Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipte pelshunder


Anilex
 Share

Recommended Posts

  • Svar 241
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heller sånn enn sånn (Bilder fra google)

Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig?

Hm, er jeg den eneste som tenker, who frikkin cares? Det er deres hund, de får gjøre med den som de vil så lenge det ikke går utover hunden, og som mange påpeker er det bedre å ha kort pels enn vanste

Posted Images

Guest Yellow

Helt enig med Roxie88. :-) Min egen hund har det også helt klart bedre i en funksjonell klipp, og å slippe at halve skogen fester seg hver eneste tur vi tar i en sti og å måtte bli dullet så mye med (liksom helt forgjeves, siden han ikke har noen nytte av å skulle se slik ut uansett som en familiehund).


Så lenge hunden er velstelt, blir godt ivaretatt og har det bra, er iallefall det det eneste jeg bryr meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bastant. Men jeg kan forstå at en oppdretter ikke velger selge en pelsvalp med utgangspunkt at de ikke vil ha pelsen. Det er privilege en oppdretter har :)

Og jeg har selv vært med på å klippe ned hunder som bare stelles hver 6 mnd. Pelsraser som klippes ned og det får vokse vilt til neste gang de klippes ned. Det er helt ****** det man finner under.

Så jeg skjønner at om noen hadde ringt og ville ha valp med det som utgangspunkt så hadde jeg sagt nei og hadde "værste tilfelle" i bakhode. For selv nedklippete pelshunder krever mye stell. Du skulle vært rimelig overbevisende ovenfor meg da.

Jada, det forstår jeg også, spesiellt om de har negative erfaringer fra tidligere, og forståelse eller ikke, det er deres valg. Jeg for min del lurer bare på om det er fyfy med sportsklipp uansett, bare av prinsipp, eller om det er dårlig pelsstell som er greia. Jeg skal antagelig aldrig ha langpelshund så for meg spiller det ingen rolle hva folk mener sånn egentlig, men jeg synes bare det hadde vært interessant og fått et klart svar på hvorfor man evt synes det er helt ugreit uansett og klippe ned langpelsede hunder, om det er bare en utseende ting eller om det er "greit" sånn egentlig, bare man tar seg av pelsen som er igjen. For jeg føler noen gir litt blandede svar som vertfall jeg sliter med og forstå helt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva 2ne vil fram til, siden pelsstell er helt nødvendig og faktisk en enormt stor del av det å ha puddel. For puddelens velvære ønsker man at valpekjøperne er innstilt på å gjøre sitt beste, ikke bare rake ned hunden 4 ganger i året. Selv om man raker ned en puddel må de belage seg på å barbere puddelen på snute, labber og halerot ca. hver fjerde uke. Grunnen til at man barberer så ofte på snuten er ikke bare fordi det er pent, men også fordi det kan danne seg sopp langs leppene til puddelen om pelsen er lang, på grunn av (mer eller mindre konstant) fuktighet. Dessuten MÅ man nappe ørene, for de lar seg ikke barbere. Hvis man ikke napper, risikerer puddelen med stor sannsynlighet å få ørebetennelse.

Personlig synes jeg ikke det er noe pent med en raket puddel, men det hindrer ikke meg i å gjøre det når det måtte passe meg. Likevel foretrekker jeg å holde pudlene i en lammeklipp, og det er helt ærlig ikke så mye jobb å holde en puddel i god kondisjon hvis man klipper forholdsvis kort på beina. Denne gangen klikket det litt for meg, så jeg barberte ned hele hunden med snuteskjæret, men i ettertid ville jeg gjort det annerledes og heller klipt for hånd i en fullstendig håndterlig og pen lengde. (Bade, føne, barbere kroppen, snute, labber og halerot, klippe bein, hode og nakke med saks. Da har man en fin og ren puddel! De første gangene blir det kanskje så som så, men øvelse gjør mester).

Alle puddeloppdrettere jeg kjenner til sender alltid med meeengder av opplysninger om pelsstell og kan ikke valpekjøperen klippe fra før, så får valpekjøperen hjelp til å klippe og tips til hvilket utstyr man skal kjøpe. Igjen, dette fordi puddelen TRENGER pelsstell. Ingen oppdrettere nekter deg i å klippe puddelen din ned om du skulle ønske det, men ingen vil selge til noen som sier på spørsmål fra oppdretter om hva de tenker rundt dette med pelsstell "jeg vil bare rake ned 4 ganger i året (eller lignende)" fordi det viser manglende interesse for noe av det som skiller pudler fra andre raser, at de har behov for mye pelsstell.

At mange av dere skriver at dere aldri hadde fått kjøpe puddel er feil. Nesten alle velger å holde puddelen sin i en kort, praktisk sportsklipp, med noen variasjoner når det kommer til lengde på pelsen. Men man kan som sagt ikke barbere hele puddelen og tro at man er ferdig med pelsstellet i 2-6 måneder, og det er vel egentlig hele poenget til 2ne :)

Svarte litt på dette med puddel, fordi jeg ikke synes kravene til 2ne er urimelige. Kanskje fordi jeg er kjent med pelsstellet og personlig ikke synes det er så mye jobb. Jeg foretar kontrollert røyting en gang i måneden i stedet for å støvsuge hele tiden som vi gjorde den gangen vi hadde røytehund.

Hvis noe er uklart skal jeg selvfølgelig svare på det :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en puddel har så mye helse problemer pga pelsen, burde den vel ikke avles slik?

Ja, for å stelle den ville jo vært teit?

Det at de er allergivennlige, er nettopp fordi at pelsen er som den er. Med andre raser følger røyting, med puddel (og lignende raser) følger pelsstell.

For å snu det til hva du gjør med hundene dine - hvis de plages så av varmen burde man kanskje ikke avle de sånn? Jeg levde nesten 13 år med en alaska husky jeg (med polarhundpels), han var ikke like plaget av sommeren som dine tydeligvis er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde puddelpels i god stand er (etter min mening og erfaring) mindre vrient enn hva man måtte tro. Jeg trodde det var vanskelig og kjempe krevende, men, det var langt fra så ille som jeg hadde trodd. Og stellet gjorde jeg til koserutine på han jeg hadde hjemme hos meg en periode. Riktignok en dverg, men som skulle være i utstillingskondisjon og hadde da full manke etc. Av hundens eiere lærte jeg hvordan man enklest mulig fønet dyret etter en fuktig dag ute også. I tillegg var skapningen hvit.

Jeg har hatt flere pelshunder i huset med alt det krever. Jeg har lært meg nappe strihåret dachs, holde orden på en wheatenpels og nappe en riesen. 1 bearded ble nedklippet fordi den ikke hadde hatt børste i pelsen på ett år og da pelsen vokste ut igjen var ikke min daværende ektemann og eier av hunden interessert i å holde pelsen ved like så jeg klippet den ned igjen for å unngå at hun ble en flokehund igjen. 1 nuffe ble nedklippet av samme grunn.

Jeg har passet flere collier, de har masser av pels, men har ikke opplevd at eierene har snaua dem fordi de ikke takler varme. Min Siberian Husky fungerte utmerket i varme, selv med den pelsen han hadde.

For meg er det feil å klippe ned/barbere en pelshund "bare fordi". Sopp er det ikke bare puddelen som kan få pga fukt. Og jeg må si jeg finner det mer alarmerende å måtte barbere ned en aussie fordi den ikke takler varmen enn å barbere snute og poter hos puddelen ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å stelle den ville jo vært teit?

Det at de er allergivennlige, er nettopp fordi at pelsen er som den er. Med andre raser følger røyting, med puddel (og lignende raser) følger pelsstell.

For å snu det til hva du gjør med hundene dine - hvis de plages så av varmen burde man kanskje ikke avle de sånn? Jeg levde nesten 13 år med en alaska husky jeg (med polarhundpels), han var ikke like plaget av sommeren som dine tydeligvis er.

For det første, så har jeg ikke hunder, jeg har hund. Altså, EN hund. Den røde merlen er min, den blå merlen er søstra mi sin. Bare så det er klart. Nei de plages ikke av varme, men arbeidskapasiteten dems øker veldig uten pelsen. Men ja, en aussie skal ha moderat med pels, og har den så mye pels at den ikke er fuksjonell for det arbeidet den skal gjøre, så er dette feil.

Sa jeg det var teit? Å stelle hunden er bare bra det, - men det blir også en måte å skjule arvelige feil. F.eks, hvordan skal man vite om hunden har f.eks feilstilte øyehår, eller om den bare 'er sånn' fordi pelsen ikke ble sikkelig stelt? Joda, man kan jo få vetten til å sjekke det. Men jeg regner med at du skjønner hva jeg vil frem til.

Ingen raser er 100% allergivennelige, hverken puddler, bichoner, doodle-dingser(som forøverig er blandinger da) eller andre ikke-røytende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at PELS som sådan trigger så mange og sterke følelser selv om hundene tydelig får dekt sine behov for stell og pleie og omsorg. Hundene bryr seg vel ikke så mye om sitt utseende så lenge de føler seg vel og er friske og godt stelt.

Jeg klipper ned min irske for å unngå snøballer i pelsen om vinteren og kratt og kvister ellers om året. Det vil si - jeg lar oppdretter :icon_redface: gjøre selve jobben fordi hun er så mye flinkere enn meg til å klippe slik at hunden ser pen ut samtidig. (men jeg skal bli flinkere etterhvert sjø!).

For meg er hoved-poenget at hunden skal ha det bra. Ikke at den MÅ se slik eller slik ut. Men det skader jo ikke at den ser pen ut heller. :ahappy:
Men om andre skamklipper sine irske så tar jeg ikke anstøt av DET, så lenge de får bra stell og har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så har jeg ikke hunder, jeg har en hund. Den røde merlen er min, den blå merlen er søstra mi sin. Bare så det er klart. Nei de plages ikke av varme, men arbeidskapasiteten dems øker veldig uten pelsen. Men ja, en aussie skal ha moderat med pels, og har den så mye pels at den ikke er fuksjonell for det arbeidet den skal gjøre, så er dette feil.

Oh, my bad, det utgjør et hav av forskjell at den blå tilhører søstra di :o

Sa jeg det var teit? Å stelle hunden er bare bra det, - men det blir også en måte å skjule arvelige feil. F.eks, hvordan skal man vite om hunden har f.eks feilstilte øyehår, eller om den bare 'er sånn' fordi pelsen ikke ble sikkelig stelt?

Jeg tror ikke barbering under øyet gjør så mye med øyehår-stillingen? Hvordan kan barbering føre til dette:

Distichiasis.jpg

Ingen raser er 100% allergivennelige, hverken puddler, bichoner, doodle-dingser(som forøverig er blandinger da) eller andre ikke-røytende hunder.

Jeg sa ikke at de var 100 % allergivennlige, jeg sa de var allergivennlige. Og takk for at du forklarte for meg hva "doodle-dingser" er, det har jeg lurt på lenge :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, my bad, det utgjør et hav av forskjell at den blå tilhører søstra di :o

Jeg tror ikke barbering under øyet gjør så mye med øyehår-stillingen? Hvordan kan barbering føre til dette:

Distichiasis.jpg

Jeg sa ikke at de var 100 % allergivennlige, jeg sa de var allergivennlige. Og takk for at du forklarte for meg hva "doodle-dingser" er, det har jeg lurt på lenge :aww:

Øh, det gjør jo faktisk det. Kan man ikke legge ut bilde av bikkja si sammen med en annen bikkje uten at folk skal tro at men eier begge bikkjene? I så fall har jeg mange hunder :P

Synes i grunn det er snodig at det for meg, virker som du tar dette med puddler personlig. Og det er tydelig at du ikke skjønte hva jeg ville frem til. Jeg har overhodet ikke sagt noe om at barbering fører til feil stilte øyehår. Og har jeg det, så får du sitere meg. Trodde du skjønte at jeg mente at om det f.eks renner av øya på bikkja, så er det da lett for f.eks en oppdretter (usæsriøs da, hvis det gjør det lettere å forstå) å skylde på at det renner av øya på bikkja fordi eieren ikke har stelt den?`Eller hadde det rent av øya uansett?

Whatever, det viktigste er at bikkjene har det bra. Det finnes værre former for ''vanskjøtsel'' en en nedbarbert pelshund, beradis med schnauzer frisyre og skrella puddler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunn det er snodig at det for meg, virker som du tar dette med puddler personlig. Og det er tydelig at du ikke skjønte hva jeg ville frem til. Jeg har overhodet ikke sagt noe om at barbering fører til feil stilte øyehår. Og har jeg det, så får du sitere meg. Trodde du skjønte at jeg mente at om det f.eks renner av øya på bikkja, så er det da lett for f.eks en oppdretter (usæsriøs da, hvis det gjør det lettere å forstå) å skylde på at det renner av øya på bikkja fordi eieren ikke har stelt den?`Eller hadde det rent av øya uansett?

Det er mange grunner til at øynene til en hund renner, også på hunder som ikke er pelsstell-raser, så ja, det kan hende at rennende øyne kommer av vanstell også på puddel. Dog er øyelysing vanlig på puddel (i motsetning på f.eks belger), og alle seriøse oppdrettere øyelyser avlsdyr. Ikke nødvendigvis for feilstile øyehår, det er ikke den verste øyesykdommen en puddel kan ha.

Og jeg tar det ikke spesielt personlig, man kan si mye rart om f.eks puddelavl - ca 30 % av de få røntgede mellompudlene har HD f.eks, men øyne pleier de faktisk å være flinke på.

Whatever, det viktigste er at bikkjene har det bra. Det finnes værre former for ''vanskjøtsel'' en en nedbarbert pelshund, beradis med schnauzer frisyre og skrella puddler.

Det er nesten så jeg gir opp å prøve å forklare dette. Ja, jeg foretrekker at puddelen ser ut som en puddel. Det er ikke det som er poenget når jeg sier at jeg ikke ville solgt folk som ikke er interessert i pelsstell, fordi at det ER pelsstell med puddelen, selv om den er kortklippet all over. Man må være interessert i å ta den biten, for det er nødvendig hele puddelens liv. Det er liksom greia med raser som har pels som vokser hele livet. Og ja, når jeg en gang parer husets mellompuddel, så forbeholder jeg meg retten til å selge til valpekjøpere som er interessert i å ta den jobben det er med pels som vokser hele livet, akkurat som at jeg forbeholder meg retten til å selge til valpekjøpere som forstår hvorfor jeg ønsker at valpene deres røntges, øyelyses og går MH når de blir voksne. Det er et privilegium jeg har som oppdretter, og deres privilegium er at dere slipper å kjøpe fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til at øynene til en hund renner, også på hunder som ikke er pelsstell-raser, så ja, det kan hende at rennende øyne kommer av vanstell også på puddel. Dog er øyelysing vanlig på puddel (i motsetning på f.eks belger), og alle seriøse oppdrettere øyelyser avlsdyr. Ikke nødvendigvis for feilstile øyehår, det er ikke den verste øyesykdommen en puddel kan ha.

Og jeg tar det ikke spesielt personlig, man kan si mye rart om f.eks puddelavl - ca 30 % av de få røntgede mellompudlene har HD f.eks, men øyne pleier de faktisk å være flinke på.

Det er nesten så jeg gir opp å prøve å forklare dette. Ja, jeg foretrekker at puddelen ser ut som en puddel. Det er ikke det som er poenget når jeg sier at jeg ikke ville solgt folk som ikke er interessert i pelsstell, fordi at det ER pelsstell med puddelen, selv om den er kortklippet all over. Man må være interessert i å ta den biten, for det er nødvendig hele puddelens liv. Det er liksom greia med raser som har pels som vokser hele livet. Og ja, når jeg en gang parer husets mellompuddel, så forbeholder jeg meg retten til å selge til valpekjøpere som er interessert i å ta den jobben det er med pels som vokser hele livet, akkurat som at jeg forbeholder meg retten til å selge til valpekjøpere som forstår hvorfor jeg ønsker at valpene deres røntges, øyelyses og går MH når de blir voksne. Det er et privilegium jeg har som oppdretter, og deres privilegium er at dere slipper å kjøpe fra meg.

Akkurat, nei jeg bare lurte jeg :) På om pelsstellet evnt kan skjule visse sykdommer som kan komme av pelsen. Har man noen avsrestriksjonerpå dette ? Jeg er bare nysgjerrig. Ser jo helt klart den at skal man ha en pelsstell hund, så må man stelle den. Men igjen, bedre å skrape over bikkja med barbermaskin en gang i mnd, enn å la den gro igjen :). Samme med f.eks enkelte aussier, noen showlinjer har mye pels, og dersom bikkja skal jobbe hardt på sommeren, er det bedre å kappe pelsen, enn å la den lide seg igjennom arbeidet. MEN, en aussie skal ikke ha så mye pels at det hemmer den. Sånn sett har både min aussie, og søstra mi sin aussie, feil og ufunksjonell pels. De kan jobbe i moderat mengde, men blir det for varmt, så blir de fortere varme og får dermed dårligere utholdenhet. I grunn kjenner jeg en visst frustrasjon, når enkelte aussie eiere/oppdrettere sier at aussien trenger minimalt med pelsstell, noe som er helt feil i mine øyne.

Og selvsagt har du retten til å bestemme hvem dine valper skal havne hos. En hver oppdretter har den retten, på både godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ikke heller kjøpe seg den mexikanske nakenhunden som allerede mangler crest og sokker? :-P

Kinesisk nakenhund skal ideelt sett visstnok ikke ha crest eller sokker, da er det nemlig ikke ekte naken ble jeg fortalt av oppdretteren til Linda, som også driver med kinesisk nakenhund. Men dommerne favoriserer de i ringen over de som er ekte nakne, altså ikke har crest eller sokker. En ekte naken kinesisk nakenhund trenger faktisk null barbering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesisk nakenhund skal ideelt sett visstnok ikke ha crest eller sokker, da er det nemlig ikke ekte naken ble jeg fortalt av oppdretteren til Linda, som også driver med kinesisk nakenhund. Men dommerne favoriserer de i ringen over de som er ekte nakne, altså ikke har crest eller sokker. En ekte naken kinesisk nakenhund trenger faktisk null barbering :)

Jeg har aldri sett en kinesisk nakenhund uten crest og sokker. Men noen av mexicanerne har også litt pels og "må" barbares. Selvom de ikke har crest og sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en kinesisk nakenhund uten crest og sokker. Men mexicanerne har også litt pels og "må" barbares. Selvom de ikke har crest og sokker.

I rasestandarden står det: Det skal ikke forekomme store flekker av tykk pels på noen steder av kroppen. Huden skal være tynn, glatt og varm å berøre. Hos varianten powder puff består pelsen av underull og myk, lett og luftig pels av god lengde, som gir inntrykk av å stå som ett slør rundt hunden.

Dessverre, som jeg allerede har skrevet, har dommerne favorisert de kinesiske nakenhundene med crest, noe som har gjort at de ekte nakne kineserne ikke lenger forekommer i like stor grad da man beholder de med mest crest fra et kull og avler videre på de. Det sier seg selv at de som har lite hår forekommer sjeldnere og sjeldnere. Oppdretteren til Lindas store mål er å få fram en naken-naken, men hittil har hun bare fått hanner.

To valper fra samme kull:

post-1402-0-37443300-1368869470_thumb.jp

post-1402-0-44218400-1368869411_thumb.jp

Den nederste er bedre naken enn den øverste, men den øverste vil gjøre det best på utstilling på tross av at den er barbert i motsetning til den andre.

Ideelt sett skal den ha så lite hår som mulig, så den nederste er ikke perfekt naken, men likevel bedre enn mange av de som løper i ringen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rasestandarden står det: Det skal ikke forekomme store flekker av tykk pels på noen steder av kroppen. Huden skal være tynn, glatt og varm å berøre. Hos varianten powder puff består pelsen av underull og myk, lett og luftig pels av god lengde, som gir inntrykk av å stå som ett slør rundt hunden.

Dessverre, som jeg allerede har skrevet, har dommerne favorisert de kinesiske nakenhundene med crest, noe som har gjort at de ekte nakne kineserne ikke lenger forekommer i like stor grad da man beholder de med mest crest fra et kull og avler videre på de. Det sier seg selv at de som har lite hår forekommer sjeldnere og sjeldnere. Oppdretteren til Lindas store mål er å få fram en naken-naken, men hittil har hun bare fått hanner.

To valper fra samme kull:

attachicon.gifgal_img_fullsize_0261cee8366f812c6e7b2f2384ccdf57.jpg

attachicon.gifgal_img_fullsize_7a423763572f125ccf10da0df37991a4.jpg

Den nederste er bedre naken enn den øverste, men den øverste vil gjøre det best på utstilling på tross av at den er barbert i motsetning til den andre.

Ideelt sett skal den ha så lite hår som mulig, så den nederste er ikke perfekt naken, men likevel bedre enn mange av de som løper i ringen :)

Jøss, jeg har alltid trodd at de skal ha masse crest jeg (men bare der og på beina). Alt man lærer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg har alltid trodd at de skal ha masse crest jeg (men bare der og på beina). Alt man lærer!

Det skal de også. Cresten og halen skal være lang og flagrende, men i standarden står det at de helst ikke skal ha så mye sokker.

I rasestandarden står det: Det skal ikke forekomme store flekker av tykk pels på noen steder av kroppen. Huden skal være tynn, glatt og varm å berøre. Hos varianten powder puff består pelsen av underull og myk, lett og luftig pels av god lengde, som gir inntrykk av å stå som ett slør rundt hunden.

Dessverre, som jeg allerede har skrevet, har dommerne favorisert de kinesiske nakenhundene med crest, noe som har gjort at de ekte nakne kineserne ikke lenger forekommer i like stor grad da man beholder de med mest crest fra et kull og avler videre på de. Det sier seg selv at de som har lite hår forekommer sjeldnere og sjeldnere. Oppdretteren til Lindas store mål er å få fram en naken-naken, men hittil har hun bare fått hanner.

To valper fra samme kull:

attachicon.gifgal_img_fullsize_0261cee8366f812c6e7b2f2384ccdf57.jpg

attachicon.gifgal_img_fullsize_7a423763572f125ccf10da0df37991a4.jpg

Den nederste er bedre naken enn den øverste, men den øverste vil gjøre det best på utstilling på tross av at den er barbert i motsetning til den andre.

Ideelt sett skal den ha så lite hår som mulig, så den nederste er ikke perfekt naken, men likevel bedre enn mange av de som løper i ringen :)

Dette står i rasestandarden:

Hud: Tynn, glatt og varm å berøre. Ingen store flekker av pels på noen steder av kroppen.

Hårlag: Pelskammen (cresten) begynner ideelt ved stoppen og avtar nedover halsen. En lang og flagrende kam foretrekkes, men en sparsom kam aksepteres. Pelsen på halen lang og flagrende, begrens et til nederste 2/3 av halen, sparsomt beheng aksepteres. Sokker skal ideelt begrenses til tærne, må ikke gå over mellomhånd eller –fot.

Så det er jo også feil å ha en chinese crested uten crest, hale og sokker.

Men ingen tvil om at det er vanskelig å få til gode nakenhunder, og at veldig mange er alt for behåret på kroppen. Samtidig skal ikke nakenheten gå på bekostning av behåring på ønskede plasser. Ja takk begge deler :P

Det finnes helt klart hunder som omtrent er naken, og som har fyldig crest, sokker og hale :) Det er dette som bør etterstrebes. :)

Her er en fin oversikt over behåringsgrader, med illustrasjoner:

http://www.crestednetwork.se/text1_36.html

Det som bør etterstrebes er vel grad 2-3, med så lite kroppsbehåring som mulig.

De veldig hårete nakne kalles for hairy hairless, og ubarberte kan de gå for feilpelsa puffer.

Ang barbering, behåring og nakengrad, så er det enda verre i det store utland. I f.eks russland og usa er det ikke uvanlig at hunder som egentlig er PP barberes ned og stilles som nakne.

Nå kom det heldigvis gentest for en stund siden, slik at man kan finne ut om hunden genetisk er naken eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...