Gå til innhold
Hundesonen.no

Lider du av tvangshandlinger?


Teserere
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Altså, åpningen der man putter dyna inn skal IKKE være i ansiktet. Skal ikke sove med noe knapper eller tråder i fjeset, nei. Nei! Hvis det er mønster må det ligge riktig vei på toppen. Også skal man

Nei OCD tuller man ikke med! Slike ting som jeg slet med var ikke OCD, men tror nok psykologer ville sagt at det var veldig nære i og med at jeg ikke kunne le av de. Nå ser jeg tilbake på dette som no

Jeg å Og er det mønster på, må det opp. En tråd for meg jo! - sokker... gud forby om de er brettet feil! Også MÅ de være like og like slitt. - Går aldri over kumlokk. Noen sa til meg når jeg v

Hoho virkelig tråden for meg.. Jeg kommer ikke på alle jeg har, og kan heller ikke fortelle alle fordi da kommer det vel frem hvor gal jeg er :lol:

Men jeg må spise middag hver dag. Jeg har innebygd regler når man må tisse utenom når man bare må. Knekkebrød må ligge riktig vei. Dyna må ligge riktig vei inni trekket. Trekket må ligge riktig vei i forhold til meg.

Og ja.. Jeg er en rar sjel :lol:

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dyna og trekket riktig vei!

Hvordan må det ligge til deg da?

Hos meg må lappen på dyna ligge i fotenden, og hvis det er bunnåpning på trekket, så må den ligge i fotenden. Dyna må være helt øverst i trekket og mønsteret må også ligge riktig vei..

Stakkars mann si jeg :lol:

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, åpningen der man putter dyna inn skal IKKE være i ansiktet. Skal ikke sove med noe knapper eller tråder i fjeset, nei. Nei! Hvis det er mønster må det ligge riktig vei på toppen. Også skal man heller ikke snu dyna plutselig så den delen som har ligget opp mot taket plutselig ligger ned. ØSJ!!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, åpningen der man putter dyna inn skal IKKE være i ansiktet. Skal ikke sove med noe knapper eller tråder i fjeset, nei. Nei! Hvis det er mønster må det ligge riktig vei på toppen. Også skal man heller ikke snu dyna plutselig så den delen som har ligget opp mot taket plutselig ligger ned. ØSJ!

Å snu dyna går ikke nei.. Endelig noen som forstår meg :heart: haha

Sent from my GT-I9100

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne bare stemple flexikortet (kollektivtransport billett i oslo, om det skulle være tvil) fra laveste tall og oppover.

Jeg kan ikke kle på meg på badet etter dusj, men må gå inn på soverommet.

Jeg klør/"koser" meg i hodebunnen store deler av dagen.

Jeg kan ikke ha to hvite ankelsokker dersom de ikke er identiske, og like slitt.

Jeg kan ikke gå med vanlige, lange sokker. Kun ankelsokker. Eller ullsokker.

Jeg plukker fjær fra koseputen min, hver natt. Jeg sliter med å få sove uten å plukke først.

Jeg klarer ikke bruke halsbånd på Malle lenger. Alle de andre bikkjene kan gjerne ha på, men ikke hun.

Da det blir mørkt kan jeg ikke gå ned i kjelleren. Jeg er ikke mørkredd, og ikke redd kjelleren heller. Jeg kan bare ikke gå ned dit.

Jeg må ta et siste trekk av røyken før jeg stumper den. Går det for lang tid mellom siste trekk og stumpingen, må jeg ta ett til.

Forøvrig har jeg også samme greien med dynen. Må være riktig vei!

Jøss, jeg ser jo gal ut... Hah, ja ja!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har en greie meg har hatt i flere år nå: Jeg teller trappetrinn hele tiden.

Også har jeg lagt merke til at når jeg sover, så må jeg ha perfekt pust. Om det er en eneste liten lyd eller blokkering, blir jeg gal og henger meg skikkelig opp i det.

Ja, også er det dette med dyna. Riktig vei, og dyna må også være godt fyllt ut i trekket, ellers klikker det for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maaaaaange! Ekstremt mange :icon_redface: Vet ikke hvor jeg skal begynne engang. Men det der med dyne og dynetrekket, trodde jeg alle drev med :P

Jeg å :icon_redface: Og er det mønster på, må det opp.

En tråd for meg jo!

- sokker... gud forby om de er brettet feil! Også MÅ de være like og like slitt.

- Går aldri over kumlokk. Noen sa til meg når jeg var liten at om du krysser kumlokk kommer all verden uhell til å ramle over deg. Vel har ikke hjulpet det grann, men likevel går jeg ikke over kumlokk

- Begynner jeg først å regne på noe, må de sammenlignes med det meste. Jeg teller og styrer og det bør helst være likt hver gang

- Jeg konkurrer med meg selv, runkeeper og endomondo :icon_redface: Ja jeg går med begge to på en gang, og jeg må slå begge. DA er jeg glad da *flir*

- bikkjene må ha like seler, halsbånd og liner, det er ikke så farlig at fargene ikke er like, men det må passe sammen! Det er veldig vanskelig å finne halsbånd som er fine, som matcher fargene på hunden og de andre. Man kjøper altså ikke lilla halsbånd til en og så orange til den andre, eller gud forby lyseblå til hannhunden... *sukk* Vond verden.

- jeg legger meg 2200 (jeg begynner leggerutinene da) og vi tuller ikke med det :aww:

Før jeg ble mor og ble sykere i kroppen, var jeg nok på kanten til å utvikle alvorlige tvangstanker. Vi kan le av det nå: ALT skulle være i full rutine, jeg hadde faste plagg som måtte vaskes sammen, og vasket jeg hvitt en dag, kunne jeg bare vaske hvitt resten av den dagen. ALT ble gjort på faste dager, og meget nøye. Jeg vasket lister med tannbørste. Bikkjene jeg da hadde fikk turer og trening så det holdt. Stakkars mannen min hadde morgenluftingen på den tiden. Han MÅTTE være ute i tre kvarter, ellers brøt himmel og ******* ut... han har fortalt meg i ettertid at han og Quando satt på en benk å lese avisen fordi de ikke turde å komme inn for tidlig :icon_redface: Hovedturen kunne aldri være kortere enn 2 timer, aldri gå i ring, aldri samme sted to dager på rad. Innlagt trening. Det burde ha gått noen dager mellom samme tur, ja helst ikke samme tur i samme uke.. (har det litt slik ennå, men klarer å bøye på det uten å få vondt i viljen) Kveldsturen var på nøyaktig en halvtime. Morgen og kveld kunne vi gå i parken altså. Når Mads kom til verden ble han også utsatt for mine faste rutiner, heldigvis for han så har han en utfordring som tilsier at han bør ha så faste rutiner som mulig ellers får han å vondt i viljen sin. Helle derimot var den som løste på alt. Da gikk alt til "*******" og jeg ble en vimsete mamma som av og til savner tvangshandlingene sine, for det var unektelig litt godt å ha alt på stell 24/7.

Som sagt, det er lov å le av dette nå, bortsett fra leggetiden min! :bug:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror ikke jeg har så mange...

*Jeg MÅ ha brus i kjøleskapet til enhver tid

*Jeg må gå på do før jeg går ut på tur, ellers så må jeg garantert på do når jeg er ute...

*Jeg snakker stadig vekk med meg selv, hele tiden og om alt mulig...

*Jeg må ha det noenlunde varmt på soverommet før jeg skal legge meg. Jeg klarer bare ikke sovne på et iskaldt soverom.

*Når jeg kjører bil og bremser, så trykker jeg automatisk inn cluchen også, selv om det ikke alltid er nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg baker MÅ ingrediensene tilsettes akkurat slik mamma lærte meg. Hvis ikke blir jeg grinete. :lol:

Jeg bare MÅ vaske over gulvet før jeg venter besøk.

Når jeg ser meg i speilet MÅ jeg se etter endringer.. Seriøst,, gransker trynet mitt sikkert 2-3 ganger om døgnet.. Alltid like misfornøyd :lol: Hvis jeg med vilje legger meg en dag uten å granske får jeg ikke sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur jeg skal vise dette til fine mannen, som mener jeg har i overkant mange gøyale oppheng. :lol:

Forøvrig er det veldig mange ting dere nevner som vel neppe kvalifiserer til tvangshandlinger, men mer mot vaner og "oppheng".

Dersom noen/noe/jeg kommer borti navelen min, eller jeg ser navler på tv (husker dere den GRUSOMME reklamen for noen år tilbake for noe mageregulerende, hvor navlene SNAKKA?!? Jeg blir fortsatt dårlig!), blir jeg uhyre uvel og må krøke meg litt sammen og liksom beskytte mageområdet. Navelen kan ikke berøres, overhodet. Samme med strupehodet, og jeg orker heller ikke at andre berører disse stedene på egen kropp. Eller snakker om det. Fysj.

Jeg MÅ vaske hender hver gang jeg kommer hjem eller før jeg skal spise (eller ved håndhilsing, eller om jeg må bruke andres tastatur), spesielt på restaurant. Men dette jobber jeg veldig med, og jeg kan nå gjennomføre et helt måltid fra vi kommer inn på stedet til vi går, uten å avbryte hyggen med å vaske meg. Men jeg tenker MYE på det inntil maten står på bordet. :P

Jeg har ingen rutiner som MÅ følges eller rekkefølger som ikke kan fravikes. Men jeg har jo selvsagt visse ting jeg liker at er på den ene eller andre måten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på tvangstanker og vaner? Jeg vil kalle mine for tvangstanker, av den enkle grunn st tilsettes en ingrediens på en annen måte (når jeg ikke baker alene) eller jeg glemmer en ingr ig tilsetter den til slutt, hater jeg deigen, vil kaste den og bryr meg ikke lengre. Den deigen er boss, uspiselig, smaker ekkelt Osv oppi mitt hode. :P

Vasker jeg ikke gulvet begynner jeg nesten å gråte over hvor oppgitt jeg er over meg selv.

Og ja, får ikke sove på den 3...

Slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på tvangstanker og vaner?

Dette kan vel Aslan en hel del mer om enn meg, men jeg trur vel det dreier seg om nettopp det du peker på, Synnøve, hva slags effekt det å fravike rutinene eller opphengene har på deg. Hvis ting blir "feil" eller "ødelagt" av at noe ikke gjøres i henhold til det fastlagte mønsteret, kvalifiserer det nok til tvangshandling. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke så mange igjen, når jeg tenker etter.

Jeg må alltid skylle vannglasset minst tre ganger, i rennende, iskaldt vann, før jeg kan drikke av det. Og hvis jeg ligger tett inntil noen, må jeg puste i takt med dem. Ellers blir det bare tull. Jeg har blitt litt flinkere i det siste da, for Mozza puster så teit. :P Men sånn ellers, så må jeg det.

Har selvfølgelig en haug vaner og måter jeg foretrekker å gjøre ting på også, men jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig mange sånne diller...

Mye har jeg til felles med andre ser jeg. Men i tillegg har jeg f.eks. hengt meg opp i at:

- Jeg kan ikke drikke av et glass (med mindre jeg får det med noe i på restaurant eller slikt) uten å blåse i det først.

- Jeg MÅ sitte på min faste plass i sofaen.

- Andre må forsyne seg fort eller etter meg for at jeg ikke skal bli stressa.

- Jeg biter på fingrene om jeg er stressa

- Jeg kan ikke gå med lue. Angst!

Og mer er det! Spesielt i forhold til mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme "tvangstankene" som flere før her om dyna. Trekke må ligge med mønsteret opp, og åpning ned mot føttene. Typen sin dyne må ligge lik vei som min. Om han snur dyna (noe han ofte gjør, enten fordi han er varm, eller for å plage meg), så må jeg enten snu min også, om det ikke er mønster på den, men ulik farge på hver side. Eller så snur jeg dyna hans -.- Er ikke dynene, OG putene riktig så får jeg ikke sove.

Brødskiva må smøres på riktig side, og spises fra riktig side. Dette varierer fra brød til brød hva som er riktig, men på slike "firkanta" brød begynner jeg alltid i den enden som er firkanta, ikke den runde enden. Jeg bli stressa om noen spiser brødskiva feil, eller har f.eks. kekkebrød feil vei.

Jeg MÅ gå på scooteren fra riktig side, hvis ikke føler jeg at jeg mister balansen, selv om jeg egentlig ikke gjør det.

Når jeg skal sove MÅ jeg puste likt som typen, evt. andre som puster så jeg kan høre dem. Jeg har opptil flere ganger bedt typen slutte å puste, slik at jeg kan få sove :P

Dopapirer må henge riktig vei; ut fra veggen, evt. mot meg om det ikke henger på veggen.

Kommer ikke på flere akkurat nå, men vet jeg har flere, og typen egler meg alltid for det. Jeg blir stressa om jeg ser noen gjør det feil osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...