Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulveparet i Rendalen er skutt


monica_n
 Share

Recommended Posts

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare sånn apropos, jeg vil mye heller spise sau som har fått gå og beite i utmark (og vedlikeholdt kulturlandskapet som sikrer turistnæringen, som igjen er en viktig inntektskilde for Norge. Er ikke s

Hvorfor snakker folk alltid om ulven? Hvorfor dette hatet? Her er erstatningstallene for sau som ble dokumentert tatt av rovdyr i 2008: Bjørn: 688 dokumentert og erstattet Jerv: 461 dokumentert

Men er rovdyr virkelig så stort problem? Om flere sau dør av flått enn av alle rovdyr tilsammen? Det hører man aldri noe om,og siden flåtten er en enda større trussel enn rovdyr (som tross alt truer h

Bare nysgjerrig; hvordan da tenker du? :)

Jeg skal ikke skryte på meg å være noe ekspert når det kommer til sauer altså, men av det jeg har sett når jeg har vært ute og kjørt(f.eks strekningen Oslo - Kristiansund er det masse sau), så synes jeg f.eks at en del av gjerdene ser så ubrukelige ut at hva som helst kan komme seg gjennom de. Det er vel også grunnen til at det ofte står sau midt ute på veien en del steder.

Nettopp på grunn av min lave kunnskap om sau og sauhold så sliter jeg litt med å komme med eksakte eksempler, men jeg er sikker på at det er et problem det er mulig å gjøre noe med.

Har også hørt sauebønder som har kjøpt en spesiell type sau som besvimer lett om den blir skremt, de var også billigere i innkjøp. De plasserte noen få slike i flokken sin, så tok ulven disse sauene istedet for de dyrere typene. Det reduserer vel utgiftene for død sau en liten del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg skal ikke skryte på meg å være noe ekspert når det kommer til sauer altså, men av det jeg har sett når jeg har vært ute og kjørt(f.eks strekningen Oslo - Kristiansund er det masse sau), så synes jeg f.eks at en del av gjerdene ser så ubrukelige ut at hva som helst kan komme seg gjennom de. Det er vel også grunnen til at det ofte står sau midt ute på veien en del steder.

Nettopp på grunn av min lave kunnskap om sau og sauhold så sliter jeg litt med å komme med eksakte eksempler, men jeg er sikker på at det er et problem det er mulig å gjøre noe med.

Har også hørt sauebønder som har kjøpt en spesiell type sau som besvimer lett om den blir skremt, de var også billigere i innkjøp. De plasserte noen få slike i flokken sin, så tok ulven disse sauene istedet for de dyrere typene. Det reduserer vel utgiftene for død sau en liten del :)

Det er ganske tydelig at du ikke har så mye greie på hverken sau, beitenæring eller rovdyrpolitikk.. Og derfor er det veldig provoserende at man uttaler seg slik som du gjør i første innlegget ditt.

Ingen sauebønder som syns det er greit å la ulven drepe sauen, uansett hva den koster i innkjøp. Forøvrig har jeg aldri hørt om besvimende sauer i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Ingen sauebønder som syns det er greit å la ulven drepe sauen, uansett hva den koster i innkjøp.

Drepe ulv derimot er helt tydeligvis helt greit å står øverst på ønskelista. Koster jo ikke noe mer enn kulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Drepe ulv derimot er helt tydeligvis helt greit å står øverst på ønskelista. Koster jo ikke noe mer enn kulene.

Så var det det å stigmatisere en gruppe som er like forskjellige som alle kundene på rema 1000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man egentlig sikre sauene sine mot ulv? Greit med bedre gjerder på eiendom, men sauer blir vel sluppet ut på fjellet om sommeren med ikke altfor mye tilsyn (?). Har vært med på sauesanking, men har virkelig ikke peiling på hvordan ting foregår. Er det gjennomførbart med å ha folk som passer på sauen i ulveområder, når de er på "slipp"? Lurer egentlig på hvilke tiltak man må gjøre, og hva som er gjennomførbart mtp å ulvesikre sau om det kunne vært et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sauer slippes vel i utmark ja.

Feks den sauerasen jeg har; norsk kvit sau den beiter ikke i flokk, der går det gjerne en sau alene med lamma sine. Har en bonde 300 sau som la oss si får to lam hver = 600 lam. Da har bonden 900 dyr i utmarka. Da blir det nok desverre ganske urealistisk å gjete disse for rovdyr, særlig når de går for seg selv.

Man tjener så lite på sauedrift at skal man leie inn så mange gjetere som må til går man nok desverre grovt i minus og da er det ikke lengre liv laga for å leve av drifta si :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det det å stigmatisere en gruppe som er like forskjellige som alle kundene på rema 1000...

Sist jeg var på rema 1000 var det litt som å være i utlandet, men nok om det :whistle:

roxie88 - det er vel trygt å si at det er urealistisk å tro at frittgående sau magisk skal overleve uansett? Sauene til onkelen min går på fjellet i Nord-Norge, husker ikke farta hvilken sau det er, men det er sånn klassisk sau som ofte går alene og morra har 2 unger. Disse sauene er jo "trygg" for både ulv og bjørn, men allikevel dør jo en god del fordi de faller ned fjellskrenter, brekker bein på alle mulige kreative måter, setter seg fast i myr, får tau / plastikkdritt rundt halsen og en del dør faktisk av flått / ymse infeksjoner.

Naturlige årsaker. Når skal "ulv" inngå under "naturlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Man tjener så lite på sauedrift at skal man leie inn så mange gjetere som må til går man nok desverre grovt i minus og da er det ikke lengre liv laga for å leve av drifta si :hmm:

Da får man gjøre som alle andre dødelige må om det ikke er liv laga; finne seg noe anna å holde på med om det ikke kan gjøres forsvarlig. Jeg klarer bare ikke fatte og begripe hvorfor det skal være en menneskerett å drive med sau på enhver bekostning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man gjøre som alle andre dødelige må om det ikke er liv laga; finne seg noe anna å holde på med om det ikke kan gjøres forsvarlig. Jeg klarer bare ikke fatte og begripe hvorfor det skal være en menneskerett å drive med sau på enhver bekostning.

Menneskerett å drive med sau? Man driver jo med sau fordi forbrukerene ønsker lammekjøtt? I tillegg pleier sauen kulturlandskapet - hvordan hadde det sett ut rundt omkring i Norges land hvis ikke beitedyra holdt nede vegetasjonen tror du?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Menneskerett å drive med sau? Man driver jo med sau fordi forbrukerene ønsker lammekjøtt? I tillegg pleier sauen kulturlandskapet - hvordan hadde det sett ut rundt omkring i Norges land hvis ikke beitedyra holdt nede vegetasjonen tror du?

Man kan ikke i andre næringer drive med noe bare fordi forbrukerne ønsker det. Hvorfor skal det være annerledes med sau? Det er en helt skrudd holdning som går igjen og igjen blant sauebønder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Menneskerett å drive med sau? Man driver jo med sau fordi forbrukerene ønsker lammekjøtt? I tillegg pleier sauen kulturlandskapet - hvordan hadde det sett ut rundt omkring i Norges land hvis ikke beitedyra holdt nede vegetasjonen tror du?

Neida, la landet gro igjen og nordmennene importere kjøttet sitt fra argentina, for det er sikkert mye bedre både for folk og miljøet. At det er en århundregammel tradisjon i dette landet å drive småbruk det er bare tull og tøys. Kan du ikke drive storproduksjon med mellom 800-1000 vinterfora sau og ha rovdyrsikra innmarksbeite til alle sammen i tillegg til vinterforproduksjon, så skal du bare legge ned, for alt handler til syvende og sist om kroner og øre.. og ulv, ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...