Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

Som du så kjekt sa tidligere her så har det jo det. Det med erfaringer vet du Aud :) Du motsier deg jo selv her.

På meg virker det som om du og denne anonyme brukeren kjenner hverandre. Gjør dere det?

Nei, jeg motsier ikke meg selv, men enkelte blander visst tråder og prøver å lage lapskaus.

Det er faktisk mulig å ha kunnskap om avl og genetikk uten å være oppdretter. Jeg kjenner flere om sitter inne med disse kunnskapene, bare tenke på alle veterinærer som har kompetanse på dette området, uten at de er oppdrettere.

Jeg kjenner mange her på hundesonen, men jeg kan ikke se at det har relevans til emnet som er gjenstand for diskkusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Og det er altså helt utrolig hvor langt man kommer med sunn fornuft, noe som helt klart og tydelig kommer fram at er et fraværende moment hos mange her på hundesonen i dette temaet som diskuteres i denne tråden,

(ikke inkludert meg selv, hvis noen trodde det).

Da er det på`n igjen.. Rakke ned på andre for å fremme seg selv. Tror ikke det fungerer, Aud.

Tror de fleste her er klar over at de behøver ikke mangle hverken kunskaper eller erfaring eller summ fornuft bare fordi de ikke er enig med deg.

Faktisk kan det virke som din sunne fornuft får deg inn i masse trøbbel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med Aud, men ikke helt. Å være fri for HD er ikke det samme som å ha en frisk hund. Overfokusering på HD gir ikke friskere hunder, fordi helse er mer enn HD. Aud sier at vi må se på hunden som en helthet - og det er riktig. Målet til en oppdretter er funksjonelle, sunne hunder som er friske både mentalt og fysisk. Og for å komme dit må man se på mer enn bare røntgenbilder av hoftene. Det hjelper ikke at hunden er fri for HD dersom den har kroniske hudproblemer. Og hvis alle K.O.'ene til Aud skulle vært fri for alt av arvelige sykdommer så hadde hun kanskje bare hatt en hannhund og noen få tisper igjen, noe som hadde tvunget henne til å bruke den samme hannen om og om igjen (matadoravl?) ELLER legge opp oppdrettet og la rasen dø ut.

Samtidig mener jeg at HD status bør være et avlskriterie på alle disponible raser, og at man skal avle på HD frie hunder så langt det rekker. På labrador f.eks, her har vi så mange individer at vi har mulighet til å sile ut de beste uten at det blir matadoravl eller linjeavl. Her burde fri for HD være en selvfølge i avlen. Hvis man ikke finner en HD fri god hanne til tispa si, så lar man være å parre den rett og slett! Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bruke hunder i avl som har C, D, eller E selvom de kanskje er "perfekte" ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på`n igjen.. Rakke ned på andre for å fremme seg selv. Tror ikke det fungerer, Aud.

Tror de fleste her er klar over at de behøver ikke mangle hverken kunskaper eller erfaring eller summ fornuft bare fordi de ikke er enig med deg.

Fortell meg så, hvem har jeg rakket ned på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med Aud, men ikke helt. Å være fri for HD er ikke det samme som å ha en frisk hund. Overfokusering på HD gir ikke friskere hunder, fordi helse er mer enn HD. Aud sier at vi må se på hunden som en helthet - og det er riktig. Målet til en oppdretter er funksjonelle, sunne hunder som er friske både mentalt og fysisk. Og for å komme dit må man se på mer enn bare røntgenbilder av hoftene. Det hjelper ikke at hunden er fri for HD dersom den har kroniske hudproblemer. Og hvis alle K.O.'ene til Aud skulle vært fri for alt av arvelige sykdommer så hadde hun kanskje bare hatt en hannhund og noen få tisper igjen, noe som hadde tvunget henne til å bruke den samme hannen om og om igjen (matadoravl?) ELLER legge opp oppdrettet og la rasen dø ut.

Samtidig mener jeg at HD status bør være et avlskriterie på alle disponible raser, og at man skal avle på HD frie hunder så langt det rekker. På labrador f.eks, her har vi så mange individer at vi har mulighet til å sile ut de beste uten at det blir matadoravl eller linjeavl. Her burde fri for HD være en selvfølge i avlen. Hvis man ikke finner en HD fri god hanne til tispa si, så lar man være å parre den rett og slett! Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bruke hunder i avl som har C, D, eller E selvom de kanskje er "perfekte" ellers.

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dine ord var "mange her på sonen"...

Hvis man rakker ned på noen, så er det vanligvis regnet som at man rakker ned på enkeltpersoner. Ordet *mange* tilsier vel at jeg ikke har rakket ned på noen enkeltpersoner, ja jeg har faktisk ikke rakket ned på noen i det hele tatt. Jeg har kun konstantert at sunn fornuft er et uteblivende begrep hos svært mange som er med i denne diskusjonen. Det later til at mange fremdeles heller til den teorien at alt innen denne diskusjonen er enten svart eller hvitt, og det kaller jeg mangel på sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det later til at mange fremdeles heller til den teorien at alt innen denne diskusjonen er enten svart eller hvitt' date=' og det kaller jeg mangel på sunn fornuft.[/quote']

Hvis sunn fornuft er å avle på HD, så tror jeg at jeg fortrekker å ha den mangelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på`n igjen.. Rakke ned på andre for å fremme seg selv. Tror ikke det fungerer, Aud.

Tror de fleste her er klar over at de behøver ikke mangle hverken kunskaper eller erfaring eller summ fornuft bare fordi de ikke er enig med deg.

Faktisk kan det virke som din sunne fornuft får deg inn i masse trøbbel?

Sunne fornuft, veldig bra Frisbee :):D:) =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så anonym her, så tror jeg faktisk at du er en valpekjøper av Aud. Motbevis det da.

:):D:D:D:):D:D

Jeg kan ikke fatte og begripe hvor du har fått ideen om at jeg bryr meg om hva du eller noen andre tror fra!

:D:D:D:D:D:D:D

Men hva har det egentlig å si?

Og hva i allverden har dette med HD å gjøre?

Denne tråden er jo bare tull nå.

Forresten kan jeg vel ikke bevise at jeg ikke har kjøpt hund av Aud, bare motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at den er belastet med HD i Finland? Har den smerter p.g.a. HD kun i Finland, eller er det resultatet etter røntgingen du mener? Hvis du mener det siste, men uten at hundene har smerter, så er den ikke belastet med HD, men er et offer for resultatet av mangelfull avlesning, slik som de fleste raser i Finland er.

Begge deler. Ingen land, inkludert Norge, har så høy hd prosent på rasen som det landet. Flere har måtte avbryte ag karriere pga av hd og smerte. Da er dem belastet! Og noen merkes det ikke på. (som alle andre raser)

Og nei dem er ikke offer for mangelfull avlesning!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...