Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Å oppdrette raser med liten populasjon er et helt annet kapittel enn å oppdrette raser med middels og stor populasjon.

Jeg har som jeg skrev over ikke tenkt å uttale meg om raser med liten populasjon, da jeg ikke har satt meg nok inn i det, til å utale meg.

MEN... Jeg vil jo ikke kalle dobermann for en rase med liten populasjon??

Jeg skjønner ikke hvorfor du her velger å bruke en hund med HD gjentatte ganger i avl?

Hva har denne hannen som er SÅ spesielt at denne bare MÅÅÅ brukes?? Ikke en` gang, men gang på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende som oppfant dagens avlesningssystem var en finsk veterinærmedisinsk professor. Han angret til sin dødsdag på at han publiserte denne avlesningsmetoden da han så hvor det bar hen, hvordan metoden hans ble misbrukt av mange. Hans mening med denne avlesningsmetoden var ment som et verktøy til oppdrettere, men ble altså misbrukt i stedet for at det skulle være et arbeidsredskap for oppdrettere.

Det var oppdrettere og diverse hundeeiere som manglet vesentlig kunnskap om HD som ødela og misbrukte dette avlesningssystemet. De skrudde opp HD til å bli noe det egentlig ikke er.

Dette har jeg fra sikre kilder i Finland, der jeg har mange venner og bekjente innen oppdrettskretser.

Og dette er kanskje noe å tenke på for enkelte.

Kjente du han godt du da? Siden du vet at han angret mener jeg :)

Når det gjelder dine venner i Finland eller hvor det måtte være i verden, så er det Norge vi bor i og det er det vi skal forholde oss til. Hvis du skal være saklig så må du holde deg til de regler og retningslinjer som hører til dette landet og ikke dra inn andre land så som Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke om hvordan jeg selv legger opp mitt oppdrett. Jeg avler kun på friske individer med godt gemytt. Gemyttet er for meg veldig viktig :D Selvfølgelig stiller jeg mine hunder, men jeg er ikke av den typen som reiser land og strand rundt på utstilling :D Jeg passer også på at jeg ikke dobbler feil. Hvis f.eks en av mine tisper har hvit faktor passer jeg på å finne en hanne som ikke har det osv.

Det viktigste er vel egentlig å holde tunga beint i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN... Jeg vil jo ikke kalle dobermann for en rase med liten populasjon??

Jeg skjønner ikke hvorfor du her velger å bruke en hund med HD gjentatte ganger i avl?

Hva har denne hannen som er SÅ spesielt at denne bare MÅÅÅ brukes?? Ikke en` gang, men gang på gang?

Ikke kan hun påstå den er rasetypisk heller, den er ikke vist frem på utstilling. Men, i følge henne selv vet hun og kan mer enn dommere (og alle andre oppdrettere) at hunden er perfekt og kan tilføre rasen mye. Ja, den kan tilføre rasen mer HD.

Det er flaut for andre oppdrettere å se noen sette sin "hobby" å lavt at de avler på kreti og pleti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelnavnet mitt er Little Merlin's kennel. Så nå er det bare å søke på dog web. Men jeg hadde oppdrett i mange år før jeg fikk meg kennelnavn, så de som søker får nok ikke opp på langt nær alt jeg har oppdrettet. :-)

Jeg er ikke så opptatt av mengden av hunder i et oppdrett, men mer av kvaliteten :)

Gikk på din oppfordring inn på dogweb og søkte på Doberman, kan ikke si jeg var imponert over HD resultatene der du. Det er iallefall ikke en rase det ikke finnes få av her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dine venner i Finland eller hvor det måtte være i verden, så er det Norge vi bor i og det er det vi skal forholde oss til. Hvis du skal være saklig så må du holde deg til de regler og retningslinjer som hører til dette landet og ikke dra inn andre land så som Finland.

Hva jeg må og ikke må er det ikke opp til deg å besteme, husk det!

Det er en kjent sak det jeg forteller om den professoren, uansett om du tror det eller ikke. Men at en del personer i Norge ikke er inteessert i disse opplysningene, det forundrer meg ikke. Og det spiller ingen rolle om han bodde i Finland, siden dette systemet også er det vi bruker i Norge. Systemet brukes i grunn over det meste av verden, men andre land enn Finland og Norge er mere fornuftige og liberale, og ser ingen grunn til å få flest mulig hunder medHD-feil. Altså like regler i Norge og i Finland. Jeg informerte om dette i håp om å få dere til å forstå at HD ikke er verdens navle. Men det håpet brast.

Dere burde jo heller sett pris på å få informasjon og ikke bare grave dere ned i det dere tror er riktig selv, når selv en professor kommer med denne uttalelsen. Det er ganske alvorlig når en professor innen veterinærmedisin angrer til sin dødsdag på noe han har forsket seg frem til, fordi andre folk misbruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på din oppfordring inn på dogweb og søkte på Doberman, kan ikke si jeg var imponert over HD resultatene der du. Det er iallefall ikke en rase det ikke finnes få av her i Norge.

Nå er det slik at en oppdretter ikke kan tvinge en valpekjøper til å røntge. Veldig få av mine avkom er røntget, så jeg håper ikke du lager en statistikk på bakgrunn av de få someer røntget. Og de som har HD av mitt oppdrett lever et meget godt liv,uten smerter. Det er bare å legge forholdene til rette og mosjonere riktig, så er ikke det noe problem.

Men hvorfor drar du fram mitt oppdrett spesielt? Dette er da ikke noe forum som skal omhandle meg.

Det hadde vært fint om du kunne holde deg til temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LES hele teksten! Jeg sier at hvis du skal være SAKLIG så holder du deg til regler og retningslinjene vi har i Norge. Helledussen denne tråden handler om AVL på HD og hoveddelen av vi som er på sonen holder til og bor i Norge IKKE Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"skrudde opp HD til åbli noe det egentlig ikke er"??Herreguud*setter meg på fingrene mine*

Fint det - bare sett deg på fingrene dine du. Men en ting som går igjen i denne diskusjonen heeele tiden, er EN rase: SHÆFEREN. Jada - det er synd i alle de som må avlive sin shæfer pga HD, men ha da i mente hvor sykt vinklet denne rasen er - krysset er altfor skrånende,ryggen er svak - kort sagt - den er ikke riktig bygget mer! Om dere ser på bilder av hunder fra f.eks FØR 1950, og sammenligner med hunder fra tidlig 1990 så vil dere alle se en markant forskjell - de tidligere hundene var mer kvadratisk!

Og det er stor forskjell på en HD hund som en shæfer, og en HD hund av f.eks labrador...

Om du også tar systemet i USA, hvor en hund kan få sitt HD resultat allerede i en alder av 4-6 mndr, så er de mange år foran NKK .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du også tar systemet i USA, hvor en hund kan få sitt HD resultat allerede i en alder av 4-6 mndr, så er de mange år foran NKK .

Tenker du da på Pennhip?

Det er mulig å utføre en pennhip test her i Norge, også på valper. Resultatet blir riktignok ikke registrert i NKK, derimot vil resultatet bli registrert i the University of Pennsylvania's egen database. Testen vil uansett være til hjelp for oppdrettere ved valg av avlsdyr.

Isåfall kan vi se bort ifra den Finske professoren og hans OFA system, da Pennhip gir et mer nøyaktig avlesingsresultat.

http://www.bergs-smadyrklinikk.no/kirurgi.html

http://www.pennhip.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da på Pennhip?

Det er mulig å utføre en pennhip test her i Norge, også på valper. Resultatet blir riktignok ikke registrert i NKK, derimot vil resultatet bli registrert i the University of Pennsylvania's egen database. Testen vil uansett være til hjelp for oppdrettere ved valg av avlsdyr.

Isåfall kan vi se bort ifra den Finske professoren og hans OFA system, da Pennhip gir et mer nøyaktig avlesingsresultat.

http://www.bergs-smadyrklinikk.no/kirurgi.htmlhttp://www.pennhip.org/

Ja, jeg tenker på det.Og jeg vet det går an å få utført en slik test her i Norge, men det er få som gjør det, da NKK i sitt sneversynte syn ikke godkjenner dette. Og det er svært få som vet om pennhip,også oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker på det.Og jeg vet det går an å få utført en slik test her i Norge, men det er få som gjør det, da NKK i sitt sneversynte syn ikke godkjenner dette. Og det er svært få som vet om pennhip,også oppdrettere.

Nå er jo dette forholdsvis nytt her i Norge, og etterhvert som flere oppdrettere begynner å benytte seg av dette, kan det jo fremmes forslag om at NKK tar opp saken på nytt. Jeg antar her at NKK har behandlet saken, kanskje du eller andre her, vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er b.l.a at det er dyrt å sjekke hunden med dette systemet,og sist jeg hørte i september 05 så har NKK ikke vist noen endring sitt synspunkt. Men hvem vet...det må jo finnes en luring der inne på det kontoret som jobber... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her sier at det fokuseres for mye på HD. I denne diskusjonen er det jo faktisk HD som var temaet da...

Men når det gjelder i praksis, så synes jeg man skal avle minimalt på alle arvelige sykdommer som f.eks. div øyesykdommer, epilepsi, og også HD.

Hver gang man avler på hunder med arvelige defekter gambler man med en fremtidig hunds liv. Det kan gå helt fint, det kan bli tragisk. Og man bør tenke seg godt om før man bestemmer seg for om dette er en sjans man vil ta. Og tar man den sjansen, bør man selvsagt informere valpekjøper om at man har spillt russisk rullet med deres valps helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calina skrev: Fint det - bare sett deg på fingrene dine du. Men en ting som går igjen i denne diskusjonen heeele tiden, er EN rase: SHÆFEREN. Ja da - det er synd i alle de som må avlive sin shæfer pga HD, men ha da i mente hvor sykt vinklet denne rasen er - krysset er altfor skrånende,ryggen er svak - kort sagt - den er ikke riktig bygget mer! Om dere ser på bilder av hunder fra f.eks FØR 1950, og sammenligner med hunder fra tidlig 1990 så vil dere alle se en markant forskjell - de tidligere hundene var mer kvadratisk!

Og det er stor forskjell på en HD hund som en shæfer, og en HD hund av f.eks labrador...

Nå er det vel på tide å slutte å sitte på fingerene..

Vet ikke helt hvor du får dette i fra, at det er schäferen som går igjen/holder liv i denne diskusjonen...

Og så tror jeg du bommer ganske kraftig når du mener forskjellen på HD på schäfer og Labrador er stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddsdysplasi er vel det samme på alle raser! Hofteskålen og lårhodet passer ikke sammen, og det dannes forkalkningen rundt leddet - dette avhengig av hvor hardt hunden er rammet. Det er vel ikke annerledes for en schäfer enn det er for en labrador?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddsdysplasi er vel det samme på alle raser! Hofteskålen og lårhodet passer ikke sammen' date=' og det dannes forkalkningen rundt leddet - dette avhengig av hvor hardt hunden er rammet. Det er vel ikke annerledes for en schäfer enn det er for en labrador?[/quote']

=D> Takk Charlotte! Bra det er flere enn meg som reagerer på dette. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner også en oppdretter av Kelpie som fikk avlivet en Kelpie pga HD D. (som er en ganske så kvadratisk og ikke tung/stor rase)

Hunden fikk bare mer og mer forkalkninger og fikk endret atferd antaglivis pga smerter.

Anngående avlesings metode så blir det hele tiden nevnt Finland og Norge. Men Sverige har jo akkurar samme avlesningsmetode med norbergsvinkel osv. Og så vidt jeg forståe så har Danmark det også. Eller tar jeg helt feil her? Da har jo hele norden (som forøvrig har ett nordisk samarbeid vetrinærer i mellom når det gjelder HD og avlesning) samme system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...