Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipte pelshunder


Anilex
 Share

Recommended Posts

Nå vet jeg jo ikke hva du definerer som et fritt liv, eller hva slags terreng du lufter hundene i. Jeg sier heller ikke at det er helt umulig og kombinere full pels/god livskvalitet, men helt ærlig hvor ofte skjer det?

Hvor mange eiere/oppdrettere av f.eks York, malteser,afghaner, shi tzu og puddel kjenner du til, som har hundene i full pels OG lufter de daglig i skogen? Bare for å presisere, så mener jeg ikke en spasertur i bånd på en renfeid skogsti..

Edit: svarte på Tones innlegg.

Jeg kjenner ingen eier eller oppdretter av york, malteser eller afghaner, men den ene shi tzuen jeg kjenner er kortklippet, og neppe mer på skogsturer enn hva vi er. Samtlige puddeleiere jeg kjenner er på skogsturer med bikkjene sine stadig vekk. Pudler som har vært i mitt hus, har vært med på samme turer som belgerene har enten det har vært i skog eller på gjørmete jorder, de blir ikke spart bare fordi de er pudler, som du kanskje så på bildet? Oppdretteren av vår puddel trener rapport med sin utstillingspuddel.

Jada, jeg veit at det er mange som ikke lufter pelshundene sine i skogen (det hender jeg forstår dem når vi kommer hjem og skal fjerne kvist og kvast fra vår pelshund), men du spurte nå en gang om hvor mange jeg kjente som gjorde det. Svaret er alle. Det er mulig å gi pelshunder et normalt hundeliv, men det krever ihvertfall jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 241
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heller sånn enn sånn (Bilder fra google)

Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig?

Hm, er jeg den eneste som tenker, who frikkin cares? Det er deres hund, de får gjøre med den som de vil så lenge det ikke går utover hunden, og som mange påpeker er det bedre å ha kort pels enn vanste

Posted Images

Duoen Siri og Willy er et strålende eksempel på at det er mulig å være svært aktiv i skog og mark med en høyt merittert utstillingshund. Jeg kjenner mange beardisfolk også, som går daglig i marka med sine utstillingshunder (en av dem har seks beardiser). Det er ikke all verdens jobb å blåse eller børste skauen ut av pelsen etter skogtur. Og det er vel kjent for de fleste at en god utstillingshund skal være i god form og godt musklet. Man kommer ikke langt i utstillingsringen med en pyntehund som bare lusker avsted på fortauet noen minutter hver dag. Beardiser som aldri får slitt pelsen litt i buskas og røft terreng får gjerne for lang pels, som må klippes. Det ser kunstig ut og belønnes ikke i ringen.

Bare for å ha forsvart langhårete gjeterhunders allsidighet litt, dette er brukshunder! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer ikke langt i utstillingsringen med en pyntehund som bare lusker avsted på fortauet noen minutter hver dag.

Gid det var så vel... Det finnes dessverre mange eksempler på utstillere som kommer svært så langt med hunder som stort sett ikke blir "luftet" annet enn i utstillingsringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gid det var så vel... Det finnes dessverre mange eksempler på utstillere som kommer svært så langt med hunder som stort sett ikke blir "luftet" annet enn i utstillingsringen..

Jeg synes det er en helt klar tendens til at godt musklete beardiser gjør det best i alle fall. Har ikke erfaring med andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir på siden, men det er da ikke alle hunder, selv "brukshunder" som blir luftet i skogen hver dag

Og det er vel ikke det å løpe i skogen som er lykke for alle hunder heller. Det handler mer om luft, mosjon, mental trening og hele pakka.

Når det er sagt, så tviler jeg ikke på at en del småhunder lider. At de kun blir bært rundt på, lite/ingen turer, ikke behandlet som hunder osv Men jeg tror ikke alltid det har noe med pelsen å gjøre.

Men igjen, jeg kjenner ikke så mange oppdrettere/venner som har små pelshunder. Men de jeg kjenner lufter sine hunder, både på vei og skog. De er opptatt av å behandle hunden som en hund. De kan selvsagt være unntaket.

Hvor mange eiere/oppdrettere av f.eks York, malteser,afghaner, shi tzu og puddel kjenner du til, som har hundene i full pels OG lufter de daglig i skogen? Bare for å presisere, så mener jeg ikke en spasertur i bånd på en renfeid skogsti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duoen Siri og Willy er et strålende eksempel på at det er mulig å være svært aktiv i skog og mark med en høyt merittert utstillingshund.

:D. Jeg har visst glemt å fortelle Willy at han egentlig ikke kan drive på i skauen med spor og myrkalas dersom han skal plassere seg i flere grupper og BIS'er... :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin& Symra, jeg burde presisert at jeg ikke mente bearded collie, men utstillingshunder generelt.

MonicaT; det er nok ikke bare småhunder som ikke får leve et godt liv på grunn av pelsen.. Det finnes en hel del store pelsraser også som lever svært begrensede liv, på grunn av at eierne er mer opptatte av pelsen, enn hunden som er under..

Jeg sier ikke at absolutt alle ekstrempelsede hunder har begrensede liv, men det er ikke å komme bort fra, at alt for mange gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så oppdrettere med mange hunder er ok at de klipper ned hunden sin etter endt utstillings karriere, men vanlige familier skal ikke klippe ned sin hund, er ikke det litt dobbel moral?

Jeg syntes også at man må tenke etter hvor mye pelsstell en hund med lang pels trenger før man kjører den, orker man ikke pelsstellet så er det kanskje bedre å kjøpe en med litt lettere pels å stelle.

MEN jeg syntes heller ikke det er så hakke galt av folk å klippe hunden sin ned i en pen klipp og fra det utgangspunktet holde hunden ren, fin og uten floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da. Å si at hunder i utstillingskondisjon ikke lever gode liv med utfoldelse er det samme som å si at de som klipper ikke steller pelsen. Begge deler er like feil.

Jeg begynner å tro at alle er enige jeg, at så lenge pelsen er stelt og hunden happy, så er det opp til den enkelte hvor lang og/eller fancy de ønsker å ha den?

Tar jeg feil?

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke helt på hvorfor dette rasepreget er så viktig at man ikke skal kunne klippe hunden sin som man ønsker. Så lenge man holder den i fin pelskondisjon uansett rase, så burde vel det vært det viktigste. Ikke at alle skal se om det er en lhasa apso eller shitz tzu.... Who cares liksom? Hunden får ikke akkurat noen identitietskrise. Det er det andre mennesker som tydeligvis gjør.

Og så lurer jeg på hva slags raser som ikke er stelleraser på noen som helst måte og allergivennlige er.... Eller om man burde si til alle som har allergi at de burde kjøpe seg doodle, slik at ingen får åndenød fordi de klipper hunden litt feil, så den ikke ser helt ut som den rasen den burde?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke helt på hvorfor dette rasepreget er så viktig at man ikke skal kunne klippe hunden sin som man ønsker. Så lenge man holder den i fin pelskondisjon uansett rase, så burde vel det vært det viktigste. Ikke at alle skal se om det er en lhasa apso eller shitz tzu.... Who cares liksom? Hunden får ikke akkurat noen identitietskrise. Det er det andre mennesker som tydeligvis gjør.

Og så lurer jeg på hva slags raser som ikke er stelleraser på noen som helst måte og allergivennlige er.... Eller om man burde si til alle som har allergi at de burde kjøpe seg doodle, slik at ingen får åndenød fordi de klipper hunden litt feil, så den ikke ser helt ut som den rasen den burde?

Selvsagt burde man ha doodle. Da får man en fantastisk hund som er bedre enn alle andre raser, i tillegg til at de er røytefrie uten å kreve noe pelsstell.

Åh, var det ikke helt sånn det var, det heller? *sjokkert* Veit dere hvor doodle-eiere spør om hjelp til pelsstellet av doodlehundene sine forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt burde man ha doodle. Da får man en fantastisk hund som er bedre enn alle andre raser, i tillegg til at de er røytefrie uten å kreve noe pelsstell.

Åh, var det ikke helt sånn det var, det heller? *sjokkert* Veit dere hvor doodle-eiere spør om hjelp til pelsstellet av doodlehundene sine forresten?

Det ser ut som man kanskje slipper unna alt dette "ikke skamklippe bikkja slik at andre hundeeiere for panikkanfall fordi rasepreget er borte" opplegget i det minste, siden doodlene ikke har noe rasepreg.

Og nei, jeg aner ikke hvor de ber om hjelp, og det interesserer meg egentlig ikke så veldig heller. Det jeg interesserer meg for, er at hunder skal ha et aktivt og bra liv, ikke om andre mennesker får hetta fordi en hund mangler litt rasepreg pga en rar klipp. Den får ikke identitetskrise fordi noen klippet den til å se ut som hverken fugl eller fisk. Så lenge pelsen ikke er ustelt. Og ustelt er ikke det samme som "klippet slik at rasepreget forsvinner". Rasepreget mhp pels er noe mennesker har skapt, og som den vanlige mannen i gata antakelig ikke får fnatt av dersom noen trudde lhasa apsoen deres var en shitz tzu (jeg ser forøvrig ikke forskjell på de i full pels en gang).

Men dere har enda ikke noe alternativ til allergikere som ikke ønsker å ha "en rasepreget frisyre" på hunden sin. Og igjen. Det er ikke hunden som lider av en rar frisyre, men andre hundefolk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som man kanskje slipper unna alt dette "ikke skamklippe bikkja slik at andre hundeeiere for panikkanfall fordi rasepreget er borte" opplegget i det minste, siden doodlene ikke har noe rasepreg.

Og nei, jeg aner ikke hvor de ber om hjelp, og det interesserer meg egentlig ikke så veldig heller. Det jeg interesserer meg for, er at hunder skal ha et aktivt og bra liv, ikke om andre mennesker får hetta fordi en hund mangler litt rasepreg pga en rar klipp. Den får ikke identitetskrise fordi noen klippet den til å se ut som hverken fugl eller fisk. Så lenge pelsen ikke er ustelt. Og ustelt er ikke det samme som "klippet slik at rasepreget forsvinner". Rasepreget mhp pels er noe mennesker har skapt, og som den vanlige mannen i gata antakelig ikke får fnatt av dersom noen trudde lhasa apsoen deres var en shitz tzu (jeg ser forøvrig ikke forskjell på de i full pels en gang).

Men dere har enda ikke noe alternativ til allergikere som ikke ønsker å ha "en rasepreget frisyre" på hunden sin. Og igjen. Det er ikke hunden som lider av en rar frisyre, men andre hundefolk...

Hva bryr det deg at jeg ikke syns at folk skal snaue ned puddelen sin, sånn helt eksakt? At jeg syns det er stygt betyr ikke at jeg får panikkanfall av den grunn, jeg tåler litt jeg. Du derimot sliter åpenbart med at ikke folk er helt enig med deg at det er samme hvordan en hund ser ut, så lenge den er sunn og frisk *himle*

Kinesisk nakenhund er allergivennlig. Den trenger ikke pelsstell heller når den er naken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bryr det deg at jeg ikke syns at folk skal snaue ned puddelen sin, sånn helt eksakt? At jeg syns det er stygt betyr ikke at jeg får panikkanfall av den grunn, jeg tåler litt jeg. Du derimot sliter åpenbart med at ikke folk er helt enig med deg at det er samme hvordan en hund ser ut, så lenge den er sunn og frisk *himle*

Kinesisk nakenhund er allergivennlig. Den trenger ikke pelsstell heller når den er naken.

Japp. Sunn, frisk og lykkelig går foran hos meg i forhold til andre hundemenneskers tullete rasepregproblemer. Jeg klarer bare ikke å skjønne at folk kan bry seg så mye om andres hundehold når hunden ikke plages med det.... Men nå liker jeg ikke pudler i utgangspunktet, så for meg er det virkelig likegyldig om de har spiralklipp eller hva de måtte klippes som.

Men heldigvis finnes det flere puddeloppdrettere enn ditt kommende oppdrett, slik at allergikere som har lyst på noe annet enn en pelsløs hund man ikke kan bruke til så særlig mye har mulighet for å få seg en puddel, selv om den ikke har korrekt frisyre i forhold til enkeltes mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Kinesisk nakenhund er allergivennlig. Den trenger ikke pelsstell heller når den er naken.

De fleste kinesere trenger en god del stell. De aller ferreste er helt nakne på kroppen, og må da barberes for å ikke ser ustelt ut, og de må barberes i fjeset, gres på "behenget", klippes under potene, osv. De må også bades ofte, og man må ta en del hensyn til hud, smøre, urenheter, solkrem, osv.

Kjøper man en veldig naken chinese chrested, og er heldig med huden, så man man nok slippe unna med veldig lite stell, men hunden vil fremdeles se "ustelt" ut om den ikke blir barbert i fjeset.

Barberingen kan man selvsagt droppe uten at det går utover hunden, men hudstellet kan man ikke droppe, og man kan ikke droppe å gre behenget.

Fremdeles ikke en hund man kjøper dersom man ikke ønsker noe (pels)stell.

Også verdt å få med seg at en del allergikere tåler chinese chrested puff bedre enn naken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

:D. Jeg har visst glemt å fortelle Willy at han egentlig ikke kan drive på i skauen med spor og myrkalas dersom han skal plassere seg i flere grupper og BIS'er... :aww:.

At du bruker hunden din aktivt i skogen både fysisk og trener spor er ingen tvil :) Men du har da nevnt flere ganger når det er spesielle være og føreforhold at det blir veitur etc fordi tur i det været vil gi enorme snøballer etc? Briard er jo kanskje ikke en rase det er noen grunn til å kjøpe om man ikke liker hele pakka og er villig til å ta alt det fører med seg, men hadde det gjort noe om noen som ville hatt briard og på alle andre måter hadde vært gode eiere av en briard ønsket seg en selv om de ville sklippe den så den så mer ut som en schnuzer? Hehe ikke alle har din interesse for pelsstell, men vil allikevel gjøre det som er nødvendig og kunne være en god eiern av rasen.

Puddel, vannhund og alle disse andre allergivennlige krøllerasene er det værre at folk ikke skal få kjøpe seg valp bare fordi de har planer om å klippe dem ned. Hvordan hund skal disse velge da? Eller skal de juge til oppdretter og si at de skal ha den i en godkjent klipp? Heldigvis tror jeg ikke det er så mange oppdrettere som setter som krav at valpen må holdes i goodkjent klipp...

Kinesis nakenhund kan funke for noen, dog ikke uten pels/hud-stell, men den passer for langt fra alle som kan trives med en stor, forholdsvis aktiv krøllehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Sunn, frisk og lykkelig går foran hos meg i forhold til andre hundemenneskers tullete rasepregproblemer. Jeg klarer bare ikke å skjønne at folk kan bry seg så mye om andres hundehold når hunden ikke plages med det.... Men nå liker jeg ikke pudler i utgangspunktet, så for meg er det virkelig likegyldig om de har spiralklipp eller hva de måtte klippes som.

Men heldigvis finnes det flere puddeloppdrettere enn ditt kommende oppdrett, slik at allergikere som har lyst på noe annet enn en pelsløs hund man ikke kan bruke til så særlig mye har mulighet for å få seg en puddel, selv om den ikke har korrekt frisyre i forhold til enkeltes mening.

Så det er greit for deg å si at du ikke liker pudler uten at det betyr at du blander deg i andres hundehold, men jeg kan ikke si at jeg ikke liker skamklipte pudler, for da blander jeg meg i andres hundehold? Det er manne-logikk på sitt beste, Nirm, du skal få et klapp på skuldra for den.

Og ja, det finnes flust av puddeloppdrettere og doodleoppdrettere. Allergikere blir neppe hundeløse av at jeg siler ut folk som ikke gidder pelsstell når jeg en gang skal selge puddelvalper.

De fleste kinesere trenger en god del stell. De aller ferreste er helt nakne på kroppen, og må da barberes for å ikke ser ustelt ut, og de må barberes i fjeset, gres på "behenget", klippes under potene, osv. De må også bades ofte, og man må ta en del hensyn til hud, smøre, urenheter, solkrem, osv.

Kjøper man en veldig naken chinese chrested, og er heldig med huden, så man man nok slippe unna med veldig lite stell, men hunden vil fremdeles se "ustelt" ut om den ikke blir barbert i fjeset.

Barberingen kan man selvsagt droppe uten at det går utover hunden, men hudstellet kan man ikke droppe, og man kan ikke droppe å gre behenget.

Fremdeles ikke en hund man kjøper dersom man ikke ønsker noe (pels)stell.

Også verdt å få med seg at en del allergikere tåler chinese chrested puff bedre enn naken.

Jeg veit det. Men de trenger ikke rare pelsstellet. Særlig ikke om man barberer av de crest og sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg kan forstå jeg at man ikke vil selge en pelsrase til noen som egentlig ikke vil ha pels. Da er man i ett utgangspunkt som ikke stemmer for rasekjøpet.

Om noen hadde ringt meg og ville ha en AK, men ønsket ikke de sosiale egenskapene. Antagelivis hadde du ikke fått kjøpt valp av meg heller da.

Og jeg syns selv det er MYE ustelte både pelsraser og ikke pelsraser der ute. Men ja ustelte etter mitt syn, men så har jeg en korthåret rase som andre mener ikke trenger stell imens jeg børster de iallefall 1 gang i uken (+tann og klør), føner de hverdag om det har vært vått ute og bader de minst en gang i mnd.

Dette er nok mye mer enn de har behov for, men for MEG er dette velstelte hunder. Jeg får helt åndenød av lange klør, tannstein og dotter i pelsen.

Vi har nok alle ett litt forskjellig syn på hva en "velstelt" hund er. Andre med samme rase som jeg har børster de når de røyter og bader de til jul.

Men, jeg syns det er noe helt annet når man må velge en pelshund på bakgrunn av feks allergi. Men hvor mange MÅ faktisk det?

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberingen kan man selvsagt droppe uten at det går utover hunden, men hudstellet kan man ikke droppe, og man kan ikke droppe å gre behenget.

Fremdeles ikke en hund man kjøper dersom man ikke ønsker noe (pels)stell.

Men da mister de jo rasepreget sitt, og det går da ikke an. :aww::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på og ikke like en mental egenskap og pels er jo at den mentale egenskapen kan man ikke fjerne... Den er med liksom på godt og vondt, så at du ikke vil selge Kelpie til noen som ikke vil ha en sosial hund er jo ikke rart i det hele tatt. Og ikke ville selge pelshund til noen som vil ha sportsklipp for å gjøre det lettere for seg selv og hunden feks til rundering, gå lange turer i marka osv kan ikke jeg forstå. I min verden ville det vært et perfekt hundeliv, og det går fremfor det meste, for meg, så lenge de har tenkt og ta vare på hunden og følge opp børsting og vask etter behov...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Forskjellen på og ikke like en mental egenskap og pels er jo at den mentale egenskapen kan man ikke fjerne... Den er med liksom på godt og vondt, så at du ikke vil selge Kelpie til noen som ikke vil ha en sosial hund er jo ikke rart i det hele tatt. Og ikke ville selge pelshund til noen som vil ha sportsklipp for å gjøre det lettere for seg selv og hunden feks til rundering, gå lange turer i marka osv kan ikke jeg forstå. I min verden ville det vært et perfekt hundeliv, og det går fremfor det meste, for meg, så lenge de har tenkt og ta vare på hunden og følge opp børsting og vask etter behov...

Jeg er ikke bastant. Men jeg kan forstå at en oppdretter ikke velger selge en pelsvalp med utgangspunkt at de ikke vil ha pelsen. Det er privilege en oppdretter har :)

Og jeg har selv vært med på å klippe ned hunder som bare stelles hver 6 mnd. Pelsraser som klippes ned og det får vokse vilt til neste gang de klippes ned. Det er helt ****** det man finner under.

Så jeg skjønner at om noen hadde ringt og ville ha valp med det som utgangspunkt så hadde jeg sagt nei og hadde "værste tilfelle" i bakhode. For selv nedklippete pelshunder krever mye stell. Du skulle vært rimelig overbevisende ovenfor meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg forstår ikke hvorfor folk som ikke fikser pelsstell, skaffer seg pelshunder. Men det plager meg jo ikke akkurat. Bare hunden slipper å gå med floker og tover i pelsen, så spiller det vel egentlig ingen trille om hunden er nedskrelt eller fullpelset.

Når det kommer til dette med allergikere som vil ha en "allergivennlig" hund, men ikke ønsker å kombinere det med pelsstell, så har de min fulle forståelse om de går hen og skaffer seg en pelsrase for så og klippe den ned. Jeg har flere kunder som kommer til meg med hundene sine for å barbere dem ned, enkelt og greit fordi de vil ha en korthåret, allergivennlig hund. Er det helt uforståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å tro at alle er enige jeg, at så lenge pelsen er stelt og hunden happy, så er det opp til den enkelte hvor lang og/eller fancy de ønsker å ha den? Tar jeg feil?

For min del må folk gjerne klippe ned sine hunder, men jeg har sett så alt for mange tilfeller av at folk tror at nedklipt hund = ikke behov for stell. Derfor er jeg skeptisk i utgangspunktet når folk skal skaffe seg pelshund for å klippe den ned. Erfaringsmessig blir det fort dårlig stell når pelsen begynner å vokse ut - og hunden ender opp som en skitten flokehaug (for nei, man skal jo ikke bade hunder heller, må vite, det er jo barnelærdom for alle :aww:).

At du bruker hunden din aktivt i skogen både fysisk og trener spor er ingen tvil :) Men du har da nevnt flere ganger når det er spesielle være og føreforhold at det blir veitur etc fordi tur i det været vil gi enorme snøballer etc?

Det er kun ett føre jeg ikke gidder å gå ut i, og det er nullføre og nysnø. Det er det svært sjelden her, så det er vel i grunnen ikke et problem engang? Jeg tror det var to dager med sånt vær i vinter liksom. Jeg tror Willy overlevde de to dagene uten langtur :). Og skulle man nå likevel ha behov for å dra ut, så er det jo bare å ta på regndress så er det jo ikke noe problem med snøballer i pelsen lenger.

Briard er jo kanskje ikke en rase det er noen grunn til å kjøpe om man ikke liker hele pakka og er villig til å ta alt det fører med seg, men hadde det gjort noe om noen som ville hatt briard og på alle andre måter hadde vært gode eiere av en briard ønsket seg en selv om de ville sklippe den så den så mer ut som en schnuzer? Hehe ikke alle har din interesse for pelsstell, men vil allikevel gjøre det som er nødvendig og kunne være en god eiern av rasen.

Se hva jeg skrev til Mari lenger opp :)

Dette er nok mye mer enn de har behov for, men for MEG er dette velstelte hunder. Jeg får helt åndenød av lange klør, tannstein og dotter i pelsen.

Vi har nok alle ett litt forskjellig syn på hva en "velstelt" hund er. Andre med samme rase som jeg har børster de når de røyter og bader de til jul.

Du er wannabepelshundeier, du *fnis*.

Men nå var utgangspunktet i denne diskusjonen ustelte hunder sånn generelt - og jeg holder fortsatt fast ved at jeg ser uhyre mange ustelte og det jeg kaller vanskjøtta hunder - spesielt dersom jeg er hos veterinæren faktisk. Det er ALLTID en eller annen ekkel, ustelt og gjerne feit hund der - gjerne cavalier faktisk... med rennende øyne, lange klør og... ja... *grøsse litt*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en ganske spennende diskusjon dette her!

Jeg ser på ingen måte problemet med å klippe ned en hund fordi det er mer praktisk i det hele tatt, spesielt ikke etter å ha barbert springeren min HELT ned av helsemessige årsaker. Hun løper mer i skogen, jeg vegrer meg ikke i det hele tatt for å ta henne med på tur selv om det regner sidelengs, og vi kan trene hva som helst når som helst. Tidligere ble pelsen tatt mye hensyn til - spesielt siden hun slet med mye våteksem. At hun ikke lenger ser ut som den Excellente hunden hun var for et par uker siden i ringen får være så. Planen er at hun skal tilbake i pels fordi JEG liker å stille henne, men for hennes del tror jeg hun har det best nå jeg altså.

Photo%2007.04.13%2015%2021%2038.jpg

349B9237.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden for den var blitt 10 sider før jeg tittet innom men skal lese gjennom den i kveld, spennende og interessant diskusjon.

Jeg har pelshund som jeg klipper ned. Jeg falt veldig for rasen og dens egenskaper og når jeg gikk til innkjøp av valpen var min tanke å ha den langhåra slik som havanaisen skal være iflg rasestandarden. Jeg var litt prega av å ha lest mye på internett om hvor fy fy det var å klippe en havanais og at man ødela pelskvaliteten osv osv og var fast bestemt på å beholde den naturlig.

Jeg bor på gård og oppdaget etterhvert som pelsen vokste til at dette livet ble litt upraktisk å kombinere med lang pels. Han er med i fjøs, traktor, utmark, innmark - stort sett over alt der vi drar. Og å ha en hund i senga om kvelden som lukter som en fjøs og som må i badekaret og vaskes hver gang han har vært ute og rullet seg eller spist ku/sau/hestebæsj ble ikke så fint etterhvert.

I tillegg til vondt lukt så floker pelsen seg noe vanvittig når man har hunden med ut på tur.

Han er ikke så veldig glad i pelsstell så det å sitte på fanget i over en time hver gang man har vært i skogen, mens man febrilsk prøver å få ut einer og kvist var ikke noe populært.

Så snakket jeg med en bekjent som hadde havanais - og hadde den nedklippet. Hun sa at hvis jeg valgte å klippe veddet hun på at jeg kom aldri til å gå tilbake til lang pels. Med tårer i øynene og hjertet i halsen fikk jeg henne til å komme å hjelpe meg å klippe - og herrefred for en forskjell.

Bading og børsting og tørking går som en fei. Er han med i fjøset så tar det 20 min å vaske han etterpå, ikke 1 t og 30 minutt. Hele hunden lyser opp hvis han har hatt lang pels og blir klippet ned, han blir mye mer aktiv og glad på et vis - vanskelig å forklare det må bare oppleves. Han blir mer spretten og lett i steget og glad. Høres sikkert rart ut :)

Det var bare deilig for både meg og hund å gå fra dette:

DSC01539_zps039c6091.jpg

DSC01518_zps9dce52d2.jpg

Til dette:

DSC_0720.jpg

Nå bruker vi tiden sammen til å kose oss og trene spor, lydighet og å være i skog/fjell eller i fjøset istedet for å tilbringe uendelige timer med "tortur" med børsting og børsting og børsting og vasking :) Så får andre heller synes det er dumt at jeg har pelsrase men velger å klippe ham.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...