Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Oooog der var vi hjemme igjen :P Har fått time for igangsetting lørdag morgen, men jeg har blitt mer moden, og har faktisk faste sammentrekninger, så han trodde jeg var tilbake av meg selv før den tid. Det føles liksom som om ting holder på å skje i kroppen syns jeg selv, og jeg var 90% sikker på at vi var i gang da vi dro i morres. Og det er jeg egentlig fortsatt. Men den som lever (og ruger) får se!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Vært på kontroll. Og ALT var bra :D Ingen mistanke om TTTS. Legen tror kanskje det muligens er gutter der inne, men kunne ikke si det 100%.

Så bra! :) Det var gode nyheter!

Oooog der var vi hjemme igjen :P Har fått time for igangsetting lørdag morgen, men jeg har blitt mer moden, og har faktisk faste sammentrekninger, så han trodde jeg var tilbake av meg selv før den tid. Det føles liksom som om ting holder på å skje i kroppen syns jeg selv, og jeg var 90% sikker på at vi var i gang da vi dro i morres. Og det er jeg egentlig fortsatt. Men den som lever (og ruger) får se!

Så fint at ting kanskje ordner seg av seg selv! heier på deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Wed! Det må ha vært godt å høre. :)

Klart det er gutter, det var jo det Lill sa. :P Johnny Remi Tommy Ronny Raymond og Carl Frederick Christopher Wilhelm August!

Ja, jeg vet jeg er flink til å finne fine navn og navnekombinasjoner. :ahappy:

Ja, er ganske letta :D Hvis jeg gir dem de navnene der, lurer på hvem av dem som blir kriminell? :aww:

Lykke til Garmen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på kontroll. Og ALT var bra :D Ingen mistanke om TTTS. Legen tror kanskje det muligens er gutter der inne, men kunne ikke si det 100%.

Hurra! Og klart det er gutter der. :aww:

Garmen: Fremdeles masse lykke til! Håper det går av seg selv snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra til Wednesday og klem til Garmen! Om det kjennes ut som kroppen brygger på fødsel så tror jeg den gjør det. Jeg husker kvelden før min fødsel startet så var noe annerledes. Bare en følelse som jeg ikke klarte å sette fingeren på.

Jeg har trua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kr på at hun begynner å spille tverrfløyte når hun blir stor. :aww::whistle:

Hihi ser det når du sier det! Hun har hvertfall lange fingre som passer til å spille musikk! :ahappy:

Så nydelig hun er, Marie! For noen øyne!

Takk :heart:

Jeg har på meg jeans!!!! :D

Og på vei til lege, trøske og øyebetennelse...

Heia heia Garmen!!!

God bedring til T!

Vært på kontroll. Og ALT var bra :D Ingen mistanke om TTTS. Legen tror kanskje det muligens er gutter der inne, men kunne ikke si det 100%.

:banana:

Oooog der var vi hjemme igjen :P Har fått time for igangsetting lørdag morgen, men jeg har blitt mer moden, og har faktisk faste sammentrekninger, så han trodde jeg var tilbake av meg selv før den tid. Det føles liksom som om ting holder på å skje i kroppen syns jeg selv, og jeg var 90% sikker på at vi var i gang da vi dro i morres. Og det er jeg egentlig fortsatt. Men den som lever (og ruger) får se!

Ååå håper det blir verre! Masse lykke til, tenker på deg! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooog der var vi hjemme igjen :P Har fått time for igangsetting lørdag morgen, men jeg har blitt mer moden, og har faktisk faste sammentrekninger, så han trodde jeg var tilbake av meg selv før den tid. Det føles liksom som om ting holder på å skje i kroppen syns jeg selv, og jeg var 90% sikker på at vi var i gang da vi dro i morres. Og det er jeg egentlig fortsatt. Men den som lever (og ruger) får se!

Her leste jeg at "...jeg var 90% sikker på at jeg var gravid da vi dro i morres.." og tenkte jøsses. Jaja, våken jente da, som har gått gravid i 9 mnd, og nå er 90% sikker på at hun var gravid. Ikke verst, liksom. Haha!

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på meg jeans!!!! :D

ME TOO!! :D

Oooog der var vi hjemme igjen :P Har fått time for igangsetting lørdag morgen, men jeg har blitt mer moden, og har faktisk faste sammentrekninger, så han trodde jeg var tilbake av meg selv før den tid. Det føles liksom som om ting holder på å skje i kroppen syns jeg selv, og jeg var 90% sikker på at vi var i gang da vi dro i morres. Og det er jeg egentlig fortsatt. Men den som lever (og ruger) får se!

Pft, jeg er sikker på at magefølelsen din har rett! Hurra, snart din tur!

Her leste jeg at "...jeg var 90% sikker på at jeg var gravid da vi dro i morres.." og tenkte jøsses. Jaja, våken jente da, som har gått gravid i 9 mnd, og nå er 90% sikker på at hun var gravid. Ikke verst, liksom. Haha!

Lykke til!

Kan aldri være sikker. Jeg var over halvveis når vi tok en sånn quiz som absolutt ikke kunne slå fast noe sikkert ang om jeg var gravid eller ikke. Så man vet aldri.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt input på ammingen.

Tuva har av og på siden jeg ble syk ammet nesten konstant. Hvis ikke bare skriker hun. Nå vet jeg jo at noen babyer gjør det og man har økedøgn, etc. Men jeg hører jo når hun drikker og de 2-3 første minuttene svelger hun faktisk i blant, etter det bare ligger hun og småsuger virker det som. Så slipper hun etter kanskje 10 minutter og hylskriker. Da er det ikke mer melk, i alle fall ikke som jeg klarer håndmelke. Så bytter vi side og samme greia der. Og bytte igjen. Nå har vi jo holdt på i mange dager på og av sånn, burde ikke produksjonen kommet seg? Det var ikke sånn før jeg ble syk, da rant det i store mengder og hun virket fornøyd. Holdt på å ringe helsesøster i går, men da virket det som det kom seg litt utpå dag. I dag har det vært samme greia og jeg glemte helt å ringe.

Hun virker helt utrøstelig, vil bare amme. Ofte griner hun under ammingen også, tar et desperat nytt tak, virker ikke som om hun får ut melk og skriker til igjen.

Nå lurer jeg på om vi må kjøre på butikken (eller apoteket?) og kjøpe litt mme som vi kan supplere med etter at hun har ammet - for hun kan jo ikke være sulten heller.

Eller er det sånn som dette økedøgnene er? Det virker så fælt at jeg knapt hører henne svelge noe mat før hun ikke får ut mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt input på ammingen.

Tuva har av og på siden jeg ble syk ammet nesten konstant. Hvis ikke bare skriker hun. Nå vet jeg jo at noen babyer gjør det og man har økedøgn, etc. Men jeg hører jo når hun drikker og de 2-3 første minuttene svelger hun faktisk i blant, etter det bare ligger hun og småsuger virker det som. Så slipper hun etter kanskje 10 minutter og hylskriker. Da er det ikke mer melk, i alle fall ikke som jeg klarer håndmelke. Så bytter vi side og samme greia der. Og bytte igjen. Nå har vi jo holdt på i mange dager på og av sånn, burde ikke produksjonen kommet seg? Det var ikke sånn før jeg ble syk, da rant det i store mengder og hun virket fornøyd. Holdt på å ringe helsesøster i går, men da virket det som det kom seg litt utpå dag. I dag har det vært samme greia og jeg glemte helt å ringe.

Hun virker helt utrøstelig, vil bare amme. Ofte griner hun under ammingen også, tar et desperat nytt tak, virker ikke som om hun får ut melk og skriker til igjen.

Nå lurer jeg på om vi må kjøre på butikken (eller apoteket?) og kjøpe litt mme som vi kan supplere med etter at hun har ammet - for hun kan jo ikke være sulten heller.

Eller er det sånn som dette økedøgnene er? Det virker så fælt at jeg knapt hører henne svelge noe mat før hun ikke får ut mer..

Har du en ammeklinikk i nærheten? For meg høres det ut som hun får for lite. Økedøgn varer ikke i flere dager. Samtidig er det kjipt å gi henne tilskudd hvis det ødelegger produksjonen liksom. Skal ærlig innrømme at jeg er av typen som er mer opptatt av at ungen er mett og fornøyd enn om de får pupp eller flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en ammeklinikk i nærheten? For meg høres det ut som hun får for lite. Økedøgn varer ikke i flere dager. Samtidig er det kjipt å gi henne tilskudd hvis det ødelegger produksjonen liksom. Skal ærlig innrømme at jeg er av typen som er mer opptatt av at ungen er mett og fornøyd enn om de får pupp eller flaske.

Jeg synes det er veldig praktisk og veldig kos å amme, så jeg holder jo gjerne på det. Men sulten og misfornøyd unge vil jeg ikke ha, da er jeg enig i at det er bedre å supplere/gi flaske. Ingen ammeklinikk her dessverre... Ødelegger jeg stort ved å prøve MME etter ett måltid, tro? For å se om hun faktisk blir mett og fornøyd da?

Jeg har pumpe og god tålmodighet (håndmelking), så jeg skal alltids klare å jobbe like hardt som Tuva med å holde oppe produksjonen om hun får prøvesmake :lol:

Nå sovnet hun etter intens byssing fra mannen. Men hun leter og leter og leter etter mat frem til hun sovner (av utmattelse? Ser sånn ut). Fælt å se henne gråte seg i søvn, men nå måtte jeg ha pause, jeg blir jo så sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sende deg en beskjed på fbook ang det Anette. Vil ikke ta alt her.

Men gi for guds skyld tillegg om ungen er sulten. Jeg vet mange sliter med at det er vanskelig og sårt at de ikke klarer å gi nok osv men ikke la ungene skrike og få vondt pga det.

Et lite hjertesukk fra meg da det holdt på å splitte familien min og barne vern involvert..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig praktisk og veldig kos å amme, så jeg holder jo gjerne på det. Men sulten og misfornøyd unge vil jeg ikke ha, da er jeg enig i at det er bedre å supplere/gi flaske. Ingen ammeklinikk her dessverre... Ødelegger jeg stort ved å prøve MME etter ett måltid, tro? For å se om hun faktisk blir mett og fornøyd da?

Jeg har pumpe og god tålmodighet (håndmelking), så jeg skal alltids klare å jobbe like hardt som Tuva med å holde oppe produksjonen om hun får prøvesmake :lol:

Nå sovnet hun etter intens byssing fra mannen. Men hun leter og leter og leter etter mat frem til hun sovner (av utmattelse? Ser sånn ut). Fælt å se henne gråte seg i søvn, men nå måtte jeg ha pause, jeg blir jo så sår.

Kjøp flaske og mme. Gi henne litt etter hun har prøvd alt hun kan. Spedbarn skal ikke sovne sultne synes jeg. Kan hende det bare blir for en periode, kan hende at hun alltid vil trenge litt mer, men det trenger ikke komme i veien for ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, jeg skal være barnevakt til helga for samboers 2 (snart 3) år gamle lillebror. Sist gang vi passa han sov vi i ca 2 døgn sammenhengende etter at han dro, og jeg kunne ikke skjønne hvordan småbarnsforeldre holdt ut :lol: Vi får se om det blir noe lettere denne gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sende deg en beskjed på fbook ang det Anette. Vil ikke ta alt her.

Men gi for guds skyld tillegg om ungen er sulten. Jeg vet mange sliter med at det er vanskelig og sårt at de ikke klarer å gi nok osv men ikke la ungene skrike og få vondt pga det.

Et lite hjertesukk fra meg da det holdt på å splitte familien min og barne vern involvert..

:flowers:

Kjøp flaske og mme. Gi henne litt etter hun har prøvd alt hun kan. Spedbarn skal ikke sovne sultne synes jeg. Kan hende det bare blir for en periode, kan hende at hun alltid vil trenge litt mer, men det trenger ikke komme i veien for ammingen.

Nei, det synes ikke jeg heller. Faktisk er tanken ganske fæl. Men som jeg sa til Anette på face, overalt får jeg høre at "det er økedøgn", "babyen min hang på puppen i to uker i strekk" og "hun har nok bare behov for nærhet gjennom amming" gjør meg litt ekstra usikker. Men ja. Anette ringte også jordmormammaen sin og hun sa det samme, prøv flaske og mme. Så da prøver vi å gi henne det etter at hun har fått amme godt på begge sider - så regner jeg med vi fort ser det om hun virker roligere og mer fornøyd etter det. Æsj, nå må jeg grine en skvett fordi jeg muligens har latt henne være sulten så lenge i stede, herlighet :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:flowers:

Nei, det synes ikke jeg heller. Faktisk er tanken ganske fæl. Men som jeg sa til Anette på face, overalt får jeg høre at "det er økedøgn", "babyen min hang på puppen i to uker i strekk" og "hun har nok bare behov for nærhet gjennom amming" gjør meg litt ekstra usikker. Men ja. Anette ringte også jordmormammaen sin og hun sa det samme, prøv flaske og mme. Så da prøver vi å gi henne det etter at hun har fått amme godt på begge sider - så regner jeg med vi fort ser det om hun virker roligere og mer fornøyd etter det. Æsj, nå må jeg grine en skvett fordi jeg muligens har latt henne være sulten så lenge i stede, herlighet :ermm:

Uansett om det var riktig eller ikke å vente med mme, så gjorde du det du mente var det beste for henne, ingen skade skjedd! :hug:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økedøgn kommer vel ikke før etter et par måneder, så vidt jeg husker. Tuva er nok rett og slett sulten. Klarer du å drikke nok selv? Spise godt? Gjør det som føles riktig for deg og barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det var riktig eller ikke å vente med mme, så gjorde du det du mente var det beste for henne, ingen skade skjedd! :hug:

Takk for fine ord. De trengte jeg :)

Økedøgn kommer vel ikke før etter et par måneder, så vidt jeg husker. Tuva er nok rett og slett sulten. Klarer du å drikke nok selv? Spise godt? Gjør det som føles riktig for deg og barnet.

De kommer visst etter ca en uke også etter et visst antall uker har jeg lest. Uten noen fasit. Jeg sliter med å drikke nok. Eller gjorde når jeg hadde masse feber i tillegg. Går heldigvis bedre nå. Maten går det også trådt med, blir mett av ingenting og null matlyst. Men får i meg middag plus en brødskive 2-3 ganger i løpet av dagen. Men med skrikebaby på armen og sykdom blir nok alt sammen en litt ond sirkel, kanskje? Ser for meg at nå som formen stiger blir overskuddet til å spise, humøret og alt litt bedre og det må jo hjelpe på alt det også. Dette er jammen ikke lett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sende deg en beskjed på fbook ang det Anette. Vil ikke ta alt her.

Men gi for guds skyld tillegg om ungen er sulten. Jeg vet mange sliter med at det er vanskelig og sårt at de ikke klarer å gi nok osv men ikke la ungene skrike og få vondt pga det.

Et lite hjertesukk fra meg da det holdt på å splitte familien min og barne vern involvert..

Whoa. Det er sterke ord å nevne barnevern og splittede familier til en helt nybakt mamma. Det hadde gått rett i hjertet på meg da jeg var så fersk, virkelig. Barnevern og splittet familie er ikke et issue her, ikke i det hele tatt. Det skal heldigvis litt mer til enn problemer med ammingen i de første ukene av barnets liv. :)

Det er helt normalt med oppstartsproblemer, la det seg være overproduksjon, underproduksjon, såre vorter, brystbetennelser, etc etc. Det er mitt inntrykk at de fleste mødre opplever utfordringer. Soelvd har vært syk og det pleier å gå ut over produksjonen, spesielt når man ikke har en etablert ammerutine enda, da er man ekstra sårbar.

Amming er mye kos, men det kan også være hardt arbeid. Det siste er det ikke like mye fokus på dessverre, og mange mødre får seg en kalddusj der.

Det som er så grusomt med ammeproblemer er at det innebærer babygråt og/eller smerter for mor. Begge deler er helt ******, spesielt gråten er ren tortur, enda mer om man føler at man har skyld i den selv (slik er det selvsagt ikke!).

Noen dager er ikke lenge. Det føles som en evighet når man er så sliten og alt man ønsker er det aller beste for barnet sitt. Jeg har full forståelse for en vanskelig situasjon. Man må gjøre det som funker og det man er komfortabel med, det er regel nummer en. Hva andre mener om dine avgjørelser er irrelevant. Det er ditt barn, du kjenner henne best, dere tar best valg for henne.

Det er helt greit å gi mme. Helt og holdent, 100% greit! Man skal ikke føle skyldfølelse for det. Men det er også helt greit å gi det noen dager til, det skal man heller ikke ha skyldfølelse for. Begge deler er like greit, det siste betyr ikke at man er vond med eller sulter barnet sitt. Det skal man også huske på.

Ammehjelpen.no har mange gode tips til å øke produksjonen. Tuva er den beste til den oppgaven, la henne suge så mye som du orker, men husk også at det er greit å sette grenser for seg selv. Du er ikke skøvet til side bare fordi du har blitt mor, du og din komfort er også viktig.

Jeg ser du slapper mer av nå, det tror jeg betyr at du har tatt riktig avgjørelse. Det er veldig bra. :)

Økedøgn kommer fra 1-3 uker, 6-8 uker og 3 måneder. Ifølge ammehjelpen. Jeg husker ikke. Men jeg husker dager hvor jeg virkelig ikke fikk gjort annet enn å amme. Veldig slitsomt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...