Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulveparet i Rendalen er skutt


monica_n
 Share

Recommended Posts

Her er det vel først og fremst tiltak som skal til for å gjøre livet lettere for sau på utmark.

Jeg synes faktisk at det er ille at 2/3 av sauene som dør på utmark dør av sykdommer, for lite tilsyn og skader. Jobbes det noe for at disse tallene reduseres? For tilsyn er det vel ikke noen regler om, men det er opp til hver enkelt bonde og passe på sauene sine.

Og sauene vi har idag er jo ekstremt dumme, ute av stand til å klare seg alene i norsk natur omtrent. De flokker seg ikke og er ute av stand til å forsvare seg. Veninna mi gikk tur med huskyen sin i bånd, hvorpå en søye med 3 lam kommer ruslende bort og omtrent SNUSER på bikkja. Disse sauene har ikke vett i det hele tatt. Og slike instinkt blir jo nedprioritert for å få mer kjøtt på dyra. Det hadde vært bedre om sauene vi satte ut faktisk kunne forsvare seg og ha vett i skallen. Av typen norsk villsau eller noe som er mer rustet for det norsk natur har å by på.

Jeg blir litt oppgitt over at deler av norge baner seg vei i norsk natur, og skyter alt som står i veien. Hvorfor er det alltid løsningen på alt? De som driver med sauedrift vet farene som befinner seg i naturen, og de vet risikoen ved å sette sau på utmark, men likevel forventer de at staten skyter ting som kan sette "flokken" deres i fare.

Nei jeg er ikke skikkelig bondejente men har familie som har drevet med sau, og jeg klarer å sette meg inn i at sauenæringa ikke akkurat er lukrativ. Men er det greit at det går utover sauene (og andre rovdyr) på den måten bare fordi det ikke er ei lukrativ næring? Fordi det er så dyrt å leie gjetere, eller mindre lønnsomt å velge en sauerase som klarer å forsvare seg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare sånn apropos, jeg vil mye heller spise sau som har fått gå og beite i utmark (og vedlikeholdt kulturlandskapet som sikrer turistnæringen, som igjen er en viktig inntektskilde for Norge. Er ikke s

Hvorfor snakker folk alltid om ulven? Hvorfor dette hatet? Her er erstatningstallene for sau som ble dokumentert tatt av rovdyr i 2008: Bjørn: 688 dokumentert og erstattet Jerv: 461 dokumentert

Men er rovdyr virkelig så stort problem? Om flere sau dør av flått enn av alle rovdyr tilsammen? Det hører man aldri noe om,og siden flåtten er en enda større trussel enn rovdyr (som tross alt truer h

Nå er det slik at de som ikke er sauebønder selv, de får medias bilde av saken. Media mener at antagelig så selger krigsoverskrifter om ulv mer enn sauenæringa sine egne artikler om forbygging av skader og sykdom. Tror du ikke? Det er jo ikke dermed sagt at det ikke finnes. At det ikke står noe i dagbladet om at sauebønder over hele landet jobber med de forskjellige utfordringene man har lokalt, er vel ikke fasiten på at det ikke forekommer.

Forøvrig er det veldig enkelt å sitte ett sted i landet og fortelle hvordan andre skal drifte sitt gardsbruk. Her jeg bor er det ikke problemer med flått, finnes faktisk ikke. Her er det ikke hverken fjellskråninger, bratte skrenter eller juv som sauene kan falle ned i. Her er det faktisk ikke ett eneste menneske med vettet i behold, som setter sauen sin på utmarksbeite fordi risikoen ift tap er alt for stor, ikke pga det dere kaller naturlig avgang, men pga rovdyrtap.

Disse tallene som presenteres her, er for det første ikke særlig representative, for det andre må man ha i bakhodet at reelle tap er langt høyere enn erstattet tap. Forøvrig så kan jeg ikke se at noen har forsvart at man skal slakte ned en hel bestand?! Så dette er jo stråmann argumenter. Det jeg som sauebonde ønsker er å få fellingstillatelse på skadedyr og lisensjakt på ulver som setter revir i områder som er politisk vedtatt skal være ulvefrie. At jeg ønsker en annen rovdyrpolitikk enn den som eksisterer i dag, det er ikke noen overraskelse, for de færreste syns vel egentlig at det er noen god løsning.

Det er jo kjempebra om bøndene jobber på spreng for å redusere antall tap av dyr på beite (utover rovdyrtap) Hvilke tiltak gjøres? Helt konkret?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da synes jeg dere skal la være å kjøpe det billige lammelåret og heller støtte oppom utenlandsk sauenæring, så vil til sutt ingen bønder drive med sau lenger og ulven kan boltre seg fritt *thumbs up*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare le du, fint det da, god latter skal visst forlenge livet, bare synd det ikke hjelper ulven :)

Hvis du ser på:

- Antall dyr og ynglinger vi skal ha

- Antall dyr vi har

- Antall dyr vi skyter og hvordan de velges ut

Så ja, det er noe som ikke stemmer, nedslakting er det eneste riktige å kalle det. Ynglingene rekker knapt bli dokumentert før foreldra blir skutt, valpene har knapt fått opp øya, hva slags forvaltning er det? Ser fint ut på papiret til politikerne da..

I vinter er det påvist 43-45 helnorske ulv her, sier seg selv at man ikke kan slakte ett par stykker i måneden når det er 12 av dem i året.. Det er ett regnestykke som ikke går opp. Det er barneskolematte.

Glem det, jeg skal ikke være usakelig :lol:

Endret av Stineogstaffene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da synes jeg dere skal la være å kjøpe det billige lammelåret og heller støtte oppom utenlandsk sauenæring, så vil til sutt ingen bønder drive med sau lenger og ulven kan boltre seg fritt *thumbs up*

Slike utsagn er unødvendige... Og usaklige. Hvem her sier at sauenæreinga skal slutte? Det er fullt mulig å gjøre tiltak for å få plass til både ulv og sau her i landet. Problemet er bare at ingen vil bruke penger på det, eller gidder å gjøre noe med det når det er så mye enklere å få fjerna ulven.

Jeg spiser heller ikke lammelår, eller sau generelt bortsett fra når jeg får det servert hos svigers...

Men dette er tatt fra NINA (norsk institutt for naturforskning):

"Forvaltningsområde for ulv
Det er fastsatt konkrete bestandsmål for de enkelte artene for hver av regionene og for hele landet. I denne
forbindelse ble det opprettet et nytt forvaltningsområde for ynglende ulv (se kart). Forvaltningsområde for
ynglende ulv består av fylkene Østfold, Oslo, Akershus med unntak av kommunene Hurdal, Eidsvoll, Nannestad, Gjerdrum og Nittedal øst for Nitelva, Hedmark med unntak av kommunene Nord-Odal, Stange,
Hamar, Løten, Ringsaker, Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Folldal, Alvdal, Tynset, Tolga og Os, samt de deler
som ligger vest for Glomma av kommunene Åsnes, Våler, Elverum og Åmot."
Fra 2004 vel og merke, men betyr ikke dette at ulven egentlig hadde lov til å oppholde seg der? I Rendalen altså? Har ikke funnet noe nyere enda..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sauene vi har idag er jo ekstremt dumme, ute av stand til å klare seg alene i norsk natur omtrent. De flokker seg ikke og er ute av stand til å forsvare seg. Veninna mi gikk tur med huskyen sin i bånd, hvorpå en søye med 3 lam kommer ruslende bort og omtrent SNUSER på bikkja. Disse sauene har ikke vett i det hele tatt. Og slike instinkt blir jo nedprioritert for å få mer kjøtt på dyra. Det hadde vært bedre om sauene vi satte ut faktisk kunne forsvare seg og ha vett i skallen. Av typen norsk villsau eller noe som er mer rustet for det norsk natur har å by på.

Stemmer alt for godt. Hender ofte at sauen bare løper rett inn i spannet på sommer- og høsttreninga... :rolleyes:

Men da synes jeg dere skal la være å kjøpe det billige lammelåret og heller støtte oppom utenlandsk sauenæring, så vil til sutt ingen bønder drive med sau lenger og ulven kan boltre seg fritt *thumbs up*

Da begynner miljøforkjemperne å ule (hehehh, tørr pun) fordi det er miljøskadelig med import. Færre og færre bønder blir det uansett da det ofte er vanskelig å få det til å gå rundt økonomimessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kulturverk.com/2012/10/17/gammelnorsk-sauerase-gir-lykkelige-dyr-og-bedre-mat/

Bare så synd at alt handler om mest mulig gevinst hele tiden.. For min del kan sau godt bli en delikatesse, men det spørs på resten av Norge da.. Som er vant til billige priser og sauekjøtt til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike utsagn er unødvendige... Og usaklige. Hvem her sier at sauenæreinga skal slutte? Det er fullt mulig å gjøre tiltak for å få plass til både ulv og sau her i landet. Problemet er bare at ingen vil bruke penger på det, eller gidder å gjøre noe med det når det er så mye enklere å få fjerna ulven.

Jeg spiser heller ikke lammelår, eller sau generelt bortsett fra når jeg får det servert hos svigers...

Men dette er tatt fra NINA (norsk institutt for naturforskning):

"Forvaltningsområde for ulv
Det er fastsatt konkrete bestandsmål for de enkelte artene for hver av regionene og for hele landet. I denne
forbindelse ble det opprettet et nytt forvaltningsområde for ynglende ulv (se kart). Forvaltningsområde for
ynglende ulv består av fylkene Østfold, Oslo, Akershus med unntak av kommunene Hurdal, Eidsvoll, Nannestad, Gjerdrum og Nittedal øst for Nitelva, Hedmark med unntak av kommunene Nord-Odal, Stange,
Hamar, Løten, Ringsaker, Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Folldal, Alvdal, Tynset, Tolga og Os, samt de deler
som ligger vest for Glomma av kommunene Åsnes, Våler, Elverum og Åmot."
Fra 2004 vel og merke, men betyr ikke dette at ulven egentlig hadde lov til å oppholde seg der? I Rendalen altså? Har ikke funnet noe nyere enda..

Hedmark med unntak av kommunene Nord-Odal, Stange, Hamar, Løten, Ringsaker, Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Folldal, Alvdal, Tynset, Tolga og Os. Med unntak av.

Jeg ser at ulv er velkomne til å slå seg ned i min kommune (Ullensaker). Da håper jeg den har vett på å holde seg på riktig side av Leirelva, for på Gjerdrumsiden så har den ikke lov å være. Romeriksåsen er full av snadder om sommeren da, både ku og sau, så så veldig sannsynlig er det vel ikke.

Åh, sorry. Glemte det jeg, jeg som har lest Rødhette og ulven litt for mange ganger, bør selvsagt ikke bekymre meg for at ulven tar sau og kuer. Bestemødre og småjenter derimot.. Da får kanskje de holde seg på Gjerdrumsiden da :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike utsagn er unødvendige... Og usaklige. Hvem her sier at sauenæreinga skal slutte? Det er fullt mulig å gjøre tiltak for å få plass til både ulv og sau her i landet. Problemet er bare at ingen vil bruke penger på det, eller gidder å gjøre noe med det når det er så mye enklere å få fjerna ulven.

Hvorfor er det mer unødvendig enn de som mener man driver med nedslakting og bønder er grusomme mennesker som ikke har tilsyn til sauene sine på beite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig:

Hvem her sier at sauenæreinga skal slutte?

Da får man gjøre som alle andre dødelige må om det ikke er liv laga; finne seg noe anna å holde på med om det ikke kan gjøres forsvarlig. Jeg klarer bare ikke fatte og begripe hvorfor det skal være en menneskerett å drive med sau på enhver bekostning.

Man kan ikke i andre næringer drive med noe bare fordi forbrukerne ønsker det. Hvorfor skal det være annerledes med sau? Det er en helt skrudd holdning som går igjen og igjen blant sauebønder..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
For øvrig:

Jeg sier da ikke at sauenæringa skal slutte. Jeg sier at de som ikke evner å drive den på en fornuftig og forsvarlig måte burde finne seg noe annet å holde på med. Det er faktisk folk som får det til både her i Norge og i andre land med adskillig større rovdyrproblematikk enn her. Da burde man se dit istedetfor å rope ulv, ulv og kreve sin rett til å holde sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier da ikke at sauenæringa skal slutte. Jeg sier at de som ikke evner å drive den på en fornuftig og forsvarlig måte burde finne seg noe annet å holde på med. Det er faktisk folk som får det til både her i Norge og i andre land med adskillig større rovdyrproblematikk enn her. Da burde man se dit istedetfor å rope ulv, ulv og kreve sin rett til å holde sau.

Da, Snusken, venter jeg i åndeløs spenning på dine forslag til hvordan man driver "fornuftig og forsvarlig" sauenæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Da, Snusken, venter jeg i åndeløs spenning på dine forslag til hvordan man driver "fornuftig og forsvarlig" sauenæring.

Skjønner ikke helt hva som kan være så spennende med det.. Men hver sine lyster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som kan være så spennende med det.. Men hver sine lyster..

Spenninga gikk mer på om du uttalte deg om noe du hadde peiling på denne gangen. Det er fredag formiddag. Det mest spennende som står på tapeten frem til i kveld, er husvask. Kan du ikke toppe det engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er underholdning nok at det har kommet innspill i denne debatten som ganske raskt avliver en del av "mytene" som framstilles av "pro bønder"-siden her - men disse innspillene har ikke fått en eneste kommentar. Det er kun de "enkle" utsagnene som får svar, eller enda mer morro: sarkastiske slengbemerkninger som fører debatten inn i en hard slagside og sannsynligvis senker den innen 5-10 innlegg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
De som mener det er en myte at Ulv dreper sau trenger en alvorlig realitetssjekk. Jeg er FOR ulv. Gjerne mer ulv. Men jeg ser at det dyrevernsmessig sterkt uheldig med ulv i saueland.

Eller dyrevernmessig sterkt uheldig med sau i ulveland, alt ettersom hvordan man ser det. Hva kom først, høna eller egget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dyrevernmessig sterkt uheldig med sau i ulveland, alt ettersom hvordan man ser det. Hva kom først, høna eller egget?

Så du mener vi bør legge ned sauenæringen så ulven får plass? Jeg skjønner ikke helt? Kan du være litt mer konkret på hva du mener er løsningen? For ulv og sau går faktisk ikke veldig bra i hop, det er ikke bare i Eventyrene.

Jeg synes som sagt det burde være en løsning å flytte på ulven når den slår seg ned i saueområder, jeg ser for meg at det er en bedre løsning enn å legge ned eller flytte på sauedriften når det kommer ulv. Uansett: bønder har ikke bare rett til, de har også plikt til, å gjøre sitt beste for å beskytte dyra sine. At jeg ikke alltid synes de er like flinke til å følge opp ( har møtt for mye syk og skadet sau til å bli dødsimponert ) betyr ikke at jeg synes det er greit at hverken ulv, bjørn , gaupe eller jerv tar dem.

Jeg synes sauer er allrighte dyr som fortjener litt vern også jeg, nemlig. Selv om de ikke er like spennende som ulven.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener vi bør legge ned sauenæringen så ulven får plass? Jeg skjønner ikke helt? Kan du være litt mer konkret på hva du mener er løsningen? For ulv og sau går faktisk ikke veldig bra i hop, det er ikke bare i Eventyrene.

Jeg synes som sagt det burde være en løsning å flytte på ulven når den slår seg ned i saueområder, jeg ser for meg at det er en bedre løsning enn å legge ned eller flytte på sauedriften når det kommer ulv. Uansett: bønder har ikke bare rett til, de har også plikt til, å gjøre sitt beste for å beskytte dyra sine. At jeg ikke alltid synes de er like flinke til å følge opp ( har møtt for mye syk og skadet sau til å bli dødsimponert ) betyr ikke at jeg synes det er greit at hverken ulv, bjørn , gaupe eller jerv tar dem.

En over nevnte nord- Norge? I steden for å insistere på å drive med sau der det finnes mest rovdyr da? Forøvrig kan jeg tenke meg en ganske stor folkegruppe der det burde gå an å sette en hel del til gjeteroppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå har vi da engang fått en forvaltningssone.. Da burde vel første bud være at ulven får være i fred der og at sauebøndene må vike.

Jeg har linket til kartet tidligere, det er ikke store delen av landet. Det burde holde med å holde sau på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi da engang fått en forvaltningssone.. Da burde vel første bud være at ulven får være i fred der og at sauebøndene må vike.

Jeg har linket til kartet tidligere, det er ikke store delen av landet. Det burde holde med å holde sau på resten.

Ja? Og det er vel nettoppp ulv som holder til UTENFOR denne sonen som er blitt skutt...

Jeg vil forøvrig rette en stor takk til dere ulveelskere i denne debatten. Dere har nettopp greid å gjøre med til en ulvemisliker... eller egentlig blir jeg vel mer en ulveelskermisliker :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt er ikke den mest brukte sauerasen særlig lett å gjete i utmark, litt usikker på hvilken folkegruppe du sikter til, men siden sosial dumping ikke er lov i Norge og vi snakker noen rimelige fete tillegg ( risikotilegg, natt-tillegg etc) sliter jeg veldig med å se for meg at dette ikke i praksis ville bety å legge ned næringen.

Mener du at ulven burde flytte nordover, eller sauebøndene ? Jeg tror vel ikke du mener det er på sin plass at bønder m/familie og husdyr skal flytte til en annen kant av landet og legge gårdene øde pga et par ulv som valgte å slå seg ned i området? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...