Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine hobbyer/interesser


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Jeg er typen som interesserer meg for veldig mye forskjellig. Men akkurat nå er studenttilværelsen kombinert med to deltidsjobber ganske altoppslukende. Men jeg er veldig aktiv i foreningslivet og har det som en viktig hobby. Øve seg på å holde foredrag, lede en gruppe, utfordre seg selv osv.

Ellers er jeg veldig glad i å spille musikk, men piano og gitar har fått stå mye i ro de siste årene. Jeg elsker å synge, men om dagen kun i eget selkap.

Jeg prøver meg ofte på ulike kreative ting, lager ting. Enten det er hekling, maling, tenking eller annet. Varierer hva jeg liker.

En av mine største hobbyer er mat. Elsker å lage mat og å teste ut litt. :D

Også elsker jeg klær, mote, makeup og hår og som har med det å gjøre. En god venninne er i bransjen og inspirerer meg stort. Så jeg liker å øve meg på ulike looks og å følge med på motebildet. Å jobbe med hår og makeup er en liten guilty pleasure jeg har. Interiør er og gøy og spennende. Men en dyr hobby jeg må vente litt med å dyrke fullt ut. Må få meg jobb først :P

Tidligere holdt jeg på med hest, og det er gøy det! Men har ikke tid..

Siden jeg skal bli landskapsarkitekt er planter naturlig nok en interesse jeg har. Komposisjon og riktig valg av planter er spennende. Og hagearbeid hos a mor i ny og ne.

Også elsker jeg: håndball, venninnekvelder, fest og moro, behagelige reiser, webdesign, osv osv.

Ææh! Er så mye gøy man kan holde på med :D Selv om hund er en stor, viktig hobby i livet mitt trooor jeg at min evne til å like veldig mye forskjellig hadde gjort at jeg, om jeg måtte, hadde hatt er rikt og bra liv også uten hund. Men vil selvsagt ikke slutte med hund frivillig!!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette var ukens tema på en bloggportal jeg blogget på før, så da skrev jeg et dikt om det, som oppsummerer det greit. Kanskje. You'll never know! Min hobby Jeg sniker meg rundt i den kalde nat

OMG!!! Det var jo bare så makabert fantastisk at jeg blir helt ... ja, jeg vet ikke hva :lol:.

OMG - så fantastisk skrevet!! Du burde tipse criminal minds skaperne om å lage en figur som har skrevet dette diktet

Posted Images

Hm, har ingen hobbyer egentlig. Må bli gaming, tv-serier, og piano.

Dette var ukens tema på en bloggportal jeg blogget på før, så da skrev jeg et dikt om det, som oppsummerer det greit. Kanskje. You'll never know!

Min hobby

Jeg sniker meg rundt i den kalde natten
Og lister meg like stille som katten
Jeg strammer mitt grep om den blanke kniv
Min hobby er nemlig å ta menneskers liv

Jeg hater dem alle, jeg skjelver av vrede
Å ta deres liv gir ekstatisk glede
Jeg er ikke lønnet, som min kjære bror Døden
Jeg er for ingen en venn i nøden

Jeg er den som rydder, jeg luker i bedet
De ber meg innstendig, ta noen andre i stedet
Da ler jeg og sier; her er det jeg som bestemmer
Mens jeg smilende skjærer av kroppens lemmer

En hobby på si, det er å ta bilder
Jeg legger dem sirlig i album med kilder
Over sted og redskap, styrke på skrik
Jeg har tusen album med bilder av lik

Dette likte jeg, og jeg liker ikke dikt en gang! :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden kunne jeg si at jeg spilte gitar, nå har jeg to flotte gitarer som for øyeblikk står til pynt. Hva sitter jeg da igjen med?

Med frykt for å virke noe psycho, så vil jeg si at mine interesserer baserer seg på: medisin, som førsteprioritet. Jeg liker å lese om sykdommer, tilstander, og se på bilder som henger med. Jeg liker det mørke, morbide og makabre. Seriemordere er kanskje noe av det som fascinerer meg mest. Let me seduce you with my knowledge of serial killers ;) det går dermed en del blogging på Tumblr!

So, to sum it up: jeg leser en del! Spesielt om hva som får andre folk til å anse meg som litt.. spesiell. Og med det, så kan jeg si at jeg også skriver en del! Ikke så mye på norsk, det går mest i engelsk. Har kanskje et lite håp om å bli kjent som min generasjons Sylvia Plath :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye hund. Utenom trening av egne hunder i lydighet og som redningshund så trener vi agility for morro skyld og går mye turer. Holder kurs også fra valp til elite hunder og synes det er utrolig kjekt. Sånn utenom det så har jeg et lite firma som jeg stortrives med og som er en stor hobby. Lager hundeutstyr og selger en del produkter til hund som jeg virkelig synes er gode. :)
post-2805-0-29761200-1364140012_thumb.jp
post-2805-0-80435100-1364051994_thumb.jp
post-2805-0-54697300-1359650814_thumb.jp
post-2805-0-44642700-1359650520_thumb.jp
Ellers så er han her en stor del av livet mitt. Eller han var og skal snart bli det igjen. Har hatt han i trening siden han var en liten baby. Nå har jeg ikke sett han siden jeg ble syk men for en liten stund siden så ble det avgjort at han flyttet til meg så fort jeg er helt frisk igjen! :D Over 1år siden sist men snart er han her hos meg igjen og da blir vell han en stor del av mitt liv...
Printz 6år gammel.
post-2805-0-40749500-1359075387_thumb.jp
4år gammel liten pøbel. Svært lite ridd her og sent innridd :)

post-2805-0-29071100-1368322631.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest er og kommer nok alltid til og være min nr 1 hobby, den kommer før hund også, men dessverre så er den litt vanskeligere og holde på med. Ellers liker jeg og ta bilder, selv om jeg ikke er så veldig flink til det :P og strikking, ikke så god på det heller, men det er ting som jeg skal bli god på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er og blir nr 1 her også. Hundekjøring, turer, stell og kos, oppdrett. Er avlsrådsmedlem, samt vara i styret i Polarhundklubben avd Midtnorge. Gjeting er også gøy, men er mer mannens greie.

På 2. kommer hestene. Jeg har en liten flokk på 13 islandshester (og en døl + 2 shettiser), og rir mest på tur. Har begynt å temme egne unghester. Også driver jeg litt avl, og venter ett føll nå i sommer.

Vi har også en del andre dyr. Ellers leser jeg en del bøker, og strikker islandsgensre i peroider.

Var interessert i hagearbeid, men så fikk vi dverg-geiter, høhø... goood bye hage. Joda, den er forsøkt gjerdet inn og har en flekk jeg har klart å gjerde inn SÅ LANGT, men geiter er geiter, så vi får se da.. Ikke like gøy å legge mye jobb i noe som blir spist opp på 2 minutter om noen kommer seg over/under/gjennom gjerdet. Geitene er også forsøkt gjerdet inn så klart, men uten hell, så de går løse og holder seg nær husene. Gjerder fyker de over, under, gjennom og hvem vet hvordan de får det til. Strøm og/eller netting, ut kommer de. Jo finere blomstene er, jo bedre smaker de virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart ferdig utdannet, så for tiden er hovedbeskjefitgelsen min jobbsøking. :getlost:

Og bachelorskriving, sånn hvis noen ikke har vært innom AN eller chatten de siste ukene. :lol:

Men jeg er veldig glad i å lese. For tiden holder jeg på med Wheel of Time.

Jeg liker å se serier, følger med på fire-fem. Og så er jeg glad i god mat, men det er litt mindre gøy å prøve seg frem nå som vi har såpass lite kjøkken. Og så spiller jeg dataspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange...

  • Hest, har ikke drevet aktivt på 15 år snart (med unntak av et år i jobb i engelsk stall), men prøver å dra på rideferier med ujevne mellomrom.
  • Levende rollespill, har igjen hatt en god pause men venter på at den riktige laiven skal dukke opp.
  • Rollespill, to grupper for tiden.
  • Brettspill, på nett daglig og brettspillkvelder hjemme så ofte jeg har anledning.
  • Søm, i hovedsak kostymer til reenactment og rollespill, men kan man sy så fikser man jo det meste man trenger av søm.
  • Smykkelaging og lærarbeider er også en bi-hobby som får litt for lite tid.
  • Musikk, jeg spiller fløyte på laiv, og piano hjemme når inspirasjonen er der.
  • Reising er vel forsåvidt også en hobby, jeg blir gretten om jeg ikke kommer meg utenlands minimum to ganger i året, og da helst en av dem til England.
  • Historie/reenactment. Har ikke drevet aktivt med reenactment på mange år, men leser en del og har en generell interesse for ulike historiske perioder fra vikingetid til 1800-tallet i Norge og England.
  • Om lesing er en hobby, så gjør jeg vel det også. Mest fantasy, med unntak av Harry Potter og Game of Thrones.

Hund blir jo vel så mye livsstil som hobby, men er den eneste jeg ikke kan legge fra meg i dårlige perioder/dager, så det blir jo mest av det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er livsstilen men før jeg var for mye syk så bstod livet av:

Trekkspill - enkelttimer

trekkspill - orkester 1-3 ganger i uka

hest 1-3 ganger i uka

ungdomsklubb 1-2 ganger i uka,

horn enkelttime

horn - i korps 1 gang i uka

også hunden i tillegg :aww:

gaming,nerding

arrangere dataparty

arrangere TG

være med på alt mulig organisasjonsmessige ting

Nå består livet av:

Hundene ofc

gaming,programmering, nerding

se på tv film osv :P

Vet ikke om å sloss med kroppen om å være frisk regnes som hobby eller heldagssyssel :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg holder vel på med en del og vil vel egentlig si at hobbyene mine er livet mitt.

Jeg holder på med illustrasjon og design - er veldig glad i å være kreativ.

Friluftsliv er en STOR hobby - og hund er en del av den igjen

Jeg er glad i musikk og spiller en del piano når jeg er i nærheten av ett

Foto er og en stor hobby

Film er og en hobby.. Jeg er ekstremt glad i film! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Utover bikkjene, så har jeg travhester, småbruk og sauer. Det anses vel som hobby, men jeg ser mer på det som en livsstil. Jeg er pt student, det er ikke en hobby- det er en vei til en formalisert jobb. Jeg syr litt på symaskinen innimellom, ikke fordi jeg er kreativ, men fordi det ofte er en dyd av nødvendighet som kronisk blakk og økende vekt. Tidligere så perlet og filtet jeg litt for å øke mine finmotoriske evner. Jeg kjørte motorsykkel da jeg var ung, for det dro mannfolk. Jeg leser periodevis bøker- skjønnlitteratur, krim, biografier og fagstoff, mest for å fremstå som intelligent og kunnskapsrik. Jeg drikker vin fordi det er godt og spiser mat fordi noen lager det til meg.

Så nei jeg har ingen hobbyer. Bare et liv med begrenset tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo studiet mitt og to deltidsjobber, så det tar jo forståelig nok opp mye tid. Ellers prøver jeg å trene litt av og til. Whoopsis her inne og jeg klatrer litt av og til.

Generelt er jeg veldig glad i friluftsliv, og å gå lange turer, sove i telt, grille pølser og bade i tjern. Til sommeren skal jeg på kajakk-kurs, og til høsten skal jeg på DNT sitt turlederkurs.

Ellers er jeg også glad i å reise, lese, drikke øl og nyte livet (høres jo ut som en kontaktannonse. :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv er min største hobby. Dagsturer, overnatting, hytter, fjellet, skogen, ukesturer osv. Masse og variert. Hundene er en naturlig del av dette livet selvfølgelig.

Ellers sitter jeg i DNTung Drammen sitt styre og bruker mye av min tid på å tilrettelegge og ha tilbud for folk mellom 13 og 30 å komme seg ut. Spennende å jobbe med!

Har igrunn ikke så mye tid til annet. Hund, turer, få med folk på tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG!! Det var jo bare så makabert fantastisk at jeg blir helt ... ja, jeg vet ikke hva :lol: :lol:.

OMG - så fantastisk skrevet! :D Du burde tipse criminal minds skaperne om å lage en figur som har skrevet dette diktet ;)

Det var bra skrevet Lola! Jeg likte det!

Jeg sier det igjen, I :heart: lola

Dette likte jeg, og jeg liker ikke dikt en gang! :drool:

Naaw! Tusen takk :wub: Ingen av deres navn havner på kill-listen :sleep:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hobbyer uten om hund:

Tegne (male) (Fantasy eller nasjonalromantikk er typisk meg, men kan også tegne Disney osv)

Lese (engelsk og norsk litteratur. Alt fra fantasy, middelalderen, til Jane Austin, bøker kjøpt på loppemarked eller arvet som er fra nybyggertiden, tidlig 1900-tallet osv)

Skrive noveller eller andre tekster

Interiør (landlig/gammel stil. Gjerne møbler/ting fra loppemarked, finn, auksjon osv. Interiørblader leses og nytes, spares på og brukes som inspirasjon til senere også. De kastes ikke!)

Riding og hest

Friluftsliv (Skogs- og fjellturer, telt, bålkos, elsker hytta vår som fortsatt er primitiv og umoderne. Eneste moderne fasiliteter er solcellepanel og et aggregat. Dårlig mobildekning og ingen internett. Helt perfekt.)

Foto (blitt mer den siste tiden)
Elsker språk! Har lest litt egyptisk arabisk, men har valgt meg ut å bare fokusere på italiensken. Når jeg har tid :P Har to venninner bosatt på to ulike steder i Italia, og da var det helt perfekt for meg å lære meg et nytt språk :) Har tonnevis med lærebøker fra UiO (tatt C-språk på Blindern), og min rare hobby er også å kjøpe en ny bok når jeg er i Italia, eller Papperino/Donaldpocket :P
Musikk (har bred musikksmak egentlig, men favoritten er faktisk forskjellig type klassisk musikk (det er balsam for sjelen), og fra 40-70-tallet. Ellers digger jeg 80-talls musikk og 90-tallet gir supre minner fra ungdomstiden. Samtidig liker jeg også musikk som Metallica og det gamle Nightwish, og noe italiensk, arabisk og dessert lounge/Buddha Bar).

Kryssord og sudoku

Ny hobby:

Blomster/planter
Høns i hagen :D (Sussex høne?)
Strikking (jeg er egentlig veldig glad i det, men er ikke god og må friske opp igjen før jeg får begitt meg ut på noe stort prosjekt. Men er prioritering av tiden som er problemet)

Og derfor har jeg aldri tid til noen ting, for jeg har alt for mange interesser :lol::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja foruten at jobben min, som jeg forøvrig er veldig glad i, tar alt for mye tid av fritiden min, så er det:

- Hund

- Fotografering

- Hund

- Scrapbooking/kortmakeri

- Hund

- Styrketrening

- Hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagen min består av:

Studier: forelesninger, gruppearbeid, kollokvier, lesing på lesesalen, oppgaveløsing, møter gjennom vervene jeg har på instituttet, lese drøssevis av avisartikler som relaterer seg til det jeg studerer, følge med på hva som skjer på byutviklingsfronten i særlig Oslo og Trondheim, tenke arealplanlegging hver gang jeg beveger meg gjennom et nytt område ("her var det dårlig tilrettelagt for fotgjengere" eller "her kunne de bygget mer arealeffektivt" eller "dette området fungerer bra!"), diskutere byplanlegging med alle som interesserer seg (og som folk interesserer seg! Alle har en mening om det fordi planlegging berører alle).

Hund: Trene lydighet alene og sammen med andre, trene spor alene og sammen med andre, gå skogsturer, sykle turer, kveldslufting og morgentur, ta buss/tog til og fra hundeting, ta "sivilisasjonsturer", dra på geocachingturer med hunden, planlegge hverdagen slik at hunden får det den trenger selv på de dagene hvor det er mye annet som skjer, alltid ha hundens velferd i bakhodet, bruke tid og penger på kurs/utstillinger/stevner, sitte i forelesning og pønske på hvordan jeg kan trene på et spesielt moment eller hvordan jeg skal legge ut et spor senere på dagen.

Være sosial: Spise lunsj med venner, ha fellesmiddager og chillekvelder foran tv-en, dra ut på Samfunnet, reise inn til Oslo for å møte familie og venner der, være med på det som skjer i trønderforeninga og andre studentarrangement, skravle med folk på hundetreninger, holde kontakten med de jeg ikke får møtt så ofte, holde meg oppdatert på hundesonen, dra med meg venner ut på tur, grille når det er fint vær, møtes for å trene på treningssenteret, diskutere fag og studier med medstudenter.

Har ikke tid til så mye mer, jeg. Prøver å komme meg på treningssenteret en gang eller to i uka, elsker å reise, skulle lest mye mer enn jeg gjør, skulle jobbet mer for å vedlikeholde italiensken min enn jeg gjør, skulle vært flinkere til å ta kontakt med familien min, skulle slektsforsket mer enn jeg gjør, skulle fotografert mer enn jeg gjør, skulle tatt med fiolinen min sørover og begynt å spille igjen, skulle puslet mer i hagen. Men det er bedre å nyte livet og ha det bra enn å ha dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er jo hobby, da, jeg så ikke for meg at jeg skulle bli kjent med så mange hundefolk og få nye venner da jeg skaffet meg hund. Det er jeg veldig glad for, Jeg trodde heller ikke jeg skulle synes det var gøy med utstilling , men det er det jo, så da blir jo det en hobby også.

Da jeg var yngre og gikk på skolen (ungdomsskolen og vgs) var musikk min største hobby. Jeg spilte piano (tok pianotimer en til to ganger i uken) fra jeg var 6-18 og fløyte fra jeg var 8-18 (i korps fra jeg var 12) et par ganger i uken. Jeg har også spilt håndball, basketball, gått på svømming og tennis men var aldri noe god på noe som helst :P

Da jeg var student var min største hobby å drikke øl og trene kickboxing.

Nå er min største hobby utenom hund strikking. Jeg er også glad i å lese og løse kryssord og sudoku. Og når man har hage blir jo hagejobbing noe man gjør på fritiden. Men jeg synes ikke det er så moro, så da klassifiserer jeg det ikke som en hobby :P bortsett fra tomater, da. Jeg elsker å dyrke tomater. Og så er jeg en del på hytta i Gudbrandsdalen. Men er det en hobby? Å være på hytta? Jeg gjør jo "hobbyting" på hytta, da, strikker, er med hundene, løser kryssord osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to jobber(frilansfotograf og hundelufter) og hundekjøring så blir det ikke så mye tid til hobby. På av-dager for hundene blir det gåing i skogen med venner som er min avkobling og hobby. Ellers prøver jeg å å få malt, men da må jeg ha perioder med mye ro rundt meg. I perioder prøver jeg å få lagt inn en del fremkalling av film.

Ellers løser jeg kryssord for å skru av hodet når det blir litt mye, så det er jo en hobby de fleste får med seg at jeg holder på med :P Leser en bok i ny og ne, og forsøker å plantene våre til vokse seg fine. Vi holdt mye på med hydrodyrking en periode og forsøker å få det opp igjen etter flytting. Så da blir det nok mye mer planter utover sommeren. Men det er litt tidkrevende med dyrkeskap, lamper og masse styr.

Fra tid til annen strikker jeg, men det er sånn periode greie.

Hadde jeg hatt tid hadde jeg fortsatt med Roller derby, riding, gått på rulleski på sommeren, fortsatt med longboarding, jogget, strikket, hekklet, lagd skulpturer, lest flere bøker og liksom alt. Men begrensinger er litt ok innimellom.

OT, men hei! :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte å si at hobbyen min var 4H, nemlig hund, hage, hus og havet. Men det siste er bare løgn har jeg funnet ut. Det var eksgubben som var båtmenneske, småturer på speilblank fjord var fint, havet, som i forslaget om å hive oss på en regatta til Svalbard var høyst uaktuelt. Jeg tror jeg hater havet, i grunnen. Men de andre tre er lidenskaper som stikker dypt. Jeg kommer nok alltid til å ha minst en hund. I sommerhalvåret bruker jeg mye tid i hagen, enten på hodet i et blomsterbed eller under syrinbusken med en bok og et glass hvitvin. Og oppussing og innredning opptar mye tankevirksomhet, om ikke fullt så mye annen aktivitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hobbyer utenom hund, og det er hest og fotografering :) Kombinerer dem gjerne litt på kryss og tvers, altså tar med hunden på tur med hesten eller kameraet med i stallen eller på fjellet sammen med hundene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er den største hobbyen min, eller det er vel mer en livsstil. Og da inngår jo alt som har med hund å gjøre, alt fra å legge opp hverdagen slik at hunden skal få den den trenger, til særiøs konkurranse trening med andre eller alene. Gå tur, leke, trene, bade, sykle, stelle, børste, kose, shoppe, fòre.. Alt som har med hund å gjøre. Selvsagt er det visse raser jeg er mer interssert i enn andre, men hoved hobbyen min er da hund.

Trening. Styrke trening, og kondisjons trening. Har ingen store særiøse mål med denne hobbyen, annet enn å holde meg i form og å prøve å se bra ut.

Lese. Elsker å lese, spesielt ''husmorporno'' haha, sånne serier du får på narvesen. Liker å forsvinne inn i historien, under et mykt teppe og noe godt å drikke på. Leser også endel faktabøker om div ting.

Tegne. Elsker å tegne, da spesielt hunder og hester, og natur bilder. Nå er det dessværre noen år siden jeg tegna særiøst, så har nok mista litt teknikk. Håper jeg kan ta det opp igjen når jeg er ferdig med utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...