Gå til innhold
Hundesonen.no

"Levetid" på speilrefleks + mystisk stripe på bildene


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Her er flekkene som er på mine bilder :/

Det er "mørke skyggeflekker" [--]Venstre side av bildet...

For meg ser det ut som om det kan være støv på sensoren. Ville tatt med kamera og latt en kyndig fotobutikk se på bildet og på kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vignettering forekommer oftest i vidvinkel enden :)

Jeg kom på det da jeg skrev det - jeg har vel sett mest vignettering når jeg har brukt vidvinkelområdet ja :).

forekommer mest på 18mm ja, snufs. er jo den jeg elsker å bruke mest. men jeg blir litt gal av de feltene :P

men det er ingenting å gjøre da altså ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den lille prikken samt stripen ser ut til å befinne seg på nøyaktig samme sted hele tiden, så må det være skitt på sensoren tror jeg. Eller evt. en defekt sensor.

Det som er rart er at flekk på sensor pleier å bli mørke på bilder og ikke hvite.... ?

Men det er nok sensoren som er synderen her.

En stripe på objektivglasset vil ikke synes slik på bildene, og heller ikke hvis det er en slik stripe på speilet. Striper og skitt på mattskiven vil ikke synes på bildene i det hele tatt.

Så sensoren er nok synderen her ja...

PS! Sjekk også glasset BAK på objektivet. Kan være at det er heftig med skitt her?

Nei, er ikke heftig med skitt på glasset bak på objektivet jeg brukte på de tre bildene - og uansett fikk jeg jo stripe+flekk på nøyaktig samme sted med et annet objektiv. ;) Har også tatt et bilde helt uten objektiv på i det hele tatt, og fikk samme stripe+flekk der. Så da er det vel lite tvil om at feilen ligger i selve kamerahuset (og sannsynligvis sensoren?)... Da er det uansett ikke noe jeg vil prøve å gjøre noe med, så jeg får ta det med i en fotobutikk og få hjelp der. :)

Hm, noen ganger har jeg prikker på kameraet mitt (på 3år-ish) - det er såkalte "hotpixels".

http://www.kenrockwe...ixels/index.htm

https://dl.dropbox.c...68/DSC_0893.JPG (du ser en hvit prikk over månen på dette bildet. Nei det er ikke en UFO :P:lol: )

EDIT:

Sånn litt på siden. Jeg har hatt mitt kamera siden nyttårsaften 2008/2009 - altså i litt over 3 år. Jeg har tatt 20,500 exposures med det, jeg har hatt det i -20 grader og natt det inn i en varm stue (så hele kameraet var fordugget :P ), jeg har slått det et par ganger i bakken, og det siste året har jeg ikke brukt noe veske eller deksel til objektivet (jeg har en D40 med 18-55mm plastikkobjektiv som standard på det). Den ligger bare løs i en sekk jeg har. En gang ble sekken kastet inn i bilen fordi noen ikke visste jeg hadde kameraet i den. Det tåler så vanvittig mye rølp at jeg blir overraska selv! Og Pentax skal vel være rimelig solid?

Pentax er rimelig solid, ja. Kamerahuset mitt er brukt i lett regn f.eks., K20D skal være relativt både vann- og støtsikkert. Det jeg syns er litt rart er at det dukket opp så utrolig plutselig uten at det skjedde noe spesielt. Jeg hadde skjønt det om jeg nettopp hadde mistet kameraet i sjøen eller kastet det i bakken liksom, men det eneste jeg hadde gjort fra det ene bildet (uten stripe) til det neste (med stripe) var å holde det rolig i hånda mi... Snåle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke heftig med skitt på glasset bak på objektivet jeg brukte på de tre bildene - og uansett fikk jeg jo stripe+flekk på nøyaktig samme sted med et annet objektiv. ;) Har også tatt et bilde helt uten objektiv på i det hele tatt, og fikk samme stripe+flekk der. Så da er det vel lite tvil om at feilen ligger i selve kamerahuset (og sannsynligvis sensoren?)... Da er det uansett ikke noe jeg vil prøve å gjøre noe med, så jeg får ta det med i en fotobutikk og få hjelp der. :)

Da er det nok skitt/feil på sensoren ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...