Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Huff, kom inn til kaninene i stad og der lå Trampeline død. :( Da har jeg 7 stk morløse unger, de er heldigvis over den helt kritiske tiden, siden de er minst 3 uker. (Hun som har gravd og gjemt reiret så innmari, så jeg vet ikke helt på dagen alder på dem). Prøve å sette de sammen med Dåtti eller Harepusen og se om de godtar dem, kanskje dele dem opp? Vrient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Huff, kom inn til kaninene i stad og der lå Trampeline død. :( Da har jeg 7 stk morløse unger, de er heldigvis over den helt kritiske tiden, siden de er minst 3 uker. (Hun som har gravd og gjemt reiret så innmari, så jeg vet ikke helt på dagen alder på dem). Prøve å sette de sammen med Dåtti eller Harepusen og se om de godtar dem, kanskje dele dem opp? Vrient.

Jeg aner ikke om kaniner er slik som griser at de aksepterer andres barn, eller om de er som sauer og ikke gjør det. Men ideelt sett, om du får de andre mødrene til å amme andres barn så ville jeg gjort det. Ville gjort det på samme prinsippet som vi gjorde med grisunger, at du deler opp kullet og prøver å sette det sammen slik at alle ungene i de to kullene er jevnest mulig i størrelse. Altså, at de minste av de morløse blir satt sammen med det minste kullet, og de største med det største kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om kaniner er slik som griser at de aksepterer andres barn, eller om de er som sauer og ikke gjør det. Men ideelt sett, om du får de andre mødrene til å amme andres barn så ville jeg gjort det. Ville gjort det på samme prinsippet som vi gjorde med grisunger, at du deler opp kullet og prøver å sette det sammen slik at alle ungene i de to kullene er jevnest mulig i størrelse. Altså, at de minste av de morløse blir satt sammen med det minste kullet, og de største med det største kullet.

De aksepterer ofte - i fjor gjorde jeg mye det, for å gjevne ut kullstørrelsene - der hadde jeg jo kull som varierte med 5 til 12 unger. Men der var de mye gjevnere i alder. Ser at de som er nærmest i alder, Harepusen sine, er veldig mye mindre, så jeg har nok bommet litt på alder, for er definitivt mer enn fem dager som skiller dem. Mens Dåtti siner er 16 dager eldre enn den terminen jeg har satt. De er likere der. Er de nærmere 4 uker enn tre, så vil de antakeligvis klare seg fint med bare vanlig mat. Så jeg prøver det - får eventuelt se om det er en eller to som virker svakere når jeg skal ut i kveld, da kan jeg legge dem over til Harepusen.

Satte inn Blåmann til dem, tenkte at det er greit å ha en snill og god hanne som de kan søke trøst av og som kan vise dem hva de skal gjøre med maten og sånt om ikke annet. Han er kjempefin med småttiser. Så krysser jeg rett og slett bare fingra for at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aksepterer ofte - i fjor gjorde jeg mye det, for å gjevne ut kullstørrelsene - der hadde jeg jo kull som varierte med 5 til 12 unger. Men der var de mye gjevnere i alder. Ser at de som er nærmest i alder, Harepusen sine, er veldig mye mindre, så jeg har nok bommet litt på alder, for er definitivt mer enn fem dager som skiller dem. Mens Dåtti siner er 16 dager eldre enn den terminen jeg har satt. De er likere der. Er de nærmere 4 uker enn tre, så vil de antakeligvis klare seg fint med bare vanlig mat. Så jeg prøver det - får eventuelt se om det er en eller to som virker svakere når jeg skal ut i kveld, da kan jeg legge dem over til Harepusen.

Satte inn Blåmann til dem, tenkte at det er greit å ha en snill og god hanne som de kan søke trøst av og som kan vise dem hva de skal gjøre med maten og sånt om ikke annet. Han er kjempefin med småttiser. Så krysser jeg rett og slett bare fingra for at det går bra.

Krysser fingrene med deg! Du får holde oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kryssinger :D Alle 7 virker friske og kvikke enda. Og nå er det vel omtrent 24 timer siden mamman døde. Så et par av dem spiste og drakk da jeg var ute i stad. Så jeg har håp om at dette kan gå bra. Blåmann er så fin med dem, de får gjemme seg hos han om de blir redde :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en drøm om et lite småbruk med en liten stall kaniner bl.a da til både kos og til slakt.
Har til og med mannebein med kaninerfaring så det må jo gå ann, han kunne jo slakte kanin allerede som barn, så da har jeg læremester også. Må bli bra :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en drøm om et lite småbruk med en liten stall kaniner bl.a da til både kos og til slakt.

Har til og med mannebein med kaninerfaring så det må jo gå ann, han kunne jo slakte kanin allerede som barn, så da har jeg læremester også. Må bli bra :D

Go for it :D

Fremdeles ser alle de syv små friske og fine ut. Truet i dem litt CC - men ellers får de være ifred.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig lei meg.
Solgte en av hannene mine tilbake til oppdretteren sin for noen uker siden, og nå fikk jeg nettopp mail om at han ble avlivet i dag pga e.cuniculi.

Fine lille gutten min :icon_cry:
Har hatt han i over to år, og har aldri sett symptomer på det her, men kanskje reisen trigget noe som lå latent.

Leit er det i allefall, både for meg og oppdretter. Man blir så glad i disse små, og Sam var virkelig en spesiell kanin :bye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags farge har egentlig den lyseste her? Er den bare en lys viltgrå, eller er den viltgul? Japaner, kanskje? Dette er rhinsk schecke + noe, ikke sant?

Gul/blå japaner sa ekspertisen. Mor er rs/trønder og far er viltblå rex :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jupp :D Riktig så fint og vårlig innimellom snøbygene :lol:

:lol: ! Ser hestene finner biiiitte små grønne skudd innimellom. Men på tolga så er det museører på bjørka :D

Men vi ligger omtrent 200 høydemeter høyere oppe...

Men holder på med prosjekt kaninbod, så etter den er ferdig satt opp og plassert så blir det å gjøre firemannsboligen om til tomannsbolig med tilhørende utegårder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige kaninene :D Må få se bilder av prosjektet etterhvert :ahappy:
Her er det museører på bjørka, hegg og rogn er nesten ferdig utsprunget og hvitveisen blomster. Jeg elsker våren :D (selv om jeg åpenbart reagerer på noe pollen, for hver vår må jeg bruke støvmaske i kaninstallen i noen uker)

Jeg er litt :blink: over antall kaninforespørsler jeg har fått hittil i år. Selv om jeg screener kraftig så har jeg flere kaninkjøpere enn jeg greier å levere til. Luksusproblem :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kaniner :wub: Har så lyst til å starte et eget oppdrett av dvergvedder. Har hatt dvergvedder tidligere, hun ble 8,5 år. Dessverre er det ikke så lett å få til når man leier :( Håper på å få kanin(er) om vi finner et nytt sted å bo hvor de tillater det, han vi leier av nå nekter..

Fant et bildet av kaninen som jeg hadde :wub:

post-12913-0-66268900-1399540988.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kaniner har du ganzie ?

Har et lite oppdrett av hermelin, i hovedsak svart tan, men leker litt med farger og har også noen hvit blåøyde, samt noen wienertegnede.

Har også to kastrerte dvergveddere som er rene maskotter og mine hjertebarn, samt tre new zealand red, en hann og to hunner :ahappy:

Litt av "alt" med andre ord, men jeg har kanin og driver oppdrett fordi jeg synes kaniner er utrolig morsomme og fine dyr :ahappy: Og når jeg uansett skal ha kanin så kan jeg like godt avle litt, og gjøre mitt for å produsere en motvekt til dyrebutikk-kaninene med ymse opphav, helse og gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite oppdrett av hermelin, i hovedsak svart tan, men leker litt med farger og har også noen hvit blåøyde, samt noen wienertegnede.

Har også to kastrerte dvergveddere som er rene maskotter og mine hjertebarn, samt tre new zealand red, en hann og to hunner :ahappy:

Litt av "alt" med andre ord, men jeg har kanin og driver oppdrett fordi jeg synes kaniner er utrolig morsomme og fine dyr :ahappy: Og når jeg uansett skal ha kanin så kan jeg like godt avle litt, og gjøre mitt for å produsere en motvekt til dyrebutikk-kaninene med ymse opphav, helse og gemytt.

Oooh!!! jeg har drømt om å ha hermelin selv :-D jeg hadde masse kaniner når jeg vokste opp og jeg savner det :-) når jeg får meg en plass å bo så blir det kanin igjen. Jeg fikk høre at hermelin kan være litt hissige av seg, men vet ikke om det stemmer. Du har ikke lyst til å fortelle om rasen? og bilder av dine hermelinkaniner? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...