Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipte pelshunder


Anilex
 Share

Recommended Posts

Men er det pels eller stell det er snakk om for det er to forskjellige ting.. At folk klipper hunden sin ene og alene for og slippe og ta i en børste (tror de) så er det noe helt annet enn og klippe en lang pels til halvlang og stelle den som den trenger.

Nå kan jeg bare snakke av egen erfaring med briardpels, og halvlang pels er minst like krevende som lang - det er liten forskjell på mengde stell som kreves for å holde dem flokefrie, for å si det sånn. Skal man ha en briard (og sikkert andre raser med tilsvarende pels) som ikke trenger særlig stell må den holdes rimelig tett nedbarbert. Straks underulla begynner å vokse, så floker den fort. Fjerner man pelsen ved å barbere eller klippe kortkortkort, så mister iallefall pelsen den naturlige værbestandigheten, og hundene blir søkk våte på sekunder om de er ute i regnet. Og de blir fort kalde da (jada, jeg har erfaring med det også).

Jeg tror de fleste hundeeiere er som meg, ikke særlig opptatt av pelsstellet, men vi gjør det okke som. En barbert bedliss krever ikke voldsomt mye , noen minutter om dagen sånn ca. Det er endel av pakka , på lik linje med å plukke opp bæsjen eller å måtte støvsuge om man har røyteraser. Bare koseligere heldigvis. ..

Da krever en barbert bedlington (jeg grøsser av å kalle dem bedlis...) mer enn en briard med pels i utstillinskondisjon :aww:. Jeg bruker ikke et minutt engang på pelsstell de dagene vi IKKE steller pels, jeg :). Det ble forøvrig nevnt tidligere i tråden her at 1-2 timer pelsstell i uka er ok for noen. Vel - med 1-2 timer i uka greier jeg å holde en briard i full utstillingskondisjon, faktisk :). Verre er det ikke.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 241
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heller sånn enn sånn (Bilder fra google)

Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig?

Hm, er jeg den eneste som tenker, who frikkin cares? Det er deres hund, de får gjøre med den som de vil så lenge det ikke går utover hunden, og som mange påpeker er det bedre å ha kort pels enn vanste

Posted Images

Guest Belgerpia

Jeg tenker at det burde jo finnes en mellomting mellom full utstillingskondisjon og skamklipp?

Beardiser f.eks - man kan klippe litt, men må ikke skrelle alt - samme med andre langhårede raser. Det er joe en kjensgjerning at litt kortere pels er lettere å handtere enn laaaang pels.

Og helt alvorlig - om man ikke orker å gre gjennom bikkja en gang i uka (om det er en rase med behov for det) så burde man vel strengt tatt skaffe seg en annen rase.

Dog finnes det hunder som hater pelsstell og det finnes eiere som av andre årsaker ikke er i stand til å ta vare på pelsen og da er det greiere å klippe ned. For utstelte bikkjer er skikkelig ugh..

Når jeg hadde golden så ble han badet og klippet hver sjette uke - han ble hele livet holdt i utstillingsklipp. Den dag i dag så er det ekleste jeg ser goldens med lang fettete ragg i fronten og hale gone wild. De ser både møkkete og ekle ut, dessuten så lukter de - og det var det som i sin tid var årsaken til at golden var på min "aldri i livet" liste når jeg skulle ha meg hund.
MEN når jeg oppdaget at litt klipp og bad var løsningen så var det helt greit. Han var aldri dritten og fettete, lukta aldri vondt og så alltid ren og velstelt ut.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overpelset hund får ofte BEDRE rasepreg av en omgang med tynnesaksa syns jeg. Så man ser konturene av hunden under. Man trenger jo ikke akkurat klippe med kjøkkensaksa :) og man kan ta ganske mye med tynnesaks uten at det hverken ser klippet eller skabbete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bare snakke av egen erfaring med briardpels, og halvlang pels er minst like krevende som lang - det er liten forskjell på mengde stell som kreves for å holde dem flokefrie, for å si det sånn. Skal man ha en briard (og sikkert andre raser med tilsvarende pels) som ikke trenger særlig stell må den holdes rimelig tett nedbarbert. Straks underulla begynner å vokse, så floker den fort. Fjerner man pelsen ved å barbere eller klippe kortkortkort, så mister iallefall pelsen den naturlige værbestandigheten, og hundene blir søkk våte på sekunder om de er ute i regnet. Og de blir fort kalde da (jada, jeg har erfaring med det også).

Da krever en barbert bedlington (jeg grøsser av å kalle dem bedlis...) mer enn en briard med pels i utstillinskondisjon :aww:. Jeg bruker ikke et minutt engang på pelsstell de dagene vi IKKE steller pels, jeg :). Det ble forøvrig nevnt tidligere i tråden her at 1-2 timer pelsstell i uka er ok for noen. Vel - med 1-2 timer i uka greier jeg å holde en briard i full utstillingskondisjon, faktisk :). Verre er det ikke.

Jeg regner det å plukke kvist ut av pelsen som pelsstell. Det gjorde vi stort sett etter hver tur når det var bart. Borrelås..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bare snakke av egen erfaring med briardpels, og halvlang pels er minst like krevende som lang - det er liten forskjell på mengde stell som kreves for å holde dem flokefrie, for å si det sånn. Skal man ha en briard (og sikkert andre raser med tilsvarende pels) som ikke trenger særlig stell må den holdes rimelig tett nedbarbert. Straks underulla begynner å vokse, så floker den fort. Fjerner man pelsen ved å barbere eller klippe kortkortkort, så mister iallefall pelsen den naturlige værbestandigheten, og hundene blir søkk våte på sekunder om de er ute i regnet. Og de blir fort kalde da (jada, jeg har erfaring med det også).

Da krever en barbert bedlington (jeg grøsser av å kalle dem bedlis...) mer enn en briard med pels i utstillinskondisjon :aww:. Jeg bruker ikke et minutt engang på pelsstell de dagene vi IKKE steller pels, jeg :). Det ble forøvrig nevnt tidligere i tråden her at 1-2 timer pelsstell i uka er ok for noen. Vel - med 1-2 timer i uka greier jeg å holde en briard i full utstillingskondisjon, faktisk :). Verre er det ikke.

Spørs kanksje på definisjonen på halvlang, jeg tenker kort, men ikke skamklipt, vet ikke helt hva det kan være, men 5 cm pels kanskje. At det kreves børsting tviler jeg ikke på, men det blir med mindre dritt inn igjen etter tur da feks. Jeg kjenner flere med langpelsa hunder, både bearded collie og Shi tzu, og det er ikke tvil om at de bruker mindre tid på pelsstell med de nedklipte hundene (de som ikke skal stilles mer osv), selv om de også må børstes, enn de som er i utstillingskondisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det var svar til meg, men jeg vet hva som sto i start innlegget, jeg bare skjønner ikke helt hvorfor folk sier de har problemer med pelshunder som klippes når det virker som det egentlig er stellet som er problemet, og det at hunden ikke blir stelt er jo selvfølgelig et problem.

"Sørgelig pelskondisjon" tyder vel på at bikkja ikke har fått det stellet den trenger, kanskje? Det er kanskje andre måter å tolke det på, men sørgelig pelskondisjon på en pelsstellhund er for meg en flokete, møkkete og skamklipt hund.

Ta en familie da med vanlig interesse for hund, ikke like lidenskapende som mange av oss her inne.

Den ene i familien har allergi, med de ønsker seg veldig en hund og kan gi hunden et utrolig godt liv.

Skal ikke de få lov til å ha hund fordi flere mener at de ikke skal klippe den ned?

Jeg skjønner at friske mennesker kan velge og vrake i andre hunderaser, men det kan ikke allergikere.

Syntes det er ganske hjerterått å på en måte nekte

denne gruppen å ha hund fordi de må ha den klippet ned pga sykdom.

Bør det ikke her heller fokuseres på at hunden vil få et flott liv med en familie som er glad i den?

Når dette er sagt så er jeg enig i at klippen kan iallefall gjøres pent dersom man må klippe den ned.

Ser endel hunder med masse hakk i pelsen og med masse forskjellige lengder som ikke passer sammen i det heldtatt, det er stygt...

Har selv gått i lære som frisør, hadde 6mnd igjen vil fagprøven, men måtte gi meg pga alvorlig eksem.

Jeg kunne sikkert klart å klippe de fleste kompliserte klippene med litt læring av noen som kan det, men jeg er ikke så interressert i pelsstell så jeg har hund med labrador pels.

Dette kan ikke en familie som har en eller flere med allergi velge og her syntes jeg vi skal være litt rundere i kantene og heller ha litt empati for syke mennesker ;)

Hjerterått å nekte å selge hund til noen faktisk. Når ble det en menneskerett å ha hund? Har man ikke helse til å ha hund, så får man la være å ha hund.

EDIT: Og sorry, jeg kjenner jeg begynner å bli irritert. Det er ikke snakk om å måtte ha hundene i utstillingskondisjon, det er snakk om at det er mye jobb selv med bare 5 cm pels. Ja, det tar kortere tid å børste, det er da fader meg ingen som har nekta på det? Men det er fortsatt et behov for å børste, og det behovet blir ikke møtt når man stadig møter hunder i "sørgelig pelskondisjon", gjør det vel?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

EDIT: Og sorry, jeg kjenner jeg begynner å bli irritert. Det er ikke snakk om å måtte ha hundene i utstillingskondisjon, det er snakk om at det er mye jobb selv med bare 5 cm pels. Ja, det tar kortere tid å børste, det er da fader meg ingen som har nekta på det? Men det er fortsatt et behov for å børste, og det behovet blir ikke møtt når man stadig møter hunder i "sørgelig pelskondisjon", gjør det vel?

Men hva gjør det at andre har en annen oppfatning enn deg på hva som er pent eller praktisk? Hva gjør det at noen ønsker å ha hunden klipt 2 cm i stedenfor 5 cm? Jeg møter ikke stadig klipte pelshunder i sørgelig pelskondisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør det at andre har en annen oppfatning enn deg på hva som er pent eller praktisk? Hva gjør det at noen ønsker å ha hunden klipt 2 cm i stedenfor 5 cm? Jeg møter ikke stadig klipte pelshunder i sørgelig pelskondisjon...

Hvor eksakt var det jeg skreiv at bikkja måtte være sånn jeg syns er pent? Jeg har ikke nevnt en eneste gang gjennom tråden her at f.eks en puddel må være i utstilingskondisjon jeg, det nærmeste jeg har vært å skrive noe sånt, er vel at jeg har sagt at jeg ikke syns at puddelen er noe spesielt pen når den er helt nedskrella. Jeg forbeholder meg retten til å synes det, akkurat som at f.eks du mener at puddelen ikke er pen i det hele tatt.

EDIT: Jeg har heller ikke nevnt noe om antall cm på pelsen, har jeg vel?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor eksakt var det jeg skreiv at bikkja måtte være sånn jeg syns er pent? Jeg har ikke nevnt en eneste gang gjennom tråden her at f.eks en puddel må være i utstilingskondisjon jeg, det nærmeste jeg har vært å skrive noe sånt, er vel at jeg har sagt at jeg ikke syns at puddelen er noe spesielt pen når den er helt nedskrella. Jeg forbeholder meg retten til å synes det, akkurat som at f.eks du mener at puddelen ikke er pen i det hele tatt.

EDIT: Jeg har heller ikke nevnt noe om antall cm på pelsen, har jeg vel?

Hva er problemet da? Da er det vel greit at folk kjøper seg puddel eller andre pelsraser med plan om å klippe dem ned da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sørgelig pelskondisjon" tyder vel på at bikkja ikke har fått det stellet den trenger, kanskje? Det er kanskje andre måter å tolke det på, men sørgelig pelskondisjon på en pelsstellhund er for meg en flokete, møkkete og skamklipt hund.

Jeg vet ikke hvorfor du skriver dette til meg, for det er ikke det du sier her jeg er uenig i, ei heller startinnlegget, jeg bare skjønner ikke hvorfor noen (noen som i ikke alle, men feks SusanneL, eller Siri om jeg forstår henne rett) i diskusjonen mener at pelshunder ikke skal klippes kort uansett når de i en senere setning begrunner sin mening med dårlig stell. Men det er to forskjellige ting i min verden. Kortklipte pelshunder har jeg ingen problemer med, dårlig stelte hunder med floker og tover er en uting uansett om hunden har lang eller kort pels, naturlig eller klipt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet da? Da er det vel greit at folk kjøper seg puddel eller andre pelsraser med plan om å klippe dem ned da?

Jeg vet ikke hvorfor du skriver dette til meg, for det er ikke det du sier her jeg er uenig i, ei heller startinnlegget, jeg bare skjønner ikke hvorfor noen (noen som i ikke alle, men feks SusanneL, eller Siri om jeg forstår henne rett) i diskusjonen mener at pelshunder ikke skal klippes kort uansett når de i en senere setning begrunner sin mening med dårlig stell. Men det er to forskjellige ting i min verden. Kortklipte pelshunder har jeg ingen problemer med, dårlig stelte hunder med floker og tover er en uting uansett om hunden har lang eller kort pels, naturlig eller klipt..

Det har vel blitt sagt et par ganger gjennom tråden det også, at er man ikke interessert i pelsstell, så blir det gjerne sånn at det ikke gjøres noe større til pelsstell - det er det som er problemet.

Det er ikke to forskjellige ting, det henger sammen. Skal man prøve seg på en sammenligning dere kanskje forstår, så blir det som at jeg - som er en lat sofapotet - finner ut at jeg skal kjøpe meg f.eks en malamute fordi jeg skal bli et friluftsmenneske. Hvor sannsynlig tror dere at det er at folk som kjøper seg malamute for å bli friluftsmennesker, faktisk blir friluftsmennesker som gir bikkja de turene den fortjener? Ville dere solgt malamutevalper til sånne folk? Ikke? Er ikke det hjerterått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så hadde vi veldig lyst på briard, gubben har hatt det før og kjenner rasen godt. Jeg for min del gikk bort fra det pga at jeg ikke makter så mye pels stell på grunn av helseproblemer, og så mye som vi er i skog og mark så hadde nok den Briarden sett ut som en dott etter ei uke i fjellet. Valget falt på en liten korthåret rase sammen med engelsk setteren. Setteren blir stusset litt her og der for å holde unna litt lyng og kvist, men det vises ikke nevneverdig. Blir jrt`n møkkete tar det 5 minutter i dusjen så er han ren;) Syns jo fortsatt at Briard er en fantastisk rase og kunne godt tenkt meg en, men vil ikke drive å klippe ned for å at jeg ikke makter pelsstellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel blitt sagt et par ganger gjennom tråden det også, at er man ikke interessert i pelsstell, så blir det gjerne sånn at det ikke gjøres noe større til pelsstell - det er det som er problemet.

Det er ikke to forskjellige ting, det henger sammen. Skal man prøve seg på en sammenligning dere kanskje forstår, så blir det som at jeg - som er en lat sofapotet - finner ut at jeg skal kjøpe meg f.eks en malamute fordi jeg skal bli et friluftsmenneske. Hvor sannsynlig tror dere at det er at folk som kjøper seg malamute for å bli friluftsmennesker, faktisk blir friluftsmennesker som gir bikkja de turene den fortjener? Ville dere solgt malamutevalper til sånne folk? Ikke? Er ikke det hjerterått?

Nei, det er folk her som sier at de ikke synes det er greit fordi hunden mister rasepreg osv, dårlig representant for rasen, hvorfor vil man ha en rase om man ikke vil ha med pelsen osv.. Og Sussanne var det vell som ikke ville ha solgt valp til noen som ville klippe den. Så da spør jeg er det klippen i seg selv eller dårlig stell som er problemet? Jeg har fattet at det ikke er klippen i seg selv som er ditt problem, men jeg lurer på hva de andre EGENTLIG mener. At de to kan henge sammen er helt greit, men er det klippen eller stellet som er problemet, sånn egentlig.

Som jeg sier, selv oppdrettere jeg kjenner med langpelsa raser skreller de så fort hundene er ferdig i ringen, så noe forskjell er det jo på mengde pelsstell, og i tillegg så tør jeg påstå at det i noen tilfeller nok er bedre for hundene også, selvfølgelig så lenge de blir stelt tilstrekkelig.. Jeg har ingen planer om det, men jeg kunne feks hatt beardis, jeg synes det er trivelige livlige hunder som kan trenes litt med osv , men jeg hadde klipt den ned isåfall. Ikke fordi jeg er allergisk mot pelsstell, men fordi det er praktisk for begge og mer behagelig for hunden med sportsklipp om den skal løpe i skogen på tur og trening enn med fotsi pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså..
Jeg skjønner 2nes poeng. Det er veldig synd om man kjøper en rase vel vitende om at den trenger stell fordi den har lang pels, hvis utgangspunktet ens er at pelsstell er noe en virkelig ikke gidder. Og da munner det jo ut i HVA pelsstell faktisk innebærer. For om man definerer pelsstell som det å ha bikkja i utstillingskondisjon, ja, da blir det brått mange som ikke kan ha ulike raser. Men slik jeg ser det er det å ta ansvar for at bikkja er ren, flokefri, og eventuelt nedbarbert også en del av pelsstellet. Om så det innebærer å ta det selv eller å ta bikkja til hundefrisør. Det er kanskje der folk er uenige eller snakkert forbi hverandre? Vi er alle såpass oppegående i forhold til hund at vi er enige i at det skal kunne forventes at enhver hundeeier tar vare på bikkja si. Men hva vi definerer som "god kondisjon" eller som "riktig klipp" eller "pent stelt" er kanskje litt forskjellig. Og det er jo egentlig ikke så rart at man har uliike oppfatninger med de ulike utgangspunktene alle har her?

Jeg tenker at man aldri verden bør kjøpe seg korthårshund type dalmatiner eller liknende dersom man ikke kan leve med røytinga. Derfor kjøper ikke jeg en hund med sånn pels. På samme måte tenker jeg at man ikke bør kjøpe seg en portis om man ikke forstår at pelsen ikke kan leve sitt eget liv, men at den på en eller annen måte må holdes i sjakk, uavhengig av hvordan man løser det.

Bare sånn for å oppsummere litt..?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man begynner i den andre enden så og si.. Så er det svært mange av pelsrasene som får lide for sin enorme pelsmengde, ikke minst så må de ta til takke med et svært begrenset liv.. Man må gjerne komme med eksempler på oppdretter ditt og datt som lar hundene få være hund, dvs løpe fritt og kose seg i skog og mark, i full utstillingspels. Sannheten er og det er nok de fleste klar over, er at "pelsmonstrene" lever et ofte temmelig begredelig liv, der det først og fremst taes hensyn til pelsen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man begynner i den andre enden så og si.. Så er det svært mange av pelsrasene som får lide for sin enorme pelsmengde, ikke minst så må de ta til takke med et svært begrenset liv.. Man må gjerne komme med eksempler på oppdretter ditt og datt som lar hundene få være hund, dvs løpe fritt og kose seg i skog og mark, i full utstillingspels. Sannheten er og det er nok de fleste klar over, er at "pelsmonstrene" lever et ofte temmelig begredelig liv, der det først og fremst taes hensyn til pelsen..

Nå er det kanskje en annen diskusjon (som forøvrig er veldig interessant), men I hear you! Det finnes dessverre ekstremiteter i begge retninger. Det er direkte trist å se en del raser som ligger på bord og blir gredd 3-4 timer i strekk på en utstilling. Og jammen er det trst å se hunder som lever i sin egen nedmattede, skitne pels. MEN dette er off topic forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg hadde klipt den ned isåfall. Ikke fordi jeg er allergisk mot pelsstell, men fordi det er praktisk for begge og mer behagelig for hunden med sportsklipp om den skal løpe i skogen på tur og trening enn med fotsi pels.

Stor forskjell på å like og ikke like pelsstell i forkant av et kjøp av en pelsrase uavhengig om hvordan type klipp du velger på hunden. Hvis en synes pelsstell er et ork og samtidig ikke planlegger å gå jevnt til en hundefrisør, så synes jeg det skurrer på noe grunnleggende allerede på rasevalget.

Jeg er en av de som ser en del trist hundepels, deriblant ser jeg da også (vet om flere som får gjentatte ørebetennelser f eks som et direkte resultat av at eier ikke klarer å sette av tid til å holde pelsen kort rundt og i øret), flokete pels og så videre. Utsetting av noe man ikke liker eller ikke prioriterer er vel en hyppig årsak der? Konsekvensen lærer man jo fort, så det kan da neppe være der det svikter i lengden?

Hvis jeg var oppdretter av en pelsstell-rase og noen henvendte seg som valpekjøpere og sa de ikke likte pelsstell noe særlig, så hadde det skurrer litt for meg altså. Jeg hadde fryktet at hunden ikke ble stelt godt nok jevnt over fordi jeg hadde regnet ut at det var mer risiko for at det ikke ble gjort. Hvis vedkommende sa at de ønsket en kort frisyre som vedlikeholdes derimot, det hadde vært en helt annen sak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 1-2 timer i uka greier jeg å holde en briard i full utstillingskondisjon, faktisk :). Verre er det ikke.

YAY - håp om pomeranian restored - takk :thumbsup:

jeg mener helt seriøst, fra dypet av mitt hjerte, at hvis man kjøper pelshund uten å være interessert i å ta den jobben det er med pelsstellet, så kan man faktisk droppe å kjøpe pelsstellhund. For meg er det på lik linje som å kjøpe seg engelsk setter uten å "gidde" å jakte. Det betyr ikke nødvendigvis at bikkja lider, men hva er egentlig poenget med å kjøpe en rase som strengt tatt ikke passer til ditt bruk, når det er flere hundre andre raser å velge i?

Og hvorfor er det legitimt å mene at man ikke bør ha jakthund uten å ønske å jakte med den, ikke bør ha bruksrase om man ikke ønsker å bruke den, ikke ha mynde uten å ta den med på en LC-bane med ujevne mellomrom, når det ikke er legitimt å mene at om man ikke ønsker å holde på med pelsstell, så kan man velge en rase som ikke krever det?

Man burde kanskje heller vurdert en "my little pony" eller et lekefrisørhode, hvis hovedmisjonen til en pelsrase er å tilfredstille et børstebehov..? Høres begredelig ut hvis pelsrasene ikke har mer å by på enn rikelig pels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Stor forskjell på å like og ikke like pelsstell i forkant av et kjøp av en pelsrase uavhengig om hvordan type klipp du velger på hunden. Hvis en synes pelsstell er et ork og samtidig ikke planlegger å gå jevnt til en hundefrisør, så synes jeg det skurrer på noe grunnleggende allerede på rasevalget.

Jeg er en av de som ser en del trist hundepels, deriblant ser jeg da også (vet om flere som får gjentatte ørebetennelser f eks som et direkte resultat av at eier ikke klarer å sette av tid til å holde pelsen kort rundt og i øret), flokete pels og så videre. Utsetting av noe man ikke liker eller ikke prioriterer er vel en hyppig årsak der? Konsekvensen lærer man jo fort, så det kan da neppe være der det svikter i lengden?

Hvis jeg var oppdretter av en pelsstell-rase og noen henvendte seg som valpekjøpere og sa de ikke likte pelsstell noe særlig, så hadde det skurrer litt for meg altså. Jeg hadde fryktet at hunden ikke ble stelt godt nok jevnt over fordi jeg hadde regnet ut at det var mer risiko for at det ikke ble gjort. Hvis vedkommende sa at de ønsket en kort frisyre som vedlikeholdes derimot, det hadde vært en helt annen sak.

Og så har du sånne som meg som (om jeg eller noen i familien fikk allergi) ikke kunne hatt en pelshund i fullpels eller nær fullpels fordi det ikke fungerer med mitt hundehold. Du kan ikke gå timesvis i myrterreng, rundere klatre rundt i terrenget osv med en pelshund i fullpels. Det blir kaos med pelsen. Jeg hadde vært villig til å bruke en del tid på pelsstell, men jeg hadde ikke vært villig til å ikke være aktiv i skogen på den måten jeg er. En kortklipt pelsrase ville også måttet vaskes og børstes gjennom etter en sånn myrtur, men den ville ikke sitte med smertefulle floker og innsurra greiner som en i mer eller mindre full pels ville. For noen passer disse rasene ypperlig unntatt lengden på pelsen, hvorfor skal de ikke kunne ha rasen bare for at de ikke vil at den skal se ut som raseentusiaster mener? En storpuddel vil funke for aktive turfolk med allergi, hvorfor skulle ikke de kunne kjøpe seg en puddel, klippe den ned og ta det begrensa pelsstellet som følger med en kortklipt en? Jeg syns det er en sær slutning å trekke at folk som ikke vil holde en hund i lang pels ikke vil ta det pelsstellet som er nødvendig i kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du sånne som meg som (om jeg eller noen i familien fikk allergi) ikke kunne hatt en pelshund i fullpels eller nær fullpels fordi det ikke fungerer med mitt hundehold. Du kan ikke gå timesvis i myrterreng, rundere klatre rundt i terrenget osv med en pelshund i fullpels. Det blir kaos med pelsen. Jeg hadde vært villig til å bruke en del tid på pelsstell, men jeg hadde ikke vært villig til å ikke være aktiv i skogen på den måten jeg er. En kortklipt pelsrase ville også måttet vaskes og børstes gjennom etter en sånn myrtur, men den ville ikke sitte med smertefulle floker og innsurra greiner som en i mer eller mindre full pels ville. For noen passer disse rasene ypperlig unntatt lengden på pelsen, hvorfor skal de ikke kunne ha rasen bare for at de ikke vil at den skal se ut som raseentusiaster mener? En storpuddel vil funke for aktive turfolk med allergi, hvorfor skulle ikke de kunne kjøpe seg en puddel, klippe den ned og ta det begrensa pelsstellet som følger med en kortklipt en? Jeg syns det er en sær slutning å trekke at folk som ikke vil holde en hund i lang pels ikke vil ta det pelsstellet som er nødvendig i kort.

Du siterte meg og så skrev du dette. Jeg ser ikke helt hvor sammenhengen er hen. Har du ikke lest hva jeg har skrevet og prøvde å formidle? Jeg har ikke trukket en slutning om at folk må ha hunderasen med lang pels og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er folk her som sier at de ikke synes det er greit fordi hunden mister rasepreg osv, dårlig representant for rasen, hvorfor vil man ha en rase om man ikke vil ha med pelsen osv.. Og Sussanne var det vell som ikke ville ha solgt valp til noen som ville klippe den. Så da spør jeg er det klippen i seg selv eller dårlig stell som er problemet? Jeg har fattet at det ikke er klippen i seg selv som er ditt problem, men jeg lurer på hva de andre EGENTLIG mener. At de to kan henge sammen er helt greit, men er det klippen eller stellet som er problemet, sånn egentlig.

Som jeg sier, selv oppdrettere jeg kjenner med langpelsa raser skreller de så fort hundene er ferdig i ringen, så noe forskjell er det jo på mengde pelsstell, og i tillegg så tør jeg påstå at det i noen tilfeller nok er bedre for hundene også, selvfølgelig så lenge de blir stelt tilstrekkelig.. Jeg har ingen planer om det, men jeg kunne feks hatt beardis, jeg synes det er trivelige livlige hunder som kan trenes litt med osv , men jeg hadde klipt den ned isåfall. Ikke fordi jeg er allergisk mot pelsstell, men fordi det er praktisk for begge og mer behagelig for hunden med sportsklipp om den skal løpe i skogen på tur og trening enn med fotsi pels.

Jeg har sagt at jeg syns det er finest med en hund med rasepreg, jeg har sagt jeg ikke ville solgt valp til noen som ikke var interessert i pelsstell. Jeg står for det. Denne hunden:

46468_468990351326_2431232_n.jpg

Har rasepreg selv om den ikke er i utstillingspels. Denne hunden ser ut som en puddel, selv om den ikke er i utstillingspels. Den hunden har et større behov for pelsstell til tross for at hun er forholdsvis korthåra (hun pleide å være kortere, det der er rett før hun klippes igjen) enn hva begge belgerene jeg hadde i hus på den tiden hadde til sammen.

- Jeg mener det samme om belgere, btw. Jeg foretrekker at belgerene mine ser ut som belgere. Kan ikke huske at det har blitt spørsmålstegn ved hvorvidt jeg syns folk burde få lov til å kjøpe seg belger som ikke ser ut som belgere av den grunn.

Oppdrettere som skreller ned hundene sine når de er ferdig i utstillingsringen har gjerne litt mer enn en hund i hus. De har også tatt alt det stellet det er med hunden frem til den skrelles ned, jeg går ut fra at de veit hvor mye pelsstell en pelsstellhund trenger etter å ha gitt den det i X antall år.

Man burde kanskje heller vurdert en "my little pony" eller et lekefrisørhode, hvis hovedmisjonen til en pelsrase er å tilfredstille et børstebehov..? Høres begredelig ut hvis pelsrasene ikke har mer å by på enn rikelig pels!

Nei, puddelen her har ingenting annet å by på enn rikelig pels som vokser altfor fort. Det er derfor vi kjøpte henne, vi liker å børste. Heldigvis for oss så floker den av ingenting om dagen, så da får vi gjort det hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser endel av innleggene i denne tråden, så virker det faktisk som om det er viktigere for en del at hunden er "rasetypisk" ( les i full pels) enn at hunden har et godt liv...? At man er uinteressert i pelsstell betyr slett ikke det samme som at man ikke gidder børste/holde pelsen flokefri..

Flere raser har en pels som ikke er forenelig med ett godt liv, hva er viktigst at hunden er "rasetypisk" eller at den kan utfolde seg fritt ute, uten allverdens begrensninger, for å spare pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere raser har en pels som ikke er forenelig med ett godt liv, hva er viktigst at hunden er "rasetypisk" eller at den kan utfolde seg fritt ute, uten allverdens begrensninger, for å spare pelsen?

Jeg har en pelsstellhund som både ser rasetypisk ut OG lever et like fritt liv som terven. Begge deler går an, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at jeg syns det er finest med en hund med rasepreg, jeg har sagt jeg ikke ville solgt valp til noen som ikke var interessert i pelsstell. Jeg står for det. Denne hunden:

46468_468990351326_2431232_n.jpg

Har rasepreg selv om den ikke er i utstillingspels. Denne hunden ser ut som en puddel, selv om den ikke er i utstillingspels. Den hunden har et større behov for pelsstell til tross for at hun er forholdsvis korthåra (hun pleide å være kortere, det der er rett før hun klippes igjen) enn hva begge belgerene jeg hadde i hus på den tiden hadde til sammen.

- Jeg mener det samme om belgere, btw. Jeg foretrekker at belgerene mine ser ut som belgere. Kan ikke huske at det har blitt spørsmålstegn ved hvorvidt jeg syns folk burde få lov til å kjøpe seg belger som ikke ser ut som belgere av den grunn.

Oppdrettere som skreller ned hundene sine når de er ferdig i utstillingsringen har gjerne litt mer enn en hund i hus. De har også tatt alt det stellet det er med hunden frem til den skrelles ned, jeg går ut fra at de veit hvor mye pelsstell en pelsstellhund trenger etter å ha gitt den det i X antall år.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du siterer meg for og si det, jeg har forstått hva du mener også har jeg poengtert at det er blant andre susanneL og siri jeg ikke helt forstår hvor vil henn.. Og puddel har vell noe ala "sportsklipp" som godkjent frisyre, ikke har den så himla lang pels heller så da er det kanskje ikke til og sammenligne med feks shi tzu eller beardis. En beardis eller shi tzu i sportsklipp vil jo se rimelig annerledes ut enn en i utstillingskondisjon.

Oppdrettere vet hva som kreves, ja, og de har flere hunder i hus det var ikke det som var poenget. Poenget var at det kreves litt mindre, selv om det fortsatt kreves stell, og det var vell et svar til dem som (virket) som de mente at det faktisk ikke var stor forskjell på en fullpelset og en klippet hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke hva du definerer som et fritt liv, eller hva slags terreng du lufter hundene i. Jeg sier heller ikke at det er helt umulig og kombinere full pels/god livskvalitet, men helt ærlig hvor ofte skjer det?

Hvor mange eiere/oppdrettere av f.eks York, malteser,afghaner, shi tzu og puddel kjenner du til, som har hundene i full pels OG lufter de daglig i skogen? Bare for å presisere, så mener jeg ikke en spasertur i bånd på en renfeid skogsti..

Edit: svarte på Tones innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...