krefter i de tynne bena ;)

Da hadde jeg heller ville kostet på ett sett med skikkelige sko med gummi såler som kun brukes der gulvene må beskyttes. For hundepotene er jo ikke laget for å gå med hverken sko eller sokker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte barnesokker med antiskli under til Buffy, da mamma og pappa hadde slipt parketten sin. Det hjalp det altså!

Det er jo i det minste billig å prøve ;) Ikke vil de bli tette og klamme heller :)

Jeg har forøvrig bark'n boots greiene her, og de får hundene her gnagsår av om de må gå med dem lenge. Så som noe heltidsalternativ inne så er jeg ikke helt sikker.... Men kan jo være at jeg må feste dem for stramt for at de skal sitte på disse her også.

Evnt kan vel Oona sy fleecesokker med antiskli under??? *smile bredt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: jeg "skylder" ikke på noen rase, jeg skylder på at jeg liker den livsglade hunden min som (tilfeldigvis?) er en aussie som desverre bor hos noen som er veldig glad i gulvet sitt. ^_^

Kan du ikke bare ha på henne noen fleecesokker? Hun blir vel ikke å skli så himla mye. Ellers er det jo bra med tepper på de mest utsatte stedene. Ellers, når du er på besøk må du nesten følge husets regler angående hundeoppførsel. Vil moren din at My skal gå rolig og være rolig, så må du respektere det og lære My det. Evt. ha henne i bånd og evt grime de gangene det kreves. Det er ikke for alltid og My vil finne tilbake til spunk`en sin når dere bor for dere selv igjen :) Du vet jo hvordan mine troll har vært og de måtte lære seg at det var ulike regler når man var på besøk enn når man var hjemme.

Forresten trist å høre at du må bo hos moren din, har du vært igjennom et samlivsbrudd, om jeg kan spørre? :heart:

Jeg ser for meg de sokkene ville blitt fort oppbrukt siden hun antageligvis vil "skyte klør" enda mer siden hun føler hun mister fotfeste med fleece under beina. Er jo ikke sikker da!
Mamma har nok ikke (så mye) imot at My er vilter av og til, det hun ikke liker er at gulvet får merker. Bånd og grime er nok ikke noe alternativ, mamma hadde aldri giddet å styre med det selv heller når jeg er borte for en helg f.eks. (hun er verdens snilleste og passer de om jeg tar meg en tur til Bodø f.eks). Når vi har vært på besøk tidligere har jeg brukt å hatt bånd på henne i begynnelsen, men det er mest fordi hun går på utforsker-turer og det kan bli flaut enn fordi hun er travel. Den travle delen av henne ser man mest noe til når hun _bor_ en plass, har et hus å "passe på", skal få mat, tur eller om Emma herjer med henne. Sånne vanlige ting liksom. Og jeg har aldri hatt noe imot det, men må liksom tenke på mamma nå.

Ja, jeg og samboeren er gått fra hverandre. Det var ikke lett, men nå i ettertid er det mye bedre enn hva det var :) Vi har fremdeles kontakt, og han skal passe hundene i juni da jeg skal sørover en tur. Vi var jo tross alt sammen i 8 år.

Vil ikke disse gummisokkene som selges i så mange farver bli veldig klamme å gå med innendørs?

Det ser jeg også for meg. Hadde noen slags neopren-sokker da hun hadde skadet poten sin for noen år siden, og de ble veldig klamme inni, det kommer inn for lite luft rett og slett. De luktet som joggeskoene til et mannfolk til slutt, for å si det sånn!

Vil vanlige sokker være nok beskyttelse om My spinner rundt? Jeg har selv en frøken (guess who ) som kan finne på å spinne seg bortover gulvet om hun skal ut eller noe i håp om at det går fortere.. Og jeg kan ikke se at tynne sokker vil beskytte noe særlig, det ligger jo litt krefter i de tynne bena ;)

Da hadde jeg heller ville kostet på ett sett med skikkelige sko med gummi såler som kun brukes der gulvene må beskyttes. For hundepotene er jo ikke laget for å gå med hverken sko eller sokker :)

Jeg vet ikke, jeg tipper jo de vil bli ødelagt veldig kjapt da, men ser jo for meg de burde hjelpe litt. My skyter ut klørne for å få bedre tak når hun har det travelt, er det som gjør at det blir riper tror jeg. Hadde hun BARE vært travel hadde det gått fint mistenker jeg, men hun sklir på parketten (og parkett har hun så å si ikke måtte gått på noen gang før nå) og kompenserer ved å leke katt med labbene sine. Hehe hvem er det som spinner hos deg? Mia? Choco? *gjetteleken*

Og btw.... Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde orket jobben med å få disse to her til å alltid GÅ pent inne.... Får være måte på hva man skal bruke hundelivet til! :P

Jeg orker ikke. Aldri i verden. Dessuten er jeg jo vant med å stå å knise av hun når hun er travel, så det bare føles helt feil å skulle begynne å lære henne at man ikke gjør sånt nå plutselig når hun er 5år... Er kanskje litt redd for å miste den evig-unge hunden min også som jeg er så glad i. :)


Sånne klo-beskyttere ser jeg for meg vil ramle av veldig fort med mindre man limer de på med superlim. *fnis*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...