Gå til innhold
Hundesonen.no

"Levetid" på speilrefleks + mystisk stripe på bildene


Ingvild
 Share

Recommended Posts

To spørsmål!

1. Hvor lenge kan man regne med at et digitalt speilreflekskamera varer før det er modent for fornyelse? Det blir vel litt "slitt" etter et visst antall bilder? Jeg har hatt mitt (Pentax K20D) i drøyt tre år og har på den tiden tatt i underkant av 10 000 bilder. Jeg har behandlet det noenlunde pent. ;)

2. I dag har jeg tatt rundt 370 bilder. På de femten siste av disse dukket det plutselig opp en rar stripe som jeg gjerne vil ha forklaring på hva er. Jeg har tatt et par bilder nå med et annet objektiv, og stripen er fremdeles der. Den dukket plutselig opp - jeg har to bilder tatt med ca. tretti sekunders mellomrom, og på det første bildet er det ingen stripe der, men på det neste er det. Og det skjedde ikke noe spesielt med kameraet i mellomtiden.

Disse tre bildene er helt uredigerte, rett fra kamera. Det er ikke så lett å få øye på stripen ved første øyekast, men den er altså øverst til venstre - en smal, vannrett rosa stripe med en lysende hvit flekk ca. midt på. På det første bildet er stripen like under det treet som står for seg selv i bakgrunnen, på det andre bildet er den hvite flekken omtrent midt på trestammen (ganske langt opp), og på det tredje bildet er den hvite flekken like foran ansiktet til Klatremus. Så dere vet hvor dere skal se etter stripen+flekken.

7971921106_e06abf3809_c.jpg

7971919900_600e52d929_c.jpg

7971918322_04a2666938_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en stripe som går tvers over bildet, hvor den flekken også er. Altså at flekken ligger på stripa om du skjønner. Ville også tatt den med til rens før du eventuelt kjøper nytt. Har du forsikring på det? Eller rensa det før?

Jeg tok med kameraet vårt på rens da fotomessa på lillestrøm var, da får man gratis rens, og kan kanskje spare litt der om man gidder å dra dit :P Koster jo penger å komme seg dit såklart, så er ikke sikkert det er så lønnsomt, med mindre man uansett skal dit. Men nå er det lenge til neste fotomesse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Nei, har ikke tatt det med på rens eller service noen gang, og det er heller ikke forsikret. Den nærmeste fotobutikken min er i Ski, så jeg tar det heller med dit enn til Oslo eller fotomessa - det er litt mer praktisk, selv om jeg ikke er i Ski særlig ofte heller, da.

Hvordan finner man ut hvor mange bilder kameraet har tatt?

Jeg har bare stilt det inn slik at bildenummereringen ikke nullstiller seg, så da er det jo enkelt å finne ut i alle fall. Eller. Kanskje den har "gått rundt" en gang eller to nå (dvs kan ha maks fire siffer i filnavnet). Jeg syns plutselig 10 000 bilder hørtes litt lite ut, med tanke på at jeg har brukt kameraet til tider veldig mye. Nei, jeg veit ikke, jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenge er det forventa at et speilrefleks varer? :) Jeg har sikkert hatt mitt i 10 år... Det er flekker på mine bilder, to flekker som irriterer meg ihjel. jeg har hatt det på rens også uten at det funket... :( Men jeg er veldig fornøyd og glad i mitt Nikon D70 :( Hvor lang levetid har et kamerahus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenge er det forventa at et speilrefleks varer? :) Jeg har sikkert hatt mitt i 10 år... Det er flekker på mine bilder, to flekker som irriterer meg ihjel. jeg har hatt det på rens også uten at det funket... :( Men jeg er veldig fornøyd og glad i mitt Nikon D70 :( Hvor lang levetid har et kamerahus?

Det er ikke minnekortet som er dårlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mitt forrige speilrefleks i fire år,og etter nærmere 48000 bilder sa det takk for seg.

Og en fotograf sa at en regnet et speilrefleks som slitt nær en var over 25-30000 bilder. Det kan være minnebrikken, men trolig er det en feil med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke minnekortet som er dårlig da?

Tror ikke det er minnekortet, de flekkene ser ut til å være i kameraet liksom. Jeg har skiftet minnebrikke og de samme flekkene er der og på akkurat samme plass på hvert bilde :/ Er glad i kameraet mitt, vil ikke bytte det ut. I såfall vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe som tilsvarer D70 :) Er likebra eller bedre uten å blakke meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den lille prikken samt stripen ser ut til å befinne seg på nøyaktig samme sted hele tiden, så må det være skitt på sensoren tror jeg. Eller evt. en defekt sensor.

Det som er rart er at flekk på sensor pleier å bli mørke på bilder og ikke hvite.... ?

Men det er nok sensoren som er synderen her.

En stripe på objektivglasset vil ikke synes slik på bildene, og heller ikke hvis det er en slik stripe på speilet. Striper og skitt på mattskiven vil ikke synes på bildene i det hele tatt.

Så sensoren er nok synderen her ja...

PS! Sjekk også glasset BAK på objektivet. Kan være at det er heftig med skitt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, noen ganger har jeg prikker på kameraet mitt (på 3år-ish) - det er såkalte "hotpixels".

http://www.kenrockwe...ixels/index.htm

https://dl.dropbox.com/u/14448968/DSC_0893.JPG (du ser en hvit prikk over månen på dette bildet. Nei det er ikke en UFO :P:lol: )

EDIT:

Sånn litt på siden. Jeg har hatt mitt kamera siden nyttårsaften 2008/2009 - altså i litt over 3 år. Jeg har tatt 20,500 exposures med det, jeg har hatt det i -20 grader og natt det inn i en varm stue (så hele kameraet var fordugget :P ), jeg har slått det et par ganger i bakken, og det siste året har jeg ikke brukt noe veske eller deksel til objektivet (jeg har en D40 med 18-55mm plastikkobjektiv som standard på det). Den ligger bare løs i en sekk jeg har. En gang ble sekken kastet inn i bilen fordi noen ikke visste jeg hadde kameraet i den. Det tåler så vanvittig mye rølp at jeg blir overraska selv! Og Pentax skal vel være rimelig solid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mitt speilreflekskamera nå siden Mona var valp, så i 7 år. Canon EOS 350D har jeg, med et Sigma-objektiv som jeg alltid bruker siden jeg liker brennvidden på det.

Har ikke hatt noen problemer med lignende som beskrives her, og aldri hatt det inne til rens. Bruker heller ikke kameraveske, det har vært med to ganger frem og tilbake til Thailand og andre ferier, ligget i sekken min på tur, blitt regnet på bittelitt et par ganger osv. Var lærling med det i et halvt år og har generelt tatt mye bilder med det.

Håper det enda varer litt til, siden jeg ikke har lyst til å bruke penger på kamera...

Veldig hjelpsom post sikkert, beklager :P .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre noe i samme dur? jeg får en flekk øverst til venstre i de fleste bilder, finner ingen dritt på linsa ol. Om dere ser det mørke området til venstre øverst. Er slik på 98% av alle bildene mine, så jeg cropper jo en del... :P men hva kommer det av?

549613_10152054063950464_691539973_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre noe i samme dur? jeg får en flekk øverst til venstre i de fleste bilder, finner ingen dritt på linsa ol. Om dere ser det mørke området til venstre øverst. Er slik på 98% av alle bildene mine, så jeg cropper jo en del... :P men hva kommer det av?

549613_10152054063950464_691539973_n.jpg

Ser ut som den klassiske fingern foran linsa :-P men skal vel litt mer til me et speilrefleks :-P

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre noe i samme dur? jeg får en flekk øverst til venstre i de fleste bilder, finner ingen dritt på linsa ol. Om dere ser det mørke området til venstre øverst. Er slik på 98% av alle bildene mine, så jeg cropper jo en del... :P men hva kommer det av?

549613_10152054063950464_691539973_n.jpg

Jeg synes det ser ut som klassisk vignettering fra objektivet - du har samme effekt i høyre hjørne også :). Vignettering er når hjørnene blir mørkere enn resten av bildet liksom, som om det blir en slags "ramme". Hvilket objektiv er det du har brukt? Ofte er vignettering sterkere på billige objektiver enn på litt dyrere. Det kan også variere litt mht brennvidder og slikt.

I Photoscape kan man legge til vignettering på bildene som en egen effekt, om man ønsker :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som klassisk vignettering fra objektivet - du har samme effekt i høyre hjørne også :). Vignettering er når hjørnene blir mørkere enn resten av bildet liksom, som om det blir en slags "ramme". Hvilket objektiv er det du har brukt? Ofte er vignettering sterkere på billige objektiver enn på litt dyrere. Det kan også variere litt mht brennvidder og slikt.

I Photoscape kan man legge til vignettering på bildene som en egen effekt, om man ønsker :).

Er dette objektivet jeg har problemet på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625598

Det kommer og går litt da.. men er jo irriterende for jeg vil ikke ha noe vignettering! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette objektivet jeg har problemet på http://www.komplett...aspx?sku=625598

Det kommer og går litt da.. men er jo irriterende for jeg vil ikke ha noe vignettering! :P

Dette er jo et objektiv med stort zoomområde, og da går det ofte på akkord med en del andre kvaliteter i objektivet, og da kan nok vignettering være noe de ikke har lagt stor vekt på å få under kontroll tenker jeg :). Jeg tipper vignetteringen dukker opp når du zoomer mye, i motsetning til om du bruker mer vidvinkel? Eller kanskje det er motsatt? Hahahahhaa, jeg vet ikke helt altså, men du kan jo teste ut på hvilke bilder du får mest vignettering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...