Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye la dere i en kløv?


Hermes
 Share

Recommended Posts

Jeg ser litt etter kløv til Calle, skal gå til innkjøp til våren. I utgangspunktet tenkte jeg å gå ned på Seleverkstedet og få sydd her, da de ligger like ved. Togo-kløven på Seleverkstedet koster 2000 kr pluss pluss. Det føles trygt å kjøpe fra han, da han har peiling og vi får tilpasset kløv til Calle. Men det er jo litt dyrt, og det finnes mange kløv der ute, i mange fasonger.

Hvor mye la dere i en kløv da dere kjøpte? Hvilken kløv har dere? Er dere fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kløv fra kennel som kostet rundt 1500 kr tror jeg. Den er grei og fungerer fint til vårt bruk. Har ikke brukt den så voldsomt mye. Skal du ha en kløv til saluki ville jeg egentlig ikke nølt med å få en spesialtilpasset en. Har hørt mye positivt om togokløven, men jeg ikke vet om noen som har brukt den på en mynde riktignok. Den gjennomsnittlige kløven du finner i de fleste dyrebutikker ble nok ikke laget med en saluki i tankene akkurat. Har du planer om å bruke kløven en del, på f.eks. ukesturer i fjellet, så ville jeg vel ikke nølt med å betale det lille ekstra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Laika til 17-1800 kroner (fant den i en dyrebutikk i Flekkefjord) i fjor sommer, den har vært brukt ganske mye, men ikke på noen lengre fjellturer enda. Men det blir forhåpentligvis nå til sommern. Har vært kjempefornøyd! Den sitter godt og stabilt, og Thorvald virker å syns den er komfortabel, og går godt med den på :)

Edit: togo fra seleverkstedet var vårt valg nr to, om ikke Laika hadde passet. Men min har jo en mer typisk kroppsform, og er nok enklere å finne en ferdiglaget kløv til. Til mynde hadde jeg også vurdert spesialsydd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde du var ute etter hva vi putta oppi kløven da jeg leste subject! :lol: Jeg kjøpte den eneste kløven jeg fant som passa shiba, helt enkelt. Heldigvis for jentene så passer den ganske bra. :P Trur jeg betalte rundt 600 kr for den.

Edit: Det er Aproach Pack fra Ruffeear, forresten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt Laikakløven. Til gjengjeld har jeg 25 års erfaring med den. Etter min mening en av de aller beste på markedet. Ikke minst for kvaliteten er så solid. Laika originalkløv har to bukreimer og semsket skinn på innsiden. Den ligger godt på det jeg har hatt av hunder. Sekkene er store slik at man får plass til mye.

Til salukien har jeg Laika lettkløv/sportskløv. Den har kun en bukreim og ikke skinn på innsiden. Til gjengjeld bærer salukien min mest for moro og har ikke mye vekt i sekkene. En liter vann på hver side + ei skjorte eller no.

Her kan du se på Laikakløvene:

http://www.turbulent.no/laika-kloev.177914.no.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har webmaster til begge to, og er fornøyde med dem. Vet ikke om vi hadde brukt litt mer på kløv om vi ofte skulle gått langturer, men vi gjør foreløpig ikke det. Nå har jo du hunder med litt sær kroppsbygning, så vet ikke hvor godt webmaster vil passe til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en kennel kløv, en breeders og en gresshoppa, ikke serlig fornøyd med noen av de, men de er brukanes liksom. og alle de ligger vell sånn mellom 12 og 1500. Også har jeg hatt activ kløven fra nes sledeverksted/activ dog, den likte jeg veldig godt, den er vell ikke så ulik togo kløven. Jeg anbefaler absolutt og legge i litt ekstra. 500 kr kan gjøre forskjell på en god kløv og en som rett og slett er dårlig. Jeg har ingen erfaring med, men jeg liker utformingen på ruffwear kløvene også, det at de er litt mindre gjør jo at de er mer stabile, men selvfølgelig har de da også plass til mindre, og jeg liker at det er sele med y-bryst, men siden jeg ikke har sett en annet enn på bilder vet jeg ikke om de faktisk er så bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kløv fra kennel som kostet rundt 1500 kr tror jeg. Den er grei og fungerer fint til vårt bruk. Har ikke brukt den så voldsomt mye. Skal du ha en kløv til saluki ville jeg egentlig ikke nølt med å få en spesialtilpasset en. Har hørt mye positivt om togokløven, men jeg ikke vet om noen som har brukt den på en mynde riktignok. Den gjennomsnittlige kløven du finner i de fleste dyrebutikker ble nok ikke laget med en saluki i tankene akkurat. Har du planer om å bruke kløven en del, på f.eks. ukesturer i fjellet, så ville jeg vel ikke nølt med å betale det lille ekstra.

Ja, det er jo litt det også. Jeg skal snakke nærmere med Jan, tror jeg. Håper Calle trives med kløv på ryggen, for hvis vi skal gå to uker i fjellet hadde jeg tenkt at han skulle få bære maten sin selv. Vi skal selvsagt bruke god tid på tilvenning og opptrening.

Men da er dere samstemte om at det er verdt det å legge litt penger i en god kløv hvis den skal brukes relativt ofte og til lengre turer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er dere samstemte om at det er verdt det å legge litt penger i en god kløv hvis den skal brukes relativt ofte og til lengre turer?

Utvilsomt. En kjøper jo gode tursekker som passer godt til seg selv, så jeg syns man skal unne hunden sin god kvalitet også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt til lengre turer eller tung last. De rimelige kløvene er som regel 'helt grei' men ikke optimal på noen måte, verken passform, ballanse eller slitestyrke. Og god ballanse mener jeg er viktig vertfall. Det blir mye mer slitsom for hunden og også mer slitasje på hundens kropp om den hele tiden må gå og kompensere for en kløv som ikke sitter godt og stødig inntil kroppen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den jeg synes var finest, enklest (i form av bestilling, ikke spesialtilpasset osv) og billigst, nemlig ruffwears approach pack. Jeg er iallefall veldig fornøyd. Den brukes jo bare til "tullekløving", han har vel aldri vært i nærheten av å bære 1/3 av egen kroppsvekt. Har i matpakke, håndkle til stranden, vann osv, dilldall, og til det fungerer den utmerket. Men den har og plass til en knapp ukes mat til Casper, hvis jeg hadde hatt behov for det. Det jeg liker med denne er at den ikke ligger nedenfor albuene og hemmer.

Når denne går istykker en gang blir det nok en lik en. Men kanskje palisades pack som er litt større, og der man kan ta av veskene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har palisades pack fra Ruffwear. Kostet vell 1200-1400kr eller noe :) Jeg valgte den fordi jeg ville ha mulighet til å ta av kløvveskene og bruke bare selen osv. Og er veldig fornøyd med den. Det er vannbeholder på hver side som man fyller 1 liter vann i, så med fulle vannbeholdere så har to kg kløv ;) Den funker til mitt bruk, jeg hadde valgt noe annet om jeg skulle hatt en tung kløv for flerdagers turer. Foreløbig er det dagsturer, og planen er overnatting 1-2 døgn der hunden skal bære sin egen mat blant annet. Ergo trenger jeg foreløbig ikke en stor kløv.

Jeg har en større kløv fra gresshoppa liggende også :) Men synes det er kjekt med et båndfeste som tåler litt trekking på kløven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mitt kløvbruk ikke er for flere dagers turer på fjellet så foretrekker jeg at kløvveskene er store. Personlig syns jeg de fra Ruffwear er alt for små. Og ser for meg at det ikke er behagelig å bære for hunden slik veskene blir liggende nesten helt oppå ryggen. 2 kg kløv til en hund på 30 kilo syns jeg er for lite hvis hunden skal bære for å styrke ryggen og jobbe litt ekstra.

Men kun min mening det. Ruffwear er sikkert helt ok, jeg liker bare ikke utformingen på de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mitt kløvbruk ikke er for flere dagers turer på fjellet så foretrekker jeg at kløvveskene er store. Personlig syns jeg de fra Ruffwear er alt for små. Og ser for meg at det ikke er behagelig å bære for hunden slik veskene blir liggende nesten helt oppå ryggen. 2 kg kløv til en hund på 30 kilo syns jeg er for lite hvis hunden skal bære for å styrke ryggen og jobbe litt ekstra.

Men kun min mening det. Ruffwear er sikkert helt ok, jeg liker bare ikke utformingen på de.

2kg er jo kun de vannbeholderne ;) Du kan jo ha nedi mer i selve kløven om du ønsker det. Jeg synes den sitter greit på hunden min. Men som sagt, skulle jeg hatt en tung kløv og flerdagersturer så ville jeg kjøpt noe enda bedre.

Kjøper litt kløv utifra formål ;)

Kløven ligger på akkurat samme plass som min andre kløv som er av helt annen type og var veldig dyr da den ble kjøpt...

545296_10151086825956357_910486929_n.jpg

Den kunne ligget litt lengre frem, men da kommer den oppi nakken på han. Og jeg synes det er vanskelig å finne kløv til han som ligger lengre frem. Spesielt når jeg personlig vil ha y-front på kløven. Den andre kløven min kan jeg flytte lengre frem, men fronten på kløven går på tvers over brystkassa, da vil den naturligvis kunne stilles lengre frem. Men min hund trekker en del når han har kløv/sele, noe som er hovedgrunnen til at jeg valgte ruffwear sin.

Bilde av hunden med min andre kløv, ca samme ståstilling :)

524841_10150748958966357_1981250116_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ruffwear, gresshoppa og Kennel.

Førstnevnte fikk begge hundene gnagsår på kneet av! Så det sier litt om formen på den...

Gresshoppa- dårlig kvalitet og passform.

Kennel - veldig fornøyd med. Har hatt til Schäfer, Labbis og nå AK (ergo 3 forsjellige) og syns de passer veldig bra og er stødige på hunden. Vært på flere langturer over flere dager med Kennel Kløven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ruffwear, gresshoppa og Kennel.

Førstnevnte fikk begge hundene gnagsår på kneet av! Så det sier litt om formen på den...

Gresshoppa- dårlig kvalitet og passform.

Kennel - veldig fornøyd med. Har hatt til Schäfer, Labbis og nå AK (ergo 3 forsjellige) og syns de passer veldig bra og er stødige på hunden. Vært på flere langturer over flere dager med Kennel Kløven.

Har kløv i tankene om dagen jeg også, så da tar jeg med meg Kennel i bakhodet når vi skal ut å prøve til Dany.

Marvin skal også få ny, så jeg håper jeg finner noen som passer. Han har Ruffwear, og jeg er ikke helt fornøyd. Ikke gnagsår, men den sklir og har en dårlig reim under brystet/buken. Ikke er den helt optimal foran heller. Egentlig er det rart han ikke får gnagsår, for den reimen under brystet ligger sånn til at jeg har måttet sjekke det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har en kennelkløv og en togokløv fra seleverkstedet. Kennelkløven ligger i en kjeller og skal fortsette å gjøre det. Den er mye dårligere både kvalitetsmessig og med tanke på stabilitet. Jeg er knallfornøyd med togokløven.

Edit: du spurt vel egentlig om hvor mye man vil legge i en kløv, men det sier seg vel egentlig selv at jeg syns det er verdt å legge en del ekstra kroner i en god kløv om man skal bruke den til å bære litt skikkelig.

2kg er jo kun de vannbeholderne ;) Du kan jo ha nedi mer i selve kløven om du ønsker det. Jeg synes den sitter greit på hunden min. Men som sagt, skulle jeg hatt en tung kløv og flerdagersturer så ville jeg kjøpt noe enda bedre.

Kjøper litt kløv utifra formål ;)

Kløven ligger på akkurat samme plass som min andre kløv som er av helt annen type og var veldig dyr da den ble kjøpt...
545296_10151086825956357_910486929_n.jpg

Den kunne ligget litt lengre frem, men da kommer den oppi nakken på han. Og jeg synes det er vanskelig å finne kløv til han som ligger lengre frem. Spesielt når jeg personlig vil ha y-front på kløven. Den andre kløven min kan jeg flytte lengre frem, men fronten på kløven går på tvers over brystkassa, da vil den naturligvis kunne stilles lengre frem. Men min hund trekker en del når han har kløv/sele, noe som er hovedgrunnen til at jeg valgte ruffwear sin.

Bilde av hunden med min andre kløv, ca samme ståstilling :)

Nei, den ligger ikke som alle andre gode kløver. Den for langt bak og legger all vekta midt på ryggen istedenfor over hundens skuldre. Pluss at ruffwearkløven ikke har noen mulighet til å spennes ut fra kroppen. Nå har ikke dette noe å si om man bare bruker kløven til en matpakke og en ekstra genser, men det er etter min mening en veldig dårlig kløv hvis du skal belaste med litt mere vekt.

Nå er det litt vanskelig å se hvordan kløven ligger på min hund siden det er mye pels og siden han har så kort rygg ser det ut som den ligger lengre bak en den gjør. Den ligger helt fremme og kløvens vekt kommer ned på hundens front, ikke midt på ryggen.

dsc_0740.jpg

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har en Laika kløv som ble kjøpt på slutten av 90-tallet, den har til nå blitt brukt på schäfer, malle og bc uten problemer. Den kostet den gangen rundt 1800kr, men det er vel verd pengene. Det er absolutt min favoritt uansett om det er mye eller lite bagasje, kort eller lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere kløver. Og har lagt mye penger i alle sammen. Angrer ikke, en god kløv er svært viktig. Den jeg bruker mest nå er ruffwear sin, rett og slett fordi jeg har så lite i den,og jeg bruker mest selen. Skal jeg virkelig bruke kløv- hadde jeg ikke brukt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...