Yodel Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Det er et dikt som starter med "Christmas time is puppy time in most basenji houses", og det stemmer iallelfall i dette hjemmet! Denne gangen er det vår alldeles herlige tispe "Tara" N U CH Kingwanas Fairy Of Tails som skal få valper. Tara er en eksepsjonelt sjarmerende tispe. Hun er altså så letthåndterlig, totalt ukomplisert og snill at det er umulig å ikke smelte totalt for henne. Hun elsker utstillinger, og når hun settes på bordet får hun et fornøyd glimt i øyet og sukker henførst over "dommermassasjen". Hun bor hos en av mine naboer, og vi eier henne sammen. Valpene vil bli født og bo hjemme hos oss. Tara er HD røntget A, øyelyst med mild PPM (iris-iris), normalt thyroksin nivå og fanconi fri. Hennes utkårede er en eksepsjonelt kjekk amerikansk herremann bosatt i Tyskland. Han blir 2 år nå, men har tross sin unge alder alt rukket flere BIS på store internasjonale "all breed" utstillinger. Han blir beskrevet som hengiven, snill, leken og "rar som en apekatt"- da han lager mistenksomme ape-lyder som henger sammen med noen fektende potebevegelser under lek http://hundesonen.no/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/laugh.png Han heter Dt. jeg. Ch BIS C-Quest Jokuba Dandy Shandy. Han er HD røntget excellent, øyelyst fri, fanconi fri, thyroksin normal. Vi venter rød/ hvite OG tricolor valper. Jeg gleder meg utrolig mye! Nå venter vi på løpetiden. Tipper den kommer i starten av oktober? Dere kan lese mer om kullet og se bilde/ helsestamtavle her: http://www.kingwanas.com/puppies_plans.php'>http://www.kingwanas...ppies_plans.php 10 Siter
Djervekvinnen Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Spennende! Flotte foreldre! Masse lykke til! Siter
Gjest Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Så spennende! Fine hunder begge to! Får jeg lov til å spørre hva PPM er? Siter
Yodel Skrevet 11. September 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 11. September 2012 Så spennende! Fine hunder begge to! Får jeg lov til å spørre hva PPM er? Selvsagt! Sakset fra egen side: Øyesykdommer hos Basenji: © Liv Irene Nyfløt PPM - Persistant Pupillary Membrane: Forekomst: PPM har høy forekomst (over 40 %) hos Basenjier, og er dermed den vanligste sykdommen relatert til Basenji. Hva er PPM? Når valpen blir født har øynene den en blålig farge. Denne fargen stammer fra embyotiske membraner som dekker øynene. Etterhvert som valpen vokser, vil disse membranene brytes ned, og de vil normalt være helt forsvunnet innen valpen er 4- 5 uker gammel. Når disse membranene ikke forsvinner kaller vi det PPM. PPM kan deles inn i fire forskjellige kategorier: -Grad 1: membranen (strengene) er kun festet i iris. (Strengene går fra Iris- Iris.) -Grad 2: membranen (strengene) er festet i iris og linsen. (Strengene går fra Iris-linsen) -Grad 3: membranen (strengene) er festet i iris og hornhinnen. (Strengene går fra iris-hornhinnen) -Grad 4: hunden har en kombinasjon av gradene nevnt foran. (Mye strenger på kryss og tvers) Hva vil det si for en Basenji som har denne diagnosen? Det har lite å si for hundens syn. Selv de mest alvorlige tilfeller av PPM fører sjelden med seg synsproblemer eller blindhet hos Basenjien. Hva forårsaker PPM? Dette varierer fra rase til rase. På Basenjien antar man at PPM nedarves recessivt, men med enkelte unntak. Det kan også forekomme at PPM dukker opp uten noen linker til nedarving. Kan man avle på en Basenji med PPM? De Norske smådyrpraktiserende veterinærers forening og Norsk Basenji Klubb har ingen restriksjoner med avling på PPM, og driver kun med kartlegging. NBK anbefaler allikevel at man ikke ”dobler feil”. Dvs. at man ikke skal pare to dyr som begge har PPM. Siter
Gjest Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Selvsagt! Sakset fra egen side: Øyesykdommer hos Basenji: © Liv Irene Nyfløt PPM - Persistant Pupillary Membrane: Forekomst: PPM har høy forekomst (over 40 %) hos Basenjier, og er dermed den vanligste sykdommen relatert til Basenji. Hva er PPM? Når valpen blir født har øynene den en blålig farge. Denne fargen stammer fra embyotiske membraner som dekker øynene. Etterhvert som valpen vokser, vil disse membranene brytes ned, og de vil normalt være helt forsvunnet innen valpen er 4- 5 uker gammel. Når disse membranene ikke forsvinner kaller vi det PPM. PPM kan deles inn i fire forskjellige kategorier: -Grad 1: membranen (strengene) er kun festet i iris. (Strengene går fra Iris- Iris.) -Grad 2: membranen (strengene) er festet i iris og linsen. (Strengene går fra Iris-linsen) -Grad 3: membranen (strengene) er festet i iris og hornhinnen. (Strengene går fra iris-hornhinnen) -Grad 4: hunden har en kombinasjon av gradene nevnt foran. (Mye strenger på kryss og tvers) Hva vil det si for en Basenji som har denne diagnosen? Det har lite å si for hundens syn. Selv de mest alvorlige tilfeller av PPM fører sjelden med seg synsproblemer eller blindhet hos Basenjien. Hva forårsaker PPM? Dette varierer fra rase til rase. På Basenjien antar man at PPM nedarves recessivt, men med enkelte unntak. Det kan også forekomme at PPM dukker opp uten noen linker til nedarving. Kan man avle på en Basenji med PPM? De Norske smådyrpraktiserende veterinærers forening og Norsk Basenji Klubb har ingen restriksjoner med avling på PPM, og driver kun med kartlegging. NBK anbefaler allikevel at man ikke ”dobler feil”. Dvs. at man ikke skal pare to dyr som begge har PPM. Tusen takk for kjempefint svar! Spennende lesning for veterinærstudenten! Siter
Gjest Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Basenjivalper, stilig! Lykke til! Siter
ToneS Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Så utrolig spennende! Lykke til Siter
ida Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Husker forrige julekullet, jeg. Vi satt i bilen på vei til Lillhammer og ble holdt oppdatert av Rak pr. sms Det var en spennende biltur 2 Siter
Bananen Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Fineste Taramor! Blir spennende - du veit hvem som skal komme og kna på valpene, sant? Og hvilken trefarget, liten fyr som har lyst til å daskeleke med de? Hm? Han sorte vil også, men han har forståelse for at han er stor, for vi minnes fortsatt en bitteliten Kamar ved første møte. 1 Siter
Raksha Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Åååh Taramor Glemmer aldri hun som sovnet stående i oppsamlingsringen til storeringen på hamar. Snakk om herlig snuppe. 1 Siter
TonjeM Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 SÅ moro! Nå gleder jeg meg veldig til basselusk tråd altså! Og røde basenjier.. litt ekstra med røde basenjier synes jeg. Se der, lille basenji bestemmer fremdeles min fargesmak i basenji - enda hun har vært død i over 1 1/2 år.. Men vi gleder oss til små skrukketroll! 1 Siter
Benedicte Skrevet 11. September 2012 Rapporter Skrevet 11. September 2012 Spennende! Tara er jo bare herlig! 1 Siter
Guest Jonna Skrevet 12. September 2012 Rapporter Skrevet 12. September 2012 Siden det er mange år til jeg skal ha kull igjen selv så kommer jeg vel til å sikkle over denne tråden som en gærning Spennende å følge Siter
Yodel Skrevet 12. September 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 12. September 2012 Takk for hyggelige kommentarer! Dette blir et K-kull. Siden sonen har så usedvanlig mange glupe hoder kan dere gjerne slenge inn noen forslag om dere brenner inne med gode stamtavlenavn på K. Gjerne også tema-navn. Angående tema har jeg tenkt litt på "eventyr" (siden Tara heter Fairy Of Tails) rim-ord (siden pappan heter Dandy Shandy) eller ordspill. Jeg tenker også litt på "gamle" basenjinavn, da mange av de første importene av en eller annen grunn ofte bar navn på K Siter
Bananen Skrevet 12. September 2012 Rapporter Skrevet 12. September 2012 Kowboi (of the Congo). For noen basenjier er jo litt sånn ville cowboys! Kwango? Kikongo? Må jo nesten ha en gammel Afrikaner inni der på K, synes mange av de gamle navnene er ganske kule! 2 Siter
Poter Skrevet 12. September 2012 Rapporter Skrevet 12. September 2012 Lykke til! Det eneste på K som datt ned i hodet mitt var Kul Kar 1 Siter
MegaMarie Skrevet 12. September 2012 Rapporter Skrevet 12. September 2012 Dette blir kjempe spennende! Tara er jo favoritten min fra F kullet og det har hun vært helt siden hun selv ble født her på sonen Hannhunden var superlekker Gruer meg til alt for søte små rynketroll bilder! 1 Siter
TonjeM Skrevet 12. September 2012 Rapporter Skrevet 12. September 2012 Kilroy (som i Kilroy was here.. en greie jeg egentlig aldri har skjønt men som tydeligvis er/var en greie..) Kick&Bite :rolleyes2: Kiss&Tell Kid you not Kill with charm Kingdom come 1 Siter
Raksha Skrevet 12. September 2012 Rapporter Skrevet 12. September 2012 Jeg skulle veeeldig gjerne tatt valp fra det kullet altså! Men sånn det er nå så har vi fire hunder, og det holder. *sukk* Den forbaska fornuften... 1 Siter
Yodel Skrevet 14. September 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 14. September 2012 Herlige forslag. Elsker særlig kiss & tell 1 Siter
Yodel Skrevet 23. September 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 23. September 2012 God damn it! Her går vi og venter ihjæl på løpetid, også skjer det selvsagt på det mest ubeleilige tidspunkt den kunne startet. I dag! Bakgrunnen for ubelieiligheten er at jeg og min familie skal på ferie til Tenerife (som ble booket for 6 mnd siden) fra 02.-09 oktober. Det blir dag 9-16 i løpetiden, det... Noen som var interessert i basenji sa dere? De er ute etter å gjøre livet mest mulig vanskelig GAAH! Ok, heldigvis har jeg verdens mest fantastisk (e) deileier (e) og Taras deleier vil gjerne både frakte til vet. høgskolen for tester OG event. fly til Tyskland for meg. Og det KAN jo hende hun venter på meg.ø Tara altså, hun pleier å ha lange løpetider. (Evig optimist) Om alt annet feiler har jeg en meeget god back-up plan som ligger kald og venter på vet.høgskolen om tysklandstur umuliggjøres. Siter
HHC Skrevet 23. September 2012 Rapporter Skrevet 23. September 2012 Kors på halsen Kort og godt Kind Of Magic Keep In Mind Killer Queen Kickstart My Heart Killing Me Softly Knock On Wood Kiss Me Keep The Faith Keep In Key To .... (fyll inn noe passende ) Keep It Under Your Hat/Feet Keep It Up Keep Quiet Keep Up The Good Work Keep Your Shirt On Keep Your Mouth Shut Key Issuse Klappet og klart King Of The Road Kiss Kiss Også alle de useriøse Kongen av campingplassen Konge i baren Kebab 3 Siter
MegaMarie Skrevet 23. September 2012 Rapporter Skrevet 23. September 2012 Trodde "Kors på halsen" var sånn lykketing plutselig, som "krysser fingrene" og at du hadde laget et langt "lykke til dikt" pga Tara problemene Lykke til ihvertfall! Håper alt ordner seg, og det gjør det vel 1 Siter
TonjeM Skrevet 23. September 2012 Rapporter Skrevet 23. September 2012 Så klart det er vanskelig - snakker tross alt om basenji.. Ble litt inspirert av basenjinavneforslagene jeg.. Keep Me Warm må jo være et typisk basenjinavn.. 1 Siter
Recommended Posts