Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar
Noen her sier at det fokuseres for mye på HD. I denne diskusjonen er det jo faktisk HD som var temaet da...

Men når det gjelder i praksis, så synes jeg man skal avle minimalt på alle arvelige sykdommer som f.eks. div øyesykdommer, epilepsi, og også HD.

Hver gang man avler på hunder med arvelige defekter gambler man med en fremtidig hunds liv. Det kan gå helt fint, det kan bli tragisk. Og man bør tenke seg godt om før man bestemmer seg for om dette er en sjans man vil ta. Og tar man den sjansen, bør man selvsagt informere valpekjøper om at man har spillt russisk rullet med deres valps helse.

Enig med deg Frisbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri svar på hvordan det kan være så stor forsjell på avleningen ettersom det er ett nordisk samarbeid for at det IKKE skal være det. Er Finland utelatt dette?

(apporopo Finland: Det er faktisk det eneste landet i Norden som greier å avle på hunder med påvist HD av min rase. Dem bruker både d og c og dobbler dette. Det er noe som burde være meget unødvendig av en slik rase som er MEGET sund og frisk. Greit vi har også en liten populasjon, kun 200registrerte avkom i rasen hjemmland '05. Men når det ligger sunde og friske avlmatriel i sverige, Danmark og Tyskland då burde slikt vært unngått!! Og det er nye blodslinjer. Hvordan kan slikt rettferdig gjøres?) [-X

Først, et spørsmål som skyldes ren interesse, hvilken rase har du?

Når det gjelder avlesningen, så har de som leser av bildene i Norge og Finland bestemt seg for at de skal være superstrenge. De bryr seg ikke om hvordan vinkler og slikt skal være, de går et skritt lenger og forlanger ting av hoftenes utseende m.h.t. vinkler og hoftekulas plassering i hofteskåla som andre land ikke gjør. Det er mye enklere å få en hund HD fri i Sverige og Danmark, som også er Nordiske land. Hvis man i Norge eller Finland klager resultatet innn for det Nordiske Råd, så teller ikkke avlesningen til det landet avlesningen opprinnelig er foretatt i, det blir flertallet hos de tre andre landene som teller. Og alle de jeg vet om som har klaget avlesningen i Norge eller Finland inn for det Nordiske Rådet har fått et bedre resultat som tellende. Dette kommer ikke fram på dog web, så det er ingen vits i å lete. I de andre landene som NKK godkjenner avlesningen fra, bortsett fra de Nordiske, er det enda lettere å få en hund frirøntget, og fra de landene er det ike noe krav om å røntge på nytt fra NKK sin side for å få resultatet godkjent. Så jeg spør igjen, hvor mye er det da grunn til å legge i et slikt resultat?

I Estland f.eks. er det superenkelt å få en hund frirøntget, og hvis en hund fra Estland så blir omregistrert til Finsk KK, så godtar Finland avlesningen fra Estland og hunden blir stående som frirøntget i Finsk KK. Hvis denne hunden så selges til Norge og blir reg. i NKK, så blir den også her stående som frirøntget, siden NKK godkjenner resultatene hos Finsk KK.

Og hvofor i all verden skulle Finland og Norge ha mange flere med vesentlig grad av HD enn alle andre land? Det lyder jo ikke særlig riktig. Noen som kan fortelle meg det?

Det du sier om avl på rasen din i Finland er nok fordi raseklubben har funnnet ut at det ikke går an å forholde seg til avlesningen i Finland. Og du kan jo ta disse hundene du nevner fra Sverige, Danmark og ikke minst Tyskland, og røntge dem her i landet eller i Finland og se på resultatet, så vil du høyst sannsynlig få en AHA opplevelse. Mange raseklubber i Finland godkjenner å avle på hunder som ikke er HD frie, nettopp fordi de mener at det ikke går an å forholde seg til avlesningen der borte.

Ta f.eks. K.O., i Polen er så og si alle frirøntget, I Norge og Finland finnes svært få som er frirøntget. Jeg vil særlig nevne Finland fordi det der er veldig mange K.O.'er, og omtrent ingen av dem er fri, sett prosentvis i forhold til hvor mange som finnes av rasen der. I Norge har vi jo fremeles svært få individer av denne rasen, så jeg synes ikke resultater her blir like relevant som i Finland.

Men nå er jo dette en rase som er så sunn og frisk og godt konstruert, at den lar seg ikke merke ved HD eller AA. selv ikke D og E.

Men det er jo nesten tragisk at det skal være slik forskjell, for da kan man jo ikke legge noen vesentlig vekt på resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det - bare sett deg på fingrene dine du. Men en ting som går igjen i denne diskusjonen heeele tiden, er EN rase: SHÆFEREN. Ja da - det er synd i alle de som må avlive sin shæfer pga HD, men ha da i mente hvor sykt vinklet denne rasen er - krysset er altfor skrånende,ryggen er svak - kort sagt - den er ikke riktig bygget mer! Om dere ser på bilder av hunder fra f.eks FØR 1950, og sammenligner med hunder fra tidlig 1990 så vil dere alle se en markant forskjell - de tidligere hundene var mer kvadratisk!

Og det er stor forskjell på en HD hund som en shæfer, og en HD hund av f.eks labrador...

Om du også tar systemet i USA, hvor en hund kan få sitt HD resultat allerede i en alder av 4-6 mndr, så er de mange år foran NKK .

HD er HD enten det er på Schæfer, Labrador eller på din egen rase doberman. Jeg vil ikke uttale med når det gjelder krysset på Schæferen, men de er på vei til å "rette" det opp litt igjen.

Så igjen: diskusjonen gjelder AVL på HD ikke om en hund er kvadratisk eller ikke.

Synes du skal holde deg til saken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddsdysplasi er vel det samme på alle raser! Hofteskålen og lårhodet passer ikke sammen' date=' og det dannes forkalkningen rundt leddet - dette avhengig av hvor hardt hunden er rammet. Det er vel ikke annerledes for en schäfer enn det er for en labrador?[/quote']

Helt enig Charlotte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier IKKE at shæferen holder LIV i denne diskusjonen. jeg sier det er en rase som går IGJEN i denne diskusjonen, og det er en bygningsmessig forskjell fra en shæfer til en labrador...en shæfer vil som OFTEST ha det verre med HD nettopp på grunn av måten den er bygget på - jeg har ikke sagt at en labbis vil hoppe rundt i skyene med kraftig HD, men bygningsmessig har den det ikke så jæ***.

U see? Enkelt forklart, men..

Jeg har hatt både Schæfer og Newfoundlender med HD av samme grad, her var det faktisk Nuffen som hadde det verst, og den er jo ganske kvadratisk. Grunnen til at den slet kan jo være at den er en tyngre hund enn Schæferen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så igjen: diskusjonen gjelder AVL på HD ikke om en hund er kvadratisk eller ikke.

Synes du skal holde deg til saken :D

Hvorvidt det er er riktig eller feil å avle på hunder med HD er et tema som ikke er kun svart eller hvitt. Her er det mange nyanser og mange ting som spiller inn, og da må det være lov å fokusere på de forskjellige rasene og deres utforming, og ev. plager av HD, evt. uteblivelse av plager ved å ha HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sånn?

german-sheperd5.jpg

Eller sånn..

GoshAmei4.jpg

eller sånn..

IM000492.jpg

i kvardagen er ikke mine hunder skrå i ryggen, men om man stiller de opp slik som man skal og strekker bak den ene bakfoten så senker de seg på bakparten... Hadde den hunden du viser bilde av blitt oppstilt så hadde den og "falt" litt ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, et spørsmål som skyldes ren interesse, hvilken rase har du?

Australsk Kelpie, bare til å klikke på hjemmeside linken så ser du det fort. jeg fins ikke anonym :D

Vell min rase er ikke beslatet med Hd i noen annet land enn Finland. Heller ikke dem som er i Norge/Sverige/Danmark. Kun dem som er i Finland. (ikke noe poeng å gå inn i statestikken til dogweb, pga der greier dem å blande Working Kelpie og Australsk Kelpie som er to forskjellige raser, men NKK får det ikke alltid med seg [-X )

Når oppdettere greier å kjøre linjeavl på HD belastete linjer og greier å bruke akkurat den hunden som er belastet med Hd...da ser ikke jeg det som bra oppdrett på min rase. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet av Bajas. Tittel: HD og AA

--------------------------------------------------------------------------------

Grr endelig ferdig med å skrive innlegget så var den låst, legger ut litt stoff om hvordan det er å leve med en HD hund her tillegg til mine meninger..

Jeg mener at raser hvor det ikke er mulig å oppdrive avlshunder uten defekter er raser som bør dø ut!!

Jeg har hund med HD E.

Jeg har våknet 2 ganger til en hund som har så store smerter at han ikke klarer å reise seg. Neste gang kommer men da kommer han ikke hjem fra veterinæren igjen har jeg bestemt.

Hunden min fungerer til daglig uten smertestillende men den har desverre sin bakside han kan bare brukes som en sofahund. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri drømte om en sofahund da jeg kjøpte han som valp, da kunne jeg like gjerne kjøpt meg en tøyhund fra ikea!! Ikke er de bare billigere i innkjøp de er billig å leve med! Jeg lurer på egentlig hvor mange hunder jeg kunne ha kjøpt meg for alle de ekstra utgiftene jeg hatt med å eie en HD hund?? Utgiftene har vært store til cosequin, dietter, massasje/stretching, motstrøms basseng og akupunktur.

11 av 12 i kullet har HD flere av dem har måtte bøte med livet pga plagene forbindelse med HD, er ikke dette noe å tenke på eller er de fleste oppdrettere like kyniske?? Kombinasjonen har blitt brukt både før og etter min hunds kull og alle har gitt store lidelser!!

Hunden min går som en and uten smertestillende, men med smertestillende så traver han som en gud! Så det skjer nok juks innen utstilling som det skjer i idretten..

Jeg er ikke misunnerlig på noen, det eneste jeg ønsker at minst mulig hunder skal lide for at noen skal leke gud!

Ja hunden min blir nok gammel som sofahund,men hvilket liv er det for hunden????

Hvis alle oppdrettere går over i denne tanke banen så blir HD/AA verdens navle!!

Jeg kommer aldri i mitt liv til å kjøpe en valp med foreldre dyr

Det som her blir beskrevet er ofte hverdagen til eiere som har hunder med HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud skrev:

De bryr seg ikke om hvordan vinkler og slikt skal være, de går et skritt lenger og forlanger ting av hoftenes utseende m.h.t. vinkler og hoftekulas plassering i hofteskåla som andre land ikke gjør.

Dette gjør nå sverige også! Jeg skulle gjerne fått tak i "min" oppdretter i Sverige og fått det bekreftet, men hun er i Australia for tiden. (Nei, tuller ikke) Skal se om jeg greier å spore opp den infoen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør nå sverige også! Jeg skulle gjerne fått tak i "min" oppdretter i Sverige og fått det bekreftet, men hun er i Australia for tiden. (Nei, tuller ikke) Skal se om jeg greier å spore opp den infoen selv..

Nei, det gjøres ikke slik i Sverige, som det gjøres i Norge og Finland. Noe som også spiller inn ved resultatet av en HD røntging er hvilket sederingsmiddel som brukes. Det stod en artikkel om dette på sidene til SKK tidligere, vet ikke om den står der enda. Noen sederingsmidler og evt. å blande disse med andre sederingsmidler gav dårligere HD diagnose enn andre sederingsmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at raser hvor det ikke er mulig å oppdrive avlshunder uten defekter er raser som bør dø ut!!

Man må begynne et sted, selv om utgangspunktet ikke er optimalt, når man har satt seg som mål å oppdrette og ta vare på raser som kan holde på å dø ut, også arbeide seg videre oppover, med å oppdrette stadig bedre avkom, bedre på alle vis. Her kommer kunnskapen om å klare å se på helheten sterkt inn.

Og for oss entusiaster som er veldig opptatt av å ta vare på de meget sjeldne rasene, så er det forferdelig å høre at noen mener at sjeldne raser bør dø ut.

Men har man f.eks. schäfer, så har nok mange eiere av denne rasen problemer med å sette seg inn i hvordan det er å oppdrette rase som holder på å dø ut.

Det er en stor utfordring i å lykkes med å oppdrette meget sjeldne raser, altså de som kan være i ferd med å dø ut, men for en glede det er når man lykkes. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger her inn noen skjelettnyanser :D Først et bilde av selve hofta

Skjelett4.jpg

Så et med konturen av en hund som bakgrunn og fordøyelsessystemet :D

Skjelett3.jpg

Tilslutt et par som er foskjellig størrelse og form :D

Skjelett2.jpg

Skjelett1.jpg

Som det viser på disse bildene, så sitter lårbeinet godt i hofteskålen på alle bildene. Dette er da heller ikke bilder som illustrerer HD men viser hundeskjeletter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du er så anonym her, så blir dette EOD fra meg til deg.

En ting til :D Jeg vrir meg ikke unna, det er jo avl på HD det dreier seg om på denne tråden er det ikke?

Det er jo HD-relatert.

Igjen, man kan ikke diskutere ting uten nyanser.

Horfor i all verden mener du at det at du ikke vet hvem jeg er, er grunnlag for å ikke diskutere?

Vet du hvem alle er her inne?

Nei, det vet jeg ikke, men mesteparten av dem har jo litt skrevet på sin profil, eller hjemmesider man kan titte på :D

Og da er de verdt å diskutere med?

Jeg trodde det var HD som var saken her jeg, ikke medlemmene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger her inn noen skjelettnyanser :) Først et bilde av selve hofta

For å illustrere dette riktig, så må vi få se mer av lårbenet, slik at vi kan vurdere om bildet er tatt rett, altså om hunden ligger rett og om vinklene er riktige.

Jeg ser allerede nå på det lille som vises at hunden ikke ligger rett.

Når hunden ikke ligger rett, blir vinklene feil og hoftekula kommer ikke inn i hofteskåla på samme måte som den ville gjort hvis hunden hadde ligget rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det viser på disse bildene, så sitter lårbeinet godt i hofteskålen på alle bildene. Dette er da heller ikke bilder som illustrerer HD men viser hundeskjeletter :)

Ser du en vinkelforskjell på bilde to og fire? :D

Det er klart belastningen blir forskjellig på de to hundene, både kraftmessig og hvilken del av skåla som slites.

Vis meg heller faktiske røntgenbilder, ikke en tegning av hvordan de vil det skal se ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...