Gå til innhold
Hundesonen.no

Et godt holde seg varm i bilen-dekken - anbefalinger?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Monti klarer seg fint på vintern uten dekken når han er i bevegelse, går tur, etc. Men vi trener jo LP og det blir ofte endel venting i bilen og da skal det ikke mye til før han rister og er kald. Kunne dessuten godt tenke meg å ha en hund som ikke er iiiiskald før treningsøkten, naturligvis.

Så, vi trenger et dekken som er komfortabelt siden han skal ligge med det i bur. Supervarmt er fint, kanskje finnes det noen spesielle treningsdekken? Ikke vet jeg.

Trenger ikke være vanntett, vinntett, etc, skal bare sitte på i bilen, som sagt. Alternativt har jeg alltid vært veldig fornøyd med hurtta sine vinterdekken, hvordan er de i forhold til hva vi vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtta sin fleecedress :) Den bruker jeg på Aïda om vinteren når vi trener agility, har litt lengde på bena slik at den holder leddene varme også :) Finnes i utrolig mange størrelser.

Takk for tips. :) Glemte å nevne at det ikke trenger være i hurtta-prisklassen, gjerne billigere :P Synes 600-700 for ligge i bilen-dekken blir litt heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster Bot-dekken?

Hva har du i bilburet? Vi har saueskinn til Kovu, og har ikke noe særlig problem med at han fryser der.

Ingenting annet enn teppe foreløpig. Har bare vært borti en situasjon der han har vært noe særlig i bilen. Da var det ikke minus en gang men bikkja rista som noe annet rart. Nå skal det sies at han har røyta av seg alt han har av pels også, så forhåpentligvis kommer det en litt tykkere vinterpels etterhvert. Kanskje vi skulle prøvd et varmt saueskinn. Evt noe i ull som regulerer temperaturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe godt og varmt og ligge på er jo viktig for og holde på varmen, ellers er det fint med teppe e.l. over buret. Jeg har handlet endel dekken hos høøks og de er rimelige og gode. Om du er villig til og legge i litt mer så hadde jeg gått for et BOT dekken.

Synes det er vanskelig å si hva man er "villig" til. For om argumentene tilsier at det er nødvendig/mye bedre med et BOTdekken eller noe sånt så er det jo greit. Men om det faktisk er litt ett fett så "gidder" jeg ikke bruke så mye på et ligge i bilen-dekken. Om du skjønner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å si hva man er "villig" til. For om argumentene tilsier at det er nødvendig/mye bedre med et BOTdekken eller noe sånt så er det jo greit. Men om det faktisk er litt ett fett så "gidder" jeg ikke bruke så mye på et ligge i bilen-dekken. Om du skjønner. :)

Skjønner. Altså et vanlig dekken med for i holder jo i massevis for og holde hunden varm. Fordelen med BOT dekkenet er jo at det har helsebringende effekter. Det øker blodsirkulasjonen og er forebyggende mot skader. Evt om hunden har skader er det med på at den blir raskere frisk. Så sånn sett så er back on track en god investering, men ikke nødvendig hos en frisk hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gamle dundyner som underlag i burene. Det skal noe kulde til før jeg setter på dem dekken. Har softshelldekken fra Hööksog det holder dem begge gode og varme.

Har tenkt å få sydd "pose" av dundyne til minsta, da hun elsker å legge seg inni ting.

Brukte dundyner kan du annonsere etter på f.eks finn, og dekkene på Hööks er rimelige dersom du ønsker gjøre det rimeligst mulig. Eventuellt å finne gamle jakker ol som ikke trengs lenger og sy dekken.

Ser mange sverger til BOT. Jeg har hatt hund i en del år nå, og aldri brukt noe slikt på mine og sant og si ser jeg ikke helt poenget heller. Og jeg må jo bare lure litt på om hunder av i dag faktisk er mer pingler enn hva de var i "gamle dager", eller om det er eiere som gjør dem til det. Dersom det er bevist at det gjør hunder raskere frisk av skader, er det en ting med tanke på helbredelsesprosessen, men å bruke det på friske hunder? Mulig jeg lever i steinalderen, men jeg synes det er litt for mye dilling med hunder pr i dag jeg, i form av det ene og det andre. Utrolig at hunder i gamle dager overlevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette til Harly som jeg er godt fornøyd med, men det er veldig varmt da :)

Skal du bare ha et enkelt, rimelig fleecedekken så ville jeg tatt en titt på Hööks.

Edit; har også bot-dekken og synes absolutt det er verdt pengene.

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si fleecedress :) Det er det som holder min hund varm i bilen hvertfall. Jeg har hurttadekken også, men det synes jeg ligger for dårlig inntil kroppen til å klare å holde han skikkelig varm i bilen på vinteren :/ Men fleecedressen holder godt på varmen og dekker store områder :) Jeg har noen ganger brukt en genser og hurttadekkenet over og det har fungert bra det også. Men nå har Monti mer pels enn prikkedyret mitt da. Jeg har Vet-bed i bunnen av buret i bilen :) Det holder godt på varmen synes jeg! Kanskje et par fleecepledd også. Og om du legger fleecepledd over buret samtidig så isolerer du det litt mer så det blir varmere i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke går får BoT så er nå valget soleklart i min verden. Ull er det beste valget.Det varmer best og regulerer temperaturen bedre enn andre materialer. Det kan også ta opp 30 % av egenvekt i fuktighet uten å miste varmeegenskapene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og ikke minste Isbjørnteppene! Det er ull i de og de trekker til seg vann veldig godt og er varme på vinteren og kjølige på sommeren. Hår og graps henger seg heller ikke fast i teppene.

fås kjøpt her:

https://www.facebook.com/groups/210757385712894/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med hunder, er at de svetter gjennom munnen og potene, så "pustende" dekken trenger man ikke tenke på. Et dekken fra Hooks eller en gammel dynebit til å legge over burde holde. Selv bruker jeg hurtta og BOT og merker ingen forskjell mellom de to. Du kan jo se om du får kjøpt noe brukt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med hunder, er at de svetter gjennom munnen og potene, så "pustende" dekken trenger man ikke tenke på. Et dekken fra Hooks eller en gammel dynebit til å legge over burde holde. Selv bruker jeg hurtta og BOT og merker ingen forskjell mellom de to. Du kan jo se om du får kjøpt noe brukt også.

Jeg syntes det kan være greit med et pustende dekken dersom man har vært ute med hunden og trent hvis det regner og man slenger på et dekken etter det, ellers blir det veldig klamt mellom dekkenet og hunden ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...