Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Sitter på burger King etter legen, han har ikke spist på lenge, så vi tenkte at han kunne få litt pommes frites. Han kaller det "prompi". :D

En venn av oss jobber i barnehage, og der hadde de spist fiskesuppe for en stund siden. Det var visst litt vanskelig å si, syntes 2-3-åringene, så de kalte det for "f**tesuppe"... :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er smokketilhenger. Veldig. Så lenge man ikke lar de ha de når de er våkne ser jeg bare fordeler. Det reduserer risikoen for krybbedød med 90% (!!!) , det er med på å skape en god innsovningsrutine, det reduserer bruk av mamma som smokk , det er lettere å avvenne enn tommel og det skaper en trygghet å sutte på noe.

Unger som går rundt med smokken hele dagen er en helt annen historie. Smokken skal være kos og trøst.

Ask fikk smokk av barnepleier på riksen siden han hadde en god sugeteknikk allerede samme dag han ble født. Fagfolk har snudd litt på dette med smokk heldigvis. Alt med måte.

A sov også bare på siden. Han samsov så jeg hadde mulighet til å støtte han opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har brukt smokk. Begge to lever! Jeg vil gjerne se dokumentasjon på en såpass alvorlig påstand, Loke. Mine brukte ikke smokk, fordi de ville ikke ha det! Begge brakk seg når damene på barsel stappa smokken i munnen på dem (uten å spørre meg!) og jeg kjøpte det bare aldri. Smokk er da ikke en ting naturen har utstyrt oss med og dermed ser jeg det som en erstatning for brystet og i utgangspunktet unødvendig. Om andres barn bruker smokk, så værsågod, men å omtrent oppleve at det er et livreddende redskap, syns jeg i utgangspunktet er litt drøyt.

Ikke brukte jeg tåteflaske, heller.Kjøpte det bare aldri. At andre kan ha bruk for å suplere med mme, eller ikke får til amming, eller mister melk, har jeg full forståelse for. Samtidig vil jeg gjerne kunne glede meg over mine (til sammen) fem år som melkeku, uten at det betyr at andre skal føle seg som dårlige mødre eller whatever. Ia gikk rett fra pupp til brødskiver, hun. Babygrøt og babymat kastet hun opp av, så da fullammet jeg i bortimot et år. Det gikk fint. Etter hvert åpner man døra når det ringer på, spiller vri åtter eller rører i gryta med en unge ved puppen, uten å tenke over det en gang. Gled dere til nummer to, damer. Alt blir litt enklere når man har gjort det før :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på burger King etter legen, han har ikke spist på lenge, så vi tenkte at han kunne få litt pommes frites. Han kaller det "prompi". :D

Kanskje litt kraftig og næringsfattig kost for en liten tass som ikke har spist på lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt kraftig og næringsfattig kost for en liten tass som ikke har spist på lenge?

Det er bedre enn ingenting. Funket helt fint, humøret steg og alle ble litt lykkeligere. :)
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre enn ingenting. Funket helt fint, humøret steg og alle ble litt lykkeligere. :)

Kanskje bare ungen min som måtte på skånekost etter perioder med sykdom og redusert matlyst. Husker hun fikk svartpølse på sykehuset og det kom selvfølgelig rett opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bare ungen min som måtte på skånekost etter perioder med sykdom og redusert matlyst. Husker hun fikk svartpølse på sykehuset og det kom selvfølgelig rett opp igjen.
Ja, der er vi heldige. Magen tåler endel. :)

Ellers humrer jeg litt av at Loke har doktorgrad i smokkebruk. Du har det klart for deg hva som er rett og galt virker det som, flaks at det passer med Asks behov da. :P Hehe!

Nei, gjør det som funker dere, jenter. :) Babyer følger sjelden bøker dessverre, men den sulter nok ikke med smokken i munnen, det hadde jeg ikke vært redd for. Iallfall med min ringe erfaring.

H hadde et stort sugebehov, han fikk smokk da det virket som den stilnet et behov. Slik er det fortsatt, selv om jeg er mer restriktiv selvsagt. Men det er ikke noe jeg stresser med i det hele tatt. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er vi heldige. Magen tåler endel. :)

Ellers humrer jeg litt av at Loke har doktorgrad i smokkebruk. Du har det klart for deg hva som er rett og galt virker det som, flaks at det passer med Asks behov da. :P Hehe!

Nei, gjør det som funker dere, jenter. :) Babyer følger sjelden bøker dessverre, men den sulter nok ikke med smokken i munnen, det hadde jeg ikke vært redd for. Iallfall med min ringe erfaring.

H hadde et stort sugebehov, han fikk smokk da det virket som den stilnet et behov. Slik er det fortsatt, selv om jeg er mer restriktiv selvsagt. Men det er ikke noe jeg stresser med i det hele tatt. :)

Neida, har ikke doktorgrad i smokkebruk, men har holdt meg veldig oppdatert på krybbedød siden en kollega av meg opplevde det når jeg gikk gravid. Som sagt: JEG er smokketilhenger og det har jeg medisinsk belegg for å være.

Jeg vet at ikke alle barn vil ha smokk og de fleste barn overlever. Jeg sov faktisk på magen og hadde foreldre som røyka innendørs uten å dø ( som ekstremt mange andre i min alder) , men det betyr ikke at det ikke er en fordel å sove på rygg og ha godt sovemiljø.

Jeg synes det er underlig at mange nybakte foreldre bestemmer seg på forhånd at ungen ikke skal ha smokk, det skal jeg ærlig innrømme. Mange barn får skkevt hode fordi foreldrene ikke er nøye nok på å snu på hodene dems, det er ingen som bruker det som argument mot å la de ligge på rygg. Nå viser det seg at smokk faktisk sannsynligvis har en enda større effekt, men folk vegrer seg mot å bruke den pga en avvenning som sannsynligvis blir helt smertefri.

Weird...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi introduserte smokk når hun var ei uke. Da hadde hun så voldsomt med sugebehov og klarte ikke roe seg. Smokken = stillhet og baby som sovnet etter x timer med skriking på natta. Vi har brukt den litt nå og da når hun er sånn så hun ikke bruker meg som smokk men stort sett havner vi ikke i "situasjoner" der vi tenker det er nødvendig med smokk. Men vi passer på at hun hadde en grei ammeteknikk først og da var også helsesøster enig i at det ikke var noe i veien for å gi henne smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liam hadde et digert suttebehov, og hang ofte i puppen min. så han fikk smokk så jeg ikke skulle bli så sår, det varte ikke så lenge heller med ammingen da han sugde brystvortene mine blå ogg de ble ikke bra før jeg sluttet å amme

Nå i det siste har det blitt en del smokk, men han har vært mye syk og har trengt masse kos, men har alltid prøvd å bare la han ha smokk når han skal sove og når vi kjører bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du link Ida

http://tidsskriftet.no/article/1321650/

Det finnes flere publikasjoner, spesielt etter at også Norske forskere gjorde lignende funn. Nylander slriver også om det i den redigerte utgaven av boka si.

Edit: redigert link

Hvor er den amerikanske studien? Neida, du skal få slippe, men dette er ingen dokumentasjon, altså :icon_redface: Ikke syntes jeg noe om at fremmede matroner (ubedt) stappet fremmedlegemer i kjeften på ungene mine, så de brakk seg og ikke likte jeg at de ga dem sukkervann på natten, isteden for å ta dem inn til meg så de fikk mat. Det ble igrunnen med en natt ute av min kontroll :aww: Lurer på om hormonene tulla litt med meg, jeg. Det har jeg igrunnen ikke tenkt på før :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er den amerikanske studien? Neida, du skal få slippe, men dette er ingen dokumentasjon, altså :icon_redface: Ikke syntes jeg noe om at fremmede matroner (ubedt) stappet fremmedlegemer i kjeften på ungene mine, så de brakk seg og ikke likte jeg at de ga dem sukkervann på natten, isteden for å ta dem inn til meg så de fikk mat. Det ble igrunnen med en natt ute av min kontroll :aww: Lurer på om hormonene tulla litt med meg, jeg. Det har jeg igrunnen ikke tenkt på før :lol:

Fra Norske legeforening jooooo! Orker ikke lete frem alt sammen fra mobilen...:( Står på landsforeningen for krybbedød - nettsidene også, og jeg har lest den norske studien et sted på nett :P

Jeg ville heller ikke likt at de avgjorde ting for meg, de spurte før de ga han både smokk og mme. Skulle bare mangle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på landsforeningen for krybbedød - nettsidene også,

Fra nevnte side:

"Studier fra New Zealand, Storbritannia, Nederland, Irland og Norge viser at bruk av smokk er assosiert med redusert risiko for krybbedød (Mitchell et al. 1993, Fleming et al. 1996 og 1999, Arnestad 1997, L´Hoir 1999). En norsk doktorgrad støtter også opp om at bruk av smokk kan virke forebyggende i forhold til krybbedød (Arnestad 1997). Også konklusjonen i Kunnskapssenterets rapport Nasjonalt kunnskapssenter for helstjenesten,(Rapport nr. 5 2005) nevnt ovenfor konkluderer med at bruk av smokk er forbundet med redusert risiko for krybbedød."

og

"Selv om vi ikke kan si med sikkerhet at her finnes en årsakssammenheng, viser alle studiene inkludert i rapporten en positiv sammenheng mellom bruk av smokk og redusert forekomst av krybbedød"

(mine uthevinger)

Jeg synes ikke dette er overkommelig med "Det reduserer risikoen for krybbedød med 90% (!!!)" akkurat.

Ida, jeg håpet jeg fikk amme-erfaringen din. Fullamme så lenge som mulig, og delamme så lenge både jeg og barnet trivdes med det. Jeg synes det høres helt supert ut jeg. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill alle sammen. :)

Det blir vel smokk når magefølelsen sier det. Jeg syntes det med at det reduserer risikoen for krybbedød veier tungt jeg altså.
Men likevel føles hun litt for liten ut enda på en måte. Og jeg er ganske sikker på at om hun hadde roet seg med smokken her om kvelden, så hadde hun ikke fått den timen ekstra med mat. Vanligvis spiser hun bare i ti minutter før hun er fornøyd.

Men kan ta det opp med helsesøster også, som kommer på mandag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på landsforeningen for krybbedød - nettsidene også, Fra nevnte side: "Studier fra New Zealand, Storbritannia, Nederland, Irland og Norge viser at bruk av smokk er assosiert med redusert risiko for krybbedød (Mitchell et al. 1993, Fleming et al. 1996 og 1999, Arnestad 1997, L´Hoir 1999). En norsk doktorgrad støtter også opp om at bruk av smokk kan virke forebyggende i forhold til krybbedød (Arnestad 1997). Også konklusjonen i Kunnskapssenterets rapport Nasjonalt kunnskapssenter for helstjenesten,(Rapport nr. 5 2005) nevnt ovenfor konkluderer med at bruk av smokk er forbundet med redusert risiko for krybbedød." og "Selv om vi ikke kan si med sikkerhet at her finnes en årsakssammenheng, viser alle studiene inkludert i rapporten en positiv sammenheng mellom bruk av smokk og redusert forekomst av krybbedød" (mine uthevinger) Jeg synes ikke dette er overkommelig med "Det reduserer risikoen for krybbedød med 90% (!!!)" akkurat. Ida, jeg håpet jeg fikk amme-erfaringen din. Fullamme så lenge som mulig, og delamme så lenge både jeg og barnet trivdes med det. Jeg synes det høres helt supert ut jeg. :)
Fra Norsk legeforenings tidsskrift: Smokk mot krybbedød Babyer som bruker smokk når de sover kan ha 90 % redusert risiko for krybbedød, viser en amerikansk studie. Smokk hadde også en gunstig effekt selv om barnet sov på magen eller på siden, på en myk madrass eller sammen med mor som var røyker. Håndtaket på smokken kan bidra til å bedre lufttilførselen til barnets nese og munn. Sugingen på smokk kan dessuten forsterke innerveringen av de strukturer som kontrollerer de øvre luftveiene. Professor Lorentz M. Irgens ved Medisinsk fødselsregister mener smokk bør anbefales i forebyggelsen av krybbedød.Les hele saken: www.tidsskriftet.no/9912 Formuleringen i det du klipte fra landsforeningen for barnedød er rimelig lik den artikkelen om mageleie på samme side. Alle artikler om krybbedød sier "forbundet med" "kan redusere" etc. Det betyr ikke at rådene ikke er reelle :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virusindusert bronkitt forresten. Dere har vel dødd på dere av nysgjerrighet. :P Feber på 39,4 nå i kveld, det er jo bedre. Skal fortsette med Ventoline og Flutide, og gi Cosylan om det er behov på natta. :)

Han er potte sur etter 4 sykedager uten barnehage. Håper han blir bedre snart. :)

Fra Norsk legeforenings tidsskrift: Smokk mot krybbedød Babyer som bruker smokk når de sover kan ha 90 % redusert risiko for krybbedød, viser en amerikansk studie. Smokk hadde også en gunstig effekt selv om barnet sov på magen eller på siden, på en myk madrass eller sammen med mor som var røyker. Håndtaket på smokken kan bidra til å bedre lufttilførselen til barnets nese og munn. Sugingen på smokk kan dessuten forsterke innerveringen av de strukturer som kontrollerer de øvre luftveiene. Professor Lorentz M. Irgens ved Medisinsk fødselsregister mener smokk bør anbefales i forebyggelsen av krybbedød.Les hele saken: www.tidsskriftet.no/9912 Formuleringen i det du klipte fra landsforeningen for barnedød er rimelig lik den artikkelen om mageleie på samme side.

Dette er et studie, Loke. Jeg finner heller ingen informasjon om dette studiet. Du vet vel også hvor begrenset man kan generalisere ut fra et eneste studie? 5 studier, som LUB viser til, er også ganske lite sett på hvor mye forskning som er gjort om krybbedød på verdensbasis.

Alle artikler om krybbedød sier "forbundet med" "kan redusere" etc. Det betyr ikke at rådene ikke er reelle :)

Alle artikler ordlegger seg slik fordi de har respekt for seg selv og sin akademiske profesjon, og vet at de ikke kan si ting som at det reduserer krybbedød med 90 prosent og sette punktum etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virusindusert bronkitt forresten. Dere har vel dødd på dere av nysgjerrighet. :P Feber på 39,4 nå i kveld, det er jo bedre. Skal fortsette med Ventoline og Flutide, og gi Cosylan om det er behov på natta. :)

Han er potte sur etter 4 sykedager uten barnehage. Håper han blir bedre snart. :)

Stakkar liten... og tøft for dere og. :hug:

God bedring!!

God bedring til Liam og, det forsvant i de quotene jeg ikke fikk tatt med.

Nå sover hun for første gang på denne siden av døgnet siden vi kom hjem omtrent. Det må være et godt tegn. :)

Heia Garmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrytebilder av ferskeste tantebarn og Shensivofsus^^ Hun er flink altså, herlighet! Han er jo nysgjerrig, så han drar i halen og ryggen på henne. Hun kunne virkelig ikke brydd seg mindre. Mora til ungen blir jo litt sånn "stakkars hund, han river hardt liksom". men Shensi synes bare det er kos med bebisen hun :wub: Fine gode snille hunden :wub:

559709_10151484714791293_1092801436_n.jp

541624_10151484450441293_928655413_n.jpg


Djeez, sorry for store bilder :shocked:

Ellers, herlighet så mange vakre barn i tråden her :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer er så forskjellige, så jeg er litt fan av å dele min egne (dog meget begrensede) erfaring med smokk, istedet for å svare kategorisk. Det har aldri "lurt" min baby vekk fra et måltid. Han er en bestemt type, så smokk kan roe ned en stund - ja - men han husker likevel fort at det er MAT han ville ha! Har man en stille og spak baby som spiser dårlig blir det kanskje noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...