Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye varmer du opp hunden?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Hvor lenge varmer du hunden opp før den får løpe løs/leke med andre hunder/evnt annet hardere mosjon?

Før tenkte jeg ikke noe over det, kunne slippe hunden rett ut av bilen og i leking nærmest, men etter to ødelagte hunder og en som lett får strekk /kramper har jeg blitt endel mer opptatt av dette. Men skal ærlig innrømme at det er litt tungvindt :P Først går man et godt stykke før man skal gjøre det man har tenkt. Men men, har man en "ekstrem" hund som ikke løper på samme måte som hunder flest, så må man vel bare ta hensyn til det.

Er det bare jeg som gjør sånnt? :P Hva med dere myndefolk?

(kom plutselig på at kanskje har jeg laget en lignende tråd om dette før, men husker den ikke da så tar`n like gjerne på nytt hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvarming er viktig! Jeg vil gjerne ha Aïda frisk og rask så lenge som mulig :wub:

Agility: minst 10 minutter, går en liten tur, svinge litt rundt, kaste ball, få opp pulsen.

Sykling: lavt tempo som om jeg skulle gått 10 min.

Løping/leking med andre: varierer, sjelden hun leker med andre egentlig, men det blir som regel at vi går 10-15 min før vi kommer til et egnet sted å slippe de. Drar aldri til hundejorder og slipper henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er som regel ute i hagen en time før jeg drar noe sted,om alle er løse på tur er det 10 min gåtur oppvarming. Konkurranse/trening 30 min ca. Det blir jo som regel litt gåing før jeg kommer til et bra sted å spole uansett,en myr - et jorde eller en golfbane. Om vi skal slippe alle 10/12 på golfbanen så gjør vi det alltid etter tur,ikke før... nettopp fordi det blir for vilt rett ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i disse tider har jeg begynt med dekken så smått, og da er det spesielt i bilen der de ligger veldig stille. Der har de dekken på til dit vi skal, også starter jeg alle lengre turer der de (Malle) skal trekke med 1-10 minutters gange uten trekkselen, før jeg fester over til sele da vi har kommet litt i gang.

Dersom det er snakk om frislipp prøver jeg alltid å ha dels/helt varm hund før jeg slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

igjen passer jeg ikke helt inn her, men.. trekkhundene varmer opp seg selv når de hopper og "jasser" i linesettet før start. Da vi kjørte kortere løp, løp jeg rundt med to og to hunder før start for oppvarming og for "lufting". har hatt lite skader på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, sånt burde man absolutt tenkte litt mer over.

Men i sammenhenger som jakt, så går man jo gjerne et lite stykke før man begynner med slipp. Og er man sistemann i slippet har man gjerne varmet opp i en time eller mer med gåing i bånd.

Dette var en liten tankevekker for meg ihvertfall.

På utstilling pleier jeg derimot å være flinkere, men må innrømme at det er fordi jeg vil at hunden skal lange ut så godt den kan selvom det selvsagt er bra for hundens del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmer som regel ikke opp. Prøver å ta det rolig i begynnelsen av spark og kickbiketurer, men lettere tenkt enn gjort... så ender vel med å gå fra 0 til 100 som regel. Men jeg bør bli flinkere og mer bevisst på dette sikkert.

Pleier å gå litt rundt i hagen da før kickbiketurer, for da er Casper så ivrig at han løper frem og tilbake etter meg og ned til porten, rundt huset for å finne meg, ned til porten osv. Så da blir han iallefall litt varm på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snufsern og basenjien får somregel sprette rett ut av døra, men lukisen har jeg i bånd litt. Ikke lenge nok til å kvalifisere som oppvarming, men de har alltid gira og fjasa endel før vi går ut. Heldigvis løper gutta alltid og skal være tissenisser før de begynner å børne, så varmer opp endel selv. Mye mer nøye om jeg tar dem med meg utenfra, slik at de faktisk kan være fysisk kalde før jeg slipper dem, da går vi gjerne en runde rundt et fjøs og opp på jordet og sånt før de slippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt "godt " at flere er som jeg . For jeg har selv inntrykk av at veldig mange ikke varmer så mye opp.

Føler litt dårlig samvittighet for "hardkjøret" jeg gjorde med mine tidligere hunder, at jeg ikke tenkte! Særlig hardere belastninger som trekking av ski eller saccovogn skulle man vært mer forsiktig med. 0-100 er ikke bra på slikt type aktivitet. Så føler det er min skyld at de ble ødelagte. :(

Nitro har bare start og stopp, og vanskelig å be han ta det rolig. Jeg har aldri hatt en hund som dette før som er så eksplosiv og kraftfull i løpingen og akelerasjonen, Andre hunder jeg har sett, galloperer og traver så fint i et relativt rolig tempo og det er ikke like ille hvis man ikke får vamet nok opp på akkurat løsslipp. :)

For meg er det ikke nok å være i hagen eller gå et lite stykke, må gå litt lengere enn det for at det skal ha noen effekt. Igår gikk jeg ca 2,5 km før han fikk løpe løs og 2,5 km nedgåing tilbake. Han ble ikke stiv eller halt så det passet bra. Men må nok bare planlegge løslipp litt bedre nå når man må gå litt itillegg. (ps. han er løs i hagen og løper litt rundt uten at jeg går noen steder først, men for skikkelig burning og sånn er det oppvarming først)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

igjen passer jeg ikke helt inn her, men.. trekkhundene varmer opp seg selv når de hopper og "jasser" i linesettet før start. Da vi kjørte kortere løp, løp jeg rundt med to og to hunder før start for oppvarming og for "lufting". har hatt lite skader på hundene.

Akkurat det der har jeg tenkt en del på. Hundekjørere kan da umulig ha mulighet til å varme opp hundene før de setter av gårde *se for seg oppvarming med ørten gale huskyer i bånd liksom :lol:*.

Jeg er heller ikke flink til å varme opp før ski- eller sykkelturer (frislipp med andre hunder har vi i realiteten aldri). Oppvarmingen her har stort sett bestått i at hunden(e) stresser seg opp til de store høyder mens jeg kler på meg, løper rundt i huset etter meg, hopper og danser og er veldig ivrig - for man vet jo hva som skal skje... Deretter er det å buksere seg ut til sykkelen, feste dyret fast - så er det full speed. Merkelig nok har jeg aldri hatt skader på noen av mine hunder. Jeg har forsøkt å ta en runde oppe i skogen før sykkeltur sånn at dyret har fått gjort fra seg og løpt litt, men det skjer ikke hver gang dessverre. Ikke er jeg flink til å gå hundene ned etter sykkeltur heller.... Burde nok blitt flinkere, men så lenge det går bra så tenker man ikke så nøye over det heller, dessverre.

Men nå bor jeg sånn til at det er mye enklere å la hunden få løpe en runde på marka bak huset før vi drar ut, så kanskje vi begynner et nytt og bedre oppvarmingsliv? :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri tenkt på det som oppvarming og nedtrapping, men hvis Melvin skal løpe løs i skogen og være gærning går han alltid i bånd de første og siste 5-10 min av turen. Når det gjelder lek med andre hunder må jeg inrømme at jeg ikke er like flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt en ryggskadet hund ble jeg mye mer oppmerksom på dette med oppvarming og jeg tror i agilitymiljøet er det stort fokus på det, værtfall her jeg trener, så det kom naturlig inn i vanene etter hvert.

Med Eine er jeg litt dårlig å varme opp før spor, rundering og feltsøk. Det blir gjerne bare til at jeg går 5 minutter med ham sånn at han får gjort i fra seg også går vi frem til start. Eller jo, når vi skal rundere går jeg nok litt mer først, men kan helt klart bli bedre på det. Synes han bør få ca 15 minutter rolig gange i bånd først.

Før sykling går han rolig i 15-20 minutter + at jeg tar det rolig de første minuttene hvor han løper i sakte trav.

Løsslipp med andre hunder varierer, men det blir gjerne en 15 minutters tid i bånd der også, ofte mer.

Når han løper alene tar han det så pass rolig selv i starten at jeg ikke varmer han noe mer opp enn det tar å gå til skogen, evt. slipper jeg ham bare rett ut fra bilen. Har han ligget ei stund i bilen og det er kaldt, må han gå noen minutter i bånd først.

Også legger jeg til noe nedtrapping i etterkant. Viktig det også! Da går jeg til jeg ser at han puster roligere og virker mer samlet igjen. På aussiene kunne jeg streche dem og massere dem litt før jeg la dem i bilen, mens Eine ikke er mottakelig for slikt i full offentlighet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...