Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor skal man ikke velge din hunderase?


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en motebevisst hund: Oppdrettere er spesielt opptatte av dette og typiske irsksetternavn er Armani, Chanel, Princess og Gucci etc. Ikke velg irsk set

Denne tråden med advarsler burde ha kommet før. Nå er jeg stuck med det her, liksom.

Ikke velg Staff hvis ikke: Du liker å ha nærkontakt, 24/7. Hvis du ikke liker at ting blir tygd i stykker. Hvis du ikke liker snakkende hunder. Hvis du ikke liker hunder som ikke er

Posted Images

Schæferen er jo en litt sånn åpenbar greie, stor, aktiv hund som helst vil være med deg og i nærheten hele tiden, men ikke nødvendigvis noen kosehund. Også er det jo også fordommene blant naboene, som følger med.

Det finnes mange, gode grunner til å styre unna sankt bernhardshund også: de koster flesk å fôre og de koster flesk å ha med til vet'en (bare fordi de er så store, så de trenger liksom mer av alt). De bruker minimum to, opp til tre år, på og bli voksne i kroppen, så blir de fire-fem år og voksne, og etter det er de gamle. De fleste slever. De lukter HUND. De er klønete, de krever en del plass og de er ofte rimelig sta. Kanskje ikke den staeste rasen, men 100 kilo stahet er noe man merker. Hele huset ditt rister, når de stamper rundt. Så kan man jo vri litt på det, for noe her har jo sin sjarm - for raseentusiaster, vel og merke.

Edit: og der kom det enda en grunn, dyret slapp en smyger som få kan matche!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg dalmatiner dersom:

Du ikke tåler at det kommer hundehår over alt, inni mobilen, i BH'en osv.

Du ikke liker å ha hunden nær deg mye av tiden, og vil ha sofaen for deg selv

Du vil ha en hund som lunter ved siden av deg på tur

Du vil ha en hund som trenger lite mosjon

Du vil ha en hund som tar hensyn

Du ikke liker å snakke med vilt fremmede, den gir mye oppmerksomhet

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscher

Du burde ikke kjøpe DP hvis du ikke vil ha en hund med egne STERKE meninger..

Jeg opplever at dvergpinscheren er ganske skarp jeg, og tøff. Lar seg ikke pille på nesen av så veldig mange, hverken dyr eller folk, og står ikke tilbake for å si i fra når det er noe. Det er ikke hunder som løper andre veien når de møter noe de synes er skummelt, da løper de heller frem til det/den og sier i fra, har ikke noe å si om det er en diger dobber hannhund liksom.. De kommer heller ikke med tomme trusler..

Har vel ganske lav terskel for bjeffing (men merker ikke noe til dette på min, han er forholdsvis stille).

Det er sprudlende hunder, som gjerne er over alt på en gang når de er ivrige.

Borrelås- er sikker på at dersom Aro kunne krøpet inn under huden min, hadde han gjort det.

Egenskaper som min hund har, som jeg fint kunne klart meg uten er motet. Vet ikke om "mot" blir riktig å bruke her, men han er usikker, har veldig behov for kontroll, men står ikke tilbake for å varsle når det er noe han ikke liker. Han har heller ingen tomme trulser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kjøp siberian husky om du vil ha en hund du kan ha løs overalt

Ikke kjøp siberian husky om du ikke liker hår på maten, klærne, overalt

Ikke kjøp siberian husky om du kun skal gå tusleturer rundt kvartalet

Ikke kjøp siberian husky (og ha den ute i hagen) om du er veldig stolt over plenen og blomsterbedet ditt

Ikke kjøp siberian husky og forvent at den helt uten videre kan forlates sammen med mindre dyr (fugl, kanin, hamster) uten tilsyn

http://www.shca.org/shcahp2b.htm

nalaroyter.jpg

Dette er bare småtterier i forhold til hva en husky røyter av seg... :) (bilde tatt fra huskyklubbens side, med tillatelse fra fotografen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer:

Terskelen for å svare med aggresjon overfor andre hunder kan være lav. Noen liker å slåss, andre har bare en lav terskel for å si fra til andre. Gjelder mest samkjønnsaggresjon, men heller ikke veldig uvanlig at det også går på det annet kjønn.

De er litt "mye" av det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kjøp siberian husky om du vil ha en hund du kan ha løs overalt

Ikke kjøp siberian husky om du ikke liker hår på maten, klærne, overalt

Ikke kjøp siberian husky om du kun skal gå tusleturer rundt kvartalet

Ikke kjøp siberian husky (og ha den ute i hagen) om du er veldig stolt over plenen og blomsterbedet ditt

Ikke kjøp siberian husky og forvent at den helt uten videre kan forlates sammen med mindre dyr (fugl, kanin, hamster) uten tilsyn

http://www.shca.org/shcahp2b.htm

nalaroyter.jpg

Dette er bare småtterier i forhold til hva en husky røyter av seg... :) (bilde tatt fra huskyklubbens side, med tillatelse fra fotografen)

og jeg legger bare til:

Ikke liker turer i all slags vær, og da helst ute i skogen/påfjellet

ikke ønsker en hund med mange rå innstinkter (instinkter som ikke er endret gjennom avl)

ikke skaff deg en Siberian Husky om du vil ha én hund ute i hundegård (2 og fler er fint)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne påstanden "du må ha humor" for å ha rase xxxxx gjelder da for alle hunderaser. IMO. Jeg tenkte å skrive det på flabben og, men så innså jeg at herregud, gjelder da for alle.

Hvilke mennesker har IKKE humor, og hvilken rase er IKKE idiot/teit/rar/merkelig på sine måter? :P

EDIT: eller, hvilken rase trenger man ikke humor for å ha?

Vet du hva - det tenkte jeg også. Men så kom jeg på at mine skye terriere hadde i alle fall veeeeldig lite humor.. Og ikke gjorde de spesielt mye morsomt selv heller, som jeg kan huske.

De var ikke på langt nær så "klumsete" som de andre hundene jeg har hatt, og jeg tror de ble stort sett bare sure hvis man ertet dem.. (men jeg elsket begge mine fordet - og de var en herlig mot-pol til beardisene!)

Man skal absolutt IKKE skaffe seg bearded collie hvis man:

Har støv på hjernen

Ikke liker sand, småpinner og kvast mellom tærne, i sengen, i sofan, på badet, I dusjen, bilen, osv..

Ikke synes hår på maten er helt normalt

Misliker bjeffing (ute), hopping på ALLE i nærheten

Er småredd andre hunder (hundene tiltrekker seg allslags lekekamerater)

Eller boston terrieren - den bør man klart unngå hvis man:

Synes at hunder skal "klare seg selv" mht pels på vinteren

Mener at hunder skal sove på gulvet (ikke i sengen din eller på fanget)

Har planer om kløvvesker og fjellturkompis til høsten

Ikke liker å LE høyt av påfunnene hunden gjør sånn helt av seg selv

Irriterer seg over en bitteliten hund som "myldrer og spreller" overalt i hele huset sånn helt av seg selv (når den ytterst sjelden ikke ligger PÅ deg)

Men fillern heller, når man leser denne tråden kan man jo nesten lure på hvor utrolig fint livet hadde vært uten hunder i det hele tatt..

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fillern heller, når man leser denne tråden kan man jo nesten lure på hvor utrolig fint livet hadde vært uten hunder i det hele tatt..

Susanne

Men tenk så uendelig mye lengre hver egens subjektive argumentliste på "hvorfor skaffe seg" rasene er da. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shelite:

- Har masse pels og drar med seg hele skogen inn

- Fester seg masse snø i pelsen om vinteren

- Hårene fester seg overalt på klær, i mat og på møbler.

Bortsett fra pelsen er det en veldig fine rase da :)

Nå ble jeg nesten litt bekymret... fester årene seg overalt!? Og er det da kun i røytinga!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk så uendelig mye lengre hver egens subjektive argumentliste på "hvorfor skaffe seg" rasene er da. :wub:

Ja, sant!?

Det jeg synes er litt gøy er å se hva folk "sliter" med i hverdagen, som tross alt er så lett å overse at vi allikevel digger bikkjene våre. Jeg liker å se realistisk på hva folk opplever som utfordrende eller som "annerledes" med sine raser. Vi hører jo stadig hva som er bra, og i det store og hele er det jo det som betyr mest for oss. Men hadde ikke mine hunder hatt de dillene de har så hadde de ikke vært like unike heller. At Chessea har lyst til å hoppe typ heeele tiden synes jeg er ganske morsomt, selv om det og er slitsomt. Hvis det gir noen mening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ikke skaff Engelsk setter:

- Om du ikke jakter

- Om du ikke tåler en hund som kan falle litt bort under trening pga en fugl som flyr rett ved

- Om du ikke vil ha hund med mye jaktinnstinkt

- Om du vil ha en hund som krever lite mosjon

- Om du har helt noia for hundehår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skaffer deg ikke kooiker dersom du:

-ønsker en veldig selvstendig hund

-ikke takler piping

-ønsker en hund som ikke vil være sammen med deg/oppå deg hele tiden

-du har store ambisjoner innen hundesporter

-ikke klarer å være konsekvent hele veien (den vet å prøve å "lure" deg til å få det som den vil)

-ikke vil ha en litt svimete hund som gjerne er i sin egen lille boble

-synes det er greit at hundene "ordner opp selv". Kooikeren kan late til å være veldig interessert i den hunden den møter, for så å hive seg på i et basketak med mye bråk i det sekundet den er nær nok. Dessverre helt vanlig, og personlig mening ikke greit. Noen mener hundene må få finne ut av det selv, og de har da gjerne en kooiker som stivner og blåser seg opp ved synet av andre hunder også og/eller er fint lite hyggelige mot fremmede. (Noe jeg personlig anser som en uting ved rasen. De kunne vært mer tilgjengelige om man hadde jobbet med dem på en annen måte. Altså moderert dette til en mer omgjengelig hund på enkelte områder. Min personlige mening).

-vil ha en spesielt lett og enkel hund uten enkelte "smådiller" man bør vite at man faktisk synes er ok, før man får hunden i hus. (Merk: personlig mening er at disse kan modereres. Men genetisk sett vil noe alltid være der. Det er sånn de er og det er preg de skal ha, men hvor mye er en annen ting).

-ikke vil bruke tid på å sosialisere valpen godt og miljøtrener den i alle mulige settinger fra du får den, slik at den kanskje slipper å føle at fremmede ting er så ekkelt eller skummelt. Og blir en mer outgoing hund enn det flere individer har en tendens til å være i dag. Litt reservert skal den være, og kan være. Men ofte forveksles reservert med engstlig, og det er veldig uheldig. (Jeg mener mange kooikere kunne ha vært mer tilgjengelige og trygge i ulike settinger dersom eierne hadde jobbet med dette og oppdrettere kanskje kunne vært flinkere til å være ærlige om dette og infomere valpekjøpere om vanlige utfordringer. Men det er min personlige mening).

-ikke liker hunder som kan være litt ømfintlige for høy lyd/støy (Min er ikke det nå, men den var det den også da den var mindre)

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skaff malamute:

- om du ikke er et aktivt menneske som liker å være mye ute året rundt

- om du forventer at den skal være løs i huset alene uten problemer (ikke uvanlig at de er destruktive)

- om du ikke kan holde igjen en hund med MYE fysisk kraft

- om du forventer at den skal kunne gå løs overalt og med alle dyr

- om du ikke liker lyd. De bjeffer sjelden, men prater og uler masse!

Elsker de hundene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant!?

Det jeg synes er litt gøy er å se hva folk "sliter" med i hverdagen, som tross alt er så lett å overse at vi allikevel digger bikkjene våre. Jeg liker å se realistisk på hva folk opplever som utfordrende eller som "annerledes" med sine raser. Vi hører jo stadig hva som er bra, og i det store og hele er det jo det som betyr mest for oss. Men hadde ikke mine hunder hatt de dillene de har så hadde de ikke vært like unike heller. At Chessea har lyst til å hoppe typ heeele tiden synes jeg er ganske morsomt, selv om det og er slitsomt. Hvis det gir noen mening :P

Yep - for de som er fornøyd med rasene, og selvsagt enkeltindividende de sitter med, så er jo utfordringene eller det som "skremmerbort" endel andre noe av sjarmen med rasen. Hva som ansees som et problem er i høyestegrad subjektivt. Det som er et problem hos andre trenger ikke være et problem her, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skaff deg boxer om;

Du ikke liker å bli løpt over ende for å så bli klina med

Du ikke liker "sikkelkunst" på klær, vegger og gulv

Du ikke ønsker å være aktiv med hunden minst 2 timer om dagen

Du ønsker en hund som kan belønnes med godbiter

Du ønsker en hund du kan slippe med andre hunder

Du ønsker en hund som slutter å være valp

Du ikke ønsker hunden i fanget, sofan, senga

Du ønsker en hund som ikke er sta

Og sist men ikke minst; ikke skaff deg boxer om du vil ha en hund som er tilbakeholden rundt mennesker. Vær obs på at innbruddstyver og bestevenner tas imot på samme måte;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg blandinger, men

Ikke kjøp Alaska Husky visst du vil sykle og gå saaakte. Ekorn eller fugl i kanten lager bråstopp , blåmerker og ødelagt sykkel.

Hvis du ikke vil ha sengekos og sofakos. Ha mat til tining på kjøkkenet eller glemmer å rydde bordet.

Og så var det Grønsky da. Stort sett det samme, men ho går seigt og mye saktere enn AH.

En del Grønnlandsaner her, derfor ho er ganske sær antagelig.

jeg nekter, jeg nekter om du ikke samarbeider sier ho.

Men herremin som jeg elsker disse skapningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna schäferhund dersom:

- man tar det dypt personlig at folk krysser gata fordi man kommer gående

- man såres over at folk har en bråte fordommer mot rasen

- man er på gråten fordi hunden ikke får leke med en hver hund de møter, fordi de har blitt angrepet av en schäfer og er redd

- man blir rasende fordi folk plukker opp veskebikkja si når de skal passeres

- man sliter med å skjønne at ikke alle synes en brølende schäferhund ser ut som "den bare vil leke"

- man sliter med at alle har en nabo til en fetter til et søskenbarn av undulaten til broren som ble bitt av en schäfer da de var små

- man ikke liker å plukke hår av alt man eier og har, selv om det er nytt

- man er allergisk mot diltehunder

- man ikke har lyst til å ha et aktivt liv

- man ikke er klar over at alle i hele verden kan mer om schäferhund, schäferhundavl etc enn deg, selv om de bare har klappet en før

- man har lyst å slette alle FB vennene som kommenterer noe om rygger på alle bilder du legger ut

- man vet man ikke vil takle en hund som kan finne på å ha en mening om at rørleggeren ikke nødvendigvis trenger å komme inn bestandig

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg Jack Russell terrier hvis...

- Du ikke liker å gå lange turer eller jogge ute hver dag

- Har småbarn

- Ikke takler "adhd" lignende hunder dvs. at de er hyperaktive og elsker å være med på alt.

- Du aldri er hjemme

- Du ikke vil at hunden din skal se ut som en hare (Spretter opp og ned overalt)

- Eller at hunden skal minne om en ape... (klatrer overalt, hopper så høyt at den kommer seg på høye steder osv)

- Ikke liker innpåslitne hunder. Jack Russell elsker å være sammen med eieren og kan dermed også være ganske innpåslitne. Fotfølger deg, vil sitte sammen med deg, sove sammen med deg, elsker å være med deg overalt, enten det er på jobb, i byen, på do.

Det var det jeg kom på :P

Har selv to Jacker og jeg ELSKER dem! Livet med Jack Russell passer meg ypperlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner til å ikke velge Japansk Spisshund.

- Hvite hår, overalt.

- Hvit hund + lang pels + dårlig mage = EKKELT.

- Borrer i HELE forbanna pelsen som lugger og er grusomt å få ut.

- De bjeffer, høyt.

- Bare å glemme turer i sola.

- Og lykke til med å få inn dyret når det er 20 minus og snøstorm.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Cavalier om:

Du vil ha en hund som aldri får hjerteproblemer

Du ikke liker at halvparten av maten og vannet henger igjen i de lange fine nyvaskede ørene

Du vil ha en hund som tørker raskt (de tørker ALDRI)

Du ikke liker kos. En cavalier sitter gjerne på fanget ditt hele tiden

Du ikke vil ha med deg halve skogen hjem på sommertid eller all snøen på vinterstid

Ikke liker pelsstell

Ikke kjøp Flat om:

Du vil ha en hund som ikke er så sosial og skal hoppe på og slikke alle mennesker i ansiktet og gni seg inntil dem og hoppe på dem litt til

Du ikke vil ha en hund som er så spretten

Du vil ha en hund som er glad i å slenge seg på sofaen hele dagen

Du ikke vil ha tomflasker og andre "skatter" hjem til deg som blir med fra tur. Er man retriever så er man retriever

Du ikke vil ha en hund som spiser ALT og gjerne støvsuger grøfta

Du vil ha en hund som ikke liker vann og hyler bare man ser en vanndam

Du ikke vil ha en hund som kan sitte å stirre på fugler i timesvis

Hundene mine <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...