Gå til innhold
Hundesonen.no

To herlige jodlevalper født 07.12.12


Yodel
 Share

Recommended Posts

Det er et dikt som starter med "Christmas time is puppy time in most basenji houses", og det stemmer iallelfall i dette hjemmet!

Denne gangen er det vår alldeles herlige tispe "Tara" N U CH Kingwanas Fairy Of Tails som skal få valper.

Tara er en eksepsjonelt sjarmerende tispe. Hun er altså så letthåndterlig, totalt ukomplisert og snill at det er umulig å ikke smelte totalt for henne. Hun elsker utstillinger, og når hun settes på bordet får hun et fornøyd glimt i øyet og sukker henførst over "dommermassasjen".

547294_10150991984972693_2006149229_n.jp

Hun bor hos en av mine naboer, og vi eier henne sammen. Valpene vil bli født og bo hjemme hos oss.

Tara er HD røntget A, øyelyst med mild PPM (iris-iris), normalt thyroksin nivå og fanconi fri.

Hennes utkårede er en eksepsjonelt kjekk amerikansk herremann bosatt i Tyskland. Han blir 2 år nå, men har tross sin unge alder alt rukket flere BIS på store internasjonale "all breed" utstillinger.

Han blir beskrevet som hengiven, snill, leken og "rar som en apekatt"- da han lager mistenksomme ape-lyder som henger sammen med noen fektende potebevegelser under lek http://hundesonen.no/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/laugh.png Han heter Dt. jeg. Ch BIS C-Quest Jokuba Dandy Shandy. Han er HD røntget excellent, øyelyst fri, fanconi fri, thyroksin normal.

Vi venter rød/ hvite OG tricolor valper.

Jeg gleder meg utrolig mye! Nå venter vi på løpetiden. Tipper den kommer i starten av oktober?

ad.jpg

Dere kan lese mer om kullet og se bilde/ helsestamtavle her:

http://www.kingwanas.com/puppies_plans.php'>http://www.kingwanas...ppies_plans.php

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 240
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hi hi, godt dere også er spente! Der var det masse liv! Kjente først ved plapering (jeg kjente også)- og deretter ved UL. Vi fikk 3 valper i ett bilde, så da vet vi 3 med 100 % sikkerhet. Mest sannsyn

Litt fler bilder skal bli Her er Kingwanas Kiss Me Quick "Emma": Hun blir boende hos Taras del-eier (og vår nabo) Lisbeth og vil være del-eid av oss Her har vi Kingwanas Kick Ass! Han søker e

Har visst forsømt denne tråden litt, men i dag er altså smårynkene 5 uker! Jeg er utrolig fornøyd med de begge. Hannhunden virker i god balanse, sterk og robust. Tispen er feminin med nydelig hals o

Så spennende! Fine hunder begge to! Får jeg lov til å spørre hva PPM er? :)

Selvsagt! Sakset fra egen side:

Øyesykdommer hos Basenji:

© Liv Irene Nyfløt

PPM - Persistant Pupillary Membrane:

Forekomst: PPM har høy forekomst (over 40 %) hos Basenjier, og er dermed den vanligste sykdommen relatert til Basenji.

Hva er PPM? Når valpen blir født har øynene den en blålig farge. Denne fargen stammer fra embyotiske membraner som dekker øynene. Etterhvert som valpen vokser, vil disse membranene brytes ned, og de vil normalt være helt forsvunnet innen valpen er 4- 5 uker gammel. Når disse membranene ikke forsvinner kaller vi det PPM.

PPM kan deles inn i fire forskjellige kategorier:

-Grad 1: membranen (strengene) er kun festet i iris. (Strengene går fra Iris- Iris.)

-Grad 2: membranen (strengene) er festet i iris og linsen. (Strengene går fra Iris-linsen)

-Grad 3: membranen (strengene) er festet i iris og hornhinnen. (Strengene går fra iris-hornhinnen)

-Grad 4: hunden har en kombinasjon av gradene nevnt foran. (Mye strenger på kryss og tvers)

Hva vil det si for en Basenji som har denne diagnosen? Det har lite å si for hundens syn.

Selv de mest alvorlige tilfeller av PPM fører sjelden med seg synsproblemer eller blindhet hos Basenjien.

Hva forårsaker PPM? Dette varierer fra rase til rase. På Basenjien antar man at PPM nedarves recessivt, men med enkelte unntak. Det kan også forekomme at PPM dukker opp uten noen linker til nedarving.

Kan man avle på en Basenji med PPM? De Norske smådyrpraktiserende veterinærers forening og Norsk Basenji Klubb har ingen restriksjoner med avling på PPM, og driver kun med kartlegging. NBK anbefaler allikevel at man ikke ”dobler feil”. Dvs. at man ikke skal pare to dyr som begge har PPM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt! Sakset fra egen side:

Øyesykdommer hos Basenji:

© Liv Irene Nyfløt

PPM - Persistant Pupillary Membrane:

Forekomst: PPM har høy forekomst (over 40 %) hos Basenjier, og er dermed den vanligste sykdommen relatert til Basenji.

Hva er PPM? Når valpen blir født har øynene den en blålig farge. Denne fargen stammer fra embyotiske membraner som dekker øynene. Etterhvert som valpen vokser, vil disse membranene brytes ned, og de vil normalt være helt forsvunnet innen valpen er 4- 5 uker gammel. Når disse membranene ikke forsvinner kaller vi det PPM.

PPM kan deles inn i fire forskjellige kategorier:

-Grad 1: membranen (strengene) er kun festet i iris. (Strengene går fra Iris- Iris.)

-Grad 2: membranen (strengene) er festet i iris og linsen. (Strengene går fra Iris-linsen)

-Grad 3: membranen (strengene) er festet i iris og hornhinnen. (Strengene går fra iris-hornhinnen)

-Grad 4: hunden har en kombinasjon av gradene nevnt foran. (Mye strenger på kryss og tvers)

Hva vil det si for en Basenji som har denne diagnosen? Det har lite å si for hundens syn.

Selv de mest alvorlige tilfeller av PPM fører sjelden med seg synsproblemer eller blindhet hos Basenjien.

Hva forårsaker PPM? Dette varierer fra rase til rase. På Basenjien antar man at PPM nedarves recessivt, men med enkelte unntak. Det kan også forekomme at PPM dukker opp uten noen linker til nedarving.

Kan man avle på en Basenji med PPM? De Norske smådyrpraktiserende veterinærers forening og Norsk Basenji Klubb har ingen restriksjoner med avling på PPM, og driver kun med kartlegging. NBK anbefaler allikevel at man ikke ”dobler feil”. Dvs. at man ikke skal pare to dyr som begge har PPM.

Tusen takk for kjempefint svar! Spennende lesning for veterinærstudenten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ moro! Nå gleder jeg meg veldig til basselusk tråd altså! Og røde basenjier.. litt ekstra med røde basenjier synes jeg. Se der, lille basenji bestemmer fremdeles min fargesmak i basenji - enda hun har vært død i over 1 1/2 år..

Men vi gleder oss til små skrukketroll!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer!

Dette blir et K-kull. Siden sonen har så usedvanlig mange glupe hoder kan dere gjerne slenge inn noen forslag om dere brenner inne med gode stamtavlenavn på K.

Gjerne også tema-navn.

Angående tema har jeg tenkt litt på "eventyr" (siden Tara heter Fairy Of Tails) rim-ord (siden pappan heter Dandy Shandy) eller ordspill. Jeg tenker også litt på "gamle" basenjinavn, da mange av de første importene av en eller annen grunn ofte bar navn på K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

God damn it! Her går vi og venter ihjæl på løpetid, også skjer det selvsagt på det mest ubeleilige tidspunkt den kunne startet. I dag!

Bakgrunnen for ubelieiligheten er at jeg og min familie skal på ferie til Tenerife (som ble booket for 6 mnd siden) fra 02.-09 oktober. Det blir dag 9-16 i løpetiden, det...

Noen som var interessert i basenji sa dere? De er ute etter å gjøre livet mest mulig vanskelig :P

GAAH!

Ok, heldigvis har jeg verdens mest fantastisk (e) deileier (e) og Taras deleier vil gjerne både frakte til vet. høgskolen for tester OG event. fly til Tyskland for meg. Og det KAN jo hende hun venter på meg.ø Tara altså, hun pleier å ha lange løpetider. (Evig optimist)

Om alt annet feiler har jeg en meeget god back-up plan som ligger kald og venter på vet.høgskolen om tysklandstur umuliggjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kors på halsen

Kort og godt

Kind Of Magic

Keep In Mind

Killer Queen

Kickstart My Heart

Killing Me Softly

Knock On Wood

Kiss Me

Keep The Faith

Keep In

Key To .... (fyll inn noe passende :P )

Keep It Under Your Hat/Feet

Keep It Up

Keep Quiet

Keep Up The Good Work

Keep Your Shirt On

Keep Your Mouth Shut

Key Issuse

Klappet og klart

King Of The Road

Kiss Kiss

Også alle de useriøse :lol:

Kongen av campingplassen

Konge i baren

Kebab

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...