Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulveparet i Rendalen er skutt


monica_n
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Ja? Og det er vel nettoppp ulv som holder til UTENFOR denne sonen som er blitt skutt...

Jeg vil forøvrig rette en stor takk til dere ulveelskere i denne debatten. Dere har nettopp greid å gjøre med til en ulvemisliker... eller egentlig blir jeg vel mer en ulveelskermisliker :aww:.

Derfor er det greit? Greit å jakte og slakte drektig tispe i revirmarkerende par med helikopter?

Ulver%20felt%20Slen%20Rendalen_03-04-201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare sånn apropos, jeg vil mye heller spise sau som har fått gå og beite i utmark (og vedlikeholdt kulturlandskapet som sikrer turistnæringen, som igjen er en viktig inntektskilde for Norge. Er ikke s

Hvorfor snakker folk alltid om ulven? Hvorfor dette hatet? Her er erstatningstallene for sau som ble dokumentert tatt av rovdyr i 2008: Bjørn: 688 dokumentert og erstattet Jerv: 461 dokumentert

Men er rovdyr virkelig så stort problem? Om flere sau dør av flått enn av alle rovdyr tilsammen? Det hører man aldri noe om,og siden flåtten er en enda større trussel enn rovdyr (som tross alt truer h

ame="yurij" post="1463517" timestamp="1365170529"]

Som tidligere nevnt er ikke den mest brukte sauerasen særlig lett å gjete i utmark, litt usikker på hvilken folkegruppe du sikter til, men siden sosial dumping ikke er lov i Norge og vi snakker noen rimelige fete tillegg ( risikotilegg, natt-tillegg etc) sliter jeg veldig med å se for meg at dette ikke i praksis ville bety å legge ned næringen.

Mener du at ulven burde flytte nordover, eller sauebøndene ? Jeg tror vel ikke du mener det er på sin plass at bønder m/familie og husdyr skal flytte til en annen kant av landet og legge gårdene øde pga et par ulv som valgte å slå seg ned i området? Eller?

Jeg snakker IKKE om sosial dumping. Og å velge en annen sauerase enn "mest brukte" er fullt mulig? Nord norge var bare et nevnt eksempel. De fleste andre må vel vurdere mulighet for jobb i ønsket område eller mulighet for bolig i nærheten av ønsket jobb? Og vil man på liv og død starte eget i et område der omgivelsene er krevende så må man vel gjøre tiltak deretter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, ulven skal få være fred i sine soner, og om de skulle finne på å danne revir i en av disse sonene du akkurat sa at sauebøndene kunne holde seg i, Snusken, så burde de få være i fred der også?

Jeg må si meg enig med Siri, jeg. Ulveforkjemperne på sonen kan virkelig gjøre meg til en ulvemotstander - og det til tross for at jeg har diskutert pro ulv i 25 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg vil forøvrig rette en stor takk til dere ulveelskere i denne debatten. Dere har nettopp greid å gjøre med til en ulvemisliker... eller egentlig blir jeg vel mer en ulveelskermisliker :aww:.

Jeg må si meg enig med Siri, jeg. Ulveforkjemperne på sonen kan virkelig gjøre meg til en ulvemotstander - og det til tross for at jeg har diskutert pro ulv i 25 år nå.

Er dere virkelig så usikre på hvor dere står i debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det greit? Greit å jakte og slakte drektig tispe i revirmarkerende par med helikopter?

Ehhhhhhh... vet du egentlig hva du svarer på?

Er dere virkelig så usikre på hvor dere står i debatten?

Nei, jeg er veldig sikker på hvor jeg står i denne debatten, men debattanter uten snev av kunnskap er egentlig veldig uinteressante å diskutere med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhhh... vet du egentlig hva du svarer på?

Nei, jeg er veldig sikker på hvor jeg står i denne debatten, men debattanter uten snev av kunnskap er egentlig veldig uinteressante å diskutere med.

Men det er jo bare oss idioter du kommenterer. Hvorfor ikke diskutere med dem som har litt kunnskap da? Det er jo flere som har kommet med mye fornuftig lengre opp her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremt ulv på E6 forårsaket bilulykke

Skremt? Det var da rart så menneskevant og kjær den skal ha blitt..

Redd var den også gitt.. Rart han ikke bare hoppa inn i en bil og fikk skyss til nærmeste gatekjøkken.

Var en på vei til Stengrundet gatekjøkken midt i Elverum sentrum for noen uker siden, kom til boligfeltet før den glemte at den ikke hadde penger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi strømmer ulven på sau! :D

Men altså.. Hvis man hadde satt en slik en elektrisk sender på ulven (også med en chip så man så hvor den var til enhver tid.) og alle sauene hadde hatt en lignende dings i øremerket sitt, som gjorde at, hver gang ulven var nærme sauen innenfor en viss radius, så fikk den et kraftig støt, og ville holdt seg unna sauen? Haha, spekulasjoner :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn apropos, jeg vil mye heller spise sau som har fått gå og beite i utmark (og vedlikeholdt kulturlandskapet som sikrer turistnæringen, som igjen er en viktig inntektskilde for Norge. Er ikke så spennende og se på gjengrodde fjorder og mørk barskog), enn edelgrisen som vasser i sin egen møkk fra den blir født og til den dagen den dør. Dagslys og frisk luft er for sistnevnte ikke hverdagskost. Det er en grunn til at svinekjøtt er billig. Dyrevelferd koster.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å svare på en saklig måte. Jeg syns dog ikke diskusjonen inviterer til større seriøsitet, i all den tid rovdyrforkjemperene her argumenterer som en haug med barnehageunger.

Joda, det er trist at ulvene i Rendalen ble skutt. I utgangspunktet så kan det virke lurt å legge inn et bilde av de nydelige dyrene som ligger der blodige og døde på bakken, men så er det sånt som dette da:

mvoL4GxBHmZhvvuw8uU4LgAQQLxJ7Wg9tXHrtUfg

Bildet er hentet fra denne siden.

Sauen er ikke et vakkert dyr sånn som ulven, og den minner oss helt klart ikke om våre egne kjære hunder, så at en sau (eller 11) har blitt tatt av ulv, ja ja.. Shit happends. Sant?

Så kan man jo alltids argumentere mot å slippe sau på utmarksbeite, eller som de sa i denne videoen Snusken linket til, servere sauen som middag til rovdyrene (ja, jeg så den faktisk). Et bilde til? Okay:

YXtd-z0xd-UbvhXZ_M_PbweEMMervyvTmWy9oQXb

Denne er tatt 200 meter fra husveggen til bonden. Kanskje innmarksbeite ikke er løsningen allikevel i rovdyr-områder? En liten artikkel til om disse ulvene i dette området. Bør leses selv om den er fra 2010, de har et fint bilde der også:

sau%20tatt%20av%20ulv%20i%20rakkestad_49

- Men klart, det er sikkert mye verre for en ulv å bli skutt fra et helikopter enn det er for noen sau å bli jaktet på og drept av noen rovdyr? Siden vi er så opptatt av dyrevelferden her, mener jeg.

- Og der er vi inne på en av argumentene som kan få en gammel ulveforkjemper til å bli motstander, at ulvevelferd er så mye mer verdt enn sauevelferd. Skal man påberope seg å være en dyrevenn, så bør man kunne være voksen nok til å innrømme at ulven faktisk gjør skade på sau. Det har ikke noe med det ***** Rødhette og ulven-eventyret å gjøre. Ulven er et rovdyr. Det burde man ha såpass respekt for ulven at man husker, det er ikke noen forvokst bikkje som tilfeldigvis er litt uoppdragen, og jeg fatter ikke at man kan kalle seg ulveforkjemper uten å være klar over at vi snakker om et intelligent rovdyr. Som spiser kjøtt. Det er det rovdyr gjør, på en måte.

Så hadde det jo vært kjekt om ulveforkjempere faktisk gadd å erkjenne at det sau er inntekt for ganske mange bønder. Bønder som er avhengige av den inntekta saueholdet gir dem. Og igjen. Sau er åpenbart ikke et fullverdig dyr for rovdyrforkjempere, siden det er så innmari greit å gå tilbake på dyrevelferd for sau, når vi stadig kjemper for mer dyrevelferd på f.eks ku, gris og fjørfe. Jeg mener, kua har lovfesta sommerferie. Alle er klar over at griser ikke har det spesielt bra i grisehus (alle burde være klar over det, ihvertfall), hvor de holdes på små områder uten å kunne utføre for dem naturlige handlinger, som f.eks graving og roting i jord (vanskelig å gjøre sånt på betong-gulv). Alle syns det er helt ****** å ha høner i bur på størrelse med A4-ark. Økologisk matproduksjon øker stadig fordi alle syns at maten vår skal ha et godt liv før den ender på tallerknen vår. Alle syns at elefanter skal få slippe å opptre på sirkus. Vi er i mot dyreparker. Man skal dressere hund og hest med omtanke og kjærlighet. Men sauer, de kan stå i fjøs hele året, så lenge vi kan få ha ulver i skogen. Det er ikke så innmari nøye med sauevelferd.

Så har vi det politiske aspektet ved denne konflikten, ikke sant? Vi vil på den ene siden være forholdsvis selvberget i matproduksjonen, vi vil ha kulturlandskap vi kan bevege oss i, vi vil ha fri rett til å benytte oss av utmark, vi vil ha beboelse i distriktene (og i distriktene lever man stort sett av primærnæring, ikke sant?) i den grad at man får betalt for å bo f.eks i Finnmark (lavere skatt, mer i barnetrygd, ettergivelse og sletting av lån fra Lånekassa). Og vi vil ha rovdyr. Da blir det konflikter, og konflikter blir ikke borte av at man står på hver sin side av et gjerde og skriker "du er dum" og "du er dummere".

Vi fikk et rovdyrforlik i 2011. I dette forliket så er noen områder satt av til rovdyr, i andre områder til produksjonsdyr. Det vil si at f.eks en ulv i Ullensaker skal få yngle og leve i fred, mens i Gjerdrum så skal sau og ku få beite.

Nå skjønner ikke ulver så mye av kommunegrenser, konflikten hadde vært langt mindre om de hadde vett til å holde seg på sine avsatte områder. Forhåpentligvis så vil folk flest en dag forstå at når man da har satt av egne områder for f.eks ulv, og ulven går ut av dette området og etablerer seg i områder som er avsatt til produksjonsdyr, så må ulven vike. Sauen viker i Ullensaker, ulven viker i Gjerdrum. Det er det man kaller forlik.

Eller i Rendalen, som denne tråden handler om. Rendalen er avsatt til produksjonsdyr. Og ironisk nok så kom det argumentet for en av de som har ropt høyest om å bevare ulven. Men hey, det er langt mer trist å se de stakkars døde ulvene, enn en sau som allikevel blir middag til slutt. Det er sånne type dyrevenner vi er :thumbsup:

Okay.. Ikke mitt mest saklige produkt, jeg klarte liksom ikke å spare meg for sarkasmen her og der. Sorry. Men jeg er for ulv jeg altså, det har jeg vært siden jeg var ung landbruksskole-elev i forrige årtusen en gang. Ikke engang en naturromantisk føleri-tråd som denne forandrer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow 2ne, du skal ha for å komme med den største selvfølgeligheten jeg har sett her :)

men hva dette skal bidra med vet jeg ikke.

er kanskje kult å være anti-ulv nå? kult å være un-conformist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow 2ne, du skal ha for å komme med den største selvfølgeligheten jeg har sett her :)

men hva dette skal bidra med vet jeg ikke.

er kanskje kult å være anti-ulv nå? kult å være un-conformist?

Nei, det er ikke kult å være anti-ulv, det er kult å prøve å ha to tanker i hodet samtidig. Prøve å se to sider av samme sak. Sånn som jeg prøver å lære barnet mitt.

Ja, det er selvfølgeligheter 2ne kommer med, men ikke for folk som tror at det bare er i myter og eventyr ulv tar sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er flott at 2ne går fram med et eksemplarisk eksempel (det må være fordi det er slik en selvfølgelighet) - det jeg lurer på er hvem som har utvist denne handlingen med å ha kun en tanke i hodet da? Hvem er det som har sagt sauer er stygge og ulv er søte? Hvem har sagt at sauer fortjener å lide mens ulv skal leve evig? Hvem er disse som er "target audience" for selvfølgelighetene?

For jeg ser ingen åpenbare kandidater i denne tråden. Og da er det jo strengt tatt unødvendig å komme med selvfølgeligheter, og jeg personlig får et inntrykk av at en prøver å latterliggjøre andre debattanter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 sider med gråt og tenners gnissel over at ulvene i Rendalen - produksjonsdyr-område - er skutt, og man lurer på om jeg kommer med selvfølgeligheter?

Ja? Det så ut som at det var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge inn en kommentar ang sau og raser. Selv gammelnorsk spelsau og svartfjes, som er kjent for å være mer hardføre, spiser alt og generelt "smartere" enn de sauene man vanligvis ser rundomkring, kan være rimelig nysjerrige og dermed følger etter f.eks hunder om de er sosiale nok.

Jeg jobber på en gård hvor de bla har en flokk med begge disse rasene, disse sauene følger etter/går etter hva som helst om de blir nysjerrige nok, dog går de i flokk og har vett til å springe om de blir skremt/en annen sau springer ut/vekk. Og det smeller virkelig når væren bestemmer seg for å stange :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mener det er en myte at Ulv dreper sau trenger en alvorlig realitetssjekk. Jeg er FOR ulv. Gjerne mer ulv. Men jeg ser at det dyrevernsmessig sterkt uheldig med ulv i saueland.

Dyrevernsmessig.. Ja.. Sauer som blir drept av rovdyr dør som regel kjappere enn alle de sauene som lider seg igjennom sykdom og skader de pådrar seg selv. Men det er greit fordi det ikke er rovdyr som står bak disse lidelsene?

Og fordi man ikke nevner flere sider av en sak så betyr det ikke at man ikke har forståelse for begge parter. Jeg er drittlei av at folk som er frekke i kjeften skal være nedlatende mot motdebattanter, og det vitner vel om folks modenhet her.. Og det frister lite å diskutere videre. Voksent...

Og jeg kunne sikkert funnet værre bilder av sau som har dødd av sykdom. Jeg synes det er like trist at en sau dør, som en ulv. Det er bare det at alt skal være ulvens skyld, fordi den handler på innstinkt. Og det er da ikke rart når middagen er så himla lett tilgjengelig, og ekstremt enkel og ta.

Så prøver man da å komme med forslag for å kanskje bedre saken, men det blir latterligjort eller ignorert.

Hva med norsk spælsau. Hadde det faktisk vært et alternativ? Kunne det hindret mange av skadene man ser idag? Eller ER det for ulønnsomt å drive med en sunnere og smartere sauerase? Ja det er nok det.. Nuff said..

Jeg er for ulv, og for sau, men det må da for svarte gå an å ha begge deler? Det er LITE ulv i Norge, likevel så skal det klages hver gang ulven synes, eller gjøre noe som er helt naturlig for den.

Jeg reagerte på artikkelen fordi de har skutt et ulvepar kun i TILFELLE den skulle ta sau til sommern. Hvor latterlig er ikke det da? ENN HVIS liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Litt ot men; I kveld ble ulven i Agdenes også skutt..

Naturvernforbundet sier dette er skuffende. At de ble skutt fra helikopter er en framgangsmåte som ikke er miljønasjonen Norge verdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernsmessig.. Ja.. Sauer som blir drept av rovdyr dør som regel kjappere enn alle de sauene som lider seg igjennom sykdom og skader de pådrar seg selv. Men det er greit fordi det ikke er rovdyr som står bak disse lidelsene?

Og fordi man ikke nevner flere sider av en sak så betyr det ikke at man ikke har forståelse for begge parter. Jeg er drittlei av at folk som er frekke i kjeften skal være nedlatende mot motdebattanter, og det vitner vel om folks modenhet her.. Og det frister lite å diskutere videre. Voksent...

Og jeg kunne sikkert funnet værre bilder av sau som har dødd av sykdom. Jeg synes det er like trist at en sau dør, som en ulv. Det er bare det at alt skal være ulvens skyld, fordi den handler på innstinkt. Og det er da ikke rart når middagen er så himla lett tilgjengelig, og ekstremt enkel og ta.

Så prøver man da å komme med forslag for å kanskje bedre saken, men det blir latterligjort eller ignorert.

Hva med norsk spælsau. Hadde det faktisk vært et alternativ? Kunne det hindret mange av skadene man ser idag? Eller ER det for ulønnsomt å drive med en sunnere og smartere sauerase? Ja det er nok det.. Nuff said..

Jeg er for ulv, og for sau, men det må da for svarte gå an å ha begge deler? Det er LITE ulv i Norge, likevel så skal det klages hver gang ulven synes, eller gjøre noe som er helt naturlig for den.

Jeg reagerte på artikkelen fordi de har skutt et ulvepar kun i TILFELLE den skulle ta sau til sommern. Hvor latterlig er ikke det da? ENN HVIS liksom..

Hvilke sykdommer ser verre ut enn en utrevet mage? Dør kjappere? Jeg fortalte deg jo om den elgen som ble angrepet av ulv som gikk rundt halvråtten fram til han ble skutt?

Nei, det er ikke greit med dårlig dyrevelferd som kunne vært unngått, det er vel det som er poenget..

Det er så fryktelig lett å være pro-ulv når man ser de på tv, men når du har de på trappa er det hakket mindre trivlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Okay.. Ikke mitt mest saklige produkt, jeg klarte liksom ikke å spare meg for sarkasmen her og der. Sorry. Men jeg er for ulv jeg altså, det har jeg vært siden jeg var ung landbruksskole-elev i forrige årtusen en gang. Ikke engang en naturromantisk føleri-tråd som denne forandrer på det.

Gikk aldri landbruksskole jeg men det kunne jeg godt ha gjort hadde ikke ting villet det annerledes. På åttitallet som guttunge sanket jeg sau og kadavre som du viser til på Finnskogen så jeg har sett alt dette før. Er bare synd det ikke har skjedd ett eneste skritt fra bøndene i riktig retning på 30 år. De sitter på samme gjerde og sverter ulven. Nei, har nok ikke vært mest seriøst selv i tråden det skal jeg ærlig innrømme men det går nå jaggu meg begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det er så fryktelig lett å være pro-ulv når man ser de på tv, men når du har de på trappa er det hakket mindre trivlig.

Ja sånn apropo frykt og irrasjonelle handlinger jeg leste om i en annen tråd.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sykdommer ser verre ut enn en utrevet mage? Dør kjappere? Jeg fortalte deg jo om den elgen som ble angrepet av ulv som gikk rundt halvråtten fram til han ble skutt?

Nei, det er ikke greit med dårlig dyrevelferd som kunne vært unngått, det er vel det som er poenget..

Det er så fryktelig lett å være pro-ulv når man ser de på tv, men når du har de på trappa er det hakket mindre trivlig.

Det SER værre ut ja, men sauens lidelsen er over mye fortere enn om den må gå rundt å dø av jurbetennelse. Og det har vært en økning på sykdom blant sau de siste årene. Naturens gang er ikke alltid pen, men den er et faktum.

Jeg hadde vært pro ulv om så ulven hadde kommet på dørtrappa mi jeg. Hvem vet, nå som jeg har den som nabo så kanskje det skjer? Hva så? Det betyr bare at jeg må ta enda mer forhåndsregler det når det gjelder bikkja mi. Værre er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...