Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

Calina skrev: Fint det - bare sett deg på fingrene dine du. Men en ting som går igjen i denne diskusjonen heeele tiden, er EN rase: SHÆFEREN. Ja da - det er synd i alle de som må avlive sin shæfer pga HD, men ha da i mente hvor sykt vinklet denne rasen er - krysset er altfor skrånende,ryggen er svak - kort sagt - den er ikke riktig bygget mer! Om dere ser på bilder av hunder fra f.eks FØR 1950, og sammenligner med hunder fra tidlig 1990 så vil dere alle se en markant forskjell - de tidligere hundene var mer kvadratisk!  

Og det er stor forskjell på en HD hund som en shæfer, og en HD hund av f.eks labrador...

Nå er det vel på tide å slutte å sitte på fingerene..

Vet ikke helt hvor du får dette i fra, at det er schäferen som går igjen/holder liv i denne diskusjonen...

Og så tror jeg du bommer ganske kraftig når du mener forskjellen på HD på schäfer og Labrador er stor...

Jeg sier IKKE at shæferen holder LIV i denne diskusjonen. jeg sier det er en rase som går IGJEN i denne diskusjonen, og det er en bygningsmessig forskjell fra en shæfer til en labrador...en shæfer vil som OFTEST ha det verre med HD nettopp på grunn av måten den er bygget på - jeg har ikke sagt at en labbis vil hoppe rundt i skyene med kraftig HD, men bygningsmessig har den det ikke så jæ***.

U see? Enkelt forklart, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Så vidt jeg vet har hele Norden samme avlesningsmetode ja, men jeg har også hørt fra finske oppdrettere av min rase at det skal være så vanskelig å få frirøntget hunder i Finland. Personlig tror jeg dette bare er en dårlig unnskyldning for å bruke HD-hunder i avl... De som hevder dette har nemlig også en vanvittig dårlig HD-statistikk på sine kull - og avler på hunder med middels grad HD uten å blunke... merkelig er det jo da at hunder som importeres til Finland fra Sverige svært ofte fri-røntges...

Jeg ser også at man bagatelliserer HD med at det jo bare er å trene hundene forsiktig og riktig, så går det så bra så... vel - JEG ønsker personlig å ha en hund som jeg kan trene som jeg vil UTEN tanke på at man må være forsiktig så den ikke får vondt. Det er f eks en fryd å se min 9.5 år gamle tispe lange ut i skiløypa som en unghund - og ikke vise tegn til stølhet etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier IKKE at shæferen holder LIV i denne diskusjonen. jeg sier det er en rase som går IGJEN i denne diskusjonen, og det er en bygningsmessig forskjell fra en shæfer til en labrador...

Når ble schäfer trukket inn i denne diskusjonen forresten ? Kan ikke huske å ha lest spesielt mange innlegg om schäfer spesielt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så syenst jeg at hele denne diskusjonen burde være unødvendig.

Helt seriøst.

Fatter ikke egentlig at noen vil bruke hunder med HD i avl, så enkelt er det.

Og komme med at hunder KAN leve et greit liv med HD...Hva er det for noe svada å komme med?

Joda, mye man kan, men hvorfor utsette hunder for slikt, når det ikke er nødvendig??

Vet at det er et kull med rottis-valper fra en kjent oppdretter her i Norge som har blitt et par uker nå. Pappa har HD-D. Det er ikke en gang svak grad med HD, det er middels...

HVA FEILER DET FOLK??? [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen "min" er en rase med liten populasjon, og noen oppdrettere har avlet på HD grad C. Dette er jo faktisk veldig uheldig, da folk med valper fra disse kullene har fått hunder som er helt fantastiske ekstriørmessig, men med HD C og D!! Av min rase finnes det ca. 250 over hele landet. For 1,5 år siden fantes det kun 150. Men allikevel må man være nøye med HD. Innen rasen finnes en del HD og PRA, og de fleste oppdrettere er flinke å ta hensyn til dette, men ikke alle. Og se hva det fører til. Joda, flotte hunder som regel, men masse HD hjennom generasjoner..!

Full applaus til oppdretterne som faktisk setter inn litt innsats for å finne friske og pene individer til avel... Vet om kennler som har insiminert hunder med s sæd fra statene...! Det er dyrt, men kan jo faktisk tjene rasen!! (Les, KAN, fordi det alltid er en viss risiko ved insiminering..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det jeg ikke skjønner da:

Hvorfor ta vare på raser som er bittesmå og fra før av tydeligvis avlet så i stykker at det bare er "dårlige" individer igjen?

Rasen er på ingen måte avlet i stykker, men mange individer har HD.

Der er det en stor forskjell.

Det finnes over 400 godkjente raser, gjør det ikke? Veldig få av dem er ur-opprinnelige hunder man absolutt ta vare på av historiske grunner etc (selvom jeg mener ikke det en gang er godt nok om det betyr man må avle på og ha individer med store helsemessige problemer være seg HD eller andre ting, selvom man sikkert ser for seg hundreogfjørti år fram i tid at man da skal kunne avle seg bort fra problemene når populasjonen er stor nok)

1. KO er en slik urhundrase.

2. KO har ikke "store helsemessige problemer" med noe som helst.

Om det er menneskets feil at en rase er avlet så i stykker og har så mye helsemessige problemer og så få fordeler at de verken er særlig utbredte eller noenlunde friske, hva er da vitsen i å beholde dem som rase???

Se punkt 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddsdysplasi er vel det samme på alle raser! Hofteskålen og lårhodet passer ikke sammen, og det dannes forkalkningen rundt leddet - dette avhengig av hvor hardt hunden er rammet. Det er vel ikke annerledes for en schäfer enn det er for en labrador?

Kan du tenke deg at det er en vinkelforskjell på hvordan lårbenet kommer inn i hofteskåla på en schäfer og en hund med "normale" vinkler og rett rygg?

Kan det tenkes at belastningen blir en litt annen?

Jeg slenger meg på den som påpekte dette med schäfer og hd.

Jeg blir kvalm over schäfer"entusiastene" som sitter og hyler om HD-fire linjer mens de blir mer imponert jo lengre ned mot bakken rumpa på hunden er.

Jeg for min del skulle gjerne sett at schäfere fikk røntget ryggen sin istedet, for NOE må jo fylle opp den ekstra plassen i ryggen.

Så kan man jo diskutere hvor "greit" det er å avle på hunder med ekstra ryggvirvler.

*PFØY!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du tenke deg at det er en vinkelforskjell på hvordan lårbenet kommer inn i hofteskåla på en schäfer og en hund med "normale" vinkler og rett rygg?

Kan det tenkes at belastningen blir en litt annen?

Jeg slenger meg på den som påpekte dette med schäfer og hd.

Jeg blir kvalm over schäfer"entusiastene" som sitter og hyler om HD-fire linjer mens de blir mer imponert jo lengre ned mot bakken rumpa på hunden er.

Jeg for min del skulle gjerne sett at schäfere fikk røntget ryggen sin istedet, for NOE må jo fylle opp den ekstra plassen i ryggen.

Så kan man jo diskutere hvor "greit" det er å avle på hunder med ekstra ryggvirvler.

*PFØY!*

Takk!

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skulle gjerne sett at schäfere fikk røntget ryggen sin istedet, for NOE må jo fylle opp den ekstra plassen i ryggen. Så kan man jo diskutere hvor "greit" det er å avle på hunder med ekstra ryggvirvler.

Ehhh... og siden når greide man å avle inn EKSTRA ryggvirvler i schäferryggen ? Her tilkjennegir du vel litt manglende kunnskap kanksje ? Ryggproblemene på schäfer er velkjent dessverre, men ikke pga EKSTRA ryggvirvler... selv giraffens lange hals har like mange halsvirvler som oss andre virveldyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å være enig med dette.

Det er jo en kjennsgjerning at scaferen har store problemer med HD, og slik hunden er bygget nå, så får dem HD mye lettere enn alle andre raser, om det ikke ligger i linjene deres fra før...

Dette er ikke noe kritikk av rasen som sådan, for jeg ELSKER rasen.

Men jeg reagerer på at det fremelskes på utstillinger etc at jo lengre "opp på ryggen" krysset begynner, jo bedre er det.

Disse får jo veldig ofte belastnings-skader også viser det seg.

Selv om dem er HD-frie. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... og siden når greide man å avle inn EKSTRA ryggvirvler i schäferryggen ? Her tilkjennegir du vel litt manglende kunnskap kanksje ? Ryggproblemene på schäfer er velkjent dessverre, men ikke pga EKSTRA ryggvirvler... selv giraffens lange hals har like mange halsvirvler som oss andre virveldyr...

:D:D;););):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... og siden når greide man å avle inn EKSTRA ryggvirvler i schäferryggen ? Her tilkjennegir du vel litt manglende kunnskap kanksje ? Ryggproblemene på schäfer er velkjent dessverre, men ikke pga EKSTRA ryggvirvler... selv giraffens lange hals har like mange halsvirvler som oss andre virveldyr...

:D:D;););):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg tenke meg, at det er en annen vinkel forskjell! Men vil det si det samme som at det gir større belastning? Defekten er jo den samme. To deler passer ikke sammen og danner forkalkninger, det er det samme som skjer hos begge rasene. Kanskje HD forekommer oftere på schäfer enn labrador pga ryggen/krysset, men er det virkelig forskjell på hvor stor selve belastninga er for de to rasene? Jeg påstår ingenting nå, jeg spør fordi jeg ikke vet og ønsker å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg tenke meg, at det er en annen vinkel forskjell! Men vil det si det samme som at det gir større belastning? Defekten er jo den samme. To deler passer ikke sammen og danner forkalkninger, det er det samme som skjer hos begge rasene. Kanskje HD forekommer oftere på schäfer enn labrador pga ryggen/krysset, men er det virkelig forskjell på hvor stor selve belastninga er for de to rasene? Jeg påstår ingenting nå, jeg spør fordi jeg ikke vet og ønsker å lære.

Ja, det blir en større belastning for en hund som schäferen av idag, som er feil konstruert som hund. Den er en usunn hund med krysset som begynner midt på ryggen og altfor store knevinkler slik at den ofte nærmest går på hasene.

Dette gjør at hunden får en større belastning enn enn en hund som er riktigere konstruert. Og dermed vil hunden være mere disponert for smerter p.g.a. HD, og den vil også oftere få påleiringer rundt hoftekula/leddet, enn andre raser som er riktig konstruert. Selvsagt kan andre raser også få smerter p.g.a. HD, særlig hvis HD'en er av grad E.

Riktig trening er viktig hvis en hund får en betydelig grad av HD, for at den skal holde seg smertefri lengst mulig uten smertestillende preparater.

Men det er svært få individer, uansett rase, som må avlives av dyrevernmessige hensyn p.g.a. HD, uansett grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde denne diskusjonen gikk på å avle på HD ikke schæfer eksteriør :S

Hvis jeg skulle kjøpt meg valp, og det stod at hundene til oppdretter var røntget ville jeg selvsagt gått utifra (dvs før jeg har lest her) at hundene da er hd frie! Siden ikke Selger opplyser om resultatene, men bare sier "hundene er røntget" synes jeg det blir litt feil. Mulig det bare er meg, men om man først skal avle på HD får man da skrive det på disse røntgeresultatene også? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... og siden når greide man å avle inn EKSTRA ryggvirvler i schäferryggen ? Her tilkjennegir du vel litt manglende kunnskap kanksje ? Ryggproblemene på schäfer er velkjent dessverre, men ikke pga EKSTRA ryggvirvler... selv giraffens lange hals har like mange halsvirvler som oss andre virveldyr...

Siden når "klarte man" å få bieffekter av sin selektive avl?

Jeg vet ikke hvem som er kunnskapsløs jeg, men det spørsmålet tyder vel på at det er i din retning man skal lete først.

Og jeg synes ikke du skal uttale deg så voldsomt før du har en viss tyngde bak det du sier.

Hvor mange schäferrygger kjenner du til, som garantert er fri for slikt?

Her i huset er statistikken følgende:

1 hund røntget i rygg - 1 hund har fått påvist ekstra ledd i ryggen.

Så hvis dette er noe fantastisk nytt som ingen har visst om, tror jeg at jeg skal ringe NKK og veterinærhøyskolen i morgen og fortelle dem at jeg har oppdaget noe helt nytt.

:D

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri svar på hvordan det kan være så stor forsjell på avleningen ettersom det er ett nordisk samarbeid for at det IKKE skal være det. Er Finland utelatt dette?

(apporopo Finland: Det er faktisk det eneste landet i Norden som greier å avle på hunder med påvist HD av min rase. Dem bruker både d og c og dobbler dette. Det er noe som burde være meget unødvendig av en slik rase som er MEGET sund og frisk. Greit vi har også en liten populasjon, kun 200registrerte avkom i rasen hjemmland '05. Men når det ligger sunde og friske avlmatriel i sverige, Danmark og Tyskland då burde slikt vært unngått!! Og det er nye blodslinjer. Hvordan kan slikt rettferdig gjøres?) [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...