Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Les innlegget mitt en gang til, så ser du kanskje at det er nettopp det jeg sier - en hund kan være bærer for arvelige sykdommer uten å være syk selv - i avlssammenheng kan man derfor aldri snakke om helt friske hunder - alle har defekte gener!

Skal man se bort fra risikoen for å innsnevre avlsbasen og for å doble opp på skadelige gener bare fordi de ikke er målbare? HD kan være smertefullt for hunden - en HD-diagnose er ikke det i seg selv. Dersom f.eks. HD er svært utbredt i en liten rase og man utelukker alle hunder med HD fra avlen, risikerer man i det minste nedsatt immunforsvar på de innavla stakkars dyra som blir resultatet - er det noe bedre?

Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet.

Jeg skulle vell gjerne poengtert at jeg ikke mente raser med liten avlsbase. (ja jeg ser forskjellen på det)

Men når man gjør slike ting med normale store raser så begynner jeg å miste tråen i det man mener er god oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg ville kunne være uenig med enkeltpersoner her inne om hvilke andre forutsetninger som må være til stede for at det skal kunne forsvares å avle på hunder med HD. At det kan forsvares i en god del tilfeller' date=' ja det tror jeg. Det er da bedre at det fødes en del klinisk friske hunder med HD enn at man snevrer inn avlsmaterialet så mye at det til slutt bare fødes hunder med alskens andre sykdommer? Er ikke det sunn fornuft det også, da?[/quote']

Det er vel heller ingen automatikk i at en hund med HD er fri for alle disse andre sykdommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fører jo ingensteds hen. Vi blir faktisk ikke enige, og nå er tråden snart oppe i 30 sider. Det er jo helt høl i huet å ta så mange sider av hundesonen som kunne vært brukt til noe mye mer fornuftig. Ikke at jeg vet hvor mange sider hundesonen har til rådighet, men dog..........

Mitt forslag er som følger:

LA OSS VÆRE ENIGE OM Å VÆRE UENIGE OG SÅ KAN VI FORTSATT HA EN HYGGELIG TONE UTEN Å PRØVE Å HOGGE HODET ELLER ANDRE KROPPSDELER AV HVERANDRE?

Så hva synes dere om det? :):D:)

Skal vi ikke legge denne tråden død? Hvis ikke så kan jeg gjerne fortsette jeg, men jeg tor jeg har fått formidlet mitt syn på dette temaet i likhet med de fleste andre av dere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjøres ikke slik i Sverige, som det gjøres i Norge og Finland. Noe som også spiller inn ved resultatet av en HD røntging er hvilket sederingsmiddel som brukes. Det stod en artikkel om dette på sidene til SKK tidligere, vet ikke om den står der enda. Noen sederingsmidler og evt. å blande disse med andre sederingsmidler gav dårligere HD diagnose enn andre sederingsmidler.

Nå fikk jeg svar fra sverige og svaret var:

Här i Sverige har jag hört sägas att det är lättare att få sina hundar fria i Norge och Finland än här!

Alla nordiska länder ska bedömma enligt samma normer. NKU (Nordisk Kennel Union) har en röntgenpanel, där de bl a bedömmer att antal röntgenplåtar och försöker kalibrera så att alla avläsare i Norden ska ge samma bedömning. Jag tror inte heller att något land är "snällare" rent generellt sätt än något annat.

Tror muligens du må sjekke opp din info om Hd rønking på nytt.

Anngående det med seditering så er nå det også akktuelt i Norge. I allefall når jeg rønket mars'05...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fører jo ingensteds hen. Vi blir faktisk ikke enige, og nå er tråden snart oppe i 30 sider. Det er jo helt høl i huet å ta så mange sider av hundesonen som kunne vært brukt til noe mye mer fornuftig. Ikke at jeg vet hvor mange sider hundesonen har til rådighet, men dog..........

Mitt forslag er som følger:

LA OSS VÆRE ENIGE OM Å VÆRE UENIGE OG SÅ KAN VI FORTSATT HA EN HYGGELIG TONE UTEN Å PRØVE Å HOGGE HODET ELLER ANDRE KROPPSDELER AV HVERANDRE?

Så hva synes dere om det? :):D:)

Skal vi ikke legge denne tråden død? Hvis ikke så kan jeg gjerne fortsette jeg, men jeg tor jeg har fått formidlet mitt syn på dette temaet i likhet med de fleste andre av dere. :-)

Tja, jeg vet ikke. Trodde kanskje du ville bli glad for at det var noen som ville støtte i hvert fall noen av synspunktene dine.

Synes det er mange mindre "fornuftige" tråder på hundesonen enn denne. Vi løser ingen verdensproblemer her inne, men det er vel ikke meningen heller?

Når folk føler seg ferdigdiskutert, slutter de å poste - vær ikke redd for det! Om moderatorene synes en debatt går over styr, regner jeg med de stenger tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke. Trodde kanskje du ville bli glad for at det var noen som ville støtte i hvert fall noen av synspunktene dine.

Synes det er mange mindre "fornuftige" tråder på hundesonen enn denne. Vi løser ingen verdensproblemer her inne, men det er vel ikke meningen heller?

Når folk føler seg ferdigdiskutert, slutter de å poste - vær ikke redd for det! Om moderatorene synes en debatt går over styr, regner jeg med de stenger tråden.

Joda, det er hyggelig at noen støtter noen av synspunktene mine. Men vi kommer jo ikke videre. Jeg skulle så gjerne, veldig gjerne få folk til å forstå hvorfor jeg mener som jeg gjør, men jeg føler at de færreste er lydhøre for det. Så jeg føler at det blir som å stange hodet i veggen. Mine meninger blir liksom bare useriøst i følge mange, siden jeg setter meningene ut i praksis, virker det som.

Jeg vet ikke om folk slutter å poste selv om diskusjonen er utdebattert, det virker ikke slik.

Jeg synes egentlig denne tråden burde vært stengt for lengst.

Men jeg får ta en ting til slutt da.

Olga, min meget kjære og helt spesielle, men dessverre avdøde, napolitaner, hadde HD E+ og AA E +, altså det verste en hund kan ha. Hun var aldri halt i løpet av de 7 årene hun levde, altfor kort liv,men det var ikke HD eller AA som tok livet av henne. Hun døde faktisk helt av seg selv. Men bevegelsene henens, de var helt vidunderlige, og hun var av den tunge typen. Men hun beveget seg altså som en ekte Napolitanergud.

Og hun var med på daglige turer på mellom 1 og 2 timer løs i skogen, galopperende sammen med de andre hundene. Etter at jeg fikk henne i hus gikk det opp et lys for meg om at HD/AA slett ikke var det mest betydningsfulle her i verden når det gjaldt oppdrett, at det var andre, men desverre ikke målbare ting(sykdommer), som var så utrolig mye verre.

Da jeg fikk min Enkeli, min første K.O. var jeg som de fleste av dere her, for her skulle det ikke avles på annet enn HD fritt, nei. Jeg forandret etter kort tid mening, hvis ikke ville jeg jo ikke hatt noe å avle p, og da tenker jeg også på de hundene jeg kune iportere. Også fikk jeg Olga i hus, og da gikk det virkelig opp et megastort lys for meg.

Jeg skulle virkelig ønske at dere kunne fått oppleve det samme. Og tenk hvor tung Olga var, 65-70 kilo. Hun ble noe lettere, da jeg opererte vekk en pyometra på litt over 4 kilo, men hun var fortsatt en stor og tung hund.

Og jeg har hatt og har fler hunder med HD og AA, og ingen av dem har noen plager av det, på tross av rikelig mosjon.

Tenk litt på dette, og ikke bare på det dere hører om særlig schäfere som må avlives p.g.a. HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget mitt en gang til, så ser du kanskje at det er nettopp det jeg sier - en hund kan være bærer for arvelige sykdommer uten å være syk selv - i avlssammenheng kan man derfor aldri snakke om helt friske hunder - alle har defekte gener!

Skal man se bort fra risikoen for å innsnevre avlsbasen og for å doble opp på skadelige gener bare fordi de ikke er målbare? HD kan være smertefullt for hunden - en HD-diagnose er ikke det i seg selv. Dersom f.eks. HD er svært utbredt i en liten rase og man utelukker alle hunder med HD fra avlen, risikerer man i det minste nedsatt immunforsvar på de innavla stakkars dyra som blir resultatet - er det noe bedre?

Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet.

Hurra for Bamand, supre innlegg! Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere til tema!

Og ellers; nei, om en er anonym betyr ikke at man er kunnskaps/erfaringsløs, men det er kjekt å vite hvem man diskuterer med. Det er ikke et krav, men en høflig gest her inne at man presenterer seg. Det er veldig lett å legge inn masse lattersmilyes og bare le av andres innlegg så lenge man ikke trenger vise eller fortelle hvem man er.

Som sagt, fortsett med diskusjon om HD, ingenting annet. Ikke om hvor kunnskapsløse enkelte er, om man er ung, gammel eller datter av kongen og har oppdrettet siden før Jesus fikk hår på huet.

Ellers tror jeg denne diskusjonen er rimelig død.

Oppfør dere høflig, eller hold dere unna tastaturet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Skjønner ikke helt jeg nå.... Man avler vel IKKE på hunder som har hd? Jeg synes hvertfall det er veldig useriøst. Ikke bra.

Av og til gjør man det, og av og til med raseklubbers velsignelse. HD er bare en del av hundens helse, og det viktigste for en avlshund, er å være klinisk frisk.

Men slik avl gjøres bare i små populasjoner der det er vikitg å ta vare på mangfoldet eller nytt blod! Og der ingen HDfrie hel/halvsøsken er "tilgjengelige"

Kjenner en akita med HD E. Ingen får så mye skryt for sine bevegelser som han. Men jeg ville ikke brukt han i avl, da ville jeg heller brukt den HD frie faren. Begge foreldrene er HDfrie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere til tema!

Og ellers; nei, om en er anonym betyr ikke at man er kunnskaps/erfaringsløs, men det er kjekt å vite hvem man diskuterer med. Det er ikke et krav, men en høflig gest her inne at man presenterer seg. Det er veldig lett å legge inn masse lattersmilyes og bare le av andres innlegg så lenge man ikke trenger vise eller fortelle hvem man er.

Som sagt, fortsett med diskusjon om HD, ingenting annet. Ikke om hvor kunnskapsløse enkelte er, om man er ung, gammel eller datter av kongen og har oppdrettet siden før Jesus fikk hår på huet.

Ellers tror jeg denne diskusjonen er rimelig død.

Oppfør dere høflig, eller hold dere unna tastaturet.

Flott sagt Julie.

Jeg for min del kommer ikke til å delta i noen diskusjoner på sonen mer :) . Fikk nok, og holder meg til koseprattrådene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere til tema!

Og ellers; nei, om en er anonym betyr ikke at man er kunnskaps/erfaringsløs, men det er kjekt å vite hvem man diskuterer med. Det er ikke et krav, men en høflig gest her inne at man presenterer seg. Det er veldig lett å legge inn masse lattersmilyes og bare le av andres innlegg så lenge man ikke trenger vise eller fortelle hvem man er.

Som sagt, fortsett med diskusjon om HD, ingenting annet. Ikke om hvor kunnskapsløse enkelte er, om man er ung, gammel eller datter av kongen og har oppdrettet siden før Jesus fikk hår på huet.

Ellers tror jeg denne diskusjonen er rimelig død.

Oppfør dere høflig, eller hold dere unna tastaturet.

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Du er min nye helt - eller, heltinne blir det vel! Kloke ord, godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig at folk velger å avle på syke hunder. Og ja de er syke når de har hd.

Nei, en hund er ikke nødvendigvis syk selv om den har HD. Si meg, leste du ikke historien om min Olga? Hun var ikke syk en eneste dag p.g.a. av sin HD E. Hvis man er syk så har man et eller annet symptom på at man er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en hund er ikke nødvendigvis syk selv om den har HD. Si meg, leste du ikke historien om min Olga? Hun var ikke syk en eneste dag p.g.a. av sin HD E. Hvis man er syk så har man et eller annet symptom på at man er syk.

Selv om din hund kunne leve fint med dette, kunne det tatt livet av en annen i svært ung alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en hund er ikke nødvendigvis syk selv om den har HD. Si meg, leste du ikke historien om min Olga? Hun var ikke syk en eneste dag p.g.a. av sin HD E. Hvis man er syk så har man et eller annet symptom på at man er syk.

Du svarte meg ikke hvorfor du velger å bruke HD-foreldre i avl på populistiske raser.

Dette er ikke for å kritisere deg, jeg er bare interesert i å høre hvilke grunner man kan ha, for å gjøre dette.

Er det for å ta vare på spesielle linjer?

I så fall, hvorfor bruke HD-hund flere ganger i avl?

Da skulle det vel være nok med en` gang?

En skulle jo tro at det var nok hunder som både er vakre, bra mentalt, HD-fri, øyelyst fri (og som faktsik har tatt diverse sjekker for helsen) å bruke, før man bruker en hund som har HD??

Nå snakker jeg KUN om populistiske raser, slik at vi ikke får den samme diskusjonen på nytt igjen her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olga' date=' min meget kjære og helt spesielle, men dessverre avdøde, napolitaner, hadde HD E+ og AA E +, altså det verste en hund kan ha. Hun var aldri halt i løpet av de 7 årene hun levde, altfor kort liv,men det var ikke HD eller AA som tok livet av henne. Hun døde faktisk helt av seg selv. Men bevegelsene henens, de var helt vidunderlige, og hun var av den tunge typen. Men hun beveget seg altså som en ekte Napolitanergud[/quote']

Men, kjære deg, dette er en (-1-) hund av hvor mange som har/lever med/dør som følge av HD. Ok, du finner sikkert et par til i dette landstrakte land vi faktisk bor i og sikkert enda flere om man ser utover grensene, men i forhold til antall som ender livet eller har store smerter så betyr det forsvinnende lite? Du finner sikkert en med AIDS eller Cystisk Fibrose eller et eller annet som lever til de blir gamle og grå, men det redder likevel ikke flertallet. Sorry to say.

Edit: så først nå du hadde nevnt dette allerede, IW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kjære deg, dette er en (-1-) hund av hvor mange som har/lever med/dør som følge av HD. Ok, du finner sikkert et par til i dette landstrakte land vi faktisk bor i og sikkert enda flere om man ser utover grensene, men i forhold til antall som ender livet eller har store smerter så betyr det forsvinnende lite?

Du tar feil, det er veldig typisk for store tunge hunder med vesentlig grad av HD/AA, særlig napolitanere o.l. at de lever et meget godt liv selv om de har vesentlig grad av HD/AA. Engelsk Bulldog gjør også det, selv om det er en vesentlig mindre hund, og det gjør dobermann også. Så nå har jeg nevnt flere hundetyper med vesentlig forskjellig bygning til deg som lever et meget godt liv, selv med vesentlig grad av HD/AA. Det er unntakene som får smerter. Men smertene kan reduserers ved å medisinere hunden og å mosjonere den riktig. Riktig mosjonering i forkant av at hunden får smerter vil som regel sørge for at smertene uteblir. Det er faktisk svært få hunder, uansett rase, som må avlives av dyrevernmessig hensyn i ung alder p.g.a. HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte meg ikke hvorfor du velger å bruke HD-foreldre i avl på populistiske raser.

Dette er ikke for å kritisere deg, jeg er bare interesert i å høre hvilke grunner man kan ha, for å gjøre dette.

Er det for å ta vare på spesielle linjer?

I så fall, hvorfor bruke HD-hund flere ganger i avl?

Da skulle det vel være nok med en` gang?

En skulle jo tro at det var nok hunder som både er vakre, bra mentalt, HD-fri, øyelyst fri (og som faktsik har tatt diverse sjekker for helsen) å bruke, før man bruker en hund som har HD??

Hvis det ikke er for å kritisere, hvorfor skriver du alt det andre her da? Jeg får absolutt ikke følelesen av at ditt innlegg er av noen annen grunn enn for å henge ut meg, og det er ikke akseptabelt.

Min person og mitt gjøren og laden er ikke noe tema noe sted på dete forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...