Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulveparet i Rendalen er skutt


monica_n
 Share

Recommended Posts

hvorfor er det aldri et alternativ å flytte ulven?

Mulig fordi ulven ofte vandrer? Og fordi det er mer mat her nede enn langt oppe i nord? :P

Det er vel ingen flokker her i landet? Eller er det det? Er vel for det meste streifulv og noen ulvepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare sånn apropos, jeg vil mye heller spise sau som har fått gå og beite i utmark (og vedlikeholdt kulturlandskapet som sikrer turistnæringen, som igjen er en viktig inntektskilde for Norge. Er ikke s

Hvorfor snakker folk alltid om ulven? Hvorfor dette hatet? Her er erstatningstallene for sau som ble dokumentert tatt av rovdyr i 2008: Bjørn: 688 dokumentert og erstattet Jerv: 461 dokumentert

Men er rovdyr virkelig så stort problem? Om flere sau dør av flått enn av alle rovdyr tilsammen? Det hører man aldri noe om,og siden flåtten er en enda større trussel enn rovdyr (som tross alt truer h

Kvalmt.

Potensiell skade på sauen... Se å få gjerda inn sauen da! Høye nettiggjerder med strøm. Kan det holde løvene i Afrika innenfor et reservat, kan det holde ulven utafor et sauebeite. Synes mange bønder er giddeslause og late som ikke gidder å sikre dyra sine bedre, og som heller slakter uskyldige ulver bare fordi de 'potensiellt kan skade sauen om 6 mnd'.

Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Dyrevernsmessig.. Ja.. Sauer som blir drept av rovdyr dør som regel kjappere enn alle de sauene som lider seg igjennom sykdom og skader de pådrar seg selv. Men det er greit fordi det ikke er rovdyr som står bak disse lidelsene?

Og fordi man ikke nevner flere sider av en sak så betyr det ikke at man ikke har forståelse for begge parter. Jeg er drittlei av at folk som er frekke i kjeften skal være nedlatende mot motdebattanter, og det vitner vel om folks modenhet her.. Og det frister lite å diskutere videre. Voksent...

Og jeg kunne sikkert funnet værre bilder av sau som har dødd av sykdom. Jeg synes det er like trist at en sau dør, som en ulv. Det er bare det at alt skal være ulvens skyld, fordi den handler på innstinkt. Og det er da ikke rart når middagen er så himla lett tilgjengelig, og ekstremt enkel og ta.

Så prøver man da å komme med forslag for å kanskje bedre saken, men det blir latterligjort eller ignorert.

Hva med norsk spælsau. Hadde det faktisk vært et alternativ? Kunne det hindret mange av skadene man ser idag? Eller ER det for ulønnsomt å drive med en sunnere og smartere sauerase? Ja det er nok det.. Nuff said..

Jeg er for ulv, og for sau, men det må da for svarte gå an å ha begge deler? Det er LITE ulv i Norge, likevel så skal det klages hver gang ulven synes, eller gjøre noe som er helt naturlig for den.

Jeg reagerte på artikkelen fordi de har skutt et ulvepar kun i TILFELLE den skulle ta sau til sommern. Hvor latterlig er ikke det da? ENN HVIS liksom..

Jeg har gammelnorsk spælsau, den blir spist av ulven den også. Selv om den har instinkter, selv om den klumper seg sammen. Selv om den er mindre lønnsom å drive med fordi den har betydelig lavere kjøttvekt enn andre saueraser, så hjelper det nevneverdig lite når den blir spist av ulv. Det er lite lønnsomt å drive i småskala med sauehold her i landet,uansett hvordan man snur og vender på det. Men så er det ikke alle som driver med sau fordi det er lønnsomt heller. For mange er det en interesse, kall det en hobby.

Reagerte du på artikkelen eller på at ulven faktisk er skutt? For sakens kjerne er ikke at ulven ble drept fordi den kunne ta sau en eller annen gang. Den ble skutt fordi den oppholdt seg i en sone der det ikke skal være revirmarkerende og ynglende ulv. Noe som et ulvepar med ei tilsynelatende drektig tispe faktisk kan antas å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmt.

Potensiell skade på sauen... Se å få gjerda inn sauen da! Høye nettiggjerder med strøm. Kan det holde løvene i Afrika innenfor et reservat, kan det holde ulven utafor et sauebeite. Synes mange bønder er giddeslause og late som ikke gidder å sikre dyra sine bedre, og som heller slakter uskyldige ulver bare fordi de 'potensiellt kan skade sauen om 6 mnd'.

Æsj!

Handler vel heller om økonomien fordi forbrukerne skal ha så billig mat. Kan ikke heller ulvene få et stort, inngjerda område da? Blir billigere for staten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Reagerte du på artikkelen eller på at ulven faktisk er skutt? For sakens kjerne er ikke at ulven ble drept fordi den kunne ta sau en eller annen gang. Den ble skutt fordi den oppholdt seg i en sone der det ikke skal være revirmarkerende og ynglende ulv. Noe som et ulvepar med ei tilsynelatende drektig tispe faktisk kan antas å bli.

Ja de hadde jo tross alt opphold seg på "feil" side i flere måneder. Jeg finner det ikke igjen nå men leste noe om en kalkyle, regnestykke på dette hvor de kom frem til 51% og *PANG-PANG*. Absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja de hadde jo tross alt opphold seg på "feil" side i flere måneder. Jeg finner det ikke igjen nå men leste noe om en kalkyle, regnestykke på dette hvor de kom frem til 51% og *PANG-PANG*. Absurd.

Jeg skjønner ikke hva som er absurd jeg? At vi har en ulvesone? At de som mister beitedyr i ulvesonen har redusert ertatningsrett? At ulv som oppholder seg utenfor ulvesone blir felt?

Enten så må man forholde seg til rovdyrforliket og akseptere de konsekvensene det faktisk har for alle parter, eller så må man jobbe politisk for å endre rovdyrforliket. Det nytter ikke å si at vi har et rovdyrforlik, men vi syns egentig ikke at det skal gjelde. De aller fleste uansett hvor på gjerdet man sitter er vel enige om at rovdyrpolitikken slik den er i dag, fungerer svært dårlig for alle parter. Det var et tapende kompomiss og det er det mange uskyldige som opplever konsekvensene av, også ulven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gammelnorsk spælsau, den blir spist av ulven den også. Selv om den har instinkter, selv om den klumper seg sammen. Selv om den er mindre lønnsom å drive med fordi den har betydelig lavere kjøttvekt enn andre saueraser, så hjelper det nevneverdig lite når den blir spist av ulv. Det er lite lønnsomt å drive i småskala med sauehold her i landet,uansett hvordan man snur og vender på det. Men så er det ikke alle som driver med sau fordi det er lønnsomt heller. For mange er det en interesse, kall det en hobby.

Reagerte du på artikkelen eller på at ulven faktisk er skutt? For sakens kjerne er ikke at ulven ble drept fordi den kunne ta sau en eller annen gang. Den ble skutt fordi den oppholdt seg i en sone der det ikke skal være revirmarkerende og ynglende ulv. Noe som et ulvepar med ei tilsynelatende drektig tispe faktisk kan antas å bli.

Dette er tatt ut fra artikkelen: – Ulveparet etablerte seg i et område som grenser til beiteområder for sau, så det var potensialet for skade på sau i kommende beitesesong som var årsaken til at det ble gitt fellingstillatelse, sier Vangen til NRK.

Der står det at de ble tatt fordi de kan gjøre skade på sauene til sommern. Potensiale for skade.. Det var det jeg reagerte på. Ikke at de var skutt (eller det og da) men HVORFOR de ble skutt. Begrunnelsen..

Og jeg vet da at spælsau også blir spist, det var lengre enn det jeg tenkte. Spælsauen er bedre utrystet for det norske klima og terrenget vi har her. De kan også gå ute om vinteren, noe som er bedre for levevilkårene enn det den norske hvite sauen har. Den står jo inne hele vinteren og har ikke da like gode vilkår som den burde hatt.

At noen har sauehold som hobby, det er helt greit det, men det er fortsatt opp til h*n som eier dyrene å ta godt vare på de og se til at de har tilstrekkelig med tilsyn både mtp skade og rovdyr.

Blir litt som at jeg skulle drevet med oppdrett og salg av kaninkjøtt, men jeg ville hatt de alle løse i skogen her fordi det er det beste for dem, men så vil jeg ikke at de skal bli tatt av rev heller, eller katter, så da vil jeg helst at man skal drepe alt av rovdyr i skogen her slik at kaninene mine kan få gå fritt... Satt veldig på spissen. Det er fortsatt MITT ansvar at dyrene jeg har har det godt, og det gjelder også å redusere muligheten for rovdyrangrep, så godt det går.

Ja det er nok upraktisk, og vanskelig, for sauebønder å se til at alle sauene har det bra, men det betyr da ikke at det er gyldig grunn for å lavære å passe på de? Og sauebønder vet jo risikoen det innebærer å slippe sauer ut på utmark.. Det være seg sykdom, skader, jerv, ulv, gaupe, bjørn og alt det andre som finnes i norsk natur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg skjønner ikke hva som er absurd jeg? At vi har en ulvesone?

Ja det er da absurd nok i seg selv..

At de som mister beitedyr i ulvesonen har redusert ertatningsrett?

Det sku da bare mangle.. Sånn de holder på sku de hatt beitenekt og straff for mistet dyr.

At ulv som oppholder seg utenfor ulvesone blir felt?

Jeg tror folk flest kunne akseptert og forstått enkelttilfeller hadde det skjedd med respekt for naturen men nå begynner det bli drøyt mange tilfeller av ren nedslakting over kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men det aller enkleste løsningen på dette hadde vært at man samlet all ulv i norge i en stor innhegnet nasjonalpark på Dovre feks for der bor det lite folk, og de som bor der er jo vant med store ville dyr som moskus fra før. Man kunne foret ulven med kadaver så hadde alle blitt spart. Om det kom ulver utenfra for eksempel finland eller Russland, så hadde jo dette bare bidratt til å dempe innavlsproblematikken og man kunne fyllt opp parken med ulv. Kostnadene til dette er jo ikke noe problem for da villle man bare kunne bruke av alle de millionene som blir utbetalt i rovdyrerstatninger. Når jeg tenker meg om, kunne man bare hivi bjørn og jerv inn der også så hadde det vært løst de fleste problemene. Og ingen kan si at de ikke hadde blitt ivaretatt i sitt naturlige habitat. Om man er redd for at dyrevernsaktivister skulle finne på å slippe de ut, kunne man vel bare ansatt ulvegjetere som passet på at de holdt seg på innsiden av gjerdet, det kan umulig være så problematisk å skaffe folk til det, det finnes jo masse arbeidsledige folk i dette landet. Enkel løsning, hvorfor har ingen tenkt på det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere klaget man på at ulv ble skadeskutt når de ble jaktet på konvensjonell vis, og at masse useriøse blodtørstige ulvehatere skulle ha lov å fyke rundt og plaffe ned ulv når det ble gitt fellingstillatelse. Nå klager man på at de blir jaktet med helikopter ..

Synes folk tar veldig lett på bildet av de døde sauene - alle er blitt skadet i jur/lyske, ingen er blitt "humant" drept av ulven. Har også sett på Animal Planet hvordan ulvene spiser bison "bakfra", ikke så nøye om dyret lever eller ikke. Så kan man jo si at sauer dør av verre ting også, men jeg synes ikke det er noe argument. At det finnes enda verre måter å dø på, gjør ikke ulvedøden noe bedre.

Sau og ulv går ikke sammen. Så enkelt er det. Og jeg kjenner jeg blir ulveforkjemper-hater av tråder som dette..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Tidligere klaget man på at ulv ble skadeskutt når de ble jaktet på konvensjonell vis, og at masse useriøse blodtørstige ulvehatere skulle ha lov å fyke rundt og plaffe ned ulv når det ble gitt fellingstillatelse. Nå klager man på at de blir jaktet med helikopter ..

Kan vel få klage på begge deler?

Sau og ulv går ikke sammen. Så enkelt er det. Og jeg kjenner jeg blir ulveforkjemper-hater av tråder som dette..

Såfall er du jo i godt lag, er flere som truer med det her. Er nok flere enn "ulveforkjemperne" i denne tråden som forventer at siste tidens groteske nedslakting får konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernsmessig.. Ja.. Sauer som blir drept av rovdyr dør som regel kjappere enn alle de sauene som lider seg igjennom sykdom og skader de pådrar seg selv. Men det er greit fordi det ikke er rovdyr som står bak disse lidelsene?

Og fordi man ikke nevner flere sider av en sak så betyr det ikke at man ikke har forståelse for begge parter. Jeg er drittlei av at folk som er frekke i kjeften skal være nedlatende mot motdebattanter, og det vitner vel om folks modenhet her.. Og det frister lite å diskutere videre. Voksent...

Og jeg kunne sikkert funnet værre bilder av sau som har dødd av sykdom. Jeg synes det er like trist at en sau dør, som en ulv. Det er bare det at alt skal være ulvens skyld, fordi den handler på innstinkt. Og det er da ikke rart når middagen er så himla lett tilgjengelig, og ekstremt enkel og ta.

Så prøver man da å komme med forslag for å kanskje bedre saken, men det blir latterligjort eller ignorert.

Hva med norsk spælsau. Hadde det faktisk vært et alternativ? Kunne det hindret mange av skadene man ser idag? Eller ER det for ulønnsomt å drive med en sunnere og smartere sauerase? Ja det er nok det.. Nuff said..

Jeg er for ulv, og for sau, men det må da for svarte gå an å ha begge deler? Det er LITE ulv i Norge, likevel så skal det klages hver gang ulven synes, eller gjøre noe som er helt naturlig for den.

Jeg reagerte på artikkelen fordi de har skutt et ulvepar kun i TILFELLE den skulle ta sau til sommern. Hvor latterlig er ikke det da? ENN HVIS liksom..

Leser du alt? Jeg har påpekt i flere innlegg at jeg ikke synes det er greit at de dør av sykdom heller. Men at mange dør av sykdom gjør det ikke greit at ulven tar de. Potensiell skade holder for meg når potensiale er såpass høyt. Ulv tar sau. Punktum. Jeg synes det er absurd å skulle vente til den tar en sau eller ti, hvor er dyrevernet i det?

Sarkasme? Er det bra det bra debatt-teknikk å påstå at de som mener at ulv tar sau har lest for mye eventyr?

Vi har dårlig med sletter og savanner i Norge. Ikke er det ønskelig at sauen bare beiter på innmark heller, de holder landskapet åpent.

Jeg stemmer fortsatt for å i det minste prøve å flytte ulven. Store naturreservat som Dovre synes jeg faktisk er en god ide.

Jeg ville heller sett ulven slå seg ned i Finnemarka som er turområdet vårt enn i beiteområder, men der er det nok for lite mat og for mye folk til at den ville trivdes.

Jeg er pro-ulv. Veldig.

Men jeg ser problemet med ulv vs sau og vet du: jeg tror de som ikke ser bøndenes side av saken ødelegger mer for ulvens fremtid enn bøndene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Høh...Ett skudd=grotesk nedslakting?
Antallet individer, ikke ant skudd pr individ:-)

Hvis ikke jeg har ramla helt av lasset har de etter lisensjakta hatt utvidet lisensjakt og etter det igjen gitt tillatelser for enkeltdyr og par. Vinterens telling av individer har jeg oppgitt tidligere i tråden, you do the math. Men hey, tross alt bedre enn at de kanksje tar en sau til sommeren.

Og siden du tar det opp. De brukte "bare" 8 skudd på den i Telemark. 8 Skudd over vanvittige avstander. Men hey tross alt bedre enn at den kanskje tar en sau til sommeren eller hva dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: Egentlig en god ide det med å stenge ulven inne på Dovre, sauen er jo farlig for moskusen uansett Problemet er jo at ulven vil slakte ned moskusen også... Nei vi må ta ut moskusen, sette den opp til Grønnland tror jeg. Ulven kan vi ikke flytte til Grønnland, der har de isbjørn og det får da være grenser for hva vi skal utsette de som bor på Grønnland for. Vinter 3/4 av året, samt isbjørn i gatene, de fortjener ikke ulv på hvert ett hjørne, slik Oslo har tiggere.

Jeg er veldig delt i debatten. Bøndene bør få beholde næringen sin, sau er godt etter å ha gått på fjellet hele sommeren. Likevel tenker jeg at må da være en plass til ulv å. Jeg kjenner at debatten mellom dere hatere er kjedelig og fører ikke noe med seg. Dumpet bare innom med argumenter for/mot å sette ulv inn på Dovre.

Edit: De driver sau på en helt annen måte i Sverige, de har de mer på innmark. Norge er unikt (?) som driver med sau på utmark uten tilsyn.

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot men; I kveld ble ulven i Agdenes også skutt..

Naturvernforbundet sier dette er skuffende. At de ble skutt fra helikopter er en framgangsmåte som ikke er miljønasjonen Norge verdig..

Miljønasjonen Norge finnes kun på papiret når det gjelder forvaltning av egen natur har jeg inntrykk av. Norge er vel relativt flinke på resirkulering, resing av utslipp fra fabrikker osv. Men vi er neimen ikke mye flinke med å ta vare på norsk natur.

Rovdyrforvaltningen er jo en stor skam, og det samme synes jeg om kjempe vindmøllepark på vestlandet (som både ødelegger landskapet og tar livet av rovfugl) og flere andre områder.

og nei jeg er ingen typisk "miljøverner" overhodet ikke.

hvorfor er det aldri et alternativ å flytte ulven?

Flytting av store rovdyr er ikke så lett. En ting er å flytte store rovdyr tilbake til et kjerneområdet (som gjøres med en viss grad av suksess). Men å flytte store rovdyr - eller andre dyr, til nye områder er ikke alltid like enkelt (flytting av løver, neshorn og elefanter i Afrika har hatt meget variabel suksess f.eks.) Ikke med de bittesmå områdene vi har her til lands som er ulvesone, selv ikke om dovre skulle bli ulvesone Dovre er ikke akkurat på str med Yellowstone - som var et vellykket flytte/reintroduksjons forsøk. Dessuten er ikke ulv først og fremst et fjelldyr - men et skogsdyr.

Ja jeg synes ulvesonene er latterlig små, jeg forholder meg til at de er hva de er men jeg skulle gjerne sett at mesteparten av Norge var OK for ulv med noen ulvefrie soner istedet for omvendt. Telemark f.eks. her er det store områder som det ikke drives med så veldig mye sau pga topografien. Men det er mye villt her, og er fint "ulveland". Men her får jo ikke ulven lov å være.

Det sagt så vil selvsagt ikke de fleste bønder og jegere ha den her. Hva hovedtyngden av telemarkinger mener aner jeg ikke. Men jeg tipper det er ganske mange som ikke liker ulv (virker sånn).

Jeg er veldig delt i debatten. Bøndene bør få beholde næringen sin, sau er godt etter å ha gått på fjellet hele sommeren.

Det er et annet problem jeg har med sauenæringen. Sau på høyfjellet. Det erskadelig for den sårbare floraen i høyfjellet (og ja det finnes forskningsrapporter på det). I enkelte områder er beitetrykket for høyt for floraen, men det verste er i mange tilfeller at sauens klauer sliter for mye på vegetasjonen.

Og før noen kommer drassende med reinsdyr - nei de utgjør ikke samme slitepress med sine klauer som er helt annerledes utformet.

Jeg mener ikke at hele fjellet skal være sauefritt, men akkurat høyfjellet burde få sleppe for sau. Hold de heller nedenfor tregrensa og ved gamle setre etc. Der vil de gjøre langt mindre skade.

Jeg er for ulv, og andre store rovdyr. Men jeg er ingen fanatiker eller ekstremist. Jeg liker ikke sånne folk, det blir "for mye" og for dumt for meg.

Jeg liker også tradisjoner og ser verdien av et levende landbruk.

Andre saueraser, vurdere voktende gjeterhunder, da kjøpt fra områder hvor de faktisk brukes til dette den dag i dag. Og bruk av slike hunder forutsetter at man har sau som går i flokk. Lest at noen har hatt delvis suksess med llama også (som vokter). Samt en del "rovdyrgjerder" er f.eks. tiltak som burde kunne gjøres.

At Norge ikke klarer å på forsvarlig vis håndtere en liten mengde rovdyr av det heller feige slaget blir bare for dumt. De lever med langt større og farligere (for mennesker) rovdyr i både Asia og Afrika. Med mindre ressurser tilgjengelig. Livsstilene kan riktignok ikke sammenlignes, men noe burde vi da kunne gjøre her også? Bortsett fra å skyte ned alt vi ikke liker.

Kanskje han her kan være til ispirasjon for eventuelle nytenkere der ute?

http://edition.cnn.com/2013/02/26/tech/richard-turere-lion-lights

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...