Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipte pelshunder


Anilex
 Share

Recommended Posts

Ikke så mange ganger om dagen, men ofte nok til at jeg veit at jeg ikke kan kjøpe en rasehund som ikke ser ut som den rasen den er. Jeg er litt for full pakke jeg. De skal se ut som den rasen de er, og oppføre seg som den rasen de er. Det er heldigvis så mange oppdrettere og raser at jeg kan få begge deler. Fordi jeg fortjener det :aww:

Jeg er til og med så shallow at jeg gjerne vil ha et pent eksemplar av den rasen jeg vil ha, også... :aww:.

Men siden det er så mange korthårshundentusiaster som ikke helt skjønner dette med pels og stell og at vi som er litt shallowe og som gjerne synes det er greit at hundene blir stelt skikkelig selv om de er klippet: ville dere overhodet vurdert bullehunder om de kom som langhåra hunder? Sånn a la beardis/briard/shi tzu-lengdepels? For det er vel ikke sånn at det BARE er de indre egenskapene som teller, eller?

Men dere er da på ingen måte gjennomsnittlige hundeiere... Majoriteten vil "bare" ha et kjæledyr som fungerer i det daglige, og hvis de velger å gjør det lettere for seg selv og tilpasser hundeholdet til det de faktisk skal bruke hunden til (les= selskap,tur og ikke utstilling), ser jeg ingen problemer med det.

Jeg legger ikke skjul på at jeg ikke er særlig begeistret for pelsstell eller røyting, og det spiller selvklart inn på rasevalg. Når jeg sist gang endte med korthåret hund, vurderte jeg flere raser, og kikket blant annet på et portis kull. Hadde valget falt på portis hadde jeg sannsynligvis holdt den korthåret, og jeg ser ikke at det skal påvirke om jeg er egnet til å ta vare på hunden eller ikke.

Og ja, jeg ser forskjell på en kortklipt puddel, portis og doodle, og majoriteten av pudler jeg ser og kjenner er kortklipte.

Den overdådige pelsen på enkelte raser, er i mange tilfeller uansett et resultat av forfengelighet og ikke slik hunden opprinnelig så ut. Den nederste tipper jeg ikke er en veldig praktisk gjeterhund i skog og mark...

Bearded collie anno 1949

1949_BeardedCollie_JeannieofBothken.jpg

nåtid show

Harry.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 241
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heller sånn enn sånn (Bilder fra google)

Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig?

Hm, er jeg den eneste som tenker, who frikkin cares? Det er deres hund, de får gjøre med den som de vil så lenge det ikke går utover hunden, og som mange påpeker er det bedre å ha kort pels enn vanste

Posted Images

Akkurat det der har jo folk veldig forsjellige oppleveser med. Kjenner flere NRH folk som klipper ned Aussiene sine om sommeren for da tåler de varmen bedre enn i full pels. De gjør det konsekvent og jeg har selv sett forsjell på hundens utholdenhet i varmen med og uten pels med bare noen dagers mellomrom i samme temperatur.

I fjor klippet jeg ned min og søsteren min sin aussie. Utholdenheten på begge økte betraktelig, og de viste generellt tegn på høyere trivsel sommeren igjennom. I år har jeg valgt å ikke klippe ned min, og allerede i april sleit hun med varmen og redusert utholdenhelt i arbeid. Ingen av dem har fått ''ødelagt'' pels etter å ha blitt klippet ned.

Jeg ser ikke problemet her jeg. Om f.eks en Bichon hadde passet en person bedre enn en korthåret hund, men personen vil klippe ned bichonen -skal da personen skaffe seg en korthåra hund h*n mest sannsyneligvis ikke hadde trivdes med ? Den en korthårede rasen neppe har samme egenskaper som Bichonen? Skulle jeg skaffa meg en korthårs BC da ?, bare fordi jeg barberte ned aussien min? Jeg hadde f.eks ikke trivdes med en korthårs BC -den passer ikke meg på samme måte som aussien.

Det er bedre at folk faktisk skaffer seg en rase som passer demslivsstil, uavhengi av om bikkja klippes ned eller ikke. Det er bedre for bikkja å havner hos noen som vil ha den, trene den, bruke tid på den, selvom det kanskje innbærer at den blir klippet ned. Bikkja lider ikke med kort pels. Bikkja lider ikke hos noen som vil ha den nettopp pga rasens egenskaper. Bikkja lider, når den kommer til noen som innerst inne, egentlig ville ha en annen hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den overdådige pelsen på enkelte raser, er i mange tilfeller uansett et resultat av forfengelighet og ikke slik hunden opprinnelig så ut. Den nederste tipper jeg ikke er en veldig praktisk gjeterhund i skog og mark...

Bearded collie anno 1949

1949_BeardedCollie_JeannieofBothken.jpg

nåtid show

Harry.jpg

Ingen av disse pelsen vil være praktisk i arbeid i norsk skog og mark, men de har neppe vært brukt til gjeting i norsk skog og mark opprinnelig heller. Min rase ble brukt som vakt- og gjeterhund på åpne marker i Frankrike liksom - ikke mye granbar og myr som fester seg i pelsen der :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok aldri kjøpt dalmatiner om de hadde for vane å være langhårede. Hadde heller ikke ønsket meg ambull, amstaff, boerboel osv hvis de hadde vært langhårede.

(eller, kunne kanskje kjøpt langhåret nå, hvis alle korthårede plutselig var utryddet, for nå er det jo ikke bare utseendet jeg har falt for lenger.)

becket.jpg

Er dette en ren dalmis med langt hår? Den var jo såååå mye finere enn originalen. No offence.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du hadde møtt den hunden på gata, ville du tenkt puddel eller doodle da? For det var nemlig hele poenget - klippen og pelsen er en stor del av rasens kjennetegn.

Jeg svarte i grunn på hva jeg tenker om det. For meg er det ikke viktig at folk kan se hva slags rase jeg har, så jeg sliter litt med å sympatisere med det det argumentet. Hva så om man ikke kan se om det er en puddel eller en doodle eller en annen krøllbert? Pels er en del av greia, men det er jaggu mer til en hund enn pelsen! Blir puddelen mindre verdt som individ uten puffene, liksom..?

Nei, jeg kan forstå argumentasjonen som går på at de som tror at barbering er alt som skal til og så er man kvitt alt stell i utgangspunktet bør se etter noe annet (for gidder man ikke børste kommer man muligens til å utsette barberingen og alt det der også, så det argumentet kan jeg skjønne logikken i) - hvis det er sånn at også de kortklipte vil behøve børsting. Men hvis man klarer å skille der og si at man ikke orker showfrisyren, men man er villig til det stellet det tar å holde den kortklippede/halvskrella varianten ren og pen (for det må jo unektelig ta kortere tid å børste en kortklippet puddel enn en i full showpels??), så er det vel ok da, vel? Det er jo neppe sånn at man enten ikke vil stelle i det hele tatt, eller så er man villig til å slutte i jobben for å holde pelsen korrekt, liksom. De fleste beveger seg jo et eller annet sted i midten, skulle jeg tro?

Men så innser jeg at jeg lever i en rimelig beskytta boble, jeg ser aldri skitne, flokete bikkjer med bæsj i pelsen, sånn som Siri beskrev. Hva slags samfunn er det dere lever i der oppe på øvre romerike egentlig?? *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette er jo ikke så komplisert syns jeg. Om du vil ha en rase uten masse pelsstell, så er jeg ganske sikker på at blandt de 400+ rasene som finnes, så er det garantert en med nogenlunde samme temperament og rasetypiske egenskaper som den langhåra utgaven, så hvorfor ikke kjøpe den i steden for en med pels som må stelles?! Det er jo ikke sånn at det finnes bare en av den typen hund, da snakker vi individer, ikke raser uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå skjønner jeg hvorfor folk kjøper doodler.... Om det er dette som er den gjense holdning til nedklippet pels.

Kjent flere nedklippede hunder, og jeg har vel aldri sett noe negativt med det. Men nå er jeg uansett fan av korthårede hunder, og jeg kan ikke tenke meg langhåret BC en gang. Men nå er det jo uansett ikke så mange raser å velge mellom med fotsid pels til å konkurrere med i toppen i bruks...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte i grunn på hva jeg tenker om det. For meg er det ikke viktig at folk kan se hva slags rase jeg har, så jeg sliter litt med å sympatisere med det det argumentet. Hva så om man ikke kan se om det er en puddel eller en doodle eller en annen krøllbert? Pels er en del av greia, men det er jaggu mer til en hund enn pelsen! Blir puddelen mindre verdt som individ uten puffene, liksom..?

Nei, jeg kan forstå argumentasjonen som går på at de som tror at barbering er alt som skal til og så er man kvitt alt stell i utgangspunktet bør se etter noe annet (for gidder man ikke børste kommer man muligens til å utsette barberingen og alt det der også, så det argumentet kan jeg skjønne logikken i) - hvis det er sånn at også de kortklipte vil behøve børsting. Men hvis man klarer å skille der og si at man ikke orker showfrisyren, men man er villig til det stellet det tar å holde den kortklippede/halvskrella varianten ren og pen (for det må jo unektelig ta kortere tid å børste en kortklippet puddel enn en i full showpels??), så er det vel ok da, vel? Det er jo neppe sånn at man enten ikke vil stelle i det hele tatt, eller så er man villig til å slutte i jobben for å holde pelsen korrekt, liksom. De fleste beveger seg jo et eller annet sted i midten, skulle jeg tro?

Men så innser jeg at jeg lever i en rimelig beskytta boble, jeg ser aldri skitne, flokete bikkjer med bæsj i pelsen, sånn som Siri beskrev. Hva slags samfunn er det dere lever i der oppe på øvre romerike egentlig?? *ler*

Okay, jeg skjønner at dette er bittelitt vanskelig, så jeg prøver igjen.

Det er ikke "full showpels" eller ikke som er spørsmålet. Spørsmålet er hvorvidt folk som har null interesse av pelsstell, virkelig kommer til å gi sine tidvis nedskrella pelsstellhunder det pelsstellet de trenger til tross for at de er nedskrelte. Min erfaring sier at det kun er unntaksvis. Jeg, som aspirerende puddeloppdretter, forbeholder meg retten til å selge puddelvalper til folk som skjønner at puddelen er en rase som trenger pelsstell hele sitt liv, fremfor folk som ikke er interessert i pelsstell.

Ble det mer klart nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg skjønner at dette er bittelitt vanskelig, så jeg prøver igjen.

Det er ikke "full showpels" eller ikke som er spørsmålet. Spørsmålet er hvorvidt folk som har null interesse av pelsstell, virkelig kommer til å gi sine tidvis nedskrella pelsstellhunder det pelsstellet de trenger til tross for at de er nedskrelte. Min erfaring sier at det kun er unntaksvis. Jeg, som aspirerende puddeloppdretter, forbeholder meg retten til å selge puddelvalper til folk som skjønner at puddelen er en rase som trenger pelsstell hele sitt liv, fremfor folk som ikke er interessert i pelsstell.

Ble det mer klart nå?

Men der er forskjell på "ikke interessert" og "ikke interessert". Jeg hører med blandt de som LIKER puddelen pga dens personlighet og mentale egenskaper. Jeg er ikke frisør…..og er ikke bland de som elsker å klippe og dusje og gre pels. Men samtidig er jeg så opptatt av hundenes ve og vel at jeg syns de skal stelles etter de behov de har. Men jeg hadde nok klippet en puddel kort, børsta og vaska etter behov, og droppa utstilling helt…..

Det å ikke gi en hund nødvendig stell, uansett om man er interessert i å holde en hund i utstillings-pels eller ikke, har ikke mye med manglende "interesse for pelsstell" slik jeg ser det. Men manglende interesse for å se hundens behov og dekke disse.

Og jeg tror at en puddel hadde hatt det fint hjemme hos meg :) med mye aktivisering og trening og kos og kontakt og stimulering :lol: OG stell nok til å holde den frisk og rask og i sunn dog KORT pelskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke så komplisert syns jeg. Om du vil ha en rase uten masse pelsstell, så er jeg ganske sikker på at blandt de 400+ rasene som finnes, så er det garantert en med nogenlunde samme temperament og rasetypiske egenskaper som den langhåra utgaven, så hvorfor ikke kjøpe den i steden for en med pels som må stelles?! Det er jo ikke sånn at det finnes bare en av den typen hund, da snakker vi individer, ikke raser uansett.

Da tar du sikkert utfordringen med å finne en røytefri rase med de samme egenskapene som en bedliss til meg.En man ikke omtrent trenger fagbrev for å klippe. Gjerne en jeg kan holde i utstillingskondisjon, siden jeg faktisk gjerne vil stille.

Det har ingen hast, det er minimum 3 år til vi kanskje tør prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da tar du sikkert utfordringen med å finne en røytefri rase med de samme egenskapene som en bedliss til meg.En man ikke omtrent trenger fagbrev for å klippe. Gjerne en jeg kan holde i utstillingskondisjon, siden jeg faktisk gjerne vil stille.

Det har ingen hast, det er minimum 3 år til vi kanskje tør prøve igjen.

Ja ikke noe problem, om du ønsker en bedlington terrier med bedlington terrier egenskaper, som har bedlington klipp og i utstillingskondisjon. Da kjøper man en bedlington også betaler man de som kan det for å klippe hunden og holde den i utstillingskondisjon. Jeg ser ikke problemet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror at en puddel hadde hatt det fint hjemme hos meg :) med mye aktivisering og trening og kos og kontakt og stimulering :lol: OG stell nok til å holde den frisk og rask og i sunn dog KORT pelskvalitet.

Når det kommer til pudlene så har jo de en både rasetypisk og funksjonell lammeklipp som da egner seg hvis du ønsker en kort pels. Den er heller ikke så komplisert. Trening gjør mester også med saks og maskin, og lammeklippen er da ikke så vanskelig i forhold til de andre klippene. Hadde du da hatt interesse å klippe den selv hvis du da hadde teoretisk valgt den rasen? Og hvorfor hadde du eventuelt ikke ønsket å lære lammeklipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke noe problem, om du ønsker en bedlington terrier med bedlington terrier egenskaper, som har bedlington klipp og i utstillingskondisjon. Da kjøper man en bedlington også betaler man de som kan det for å klippe hunden og holde den i utstillingskondisjon. Jeg ser ikke problemet jeg..

Seriøst? Betale noen for å klippe hunden 1 gang i måneden? Man kan ikke dra til nærmeste hundefrisør heller, siden de fleste ikke mestrer klippen. Blir et par timers kjøring hver vei 1 gang i måneden + betaling for klipp det. Ellers kan jeg bare drite i å ha hund igjen, mener du? Jeg tror ikke Mozza led noen nød hos oss, til tross for at hun var snauet. Men av den grunn er vi altså uegnet som valpekjøpere iflg flere her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke helt jeg klarer å formidle det jeg (og Siri og SusanneL?) prøver å formidle. Min erfaring er at når folk kjøper seg pelsstellrase med en plan om å holde den nedskrelt fordi de ikke gidder/orker pelsstellet, så ender de pelshundene opp som møkkete, flokete hunder, fordi at de folkene som kjøper en pelsstell-rase for å skrelle den ned, ikke helt skjønner at selv en kortklippet pelsstellrase krever en del pelsstell.

Og nei, jeg sier ikke at alle som klipper ned hundene sine vanskjøtter de, men fortsatt. Det ER stell med pelsraser, det er noe man bør være forberedt på når man velger å kjøpe en pelsrase. Det er jobb selv om man vil holde de korte. Det er en ting de må være forberedt på. Jeg veit ikke hvor mange andre måter dette kan sies på jeg, men erfaringsmessig så er ikke folk som kjøper pelsstellrase for å snaue den ned, spesielt interessert eller flink til å gi bikkja det stellet den trenger.

Javel, da er vi ikke uenige da. Siden hele diskusjonene har dreid seg om folk som har skamklipt hunder, ikke neglisjert de. For igjen, ingen vil argumentere for at folk skal kjøpe seg hva enn de måtte ønske, uten å ta hensyn til hva hunden trenger enten det er stell, aktivisering eller bruksområde. Ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Seriøst? Betale noen for å klippe hunden 1 gang i måneden? Man kan ikke dra til nærmeste hundefrisør heller, siden de fleste ikke mestrer klippen. Blir et par timers kjøring hver vei 1 gang i måneden + betaling for klipp det. Ellers kan jeg bare drite i å ha hund igjen, mener du? Jeg tror ikke Mozza led noen nød hos oss, til tross for at hun var snauet. Men av den grunn er vi altså uegnet som valpekjøpere iflg flere her inne..

Tja, folk her inne får beskjed om at de er uegnet til å eie bruksraser om de ikke har ambisjoner om å bruke hundens egenskaper og gjerne konkurrere i bruks med denne. Hvis du ønsker å ha en hunderase som er så spesiell, så har man etter mitt syn to valg: 1) betale noen for jobben. 2) lære seg det selv. Om du vil holde bikkja kortklipt, så er det så sin sak, men da henger jo ikke det sammen med utsagnet om at du vil ha hunden i utstillingskondisjon?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til pudlene så har jo de en både rasetypisk og funksjonell lammeklipp som da egner seg hvis du ønsker en kort pels. Den er heller ikke så komplisert. Trening gjør mester også med saks og maskin, og lammeklippen er da ikke så vanskelig i forhold til de andre klippene. Hadde du da hatt interesse å klippe den selv hvis du da hadde teoretisk valgt den rasen? Og hvorfor hadde du eventuelt ikke ønsket å lære lammeklipp?

Lærer gjerne det meste jeg, om det trengs :) . Og om jeg skaffer meg puddel en gang, er forutsetningen at jeg må lære å klippe den selv, helst med maskin. De ulike "klippene" :lol: vet jeg ikke noe om - men for meg er det viktig med "kort og praktisk", og ikke en klipp som krever mange timer med stell hver uke. 1 − 2 timer per uke er greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer gjerne det meste jeg, om det trengs :) . Og om jeg skaffer meg puddel en gang, er forutsetningen at jeg må lære å klippe den selv, helst med maskin. De ulike "klippene" :lol: vet jeg ikke noe om - men for meg er det viktig med "kort og praktisk", og ikke en klipp som krever mange timer med stell hver uke. 1 − 2 timer per uke er greit. :)

Jeg hadde mine mistanker om dette svaret. Jeg tenkte i mitt stille sinn at du sikkert kom til å legge ildsjela i det :lol:

Edit. Lammeklippen krever ikke mange timer stell hver uke, ergo trakk jeg slutningen om at du kom til å lære deg den praktiske lammeklippen.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, folk her inne får beskjed om at de er uegnet til å eie bruksraser om de ikke har ambisjoner om å bruke hundens egenskaper og gjerne konkurrere i bruks med denne. Hvis du ønsker å ha en hunderase som er så spesiell, så har man etter mitt syn to valg: 1) betale noen for jobben. 2) lære seg det selv. Om du vil holde bikkja kortklipt, så er det så sin sak, men da henger jo ikke det sammen med utsagnet om at du vil ha hunden i utstillingskondisjon?!

Det hele tråden bygger på er at enkelte mener at man ikke skal få kjøpe en rase hvis man velger å klippe den ned. Jeg ville gjerne hatt en bedliss i utstillingskondisjon, men jeg ser at det sannsynligvis ikke vil gå. Jeg vil allikevel velge bedlington igjen. Og sannsynligvis barbere den. Ergo er jeg en uegnet valpekjøper iflg flere her inne.

Edit: og jeg velger ikke . Hadde jeg kunnet valgt hadde jeg hatt en belger nå. Jeg har valget i mellom en pelstellrase eller ingen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke så komplisert syns jeg. Om du vil ha en rase uten masse pelsstell, så er jeg ganske sikker på at blandt de 400+ rasene som finnes, så er det garantert en med nogenlunde samme temperament og rasetypiske egenskaper som den langhåra utgaven, så hvorfor ikke kjøpe den i steden for en med pels som må stelles?! Det er jo ikke sånn at det finnes bare en av den typen hund, da snakker vi individer, ikke raser uansett.

Hva om det er yorkie de har lyst på da? Hva om det er yorkie de trives best med? Så lenge de steller den slik at hunden har det bra og trives, hvorfor i alle dager skal de kjøpe en annen rase om det er yorkie de føler passer dem perfekt? Hva er egentlig problemet med det?

Hvorfor skal andres definisjoner av hva som er akseptablel pelskondisjon bestemme mine valg, når det er jeg som skal leve med hunden, stelle den og gi omsorg til den? Dette er en subjektiv greie, noen kan synes at en skamklipt yorkie er dritlekker, andre grøsser av synet. Men for grøsserne er det strengt talt deres problem, under den forutsetning at både hund og eier trives i sin skamklipte og skamklippende tilværelse. Hvorfor skal de absolutt velge noe annet? Fordi andre yorkie-eiere sier det? Fordi en rasestandard sier det? Fordi du sier det?

Ja, klart det er pelsstell med pelsrasene, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være lov til å velge de mest lettvinte løsningene. Det er løsninger det og.

Nei, jeg synes ikke dette er så innmari komplisert jeg heller. Jeg synes ikke det er min sak hva slags rase andre velger, så lenge hunden blir ivaretatt og alle individer trives, enten individene er folk eller fe. Selv om de klipper lang pels kort, eller krøllete pels i feil form. Trivsel er det jeg tenker er viktigst.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så innser jeg at jeg lever i en rimelig beskytta boble, jeg ser aldri skitne, flokete bikkjer med bæsj i pelsen, sånn som Siri beskrev. Hva slags samfunn er det dere lever i der oppe på øvre romerike egentlig?? *ler*

Men du går kanskje ikke rundt og kikker i rævhølet på alle hunder du møter heller? :lol:.

Jeg minnes veldig godt da jeg møtte Dyrevernalliansens talskvinne på et folkemøte... hunden hennes var så skitten, flokete og full av bæsj i ræva at jeg vurderte om jeg burde sagt fra til Mattilsynet :lol:. Ja, jeg ser faktisk ektra etter hvordan hunder ser ut i pelsen sin - jeg ER noe over middels opptatt av pelsstell... :aww:.

Dette er jo ikke så komplisert syns jeg. Om du vil ha en rase uten masse pelsstell, så er jeg ganske sikker på at blandt de 400+ rasene som finnes, så er det garantert en med nogenlunde samme temperament og rasetypiske egenskaper som den langhåra utgaven, så hvorfor ikke kjøpe den i steden for en med pels som må stelles?! Det er jo ikke sånn at det finnes bare en av den typen hund, da snakker vi individer, ikke raser uansett.

Amen :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mine mistanker om dette svaret. Jeg tenkte i mitt stille sinn at du sikkert kom til å legge ildsjela i det :lol:

Edit. Lammeklippen krever ikke mange timer stell hver uke, ergo trakk jeg slutningen om at du kom til å lære deg den praktiske lammeklippen.. ?

Jeg ser ingen grunn til IKKE å lære noe :) hvis det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men der er forskjell på "ikke interessert" og "ikke interessert". Jeg hører med blandt de som LIKER puddelen pga dens personlighet og mentale egenskaper. Jeg er ikke frisør…..og er ikke bland de som elsker å klippe og dusje og gre pels. Men samtidig er jeg så opptatt av hundenes ve og vel at jeg syns de skal stelles etter de behov de har. Men jeg hadde nok klippet en puddel kort, børsta og vaska etter behov, og droppa utstilling helt…..

Det å ikke gi en hund nødvendig stell, uansett om man er interessert i å holde en hund i utstillings-pels eller ikke, har ikke mye med manglende "interesse for pelsstell" slik jeg ser det. Men manglende interesse for å se hundens behov og dekke disse.

Og jeg tror at en puddel hadde hatt det fint hjemme hos meg :) med mye aktivisering og trening og kos og kontakt og stimulering :lol: OG stell nok til å holde den frisk og rask og i sunn dog KORT pelskvalitet.

Man trenger ikke å være frisør for å gidde å børste bikkja si. Man trenger ikke å være frisør for å gidde å bade bikkja si. Man trenger ikke å være frisør for å gidde å føne bikkja si. Man trenger faktisk ikke å være frisør for å gidde å klippe den litt heller. Den trenger ikke å se ut som du har kjørt over den med en gressklipper, bare fordi at du ikke er frisør.

Javel, da er vi ikke uenige da. Siden hele diskusjonene har dreid seg om folk som har skamklipt hunder, ikke neglisjert de. For igjen, ingen vil argumentere for at folk skal kjøpe seg hva enn de måtte ønske, uten å ta hensyn til hva hunden trenger enten det er stell, aktivisering eller bruksområde. Ingen.

Det ser sånn ut, men allikevel så er vi uenige, fordi jeg mener helt seriøst, fra dypet av mitt hjerte, at hvis man kjøper pelshund uten å være interessert i å ta den jobben det er med pelsstellet, så kan man faktisk droppe å kjøpe pelsstellhund. For meg er det på lik linje som å kjøpe seg engelsk setter uten å "gidde" å jakte. Det betyr ikke nødvendigvis at bikkja lider, men hva er egentlig poenget med å kjøpe en rase som strengt tatt ikke passer til ditt bruk, når det er flere hundre andre raser å velge i?

Og hvorfor er det legitimt å mene at man ikke bør ha jakthund uten å ønske å jakte med den, ikke bør ha bruksrase om man ikke ønsker å bruke den, ikke ha mynde uten å ta den med på en LC-bane med ujevne mellomrom, når det ikke er legitimt å mene at om man ikke ønsker å holde på med pelsstell, så kan man velge en rase som ikke krever det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel noe annet enn å si at man ikke bør ha jakthund hvis man ikke skal jakte, en pelshund driter jo i om den er nedklippet eller ei, men en jakthund vil på en måte begrenses av å ikke få jakte, og på ett vis går det jo ut over hunden? Pels er pels, hundens iboende egenskaper er noe annet.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...