Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

Det vil alltid være mulig å blande to raser...

Uansett - jeg skal ikke si om delingen av rasen var riktig eller gal, men det kan kanskje være på sin plass å nevne at også innen andre raser har det pågått en oppsplittring i atskilte typer/linjer. Selv om man ikke i disse rasene har valgt å dele dem opp i ulike raser, betyr ikke det at det skjer noen nevneverdig blanding av disse linjene.

Eller hur, Trendy... :D

Jeg vil si at delingen av rasen var gal - fordi det stenger for MULIGHETEN til at folk som vil hente inn nytt blod til sine linjer, som VIL prioritere HD-frihet framfor ørestilling eller farge KAN bruke en hund av den andre "typen"... En skal ikke glemme at disse hundene har felles opphav, felles register, (inntil 2000) da de måtte vises fram for en dommer for å bestemme hvilken rase de var, mao kunne 2 kullsøsken teoretisk sett havne i to forskjellige raser...

I resten av hundeverden begynner det å bli allment akseptert at mangfold og genetisk variasjon er viktig, det kan umulig være noe pluss for en sort hund at man jobber i motsatt retning.

(og er det min rase du hinter til, Bardmand, så er innblandingen der i andre land langt større enn mange er klar over... - ikke minst på kontinentet, hvor blant annet jeg har hentet en avlshund, forresten.)

Hva som er "nevneverdig" innblanding av de ulike typene tror jeg vi skal være forsiktige med å uttale oss om - 1 dråpe nytt blod en sjelden gang kan gjøre underverker, og faktisk være redningen for raser som har genetiske problemer. Det er jo, med respekt å melde, galskap å stenge døra for slike muligheter, når man vet at flere raser har måtte gå så langt som å åpne stambøkene igjen, blande inn beslektede raser og bruke masse ressurser på å "redde" dem - når muligheten allerede finnes.

Direkte dumt, spør du meg - og er det slik at den ene typen er bedre enn den andre så får en jo jobbe for at dommere og oppdrettere skal skjønne hvordan de bevarer rasen - heller enn å lage kløften så dyp at det ikke finnes noen bro mellom dem. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil si at delingen av rasen var gal - fordi det stenger for MULIGHETEN til at folk som vil hente inn nytt blod til sine linjer, som VIL prioritere HD-frihet framfor ørestilling eller farge KAN bruke en hund av den andre "typen"... En skal ikke glemme at disse hundene har felles opphav, felles register, (inntil 2000) da de måtte vises fram for en dommer for å bestemme hvilken rase de var, mao kunne 2 kullsøsken teoretisk sett havne i to forskjellige raser...

I resten av hundeverden begynner det å bli allment akseptert at mangfold og genetisk variasjon er viktig, det kan umulig være noe pluss for en sort hund at man jobber i motsatt retning.

(og er det min rase du hinter til, Bardmand, så er innblandingen der i andre land langt større enn mange er klar over... - ikke minst på kontinentet, hvor blant annet jeg har hentet en avlshund, forresten.)

Hva som er "nevneverdig" innblanding av de ulike typene tror jeg vi skal være forsiktige med å uttale oss om - 1 dråpe nytt blod en sjelden gang kan gjøre underverker, og faktisk være redningen for raser som har genetiske problemer. Det er jo, med respekt å melde, galskap å stenge døra for slike muligheter, når man vet at flere raser har måtte gå så langt som å åpne stambøkene igjen, blande inn beslektede raser og bruke masse ressurser på å "redde" dem - når muligheten allerede finnes.

Direkte dumt, spør du meg - og er det slik at den ene typen er bedre enn den andre så får en jo jobbe for at dommere og oppdrettere skal skjønne hvordan de bevarer rasen - heller enn å lage kløften så dyp at det ikke finnes noen bro mellom dem. Synes jeg.

Er helt uenig med deg, men dette er ikke stedet for å forklare hvorfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig med deg, men dette er ikke stedet for å forklare hvorfor

Nehei? Jeg ser jo at akita/gjd-folket er uenige med meg - ellers får en vel anta at rasene ikke hadde vært delt #-o - men dette er direkte relevant i forhold til tråden om å avle på HD, og det er sikkert andre enn meg som gjerne ville hatt en forklaring på hvorfor det etter bare 5 år som adskilte raser er OK å avle på en Akita med HD, mens det finnes flere GJD-linjer som er fri... Eller misforsto jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier at det er greit å avle hunder med HD siden det er sjelden rase, men er det ikke da en mulighet å insiminere? Få tilsendt sperm fra friske hunder fra en helt annen plass i verden?

Hva skulle det være godt for da, når sannsyligheten er meget stor for at rasen er like befengt med HD ellers i verden som her hjemme? Dessuten ville man vel ikke visst HD resultatet engang, siden det er svært få land NKK godkjenner avlesningen fra. Og sjeldne raser er som regel sjeldne ellers i verden også, jeg snakker da om excellente eksemplarer, ikke om slike som bare er halvgode eller som nesten ikke likner på rasen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket med NKK hvilke land de godkjenner HD-avlesninger fra' date=' fikk jeg svar at avlesninger fra alle EU-land nå godkjennes.[/quote']

Så fint, da har det blitt noe nytt, eller de har glemt å oppdatere siden sin. Er det lenge siden du spurte? Da lurer jeg selvsagt på hvorfor de ikke har godkjent et HD resultat fra Polen, som nå er EU land. (Ikke min hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Sjekker på dogweb på henne og ingen der som har hd og et få tall på mor og fars siden som har C, så hvorfor det kullet skulle bli som det ble er jo merkelig, og ja jeg vet det kan ligge lengre bak, derfor har jeg sjekket det selv på dogweb.

men som sagt det kan ligge lengre bak, noen sier at hvis det er noe ti tredje generasjon bak valpen så kommer det der i fra, men det kan også komme om søsken av foreldrene har noe greier der.

dette har med nedarving å gjøre "Genet for HD" er reccicivt altså et vikende gen, det betyr at 2 hunder som er HD røntget fri kan allikevel være bærere av "HD- gen" slik at avkom vil få dysplasi. Når det gjelder avl, kull og Hd så er det viktig å ikke bare se på enkelt individer, men hele kull, da det i valpekullene fødes både trillinger, tvillinger og enslige. Ergo blir det vanskelig å isolere genpolene for hvem som er bærere av hvilke gen og hva som er "trygt " å ale på. I utgangangspunktet er min mening at hunder som kommer fra KULL hvor det er HD/AA bør utelukkes fra avl, med mindre hele kullet har en meget ekstremt bra mentalitet og helse utover dette. Nå skal ikke jeg provosere mer enn nødvendig, men i min rase (schäfer) så utgjør dette en ganske liten avlsgruppe. Men nå er jeg opptatt av at mentalitet skal være likestilt med helse og eksteriør er for meg en bonus.. Så fritt vilt i jaktsesongen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar over at jeg nå stikker hånden ned i et vepsebol, langt ned. :)

Sett fra veterinærmedisinsk synspunkt, så er en hund pr. definisjon klinisk frisk, uansett om den har HD eller ikke, hvi den er klinisk fri for smerter.

og en hund kan leve et meget godt og langt liv, selv med HD E.

Du må jo synes at HD er en sykdom man helst ikke bør få på hundene, for du anbefaler jo dine valpekjøpere å ikke miljøtrene og sosialisere valpene i fare for at dem utvikler HD pga miljøfaktorer ( arvelighetsfaktoren har jo du sørget for er tilstede).

Hvis det ikke er så "farlig" med HD så kan man vel ta hundene med ut i samfunnet ( les sosialisere og miljøtrene). Skjønner ikke hvordan du kan anbefale valpekjøpere å ikke miljøtrene/sosialisere...

Og spesielt for store raser er det viktig, hvis de skal bo i et "menneskemiljø", at de er godt sosialisert og miljøtrent.

Dette forutsetter jo at man tar hundene med ut "i verden" og lar dem oppleve "samfunnet" samt treffe og leke med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo synes at HD er en sykdom man helst ikke bør få på hundene, for du anbefaler jo dine valpekjøpere å ikke miljøtrene og sosialisere valpene i fare for at dem utvikler HD pga miljøfaktorer ( arvelighetsfaktoren har jo du sørget for er tilstede).

Hvis det ikke er så "farlig" med HD så kan man vel ta hundene med ut i samfunnet ( les sosialisere og miljøtrene). Skjønner ikke hvordan du kan anbefale valpekjøpere å ikke miljøtrene/sosialisere...

Og spesielt for store raser er det viktig, hvis de skal bo i et "menneskemiljø", at de er godt sosialisert og miljøtrent.

Dette forutsetter jo at man tar hundene med ut "i verden" og lar dem oppleve "samfunnet" samt treffe og leke med andre hunder.

Seriøst? Anbefale å IKKE sosialisere valpene? Den skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo synes at HD er en sykdom man helst ikke bør få på hundene, for du anbefaler jo dine valpekjøpere å ikke miljøtrene og sosialisere valpene i fare for at dem utvikler HD pga miljøfaktorer ( arvelighetsfaktoren har jo du sørget for er tilstede).

Hvis det ikke er så "farlig" med HD så kan man vel ta hundene med ut i samfunnet ( les sosialisere og miljøtrene). Skjønner ikke hvordan du kan anbefale valpekjøpere å ikke miljøtrene/sosialisere...

Og spesielt for store raser er det viktig, hvis de skal bo i et "menneskemiljø", at de er godt sosialisert og miljøtrent.

Dette forutsetter jo at man tar hundene med ut "i verden" og lar dem oppleve "samfunnet" samt treffe og leke med andre hunder.

Jeg tror du har misforstått.

Det er ikke miljøtrening (altså sosialisering på elementer som hunden skal tåle) som er en faktor for HD, det er miljø - altså f.eks. fôring og mengde/type fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Anbefale å IKKE sosialisere valpene? Den skjønte jeg ikke.

Siden du ikke skjønner dette, så skal jeg forklare det for deg.

En Kaukasisk Ovcharka er en usosial rase, den skal være reservert mot alt som er frememd og det forventes at den også er mistenksom.

Så slik skal den være for å være rasetypisk, og jeg snakker nå om voksne hunder som er på sitt eget territorium.

Hvis man prøver å gjøre en K.O. til noe annet enn den er ment å være, så blir det som regel en problemhund. Etter å ha oppdrettet en del kull av rasen, så vet jeg at slik er det. Derfor skal ikke denne rasen på noe som helst slags vis sosialiseres til å bli en menneskekjær hund. Slik oversosialisering som mange bedriver med hundene sine vil også medføre at hunden ikke har igjen nok energi til å utvikle nok og riktig benstamme og kraftig hode.

De hundene som jeg beholder selv tar jeg aldri med ut før de er på sin første utstilling, men siden de er sammen med meg, så går det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....oversosialisering som mange bedriver med hundene sine vil også medføre at hunden ikke har igjen nok energi til å utvikle nok og riktig benstamme og kraftig hode

Jeg håper virkelig jeg leste feil her.... :-o

Mener du ar hunden ikke utvikler seg riktig i benstammen pga den blir sosialisert og bruker opp energien sin på dette. Og dermed ikke utvikler seg riktig fysisk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke skjønner dette, så skal jeg forklare det for deg.

En Kaukasisk Ovcharka er en usosial rase, den skal være reservert mot alt som er frememd og det forventes at den også er mistenksom.

Så slik skal den være for å være rasetypisk, og jeg snakker nå om voksne hunder som er på sitt eget territorium.

Hvis man prøver å gjøre en K.O. til noe annet enn den er ment å være, så blir det som regel en problemhund. Etter å ha oppdrettet en del kull av rasen, så vet jeg at slik er det. Derfor skal ikke denne rasen på noe som helst slags vis sosialiseres til å bli en menneskekjær hund. Slik oversosialisering som mange bedriver med hundene sine vil også medføre at hunden ikke har igjen nok energi til å utvikle nok og riktig benstamme og kraftig hode.

De hundene som jeg beholder selv tar jeg aldri med ut før de er på sin første utstilling, men siden de er sammen med meg, så går det helt greit.

Hmmm... dette er vel i hvert fall en annen diskusjon. Fikk mye kjeft selv for å vike fra tema, det er bare derfor jeg nevner det - men jeg synes dette er et veldig interessant tema, så om noen klarer å formulere et godt startinnlegg på en ny tråd, hadde det vært moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....oversosialisering som mange bedriver med hundene sine vil også medføre at hunden ikke har igjen nok energi til å utvikle nok og riktig benstamme og kraftig hode

Har du noen dokumentasjon for denne påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i kvardagen er ikke mine hunder skrå i ryggen, men om man stiller de opp slik som man skal og strekker bak den ene bakfoten så senker de seg på bakparten... Hadde den hunden du viser bilde av blitt oppstilt så hadde den og "falt" litt ned..

Se Pito kan óg få "banan" rygg 8)

banan.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint, da har det blitt noe nytt, eller de har glemt å oppdatere siden sin. Er det lenge siden du spurte? Da lurer jeg selvsagt på hvorfor de ikke har godkjent et HD resultat fra Polen, som nå er EU land. (Ikke min hund)

Det er faktisk 2-3 år siden jeg sjekket dette i forbindelse med oppdatering av avlsreglene i briardklubben. Dessverre husker jeg ikke nå hvem som svarte og om det var på mail eller hvordan jeg fikk informasjonen... Om de faktisk PRAKTISERER dette skal jeg selvfølgelig ikke påstå :P

Nå har jeg opplevd at NKK ikke har endret sine regler selv om praksis har vært endret... kravene til INT UCH på briard ble fra FCI sin side endret allerede i 2002 (da begynte FCI å returnere søknader om championat for hunder som kun hadde NKKs brukshundkåring som bruksmeritt). Regelendringen ble først innført i NKKs utstillingsregler i fjor høst... men praksis har altså vært siden 2002...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De godtar eks ikke fra Ungarn sist jeg sjekka (i fjor en gang). Så jeg trur at det er de Vest Europeiske EU landene som de godtar resultater i fra. Har jo blitt en del nye EU land i det siste.

Det har du rett i. De godtar fra Sverige, Danmark, Finland, Holland, Tyskland og Belgia, også er jeg litt usikker på Sveits. Men de har ikke fått inn noen nye land som de godtar fra sist jeg sjekket, og det er bare neon få mndr. siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehei? Jeg ser jo at akita/gjd-folket er uenige med meg - ellers får en vel anta at rasene ikke hadde vært delt #-o  - men dette er direkte relevant i forhold til tråden om å avle på HD, og det er sikkert andre enn meg som gjerne ville hatt en forklaring på hvorfor det etter bare 5 år som adskilte raser er OK å avle på en Akita med HD, mens det finnes flere GJD-linjer som er fri... Eller misforsto jeg?

Regner med at du ikke har akita eller GJD, og da tar jeg uansett ikke delingsdebatten med deg.

Og du har misforstått. Vet ikke om GJD/AA klubben har avlsregler, men i det miljøet er det faktisk avlet på flere hunder med HD, faktisk også HD E, og det er flere kull planlagt i Norge/Sverige der en av foreldrene har HD, både C og D.

På akita er det åpnet for , I SÆRLIGE TILFELLER, å kunne godkjenne hund med HD for avl. Men INGEN har foreløpig gjort det.

Dette er ikke noe nytt, egentlig. I Tyskland har de i mange år, også før delingen, hatt muligheten til å avlskåre HD-hund og foreta en paring på dispans fra vanlige regler. På den måten har de tatt vare på en bredere avlsbase. Bare HDfrie avkom fra slike kombinasjoner brukes videre. En hund med HD som ikke gir avkom med HD i en testparing, kan få dispans for et kull nr 2. Og selv om dette har vært reglene der, så har de ikke øket HD frekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i. De godtar fra Sverige, Danmark, Finland, Holland, Tyskland og Belgia, også er jeg litt usikker på Sveits. Men de har ikke fått inn noen nye land som de godtar fra sist jeg sjekket, og det er bare neon få mndr. siden.

Resultater fra Frankrike godkjennes også. Og jeg tror de godtar italienske, selv om jeg personlig ikke gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultater fra Frankrike godkjennes også. Og jeg tror de godtar italienske, selv om jeg personlig ikke gjør det..

Her er hva som står på NKK sin web side:

Godtar avlesning fra hunder som er registrert i Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Holland, Island, Sveits, Sverige, Tyskland.

Status må enten fremgå av hundens stamtavle, være dokumentert fra hjemlandets kennelklubb eller via FCI's Internasjonale HD / AD sertifikat.

USA: OFA's friattest på HD.

Alle andre land: Status må være dokumentert via FCI's Internasjonale HD/AD sertifikat.

Alternativt må det være dokumentert fra hundens hjemland at hunden har kjent HD status. Men dersom FCI's Internasjonale sertifikat for HD/AD foreligger, vil ikke hundens status bli påførst valpens registreringsbevis.

Og hos NKK, så er det jo kun snakk om krav om kjent status, ikke hvilken grad avlsdyrene har for å få registrert kullet hos de rasene som krever det. Det er jo flest raser som ikke har krav om kjent HD status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...