Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

Nei, det er faktisk svært få hunder som må avlives av dyrevernmessige hensyn i ung alder p.g.a. HD/AA.

Det er pga av det fins endel folk så bare la hunden sin leve og förer dem på rimadyl går til akupantur o.l Dette for at hunden skal leve på eiers egoitiske grunnlag.

Aud: Du har ikke svart meg på hvilket grunnlag du mener at HD er anlderledes i andre land. jeg har nå samlet info fra folk med kontakt med Audel og Finska Kennel klubben og de sier det ikke stemmer. (men selvsagt med små marginer, det er jo mennesker som leser av) Men hva er ditt grunnlag for at det er enklere i de forsjellige landene? Om du mener og har hold for at det er slik aå burde jo du skive brev til NKK og forklart dem at det er noe alvorlig galt med systemet. Da må jo dem ta det opp med det nordiske sammarbeider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar
Du tar feil' date=' det er veldig typisk for store tunge hunder med vesentlig grad av HD/AA, særlig napolitanere o.l. at de lever et meget godt liv selv om de har vesentlig grad av HD/AA. Engelsk Bulldog gjør også det, selv om det er en vesentlig mindre hund, og det gjør dobermann også. Så nå har jeg nevnt flere hundetyper med vesentlig forskjellig bygning til deg som lever et meget godt liv, selv med vesentlig grad av HD/AA. Det er unntakene som får smerter. Men smertene kan reduserers ved å medisinere hunden og å mosjonere den riktig. Riktig mosjonering i forkant av at hunden får smerter vil som regel sørge for at smertene uteblir. Det er faktisk svært få hunder, uansett rase, som må avlives av dyrevernmessig hensyn i ung alder p.g.a. HD.[/quote']

Og så da? Det forsvarer ikke å avle på dyr med HD framfor dyr uten HD (så langt disse finnes, finnes de ikke mener jeg rasen ikke har livets rett, men det er min mening)

Jeg skrev heller ingenting om avliving i ung alder, gjorde jeg?

Du nevnte tre raser, kan sikkert inkludere noen til som tilhører mastiffer, molossere og andre større selskapshunder da, da gjenstår det drøye 400 raser. Absolutt forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga av det fins endel folk så bare la hunden sin leve og förer dem på rimadyl går til akupantur o.l Dette for at hunden skal leve på eiers egoitiske grunnlag.

Aud: Du har ikke svart meg på hvilket grunnlag du mener at HD er anlderledes i andre land. jeg har nå samlet info fra folk med kontakt med Audel og Finska Kennel klubben og de sier det ikke stemmer. (men selvsagt med små marginer, det er jo mennesker som leser av) Men hva er ditt grunnlag for at det er enklere i de forsjellige landene? Om du mener og har hold for at det er slik aå burde jo du skive brev til NKK og forklart dem at det er noe alvorlig galt med systemet. Da må jo dem ta det opp med det nordiske sammarbeider!

En hund har da rett til å få leve selv om det koster penger for eieren å sørge for at hunden lever et tilnærmet smertefritt liv, det er jo det det handler om, ikke at eieren er egoistisk. Det er jo da, etter mitt syn, mye mere egoistisk å avlive hunden for å slippe disse utgiftene.

Jo det stemmer det jeg skriver om at det er mye vanskeligere å få en hund frirøntget i Norge og Finland enn i andre land. Slik er det bare. Hvorfor tror du det finnes langt flere hunder med HD i Finland og Norge enn ellers i Europa?

Det er enklere å få de frirøntget i andre land fordi de som leser av i andre land ikke ser det som sin livsoppgave at det skal være flest mulig hunder med HD.

De er jo noe fundamentalt galt når de fleste som sender inn en klage til det Nordiske Rådet får en bedre diagnose etter dette. Å skrive til NKK er like nytteløst som å skrive til Galdhøpiggen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund har da rett til å få leve selv om det koster penger for eieren å sørge for at hunden lever et tilnærmet smertefritt liv, det er jo det det handler om, ikke at eieren er egoistisk. Det er jo da, etter mitt syn, mye mere egoistisk å avlive hunden for å slippe disse utgiftene.

Jo det stemmer det jeg skriver om at det er mye vanskeligere å få en hund frirøntget i Norge og Finland enn i andre land. Slik er det bare. Hvorfor tror du det finnes langt flere hunder med HD i Finland og Norge enn ellers i Europa?

Det er enklere å få de frirøntget i andre land fordi de som leser av i andre land ikke ser det som sin livsoppgave at det skal være flest mulig hunder med HD.

De er jo noe fundamentalt galt når de fleste som sender inn en klage til det Nordiske Rådet får en bedre diagnose etter dette. Å skrive til NKK er like nytteløst som å skrive til Galdhøpiggen. :-)

Slik er det bare? Jeg syns det er litt grunnløst svar :? ......

Om det er flere som har denne meningen så bør jo du jobbe for å samle troppene når det er noe som er så åpenlyst som du mener. Norge og Finland må jo ha nok av oppdrettere som mener dette, og vil jobbe for å fikse det. Om du syns så sterkt om det så er det muligens på tide å begynne å jobbe med det og ikke bare trekke på skuldrene å si: "sånn er det bare!"

Jeg må jo si at det er rart at Sverige mener at Norge/Finland er enklere å få frirønket i. Norge mener man Sverige og Finland mener Norge-Sverige... :) :? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda' date=' det er fullt ut forsvarlig å avle på hunder med HD. Min mening, enkelt og greit.[/quote']

hvordan kan du mene at det er fullt forsvarlig?

det får ikke jeg t å stemme i huet mitt i alle fall...

min mening er at man skal bruke HELT friske dyr, og det omfatter alt, hd, andre sykdommmer, hvordan de ser ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at HD i stor grad også skyldes miljø! En hund med HD trenger derfor ikke gi HD videre til sine avkom.

Kjenner noen som driver med leonberger. De er veldig opptatte av å bare avle på HD frie hunder, men de sier at forekomsten av HD likevel øker.. JEg sjekket et kull på dogweb, og der er det HD A på alle forfedre i minst 6 generasjoenr bakover, men av 4 røntgede i kullet ha 1xA 1xB og 2xC, så HD kan komme selv om det er HD fritt i mange generasjoner bakover. På samme måte som at en hund med HD kan få bare HDfrie avkom.

Jeg mener ikke at man fritt skal avle på HD, men av og til må man se på flere faktorer enn bare HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig så kan man få hd uten at andre i slekta har så mye av det...

men hvorfor drive å aktivt avle på dyr med hd?

bare for å være ego?

eller er det penger??

ikke noe person angrep... men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er for å kritisere, hvorfor skriver du alt det andre her da? Jeg får absolutt ikke følelesen av at ditt innlegg er av noen annen grunn enn for å henge ut meg, og det er ikke akseptabelt.

Min person og mitt gjøren og laden er ikke noe tema noe sted på dete forumet.

Jeg spør om dette fordi jeg lurer på hvordan du planlegger og tenker når du gjør dette.

Jeg har lest endel av det du skriver både her og på andre forum, og det virker som om du har en plan med det du gjør.

Det er ikke tvil om at du innehar masse kompetanse når det gjelder hund, derfor spør jeg om dette.

Les en gang til det jeg skrev, og med en annen instilling. Det er absolutt ikke for å henge deg eller andre ut.

Jeg prøver å sette meg inn i, og forstå hvorfor såpass mange gjør dette.

Du har allerede involvert deg i denne tråden, derfor spør jeg deg! :P

Jeg sier ikke at jeg kommer til å være enig med deg i dette, men jeg vil gjerne forstå deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig så kan man få hd uten at andre i slekta har så mye av det...

men hvorfor drive å aktivt avle på dyr med hd?

bare for å være ego?

eller er det penger??

ikke noe person angrep... men ...

Veldig ofte er det penger. Og, har man f.eks egen hanhund koster det jo ingen ting å bruke den i avl, og har den HD så spiller det da ingen rolle. Vil man ha penger så vil man ha penger. Det er dessverre slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda' date=' det er fullt ut forsvarlig å avle på hunder med HD. Min mening, enkelt og greit.[/quote']

Jeg synes at når man avler bevist på hunder som en eller annen grad av HD, er man virkelig useriøs. Jeg ville aldri kjøpt valper av noen som gjør dette. Og jeg ville hvertfall ikke hatt valper med foreldre som hadde hd. Useriøst i MINE øyne.

Jeg tror at de som driver med avl på hunder som har hd tenker veldig mye penger , ikke på hundens/hundenes beste. Dette er IKKE personangrep men ment generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren interesse, åssen miljø kan utløse HD?

De "enkleste" miljøfaktorene er: Foring og trening...

Fra dyrlegenett:

"Utviklingen av HD hos en hund skyldes en kombinasjon av arv og miljø. Arvbarheten gir uttrykk for hvor stor del av totalvariasjonen i en egenskap som skyldes arvelige faktorer. Norske undersøkelser viser en arvbarhet for HD på noe over 20%. Dette innebærer at også andre faktorer har stor betydning for utvikling av defekten."

Fra dog scene:

"Nutrition is the greatest contribution. Puppies should be kept lean and not fat, obviously a puppy which is carrying round too much weight will exacerbate any degeneration of the joint. Research has also shown that giving a diet too high in protein and calcium also exacerbates the condition. Rapid growth in a young puppy also contributes, and, in most cases, the rapid growth rate is directly related to feeding a high calorie diet to puppies. Over supplementation of calcium has likewise been shown to be a major factor in the development of skeletal disease in puppies.

Exercise is the other main contribution. Many people over-exercise young puppies, or give them the wrong type of exercise. The wrong type of exercise can include forced running for any distance and too much exercise on tarmac or other hard surfaces. Up to at least six months of age, exercise on hard surfaces should be kept at a minimum. Correct exercise for puppies includes running and playing in the garden or in a park, although games that involve jumping and very rough play should be avoided, and the puppy should be allowed to rest as soon as he has had enough and must not "over-do" it. Swimming is an excellent form of exercise which builds up the muscles without putting stress on the joints."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hundeavl vært enkelt, ville vel alle hunder vært perfekte, friske og med utmerket gemytt. Sånn er det jo sjelden...

Jeg vil hevde - uten å ha faglig belegg for dette - at man ved kun å avle på HD-frie foreldre kan redusere forekomsten av HD i en rase ned til et visst punkt (dersom rasen er utsatt for å få HD - det er heldigvis ikke alle raser som er det). Man vil imidlertid aldri bli helt kvitt problemet fordi dette er både en polygenetisk lidelse og en lidelse som er miljøbetinget.

I min rase har vi en HD-forekomst på mellom 20-25 % hvilket jeg mener er litt for høyt. Da man startet med HD-røntging av hundene på 80-tallet var forekomsten langt høyere (mener det lå på rundt 50-60 %). Da var man ikke så nøye på dette med HD, og man avlet på det meste av hundemateriale. Etter mange og lange diskusjoner bestemte klubben seg for å legge restriksjoner på avlen ved kun å tillate HD-frie hunder i avl. Dette bidro til en rask reduksjon av HD-forekomsten hos rasen (man fikk en markant reduksjon i antall hunder med middels og sterk grad av HD) men dog ikke til å bli kvitt problemet. .

Det ble også gjort beregninger (midten av 90-tallet) som viste at de kullene som ble født av foreldredyr med HD (der en eller begge foreldre hadde HD) gjennomsnittlig ga større forekomst av hunder med HD enn de kull som hadde HD-frie foreldre.

Jeg vil derfor hevde at det er viktig å ta hensyn til HD i avlen, men man kan dessverre ikke forvente å bli helt kvitt lidelsen på raser som er utsatt for den ved kun å bruke vanlig utvalgsavl (altså å avle kun på hunder som er fri for HD) siden lidelsen nedarves polygenetisk og har en miljøbetingelse i tillegg. Jeg tror imidlertid at man ved å bruke kun fri-røntgede hunder i avl kan minske risikoen for å få middels og sterk hd i for stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk svært få hunder som må avlives av dyrevernmessige hensyn i ung alder p.g.a. HD/AA.

For å bruke andre ord: Det kunne ha forårsaket store smerter hos en annen hund. Man kunne sikkert medisinert det herfra til evigheten, men er det et verdig liv? Jeg tror ikke det har noe med eiers interesse av å spare noe kroner å gjøre når man tar beslutningen om å avlive hunder pga. HD. Tror det er verre å avlive enn å bruke flere tusen på medisiner/operasjoner. Følelsesmessig, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hundeavl vært enkelt, ville vel alle hunder vært perfekte, friske og med utmerket gemytt. Sånn er det jo sjelden...

Jeg vil derfor hevde at det er viktig å ta hensyn til HD i avlen, men man kan dessverre ikke forvente å bli helt kvitt lidelsen på raser som er utsatt for den ved kun å bruke vanlig utvalgsavl (altså å avle kun på hunder som er fri for HD) siden lidelsen nedarves polygenetisk og har en miljøbetingelse i tillegg. Jeg tror imidlertid at man ved å bruke kun fri-røntgede hunder i avl kan minske risikoen for å få middels og sterk hd i for stor grad.

Det er også derfor akitaklubben har åpnet for avl på svak grad HD i spesielle tilfeller. Vi tar hensyn til HD, men erkjenner også at rasen trenger nytt blod.

Rasen hadde tidligere en såpass høy HD forekomst at det ble innført krav om kjent status for å få registrere valper. Etter dette ble HD redusert. Etter delingen i 2000, ble avlsbasen veldig redusert, derfor er det nå lempet på kravene i særlige tilfeller. Men enda har ingen benyttet denne "muligheten". Det var snakk om en hund, men han hadde flere HDfrie halvbrødre i Norge, så da ble en av disse heller valgt.

Men kommer det en super import, med HD C, så tror jeg nok den vil bli brukt. Vi har noen gode, gamle linjer som er veldig godt kartlagt for HD. Så får man avle videre på de HD frie individene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også derfor akitaklubben har åpnet for avl på svak grad HD i spesielle tilfeller. Vi tar hensyn til HD, men erkjenner også at rasen trenger nytt blod.

Rasen hadde tidligere en såpass høy HD forekomst at det ble innført krav om kjent status for å få registrere valper. Etter dette ble HD redusert. Etter delingen i 2000, ble avlsbasen veldig redusert, derfor er det nå lempet på kravene i særlige tilfeller. Men enda har ingen benyttet denne "muligheten". Det var snakk om en hund, men han hadde flere HDfrie halvbrødre i Norge, så da ble en av disse heller valgt.

Men kommer det en super import, med HD C, så tror jeg nok den vil bli brukt. Vi har noen gode, gamle linjer som er veldig godt kartlagt for HD. Så får man avle videre på de HD frie individene.

Og er det da ingen som spør seg om det var riktig å dele akita/GJD i to raser????? - Det må da i anstendighetens navn være laaaaangt viktigere med en bred avlsbase og tilgang til friske hunder enn å få rett i en årelang disputt om utseende og rasetype?

Sånt får jeg fnatt av - det er idioti satt i system Flaming (er det lov å si slikt på sonen? Hvis ikke, så ber jeg om unnskyldning på forhånd - men mener det likevel...) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Og er det da ingen som spør seg om det var riktig å dele akita/GJD i to raser????? - Det må da i anstendighetens navn være laaaaangt viktigere med en bred avlsbase og tilgang til friske hunder enn å få rett i en årelang disputt om utseende og rasetype?

Sånt får jeg fnatt av - det er idioti satt i system Flaming (er det lov å si slikt på sonen? Hvis ikke, så ber jeg om unnskyldning på forhånd - men mener det likevel...) :lol:

Det var allerede to raser med så store forskjeller at blanding av dem ikke var mulig lenger.

For det landet som hadde rasen som et av sine nasjonal monumenter, var det nok ganske viktig å få statuere HVA som var deres nasjonal monument.

Ellers har de vel større utbredelse av HD på GJD/american akita for tiden, og det også i kull med HD frie foreldre.

Få så mye fnatt du vil, jeg gidder ikke å bli sur på deg for det. Men kall oss ikke idioter! Vi tar rasen på alvor og det er flere som har tatt tak i dette og avler med langsiktige mål.

Tror ikke resultatet for en samlet akitarase i norden ville vært bedre uten delingen, da ville de fleste fortsatt å avle på de samme gamle linjene og økt graden av innavl. Delingen førte til at man må ut for å få tak i nytt blod.

Tror ikke dere som står utenfor vet alt som har foregått i rasen før, så å sette spørsmålstegn om delingen er kanskje noe overilet?? Dette er vel heller ikke tema for tråden, så hvis du har flere synspunkter, start en egen tråd, er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var allerede to raser med så store forskjeller at blanding av dem ikke var mulig lenger.

Det vil alltid være mulig å blande to raser...

Uansett - jeg skal ikke si om delingen av rasen var riktig eller gal, men det kan kanskje være på sin plass å nevne at også innen andre raser har det pågått en oppsplittring i atskilte typer/linjer. Selv om man ikke i disse rasene har valgt å dele dem opp i ulike raser, betyr ikke det at det skjer noen nevneverdig blanding av disse linjene.

Eller hur, Trendy... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...