Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

EOD på hvem jeg er, hadde vært kjekt, så kanskje man kan komme tilbake til det debatten egentlig handler om.

Jeg tror ikke jeg dør av at du ikke svarer meg fordi du ikke vet hvem jeg er.

Du bør snakke med noen om kontrollbehovet ditt.

Ferdig med å diskutere person nå for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--] Tja' date= Kanskje her:[--]

Unnskyld at jeg er noe forvirret, men hvilken betydning har det for denne diskusjonen om hvem som har kjøpt valp av hvem, og evt hvem som ikke har gjort det?

Med vennlig hilsen en noe desorientert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg er noe forvirret, men hvilken betydning har det for denne diskusjonen om hvem som har kjøpt valp av hvem, og evt hvem som ikke har gjort det?

Med vennlig hilsen en noe desorientert

Du er desorientert? Da har nok du kjøpt hund av Aud du også.

For alle vet jo at med en gang man har noe med henne å gjøre, mister man all evne til selvstendig og fornuftig tenkning. :):D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg er noe forvirret, men hvilken betydning har det for denne diskusjonen om hvem som har kjøpt valp av hvem, og evt hvem som ikke har gjort det?

Med vennlig hilsen en noe desorientert

Det har absolutt ingen betydning for diskusjonen. Hvem som helst ville blitt forvirret av å komme inn i denne diskusjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Det har absolutt ingen betydning for diskusjonen. Hvem som helst ville blitt forvirret av å komme inn i denne diskusjonen :)

Men hvorfor gjøre det til et (hoved)poeng da da?

Med vennlig hilsen en fortsatt like desorientert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finland:

Jeg tok nå en tlf til en jeg trener med som er finsk, bor i Norge og har hunder med seg fra Finland.

Hun kan fortelle det er akkurat samme avlesning av hoftene! Hun har bodd i mellom stasjon i Sverige og fikk avlest ene hunden sin på nytt pga hun var også blitt fortalt at det var enklere i sverige... Vell så feil kan man ta :? Samme resultat i begge land!!! Hun undersøkte videre og kontakte Audel og andre avleser i Finland. Det var AKKURAT samme systemet med samme avlesning. Jeg tror faktisk jeg bevare troen på at det er det samme avleningen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Vi kommer ingen vei med diskusjonen, så jeg antar at dette er et desperat forsøk på å holde diskusjonen varm.

Jeg er nok blitt for gammel for dette, men dersom alt som er sagt er sagt og ingen har flere relevante argumenter, hvorfor skal da diskusjonen holdes varm? Med mindre det er en relevant informasjon at a har kjøpt/evt ikke kjøpt valp av b.

Forvirra? Jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de 7 første sidene med svar i denne diskusjonen, og vet egentlig ikke om jeg gidder å lese resten.. Men, kan si MIN mening om dette iallefall!!

JEG mener at man avler ikke på en hund som har feil eller mangler når det gjelder HELSE uansett! Finnes det rett og slett ikke friske individer å ta av, hvorfor skal da rasen overleve??? :?

Yapp, på schæfer har du MANGE hunder å velge i, men sjelden er det de friskeste som blir avlet på, det er vi vel mange som kan skrive under på sikkert. Her er det virkelig mulighete for forbedring av rasen, og hvis ikke alle og enhver sku begynne med opdrett, så kunne kanskje rasen blitt firsk til slutt... men, spørsmålet er vel om håpet er ute for schæfer'n uansett..

Da det gjelder en lite utberedt rase, hvor alternativene er å avle på en hund med HD C eller ikke avle i det hele tatt, så er jeg klar i min mening.. En hund med HD C har ikke 100 % positivt å tilføre rasen, uansett hvor pen den er, hvor mange premier den har vunnet, og hva slags gemytt den har, så la vær å avle.. mener JEG! Kan du ikke få tak i et friskt individ, så slutt me oppdrett..

Om dette betyr at rasen "dør ut" i Norge, så er det kanskje det beste, for det er vel ikke hunder med skavanker som bør være grunnlaget for en rase??

Og i min verden er det heller ikke noe "må jeg velge mellom HD eller allergi, så velger jeg HD"... saken er at du har et valg til.. du kan la være å avle på det individet, og ikke ta sjanser på at etterkommere kan bli syke...

Slakt meg om dere vil, i MIN verden er det slik.. mulig min verden er liten og at jeg er ensom her, men.. det får så være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vet jeg ikke, men mesteparten av dem har jo litt skrevet på sin profil, eller hjemmesider man kan titte på :D

Og da er de verdt å diskutere med?

Jeg trodde det var HD som var saken her jeg, ikke medlemmene. :)

Enig. Ikke begynn å blande inn "du er jo så anonym, så hva vet du"....det blir gjort hver gang,og det er like irriterende hver gang.

Diskuter tema - HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg er noe forvirret, men hvilken betydning har det for denne diskusjonen om hvem som har kjøpt valp av hvem, og evt hvem som ikke har gjort det?

Med vennlig hilsen en noe desorientert

=D> =D> =D> =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de 7 første sidene med svar i denne diskusjonen, og vet egentlig ikke om jeg gidder å lese resten.. Men, kan si MIN mening om dette iallefall!!

JEG mener at man avler ikke på en hund som har feil eller mangler når det gjelder HELSE uansett! Finnes det rett og slett ikke friske individer å ta av, hvorfor skal da rasen overleve??? :?

Yapp, på schæfer har du MANGE hunder å velge i, men sjelden er det de friskeste som blir avlet på, det er vi vel mange som kan skrive under på sikkert. Her er det virkelig mulighete for forbedring av rasen, og hvis ikke alle og enhver sku begynne med opdrett, så kunne kanskje rasen blitt firsk til slutt... men, spørsmålet er vel om håpet er ute for schæfer'n uansett..

Da det gjelder en lite utberedt rase, hvor alternativene er å avle på en hund med HD C eller ikke avle i det hele tatt, så er jeg klar i min mening.. En hund med HD C har ikke 100 % positivt å tilføre rasen, uansett hvor pen den er, hvor mange premier den har vunnet, og hva slags gemytt den har, så la vær å avle.. mener JEG! Kan du ikke få tak i et friskt individ, så slutt me oppdrett..

Om dette betyr at rasen "dør ut" i Norge, så er det kanskje det beste, for det er vel ikke hunder med skavanker som bør være grunnlaget for en rase??

Og i min verden er det heller ikke noe "må jeg velge mellom HD eller allergi, så velger jeg HD"... saken er at du har et valg til.. du kan la være å avle på det individet, og ikke ta sjanser på at etterkommere kan bli syke...

Slakt meg om dere vil, i MIN verden er det slik.. mulig min verden er liten og at jeg er ensom her, men.. det får så være..

Så enig så enig. Hvorfor skal rasen overleve om den ikke er frisk nok?

Ett godt innlegg Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Genetikk handler vel i utgangspunktet ikke om oppdrett men om avl og om å se de store linjene innenfor oppdrettet og om å se helheten i avlen for å kunne påvirke oppdrett av en rase eller tilsvarende i riktig retning.

Det er selvsagt prisverdig at en oppdretter også har gode kunnskaper om genetikk, men de fleste raseklubber har vel et avlsråd som urutinerte oppdrettere kan støtte seg til dersom kunnskapen mangler?

M h t anonymitet: De finns noen hundre tusen diskusjonsgrupper hvor profiler overhodet ikke finns og hvor deltakerne bedømmes ut fra den kunnskapen de formidler. At en profil skulle hjelpe med å heve kunnskapsnivået synes jeg er merkelig. På en annen diskusjonsgruppe deltar bl a noen av våre fremste eksperter helt uten profil og som "menig" medlem av forumet. De rådene som vedkommende gir ville vanligvis kostet noen tusen kroner i vanlig konsultasjon, her får deltakerne uvurderlige råd helt gratis og så får det bli deres vurdering om de vil følge rådene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft innen hundeoppdrett er å evne å se på helheten til avlsdyrene.

Der er det nok delte meninger... I mitt hode så er sunn fornuft å avle på hunder som er helt friske, både i kropp og sjel. Og som har gode bruksegenskaper. og ikke minst har noe å tilføre til rasen som evt kan forbedre alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det nok delte meninger... I mitt hode så er sunn fornuft å avle på hunder som er helt friske, både i kropp og sjel. Og som har gode bruksegenskaper. og ikke minst har noe å tilføre til rasen som evt kan forbedre alt dette.

Er det ikke et "gammelt jungelord" som sier at den som er helt frisk, bare ikke er undersøkt godt nok? Det er ikke bare tøv heller. Det er ikke alle sykdommer det finnes DNA-tester for, så du kan aldri være hundre prosent sikker på at ikke hunden din bærer på defekte gener. Eller, egentlig kan du vel bare være sikker på at den gjør det, du vet bare ikke hvilke.

Klart det er sunn fornuft å avle på hunder som er helt friske, men dersom man bare skal avle på de man er hundre prosent sikker på ikke er bærere av sykdomsgener, kan man liksågodt bare slutte å avle hunder - det vil man aldri kunne forvisse seg om.

Jeg tror nok jeg ville kunne være uenig med enkeltpersoner her inne om hvilke andre forutsetninger som må være til stede for at det skal kunne forsvares å avle på hunder med HD. At det kan forsvares i en god del tilfeller, ja det tror jeg. Det er da bedre at det fødes en del klinisk friske hunder med HD enn at man snevrer inn avlsmaterialet så mye at det til slutt bare fødes hunder med alskens andre sykdommer? Er ikke det sunn fornuft det også, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et "gammelt jungelord" som sier at den som er helt frisk, bare ikke er undersøkt godt nok? Det er ikke bare tøv heller. Det er ikke alle sykdommer det finnes DNA-tester for, så du kan aldri være hundre prosent sikker på at ikke hunden din bærer på defekte gener. Eller, egentlig kan du vel bare være sikker på at den gjør det, du vet bare ikke hvilke.

Klart det er sunn fornuft å avle på hunder som er helt friske, men dersom man bare skal avle på de man er hundre prosent sikker på ikke er bærere av sykdomsgener, kan man liksågodt bare slutte å avle hunder - det vil man aldri kunne forvisse seg om.

Jeg tror nok jeg ville kunne være uenig med enkeltpersoner her inne om hvilke andre forutsetninger som må være til stede for at det skal kunne forsvares å avle på hunder med HD. At det kan forsvares i en god del tilfeller, ja det tror jeg. Det er da bedre at det fødes en del klinisk friske hunder med HD enn at man snevrer inn avlsmaterialet så mye at det til slutt bare fødes hunder med alskens andre sykdommer? Er ikke det sunn fornuft det også, da?

=D> =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver helt frisk så mener jeg fra arvlige sykdommer. Selvsagt så er ikke en hund helt frisk gjennom livet. Men når man begynner å se vekk fra det som er målbart og som er smertefullt/skadelig for hunden. Hvor langt kommer rasen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver helt frisk så mener jeg fra arvlige sykdommer. Selvsagt så er ikke en hund helt frisk gjennom livet. Men når man begynner å se vekk fra det som er målbart og som er smertefullt/skadelig for hunden. Hvor langt kommer rasen da?

Les innlegget mitt en gang til, så ser du kanskje at det er nettopp det jeg sier - en hund kan være bærer for arvelige sykdommer uten å være syk selv - i avlssammenheng kan man derfor aldri snakke om helt friske hunder - alle har defekte gener!

Skal man se bort fra risikoen for å innsnevre avlsbasen og for å doble opp på skadelige gener bare fordi de ikke er målbare? HD kan være smertefullt for hunden - en HD-diagnose er ikke det i seg selv. Dersom f.eks. HD er svært utbredt i en liten rase og man utelukker alle hunder med HD fra avlen, risikerer man i det minste nedsatt immunforsvar på de innavla stakkars dyra som blir resultatet - er det noe bedre?

Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...