Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Skrevet

Tusen takk unge dame! Har hatt en gjeng bank-mennesker som har " ment" en masse om hva studielånet er.. helt uten å vite det tydeligvis! Godt jeg ikke hørte på dem og heller spurte her :P

!

Jaså (eller hasj som iPhonen min gjerne vil skrive), hva mente du og hva mente de? :P

Sitter på skolen og gjør vannteknikk, skal straks dra hjem så Geo og jeg kan gå spor! :)

Skrevet
I dag gikk en malle (tror jeg?), en whippet og en sheltie + to damer forbi vinduet mitt på Lade. Og minst en av damene var en sonis!

Men jeg skal dra på trening nå, og så er det fysio før jeg kan dra hjem.

Tonje og Malamuten?

• Like 1
Skrevet

Vært flink jente vasket bil,vasket opp og støvsugd så nå skal vi møte Siv om en times tid så blir det litt utstillings trening og lek..Så må man vel bade litt hunder i kveld siden det er Leto hele helgen :D

Skrevet
Jeg skulle ønske mine foreldre også var oppdrettere av bankkontoer med penger på, jeg. :aww: Hittil har de bare produsert meg og søstra mi, og vi er litt feilvare på ulike måter, så dette burde de nok tatt tak i, altså.

Det er mine sparepenger på den da (men også sånne penger jeg fikk i dåp o.l.), men jeg var helt sikker på at jeg hadde brukt om alt til skolepenger i Australia, men det hadde jeg ikke :D Noen tusen er mye penger i min skala...

Kanskje jeg har råd til å dra til frisør også? Litt over et år siden sist jeg klipte meg...

• Like 2
Skrevet

Lurer jeg på om mensensmerter er smittsomt her på sonen. For jaggu har jeg ikke tidenes mensmurringer jeg også.. Jeg trodde man slapp unna sånt når man var gravid,jeg! *snurt*

• Like 1
Skrevet
I dag gikk en malle (tror jeg?), en whippet og en sheltie + to damer forbi vinduet mitt på Lade. Og minst en av damene var en sonis!

Men jeg skal dra på trening nå, og så er det fysio før jeg kan dra hjem.

Det var meg og Malamuten det ja :)

Jeg har spist middag, støvsugd og hengt opp klesvasken. Oppvasken gidder jeg ikke ta og håper kjæresten ordner den i løpet av helga :P

Starter på arbeidshelg om ikke så lenge. Håper den går raskt!

• Like 2
Skrevet

...lurer jeg på om det skal blåse i natt og om jeg skal dra bort på letohallen i kveld å sette opp telt eller ikke? hmmm

Skrevet
Det er mine sparepenger på den da (men også sånne penger jeg fikk i dåp o.l.), men jeg var helt sikker på at jeg hadde brukt om alt til skolepenger i Australia, men det hadde jeg ikke :D Noen tusen er mye penger i min skala...

Kanskje jeg har råd til å dra til frisør også? Litt over et år siden sist jeg klipte meg...

Så deilig følelse det måtte være å oppdage at det var penger der :)

Jeg hadde også en sånn konto, men det var dåpsgave som skulle stå der til jeg ble gammel nok til å ta lappen. Så jeg fikk ikke bruke den til andre ting da :P Men veldig, veldig kjekt!

Frisør høres synes jeg du skal unne deg nå :)

Skrevet
Er tilbake til den r&t som egentlig passer til både Shy og Lykke :P

Ååå, digger tan kelpiser. :wub: Og sorte kelpiser. Og brune. Ehm. Ja.

Jentene koser seg :wub:

IMG_4302.jpg

Dååååån! :wub:

Akkurat nå er jeg faktisk trøtt etter å ha hatt en morgen med 8 MEGET aktive belgervalper. 10 belgere i hus, det er jo ikke annet enn galskap. Og enda er de ikke leveringsklare på enda et par uker. Dette skal bli gøy. :aww:

• Like 4
Skrevet

Jeg har ikke mensen, for jeg er blid som ei sol :D skal egentlig ha det til uka, men næsj, gidder ikke å ødelegge det gode humøret mitt :P

Btw så er sommerforsettet mitt å være litt mer ydmyk og hyggelig på nettet, man kan si ting på flere måter liksom, behøver ikke være nedlatende :lol: (selv om jeg veit at jeg har rett altså :lol: ) behøver ikke å trøkke i trynet på folk at jeg er bedre enn dem :innocent::lol:

• Like 2
Skrevet
Dere tispeeiere, regnes innbilt svangerskap for å være genetisk? Er det pga forhøya hormonnivå ellernoe? Fikk spørsmål om det, og jeg merker at jeg ikke kan så mye om tisper :lol:

Kan være genetisk ja.. Har selv opplevd det..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Skrevet
Lurer jeg på om mensensmerter er smittsomt her på sonen. For jaggu har jeg ikke tidenes mensmurringer jeg også.. Jeg trodde man slapp unna sånt når man var gravid,jeg! *snurt*

Det er nok ikke menssmerter det da, det er enten maserier eller the real deal :P

Skrevet

Masterchef og sofaen nu. Har vært på tur med Tonje og gutta tidligere, kjøpt meg ny dyne og hatt en liten intensivøkt med rydding og fiksing.. Ole har ødelagt støvsugeren uten og si fra, veldig praktisk, enda mer og bruke penger på da sikkert..

Skrevet

Oppdatering Fanta!

Får fremdeles spørsmål en gang i blant fra soniser om Fanta. Så i dag tok jeg mot til meg og tok kontakt med han hun bor hos (det satt langt inne, først nå ser jeg hvor stort behov jeg hadde for å sette det litt til siden en stund). Fanta har det strålende, hun er fars lille jente, sover i senga og har krøpet inn i hjertene deres. Hun har det bra, lite ressursforsvar, etc. Hun koser seg med en flokk andre hunder og lever det glade liv. Tårene triller, herlighet så deilig at fine, gode Fantaen vår har det bra og at hun fikk en happy ending :heart:

• Like 23
Skrevet
Oppdatering Fanta!

Får fremdeles spørsmål en gang i blant fra soniser om Fanta. Så i dag tok jeg mot til meg og tok kontakt med han hun bor hos (det satt langt inne, først nå ser jeg hvor stort behov jeg hadde for å sette det litt til siden en stund). Fanta har det strålende, hun er fars lille jente, sover i senga og har krøpet inn i hjertene deres. Hun har det bra, lite ressursforsvar, etc. Hun koser seg med en flokk andre hunder og lever det glade liv. Tårene triller, herlighet så deilig at fine, gode Fantaen vår har det bra og at hun fikk en happy ending :heart:

Ååh :cry: Hurra!!

Skrevet
Oppdatering Fanta!

Så bra! Godt og høre :)

Skrevet

Har lagd muffins til morgendagens store bursdagsvors, og jeg klør egentlig etter å smake :innocent: Så nå skal jeg skynde meg å sette dem i kjelleren, for det er den verste plassen jeg kan tenke meg å gå ned i :P

Nå blir det snart tur og deretter pizzamekking :D

Skrevet

Døh, kanskje du skal ta tida på "murringene" dine :lol:

• Like 1
Skrevet

I dag har jeg kjørt med tre passasjerer, tenk at de turte :lol: i byen, i en venninnes gamle bil. Den var litt mindre fintfølende enn den splitter nye kjøreskolevolvoen kan man si, men gøy å prøve en annen bil, og ikke minst klare det! Ble tvunget av eieren til å rygge den ut fra parkeringsplassen og :D Gøy gøy gøy! Det som ikke er så gøy er at vi har fått eksamen i dag, så innen neste fredag må jeg ha skrevet ca 8000 ord om noe som jeg ikke har helt klart for meg... alt for åpen oppgave! Liker når de sier redegjør for ditt og datt, bruk disse bøkene fra pensum... :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...