Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye varmer du opp hunden?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Ja :P . Det er vel som noen andre nevnte, vi husker på oss selv men ikke dyra :P . Men, når vi går tur så er det jo ikke så mye TRENING i det, da. Situasjoner der han bør varmes opp er vel kanskje mer der han får hoppe og sprette med andre i skogen. Når han blir eldre og vi skal begynne med mer målrettede ting som f. eks sykling eller trekk så kommer det mer automatisk for meg at han må varmes opp :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :P . Det er vel som noen andre nevnte, vi husker på oss selv men ikke dyra :P . Men, når vi går tur så er det jo ikke så mye TRENING i det, da. Situasjoner der han bør varmes opp er vel kanskje mer der han får hoppe og sprette med andre i skogen. Når han blir eldre og vi skal begynne med mer målrettede ting som f. eks sykling eller trekk så kommer det mer automatisk for meg at han må varmes opp :) .

Du sier jo noe der da, jeg varmer ikke opp før jeg går ut for å leke frisbee med venner. Eller om man på stranda plutselig får det for se gå løpe ut i vannet etter å ha ligget stille. Jeg varmer ihvertfall kun opp om planen liksom er å trene, kanskje derfor man fort glemmer å varme opp hundene i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline: Ja, det er det jeg tenker er forskjellen, i min hjerne så tenker jeg ikke engang over oppvarming om det "bare" er lek, siden han bestemmer selv osv, mens om man f. eks "påfører" arbeid ved f. eks trekking, sykling, jogging osv så blir det jo en annen type belastning og da er det vel mer gunstig å varme opp. Lydighet og agility også såklart, hvor de går i mye mer statiske posisjoner og ikke naturlig bevegelser :) . Eller evt. om man har en fartsgal greyhound, da :D, hehe .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der har jeg tenkt en del på. Hundekjørere kan da umulig ha mulighet til å varme opp hundene før de setter av gårde *se for seg oppvarming med ørten gale huskyer i bånd liksom :lol:*.

Jeg er heller ikke flink til å varme opp før ski- eller sykkelturer (frislipp med andre hunder har vi i realiteten aldri). Oppvarmingen her har stort sett bestått i at hunden(e) stresser seg opp til de store høyder mens jeg kler på meg, løper rundt i huset etter meg, hopper og danser og er veldig ivrig - for man vet jo hva som skal skje... Deretter er det å buksere seg ut til sykkelen, feste dyret fast - så er det full speed. Merkelig nok har jeg aldri hatt skader på noen av mine hunder. Jeg har forsøkt å ta en runde oppe i skogen før sykkeltur sånn at dyret har fått gjort fra seg og løpt litt, men det skjer ikke hver gang dessverre. Ikke er jeg flink til å gå hundene ned etter sykkeltur heller.... Burde nok blitt flinkere, men så lenge det går bra så tenker man ikke så nøye over det heller, dessverre.

Men nå bor jeg sånn til at det er mye enklere å la hunden få løpe en runde på marka bak huset før vi drar ut, så kanskje vi begynner et nytt og bedre oppvarmingsliv? :D.

sprintfolket og nordiskfolket (de som står på ski bak hunden(e)) er ofte flinke til å varme opp hundene som i at de går med dem løse før start, eller går rundt med dem i bånd før start. På mange arenaer er det båndtvang, så da må man gå med dem i bånd. Det er da ikke bare selve oppvarminga som er viktig, men også et forsøk på å "lufte" alle hundene før start. Jeg var nylig på et foredrag holdt av en kiropraktor på hund, og denne sa at oppvarming er viktig. Og at det å stå å jasse seg opp litt (med eller uten lyd da, det er jo en smakssak hva eier liker) fungerer tildels som oppvarming.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprintfolket og nordiskfolket (de som står på ski bak hunden(e)) er ofte flinke til å varme opp hundene som i at de går med dem løse før start, eller går rundt med dem i bånd før start. På mange arenaer er det båndtvang, så da må man gå med dem i bånd. Det er da ikke bare selve oppvarminga som er viktig, men også et forsøk på å "lufte" alle hundene før start. Jeg var nylig på et foredrag holdt av en kiropraktor på hund, og denne sa at oppvarming er viktig. Og at det å stå å jasse seg opp litt (med eller uten lyd da, det er jo en smakssak hva eier liker) fungerer tildels som oppvarming.

Hvordan anbefalte kiropraktoren at hundekjørerer (med flere i et spann) burde varme opp hundene sine da? Tenker på at hvis det å jasse seg opp i linesettet fungerte tildels som oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan anbefalte kiropraktoren at hundekjørerer (med flere i et spann) burde varme opp hundene sine da? Tenker på at hvis det å jasse seg opp i linesettet fungerte tildels som oppvarming.

beste praktiske løsning, om jeg husker rett. Ellers det å slippe hundene løs før start. Litt lite aktuelt for meg i hvertfall (og DER var alle hundene over alle hauger. kanskje. har ikke prøvd)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste praktiske løsning, om jeg husker rett. Ellers det å slippe hundene løs før start. Litt lite aktuelt for meg i hvertfall (og DER var alle hundene over alle hauger. kanskje. har ikke prøvd)

Var det jeg også tenkte på, at ikke alle har mulighet til å slippe hundene sine løs, spesielt ikke hvis de kjører til et sted for å trene. Men er man hjemme og har hundegård kan man kanskje slippe dem der, så fremst alle går overens.

På folkehøgskolen jeg gikk på (med hundekjøring) fikk ikke hundene lov til å stå og jasse seg opp, de måtte stå i ro og være stille, så ble ikke mye oppvarming på dem, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg også tenkte på, at ikke alle har mulighet til å slippe hundene sine løs, spesielt ikke hvis de kjører til et sted for å trene. Men er man hjemme og har hundegård kan man kanskje slippe dem der, så fremst alle går overens.

På folkehøgskolen jeg gikk på (med hundekjøring) fikk ikke hundene lov til å stå og jasse seg opp, de måtte stå i ro og være stille, så ble ikke mye oppvarming på dem, akkurat.

det er det mange som gjør. Jeg synes imidlertid det rett og slett er moro å se at de gleder seg, så jeg bryr meg ikke om at de hopper og bråker :) Og da får de varmet seg opp litt også. Men når det er sagt: det at de står og RYKKER i baklina og hopper, det er ikke positivt. Det kan faktisk føre til skader, sa samme mann. Så at med måte? PS: denne kiropraktoren jeg hørte, er også hundekjører om jeg ikke sa det. Kjører LD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

det er det mange som gjør. Jeg synes imidlertid det rett og slett er moro å se at de gleder seg, så jeg bryr meg ikke om at de hopper og bråker :) Og da får de varmet seg opp litt også. Men når det er sagt: det at de står og RYKKER i baklina og hopper, det er ikke positivt. Det kan faktisk føre til skader, sa samme mann. Så at med måte? PS: denne kiropraktoren jeg hørte, er også hundekjører om jeg ikke sa det. Kjører LD.

Totalt OT: Men det var vel ikke Geir Wiik vel?

Jeg er aldri flink til å varme opp eller gå ned hundene. Hender jeg husker å slenge på de ett BOT dekken, men stort sett så (hives de ut av bilen,) tusler jeg til et jorde mens hunden løper tulling, så gjeter vi, også går vi hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT: Men det var vel ikke Geir Wiik vel?

Jeg er aldri flink til å varme opp eller gå ned hundene. Hender jeg husker å slenge på de ett BOT dekken, men stort sett så (hives de ut av bilen,) tusler jeg til et jorde mens hunden løper tulling, så gjeter vi, også går vi hjem..

er vel ikke så mange andre som er både hundekjører og kiropraktor (ei til jeg vet av) ? :) flink fyr! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de skal ut å leke med andre hunder etter oppvarmingen så kan det være lurt å legge inn litt sikksakk bevegelser og tråkke over passe høye gjenstander, da når man inn til de minste muskelgruppene som man ofte glemmer når det er snakk om oppvarming.

For all del så er litt oppvarming bedre enn ikke noe,men siden mange her er så flinke så tenkte jeg å nevne dette med disse små/dype musklene man ofte glemmer at de har og som veldig ofte blir mest støle eller får skader ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell regel: Aldri slippe direkte fra bil hvis jeg vet det er et sted Hermes kommer til å ta seg skikkelig ut (skog, åpen mark, eller lignende). Da går jeg alltid et stykke i bånd først, før jeg slipper.

Hvis jeg skal jogge, så går jeg gjerne 15 minutter først, delvis fordi det er et lite stykke bort dit jeg pleier å jogge, men også for å varme opp både meg og hunden. Jeg går i hurtig gange. Jeg går også ned, og strekker og masserer store muskelgrupper.

Ellers styrer jo hundene seg litt selv, både med oppvarming og strekking. Problemet med mynde, syns jeg, er at påknappen kan komme plutselig, og den blir virkelig trykket godt inn når den først går på, så jeg passer alltid litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jeg syns det er mer viktig med god oppvarming før leking siden de kan ta så hardt i og ikke begrense seg og det blir mye hopp, sprett og vridninger. Jeg syns det er supert å gå en runde i marka for da får han løftet mer på beina enn på flat vei. :)

Har man marka/skog i nærheten så er det helt perfekt, da kan man bruke mye av terrenget til oppvarming og musklene har fått beskjed om at det kommer til å skje noe snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rusler et stykke med Ganzie så hun får tisset litt før vi starter med lydighetstreningen, og tar det rolig først før jeg ber om tempo-øvelser. Om jeg skal trene agility varmer jeg alltid godt opp med gåing, litt lydighetstrening og litt innkallinger for å få henne skikkelig varm før vi starter på hinder og felt.

Når vi jobber så er det fem-ti minutter rask ganger før vi begynner, og så er det ti-femten minutter med gange for å gå ut melkesyre og få ned pulsen.

Jeg har holdt på med hest "hele livet" og der er oppvarming og avkjøling det viktigste du gjør med hesten, så dette har jeg videreført som en naturlig ting både med hund og kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de skal ut å leke med andre hunder etter oppvarmingen så kan det være lurt å legge inn litt sikksakk bevegelser og tråkke over passe høye gjenstander, da når man inn til de minste muskelgruppene som man ofte glemmer når det er snakk om oppvarming.

For all del så er litt oppvarming bedre enn ikke noe,men siden mange her er så flinke så tenkte jeg å nevne dette med disse små/dype musklene man ofte glemmer at de har og som veldig ofte blir mest støle eller får skader ;)

Sikksakkbevegelser type gå slalom mellom beina eller? Og hva er passe høye gjenstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikksakkbevegelser type gå slalom mellom beina eller? Og hva er passe høye gjenstander?

Slalom og cavaletti vil sette i gang muskler som hunden ikke vil bruke på samme måte i vanlig gange/trav på rett vei. Høyden bør være høyest mulig uten at hunden må hoppe (da vil den i stedet bruke store muskler i bakpart). Skogbunn, full av røtter og små hindre, vil som oftest være perfekt til dette. Du kan trene disse musklene aktivt på en agilitybane også, men en skogtur, utenfor stien, er vel så bra, og mindre mekanisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faller seg egentlig naturlig å varme opp. Skal bikkja løpe løs, er det alltid et stykke å gå i bånd først - enten om han skal få leke med venner, eller om vi skal trene - og dermed samme tilbake. Går vi bare tur i skauen, er det ikke like nøye, for han tar seg ikke voldsomt ut uten å bli jaga opp. Men han går jo i bånd rundt 15 min før vi kommer dit og. Skal vi jogge, starter vi med å gå kjapt, for jeg skal jo varmes opp først også, og trapper ned etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før varmet jeg vel så og si aldri opp når vi skulle trene agility. Hunden ble luftet kjapt, også startet vi.

Nå har jeg prøvd å bli flinkere, men jeg tror jeg kan gjøre enda mer for at det skal bli en skikkelig oppvarming.

Først går jeg et lite stykke med hunden løs så hun får gjort fra seg og beveget seg litt. Deretter løper jeg frem og tilbake og får med hunden på å snu og vende seg, sprinte, jogge osv. Etter trening får hunden en liten tur for å gå fra seg, men jeg burde nok gå lengre. Jeg hiver som oftest alltid på BOT dekken som hun får ligge meg i bilen og bruke under oppvarming.

Frislipp pleier jeg aldri å varme opp noe særlig til, da hun heller aldri pleier å løpe så mye. Hun er mer hunden som tusler for seg selv og lukter.

Før joggeturer varmer jeg alltid opp meg selv ved å gå og jogge rolig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slalom og cavaletti vil sette i gang muskler som hunden ikke vil bruke på samme måte i vanlig gange/trav på rett vei. Høyden bør være høyest mulig uten at hunden må hoppe (da vil den i stedet bruke store muskler i bakpart). Skogbunn, full av røtter og små hindre, vil som oftest være perfekt til dette. Du kan trene disse musklene aktivt på en agilitybane også, men en skogtur, utenfor stien, er vel så bra, og mindre mekanisk.

Jeg bruker ikke så høye hindre, heller litt lavere, da får du bedre strekk på frembena og ryggen over hinderet (er hinderet for høyt så kommer hodet ofte for høyt opp, istedenfor at de strekker det sammen med ryggen fremover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke så høye hindre, heller litt lavere, da får du bedre strekk på frembena og ryggen over hinderet (er hinderet for høyt så kommer hodet ofte for høyt opp, istedenfor at de strekker det sammen med ryggen fremover).

Jeg bruker ikke hindre, jeg går i skogen. Men jeg ble anbefalt slalom og cavaletti som en del av opptreningen etter Hermes røk korsbåndet, så jeg har tatt i bruk "ideen", men på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...