Gå til innhold
Hundesonen.no

"Levetid" på speilrefleks + mystisk stripe på bildene

Ingvild
 Share

Recommended Posts

To spørsmål!

1. Hvor lenge kan man regne med at et digitalt speilreflekskamera varer før det er modent for fornyelse? Det blir vel litt "slitt" etter et visst antall bilder? Jeg har hatt mitt (Pentax K20D) i drøyt tre år og har på den tiden tatt i underkant av 10 000 bilder. Jeg har behandlet det noenlunde pent. ;)

2. I dag har jeg tatt rundt 370 bilder. På de femten siste av disse dukket det plutselig opp en rar stripe som jeg gjerne vil ha forklaring på hva er. Jeg har tatt et par bilder nå med et annet objektiv, og stripen er fremdeles der. Den dukket plutselig opp - jeg har to bilder tatt med ca. tretti sekunders mellomrom, og på det første bildet er det ingen stripe der, men på det neste er det. Og det skjedde ikke noe spesielt med kameraet i mellomtiden.

Disse tre bildene er helt uredigerte, rett fra kamera. Det er ikke så lett å få øye på stripen ved første øyekast, men den er altså øverst til venstre - en smal, vannrett rosa stripe med en lysende hvit flekk ca. midt på. På det første bildet er stripen like under det treet som står for seg selv i bakgrunnen, på det andre bildet er den hvite flekken omtrent midt på trestammen (ganske langt opp), og på det tredje bildet er den hvite flekken like foran ansiktet til Klatremus. Så dere vet hvor dere skal se etter stripen+flekken.

7971921106_e06abf3809_c.jpg

7971919900_600e52d929_c.jpg

7971918322_04a2666938_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en stripe som går tvers over bildet, hvor den flekken også er. Altså at flekken ligger på stripa om du skjønner. Ville også tatt den med til rens før du eventuelt kjøper nytt. Har du forsikring på det? Eller rensa det før?

Jeg tok med kameraet vårt på rens da fotomessa på lillestrøm var, da får man gratis rens, og kan kanskje spare litt der om man gidder å dra dit :P Koster jo penger å komme seg dit såklart, så er ikke sikkert det er så lønnsomt, med mindre man uansett skal dit. Men nå er det lenge til neste fotomesse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Nei, har ikke tatt det med på rens eller service noen gang, og det er heller ikke forsikret. Den nærmeste fotobutikken min er i Ski, så jeg tar det heller med dit enn til Oslo eller fotomessa - det er litt mer praktisk, selv om jeg ikke er i Ski særlig ofte heller, da.

Hvordan finner man ut hvor mange bilder kameraet har tatt?

Jeg har bare stilt det inn slik at bildenummereringen ikke nullstiller seg, så da er det jo enkelt å finne ut i alle fall. Eller. Kanskje den har "gått rundt" en gang eller to nå (dvs kan ha maks fire siffer i filnavnet). Jeg syns plutselig 10 000 bilder hørtes litt lite ut, med tanke på at jeg har brukt kameraet til tider veldig mye. Nei, jeg veit ikke, jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenge er det forventa at et speilrefleks varer? :) Jeg har sikkert hatt mitt i 10 år... Det er flekker på mine bilder, to flekker som irriterer meg ihjel. jeg har hatt det på rens også uten at det funket... :( Men jeg er veldig fornøyd og glad i mitt Nikon D70 :( Hvor lang levetid har et kamerahus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenge er det forventa at et speilrefleks varer? :) Jeg har sikkert hatt mitt i 10 år... Det er flekker på mine bilder, to flekker som irriterer meg ihjel. jeg har hatt det på rens også uten at det funket... :( Men jeg er veldig fornøyd og glad i mitt Nikon D70 :( Hvor lang levetid har et kamerahus?

Det er ikke minnekortet som er dårlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mitt forrige speilrefleks i fire år,og etter nærmere 48000 bilder sa det takk for seg.

Og en fotograf sa at en regnet et speilrefleks som slitt nær en var over 25-30000 bilder. Det kan være minnebrikken, men trolig er det en feil med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke minnekortet som er dårlig da?

Tror ikke det er minnekortet, de flekkene ser ut til å være i kameraet liksom. Jeg har skiftet minnebrikke og de samme flekkene er der og på akkurat samme plass på hvert bilde :/ Er glad i kameraet mitt, vil ikke bytte det ut. I såfall vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe som tilsvarer D70 :) Er likebra eller bedre uten å blakke meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den lille prikken samt stripen ser ut til å befinne seg på nøyaktig samme sted hele tiden, så må det være skitt på sensoren tror jeg. Eller evt. en defekt sensor.

Det som er rart er at flekk på sensor pleier å bli mørke på bilder og ikke hvite.... ?

Men det er nok sensoren som er synderen her.

En stripe på objektivglasset vil ikke synes slik på bildene, og heller ikke hvis det er en slik stripe på speilet. Striper og skitt på mattskiven vil ikke synes på bildene i det hele tatt.

Så sensoren er nok synderen her ja...

PS! Sjekk også glasset BAK på objektivet. Kan være at det er heftig med skitt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, noen ganger har jeg prikker på kameraet mitt (på 3år-ish) - det er såkalte "hotpixels".

http://www.kenrockwe...ixels/index.htm

https://dl.dropbox.com/u/14448968/DSC_0893.JPG (du ser en hvit prikk over månen på dette bildet. Nei det er ikke en UFO :P:lol: )

EDIT:

Sånn litt på siden. Jeg har hatt mitt kamera siden nyttårsaften 2008/2009 - altså i litt over 3 år. Jeg har tatt 20,500 exposures med det, jeg har hatt det i -20 grader og natt det inn i en varm stue (så hele kameraet var fordugget :P ), jeg har slått det et par ganger i bakken, og det siste året har jeg ikke brukt noe veske eller deksel til objektivet (jeg har en D40 med 18-55mm plastikkobjektiv som standard på det). Den ligger bare løs i en sekk jeg har. En gang ble sekken kastet inn i bilen fordi noen ikke visste jeg hadde kameraet i den. Det tåler så vanvittig mye rølp at jeg blir overraska selv! Og Pentax skal vel være rimelig solid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mitt speilreflekskamera nå siden Mona var valp, så i 7 år. Canon EOS 350D har jeg, med et Sigma-objektiv som jeg alltid bruker siden jeg liker brennvidden på det.

Har ikke hatt noen problemer med lignende som beskrives her, og aldri hatt det inne til rens. Bruker heller ikke kameraveske, det har vært med to ganger frem og tilbake til Thailand og andre ferier, ligget i sekken min på tur, blitt regnet på bittelitt et par ganger osv. Var lærling med det i et halvt år og har generelt tatt mye bilder med det.

Håper det enda varer litt til, siden jeg ikke har lyst til å bruke penger på kamera...

Veldig hjelpsom post sikkert, beklager :P .

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre noe i samme dur? jeg får en flekk øverst til venstre i de fleste bilder, finner ingen dritt på linsa ol. Om dere ser det mørke området til venstre øverst. Er slik på 98% av alle bildene mine, så jeg cropper jo en del... :P men hva kommer det av?

549613_10152054063950464_691539973_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre noe i samme dur? jeg får en flekk øverst til venstre i de fleste bilder, finner ingen dritt på linsa ol. Om dere ser det mørke området til venstre øverst. Er slik på 98% av alle bildene mine, så jeg cropper jo en del... :P men hva kommer det av?

Ser ut som den klassiske fingern foran linsa :-P men skal vel litt mer til me et speilrefleks :-P

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som klassisk vignettering fra objektivet - du har samme effekt i høyre hjørne også :). Vignettering er når hjørnene blir mørkere enn resten av bildet liksom, som om det blir en slags "ramme". Hvilket objektiv er det du har brukt? Ofte er vignettering sterkere på billige objektiver enn på litt dyrere. Det kan også variere litt mht brennvidder og slikt.

I Photoscape kan man legge til vignettering på bildene som en egen effekt, om man ønsker :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som klassisk vignettering fra objektivet - du har samme effekt i høyre hjørne også :). Vignettering er når hjørnene blir mørkere enn resten av bildet liksom, som om det blir en slags "ramme". Hvilket objektiv er det du har brukt? Ofte er vignettering sterkere på billige objektiver enn på litt dyrere. Det kan også variere litt mht brennvidder og slikt.

I Photoscape kan man legge til vignettering på bildene som en egen effekt, om man ønsker :).

Er dette objektivet jeg har problemet på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625598

Det kommer og går litt da.. men er jo irriterende for jeg vil ikke ha noe vignettering! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette objektivet jeg har problemet på http://www.komplett...aspx?sku=625598

Det kommer og går litt da.. men er jo irriterende for jeg vil ikke ha noe vignettering! :P

Dette er jo et objektiv med stort zoomområde, og da går det ofte på akkord med en del andre kvaliteter i objektivet, og da kan nok vignettering være noe de ikke har lagt stor vekt på å få under kontroll tenker jeg :). Jeg tipper vignetteringen dukker opp når du zoomer mye, i motsetning til om du bruker mer vidvinkel? Eller kanskje det er motsatt? Hahahahhaa, jeg vet ikke helt altså, men du kan jo teste ut på hvilke bilder du får mest vignettering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...