Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Virusindusert bronkitt forresten. Dere har vel dødd på dere av nysgjerrighet. :P Feber på 39,4 nå i kveld, det er jo bedre. Skal fortsette med Ventoline og Flutide, og gi Cosylan om det er behov på natta. :)

Han er potte sur etter 4 sykedager uten barnehage. Håper han blir bedre snart. :)

Usj. Han medisineres som Ia med sin astma ble. Feber hos henne betød lungebetennelse, da. Det er noe herk med sjuke unger. Krysser fingrene for at han vokser på seg supersterke luftveier :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Her slapp vi spørsmålet rundt smokk med S, hun brakk seg hver gang vi prøvde. Nå angrer jeg ikke på det, men om nr to nå trenger det så skal han få det med tiden- Har egentlig ikke noe særlig tanker rundt det annet enn det :)

Så søtt tantebarn Sanne :D

Masse god bedring Heljar og Liam!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Marie :)

Kjenner jeg gleder meg til i morgen :) skal på Leos Lekeland med søstra til robert med hennes 4 barn og så kommer den andre svigerinna mi med hennes to sønner :)

Ååh, dette kan jeg ikke si høyt til H! Han ELSKER Leo Lekeland. Seriøst, det er en helt genial plass for oss som har barn med en ekstra rakett montert i rumpa. :P

Usj. Han medisineres som Ia med sin astma ble. Feber hos henne betød lungebetennelse, da. Det er noe herk med sjuke unger. Krysser fingrene for at han vokser på seg supersterke luftveier :hug:

Ja, jeg blir også redd for lungebetennelse, det var derfor jeg ville dra til legen i dag. Han fikk lungebetennelse av influensaen i fjor på denne tiden. H er ikke like syk som Ia var heldigvis, det var alvorlig bare en gang. Det du opplevde unner jeg ingen. Herregud, det må ha vært helt vilt.

Men vi ble enige med legen om at han skal stå fast på Flutide ut vinteren og hvis hostingen/infeksjonene vedtar så blir det ny runde hos barnelege. Han har tatt spirometri 3 ganger nå og barnelegen mente det ikke var astma, men om det blir ny runde så skal vi til noen andre. Det er greit med et par ferske øyne tenker jeg.

Enn så lenge hoster han mye mindre etter legging enn det han gjorde i går. Vi får se utover natta og morgendagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har glemt å si god bedring til Liam! Jeg trodde jeg skrev et innlegg da du nevnte han skulle på Flutide, men det gjorde jeg altså ikke. Så god bedring!

`Tusen takk :)

Kan du ikke kaste deg nedover til oslo med H og komme på Leos lekeland dere å! :D

Maren: hvor skal dere? Vi skal også på Leos lekeland i morgen!

Ja nå fikk du jo vite det på face da :) men blir den på Oppsal ;) håper vi ses der :)

Noen andre som vil slenge seg på også?

Og Lill: Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virusindusert bronkitt forresten. Dere har vel dødd på dere av nysgjerrighet. :P Feber på 39,4 nå i kveld, det er jo bedre. Skal fortsette med Ventoline og Flutide, og gi Cosylan om det er behov på natta. :)

Han er potte sur etter 4 sykedager uten barnehage. Håper han blir bedre snart. :)

Dette er et studie, Loke. Jeg finner heller ingen informasjon om dette studiet. Du vet vel også hvor begrenset man kan generalisere ut fra et eneste studie? 5 studier, som LUB viser til, er også ganske lite sett på hvor mye forskning som er gjort om krybbedød på verdensbasis.

Alle artikler ordlegger seg slik fordi de har respekt for seg selv og sin akademiske profesjon, og vet at de ikke kan si ting som at det reduserer krybbedød med 90 prosent og sette punktum etterpå.

Det er lagd mange forskjellige studier om krybbedød ja, men de om smokk vs krybbedød viser alle 5 det samme..

Det holder for meg, det holder for krybbedød-foreningen, det holder for barselavdelingen på riksen, det holder for Helsestasjonen på Tøyen og det holder tilmed for ammeforkjemperen Nylander til å anbefale smokk for å forebygge krybbedød. 5 studier som viser samme tendens er faktisk ganske mange det når det "bare" er lagd 5 studier på akkurat det emmet...

Jeg orker ikke lete frem den amerikanske studien pga en herpa arm, men søker man på Pacifier + SID så kommer det mye spennende opp. Eller man kan velge å ta med navnet på forskeren Norsk legetidskrift henviser til.

Eller er man lat nok: velge å tro at Den Norske Legeforening ikke finner på studier og kilder.

Jeg føler som sagt fortsatt at jeg har belegg for å anbefale smokk som forebyggende mot krybbedød...

Jeg burde muligens skrevet "kan" forebygge opp til 90 % , men siden jeg ikke er en forsker med respekt for meg selv og min akademiske profesjon flisespikker jeg ikke formuleringer :P

Jeg er faktisk mer nysgjerrig på hva som fortsatt får folk til å nøle med å anbefale smokk mot krybbedød når forskningsresultatene åpenbart er overveldende nok til å overbevise fagfolk til tross for temaet har vært omstridt pga den mulige ammeproblemtikken?

Hva skal til før det er greit? 20 studier? 5 egne overlevende barn?

Som sagt tidligere i tråden: har du to stk rundt deg som begge mister barn på under året rett etter hverandre så slutter du å tro at det ikke kan skje deg. Derfor tar jeg forskningen på alvor.

Jeg anbefaler alle å ikke dekke til vogna, jeg anbefaler ALLTID smokk når noen spør , jeg anbefaler folk å sette seg inn i rådene fra helsevesenet i stedet for å høre på kjerringråd.

Om man ikke får'Denne siden opp' brosjyren med seg på sykehuset ( vi fikk tilmed body) , så skal den finnes på helsestasjonen. Der står alle rådene som KAN ( :) ) forebygge krybbedød, inkl bruk av smokk.

Sett på Kaptein Sabeltann Mari! Fen hjalp oss i mellom svineinfluensa *flir* Syke barn er drepen.

Det er ikke like avslappende å være hjemme med sykt barn som jeg trodde før jeg fikk eget. Det er dritslitsomt.. God bedring til H!

Garmen? ?? Hvor er du? Baby enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikke skrevet noe mot anbefalingen av smokk, Loke. Jeg reagerte på påstanden din om at smokk reduserer krybbedød med 90%. Det er forskjell på de to, og det handler ikke om å flisespikke. Jeg er enig i at det ser ut som smokk kan redusere forekomsten av krybbedød, men det kan amming også, og tidlig bruk av smokk har vist seg kan affektere ammingen. Det er en avveining, man må se ting opp mot hverandre, ting er sjeldent ensidig.

Men jeg fant studiet, ja. Og her er hva de som gjordet studiet sier:

"But Li and colleagues stress that those results don't prove that pacifiers prevent SIDS by themselves."

Studiet inkluderte 185 barn som døde, og 312 tilfeldig valgte friske barn.

Å si at forskningresultatene er overveldende er å ta i synes jeg. Det er snakk om 5 studier, det er ikke mye i det store bildet. Ikke mye i det hele tatt.

Og man skal huske på at det er svært få babyer som dør av krybbedød i Norge (ca 0,6 døde av 1000 fødte), vi har generelt lav spedbarnsdødelighet. Sannsynligheten er veldig, veldig liten. Jeg vet at du har opplevd krybbedød nært og det gjør selvsagt veldig inntrykk. Det er helt vanvittig sterkt å bare tenke på. Men så nære erfaringer kan også overskygge perspektivet litt tror jeg. Det er bare naturlig.

Uansett, jeg mener at foreldre må gjøre det som fungerer og som de er komfortable med. Enten det inkluderer smokk eller ikke. :)

Formen til Heljar virker mye bedre i dag! Sov godt og lenge i natt, var oppe med ham bare 3-4 ganger, noe som er stor forbedring. Været er dritt, så jeg vet ikke helt vhordan vi skal få helgen til å gå, men noe skal vi finne på. Alle blir litt sprø av å være inne så lenge kjenner jeg.

Ingen baby på Garmen enda, men jeg skal si ifra når et nytt liv er satt til verden!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikke skrevet noe mot anbefalingen av smokk, Loke. Jeg reagerte på påstanden din om at smokk reduserer krybbedød med 90%. Det er forskjell på de to, og det handler ikke om å flisespikke. Jeg er enig i at det ser ut som smokk kan redusere forekomsten av krybbedød, men det kan amming også, og tidlig bruk av smokk har vist seg kan affektere ammingen. Det er en avveining, man må se ting opp mot hverandre, ting er sjeldent ensidig.

Men jeg fant studiet, ja. Og her er hva de som gjordet studiet sier:

"But Li and colleagues stress that those results don't prove that pacifiers prevent SIDS by themselves."

Studiet inkluderte 185 barn som døde, og 312 tilfeldig valgte friske barn.

Å si at forskningresultatene er overveldende er å ta i synes jeg. Det er snakk om 5 studier, det er ikke mye i det store bildet. Ikke mye i det hele tatt.

Og man skal huske på at det er svært få babyer som dør av krybbedød i Norge (0,6 døde av 1000 fødte), vi har generelt lav spedbarnsdødelighet. Sannsynligheten er veldig, veldig liten. Jeg vet at du har opplevd krybbedød nært og det gjør selvsagt veldig inntrykk. Det er helt vanvittig sterkt å bare tenke på. Men så nære erfaringer kan også overskygge perspektivet litt tror jeg. Det er bare naturlig.

Uansett, jeg mener at mødre må gjøre det som fungerer og som de er komfortable med. Enten det inkluderer smokk eller ikke. :)

Formen til Heljar virker mye bedre i dag! Sov godt og lenge i natt, var oppe med ham bare 3-4 ganger, noe som er stor forbedring. Været er dritt, så jeg vet ikke helt vhordan vi skal få helgen til å gå, men noe skal vi finne på. Alle blir litt sprø av å være inne så lenge kjenner jeg.

Ingen baby på Garmen enda, men jeg skal si ifra når et nytt liv er satt til verden!

Jeg er helt enig i at mødre må gjøre som de er komfortable med, jeg flyr som sagt ikke rundt å gir andres barn smokk ( som Ida opplevde) , men blir jeg spurt om min mening om emnet så anbefaler jeg smokk varmt b.l.a pga redusert risiko for krybbedød. Veldig få vet om det, og tar man seg en tur ut en sommerdag kan det se ut som folk flest ikke har fått med seg at spedbarn trenger oksygen heller.

Ja, det er liten spedbarnsdødelighet i Norge ( takk Gud) , men hver eneste er en for mye.

Når man ser hvor drastisk det har sunket de siste tiårene så ser man at opplysning hjelper. Det å legge barnet på rygg ( som tross alt har ser ut til å ha en begrenset effekt de første 2 mnd) har sannsynligvis reddet over 100 barn i året når man ser på tallene før og etter helsemyndighetene gikk ut og anbefalte det. Det er faktisk sykt mange foreldre og pårørende som har blitt spart for noe så ekstremt som å miste et lite barn og aldri få noe skikkelig svar. Det er det som er så kjipt med krybbedød, man VET egentlig ingenting.

Om det er 2 eller 10 barn i året så er det fortsatt for mange og grusomt for de det gjelder. Det hjelper så lite at det er prosentvis få.

Hurra for at H er bedre!

Vi har ferie neste uken og skal bare kose oss med våren. En tur til lekeland med Kiomy og O, men ellers bare sulle rundt og være tøysete. Blir bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan smokk kan hindre krybbedød, og hvordan det er kommet frem til, jeg... Mulig barna uten smokk hadde dødd med smokk også, tenker jeg. Jeg kommer aldri til å tvinge noen til å bruke smokk av den grunn, skal man være så "hysterisk" så tenker jeg at man må gjøre MYE annerledes enn det som står i bøkene. Ikke madrass,dyne,teppe, bamser eller noe annet enn en plate og babyen, fordi ting kan skje. Det er selvsagt forferdelig at barn dør, men hvis man skal tenke sånn hele tiden så tror jeg ikke barna får noe liv. Dette er absolutt ikke rettet til noen her altså, jeg bare tenker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krybbedød var noe jeg var veldig redd for på mine barn, særlig ved lykketrollet som kom litt for tidlig

Leste en undersøkelse som mente det var en umodenhet i hjernestammen som kunne være årsaken til at signaler til hjerte/lunge ikke ble korrekt, og dermed gikk i shut down.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan smokk kan hindre krybbedød, og hvordan det er kommet frem til, jeg... Mulig barna uten smokk hadde dødd med smokk også, tenker jeg. Jeg kommer aldri til å tvinge noen til å bruke smokk av den grunn, skal man være så "hysterisk" så tenker jeg at man må gjøre MYE annerledes enn det som står i bøkene. Ikke madrass,dyne,teppe, bamser eller noe annet enn en plate og babyen, fordi ting kan skje. Det er selvsagt forferdelig at barn dør, men hvis man skal tenke sånn hele tiden så tror jeg ikke barna får noe liv. Dette er absolutt ikke rettet til noen her altså, jeg bare tenker litt.

Der er du inne på noe veldig viktig. Det er jo så mange variabler inne i bildet at smokken faktisk kan være en tilfeldig faktor. Jeg skulle veldig gjerne ha tatt alle disse undersøkelsene, for meg og sett hvilket videnskaplig hold de egentlig hadde. Det er så mange mulige feilkilder og så lettt å finne akkurat den sammenhengen man ønsker, at det hele virker rimelig søkt.

Et spørsmål. Ramler ikke ofte smokken ut av munnen når barnet sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan smokk kan hindre krybbedød, og hvordan det er kommet frem til, jeg...

Det første vet de ikke, men har forskjellige teorier. Den andre så ser de at det er flere som bruker smokk i gruppen levende barn enn i gruppen med døde barn. I det amerikanske studiet iallfall. De understreker at de ikke vet at smokk er årsaken, men at de ser en sammenheng.

Jeg var også veldig redd for krybbedød. Det tok lang tid før jeg sluttet med det, men fortsatt kjenner jeg at det stikker i magen de dagene H sover lengre enn vanlig og jeg rekker å våkne først.

Ang å sove på rygg og drastisk nedgang i krybbedøder så skal vi også huske på at diagnostiseringverktøyene har blitt drastisk bedre i løpet av den perioden, og at ved noen dødsfall som tidligere ville blitt klassifisert som krybbedød, så fant man andre og riktige forklaringer. Jeg husker jeg leste en artikkel om det en gang og det ga mye mening.

Jeg skulle veldig gjerne ha tatt alle disse undersøkelsene, for meg og sett hvilket videnskaplig hold de egentlig hadde. Det er så mange mulige feilkilder og så lettt å finne akkurat den sammenhengen man ønsker, at det hele virker rimelig søkt.

Det her er så viktig, og noe av grunnen til at jeg hang meg opp i dette in the first place. Det finnes så utrolig mye elendig forskning der ute! Som står i fare for å danne grunnlaget for anbefalinger og regelrette myter. 5 studier er bittelite sett i akademisk lys, men (i dette tilfellet) fordi krybbedød og barnedødsfall vekker så sterke følelser i oss er det lett å hoppe til konklusjoner og man gjør anbefalinger for å være "better safe than sorry".

Det skjer hele tiden.

Ida: Her finner du referanser til studiene. Det hadde vært spennende om du gransket litt nøyere. http://www.lub.no/midd-7yxhgd (Mitchell et al. 1993, Fleming et al. 1996 og 1999, Arnestad 1997, L´Hoir 1999)

Endret av SoppenCamilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan smokk kan hindre krybbedød, og hvordan det er kommet frem til, jeg... Mulig barna uten smokk hadde dødd med smokk også, tenker jeg. Jeg kommer aldri til å tvinge noen til å bruke smokk av den grunn, skal man være så "hysterisk" så tenker jeg at man må gjøre MYE annerledes enn det som står i bøkene. Ikke madrass,dyne,teppe, bamser eller noe annet enn en plate og babyen, fordi ting kan skje. Det er selvsagt forferdelig at barn dør, men hvis man skal tenke sånn hele tiden så tror jeg ikke barna får noe liv. Dette er absolutt ikke rettet til noen her altså, jeg bare tenker litt.
Hvordan er de ikke sikre på, men de har forskjellige teorier. Jeg leste et sted ( som jeg ikke finner igjen) at det faktisk tok litt tid før de innså at smokk kunne være en sammenheng og de gikk derfor tilbake og så på alle krybbedødsdødsfall. Når et spedbarn dør blir alt sjekket og notert ned. Hadde barnet pute, hva slags dyne, røyker mor , hadde barnet smokk etc. Selvsagt EKSTREMT belastende for de som står midt opp i det, men som en kompis sa ( som ikke mistet til krybbedød, men til infeksjon) , man vil jo bare ha svar selv også. Nei, det er ikke bra å bli hysterisk. A samsov og lå på siden som sagt. Men at enkle ting som å ikke dekke til vognen, bruke smokk, ikke la barnet sove på magen , ikke samdove med røyker og ikke ha store bamser i senga kan redusere risikoen er veldig greit å ha i bakhodet barnets første leveår. Jeg var - helt ærlig - livredd den første tiden når A sov. Frem til han var 1 år følte jeg meg aldri helt trygg. Det har kanskje noe med urettferdigheten i det at jeg som ikke ønsket barn fikk et sunt og friskt guttebarn rett etter at to rundt meg mistet ønskebarna sine? Jeg vet ikke.. Men jeg har aldri vært en hysterisk mor ovenfor han. Heller tvert i mot. Jeg er muligens på kanten avslappet på endel ting, det er ikke mange andre 2 åringer som får lov å kutte opp grønnsaker og røre i gryter. Han begynte med det før han var 2 faktisk. Han må holde meg i hånden når vi går langs en trafikkert vei og han får ikke lov å gå opp og ned den bratte trappa alene uten meg bak. Og han får ikke tyggegummi. Men han kjører elektrisk scooter, går på ski, aker ned bratte bakker og får klatre så høyt han klarer. Å følge rådende for forebygging av krybbedød gjør deg ikke til en hysterisk mor som hemmer barnets oppvekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er så viktig, og noe av grunnen til at jeg hang meg opp i dette in the first place. Det finnes så utrolig mye elendig forskning der ute! Som står i fare for å danne grunnlaget for anbefalinger og regelrette myter. 5 studier er bittelite sett i akademisk lys, men (i dette tilfellet) fordi krybbedød og barnedødsfall vekker så sterke følelser i oss er det lett å hoppe til konklusjoner og man gjør anbefalinger for å være "better safe than sorry".

Det skjer hele tiden.

Ida: Her finner du referanser til studiene. Det hadde vært spennende om du gransket litt nøyere. http://www.lub.no/mid.-7yxhgd (Mitchell et al. 1993, Fleming et al. 1996 og 1999, Arnestad 1997, L´Hoir 1999)

Will do.

Akkurat nå har jeg sett på "Barnet med det rare i" og er fremdeles enig med meg selv i at det er viktig at foreldre får være foreldre og ikke profesjonelle når det kommer til barn med spesielle behov. Fin film :)

Drømte forresten at jeg ammet Ia i natt. Hun lå ved puppen og leste bok, så jeg vurderte om hun kanskje begynte å bli litt stor for pupp (hun var lite barn, altså) :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de ikke sikre på, men de har forskjellige teorier. Jeg leste et sted ( som jeg ikke finner igjen) at det faktisk tok litt tid før de innså at smokk kunne være en sammenheng og de gikk derfor tilbake og så på alle krybbedødsdødsfall.Når et spedbarn dør blir alt sjekket og notert ned. Hadde barnet pute, hva slags dyne, røyker mor , hadde barnet smokk etc. Selvsagt EKSTREMT belastende for de som står midt opp i det, men som en kompis sa ( som ikke mistet til krybbedød, men til infeksjon) , man vil jo bare ha svar selv også. Nei, det er ikke bra å bli hysterisk. A samsov og lå på siden som sagt. Men at enkle ting som å ikke dekke til vognen, bruke smokk, ikke la barnet sove på magen , ikke samdove med røyker og ikke ha store bamser i senga kan redusere risikoen er veldig greit å ha i bakhodet barnets første leveår. Jeg var - helt ærlig - livredd den første tiden når A sov. Frem til han var 1 år følte jeg meg aldri helt trygg. Det har kanskje noe med urettferdigheten i det at jeg som ikke ønsket barn fikk et sunt og friskt guttebarn rett etter at to rundt meg mistet ønskebarna sine? Jeg vet ikke..Men jeg har aldri vært en hysterisk mor ovenfor han. Heller tvert i mot. Jeg er muligens på kanten avslappet på endel ting, det er ikke mange andre 2 åringer som får lov å kutte opp grønnsaker og røre i gryter. Han begynte med det før han var 2 faktisk. Han må holde meg i hånden når vi går langs en trafikkert vei og han får ikke lov å gå opp og ned den bratte trappa alene uten meg bak. Og han får ikke tyggegummi. Men han kjører elektrisk scooter, går på ski, aker ned bratte bakker og får klatre så høyt han klarer. Å følge rådende for forebygging av krybbedød gjør deg ikke til en hysterisk mor som hemmer barnets oppvekst.

Som sagt, innlegget mitt var ikke for å "angripe" noen her, men bare mine tanker generelt. Jeg følger jo også med på E. Sover hun lengre enn vanlig, både på natten og dagen, så må jeg sjekke at hun puster. Selvfølgelig gjør man det man kan for å hindre at barnet dør! Likevel så må man ikke hindre barna i å være barn. Jeg har inntrykket av at du er en super mor, Loke, som lar A gjøre masse som ikke alle andre 2åringer får. Man ser an sitt eget barn.

E er ganske likegyldig til smokken, selv om hun fikk det allerede på intensiven. De fleste barn jeg har hørt om har uansett mistet smokken ila natten, og dermed ikke brukt den hele natten som Ida også sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det med krybbedød blir vel aldri ferdig forsket på?

Når jeg ble født hadde de vist en teori om hvordan man ble født kunne utløse krybbedød. Jeg ble naturlig født med setefødsel og var med i en slik forskning. Til min mor sin store angst, for det forsterket bare at hun var sikker på at jeg skulle bli borte i krybbedød. Og det hjelper ikke at jeg fra jeg omtrent var født til d.d. sover som en død og ligger helt stille og puster veeeeldig lydløst og med minimalt med toraks bevegelse når jeg sover.

Vet egentlig ikke hva resultatet ble av den forskningen. Men av en eller annen grunn så bare måtte jeg skrive det og uten at det egentlig er noe intressant :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er så viktig, og noe av grunnen til at jeg hang meg opp i dette in the first place. Det finnes så utrolig mye elendig forskning der ute! Som står i fare for å danne grunnlaget for anbefalinger og regelrette myter. 5 studier er bittelite sett i akademisk lys, men (i dette tilfellet) fordi krybbedød og barnedødsfall vekker så sterke følelser i oss er det lett å hoppe til konklusjoner og man gjør anbefalinger for å være "better safe than sorry".

Det skjer hele tiden.

Ida: Her finner du referanser til studiene. Det hadde vært spennende om du gransket litt nøyere. http://www.lub.no/midd-7yxhgd (Mitchell et al. 1993, Fleming et al. 1996 og 1999, Arnestad 1997, L´Hoir 1999)

Mulig jeg er naiv altså, men for meg er det ganske tungtveiende at tidligere "smokkehatere" blandt fagfolk har gått igjennom studiene og endret sin holdning til tross for at det kan muligens fucke opp ammingen . Ikke et vondt ord om hverken deg eller Ida, men jeg stoler liksom litt mer på Nylander ( nei, jeg er ikke utpreget fan av dama, jeg synes bare det er et poeng at ei som er sååå opptatt av ammingen faktisk modererer seg og anbefaler smokk , vel og merke når ammingen er etablert) og Rikshospitalets tolkning av forskningen :P

Rikshospitalet var jo tidligere berømt for å omtrent "forby" smokk, vi fikk det faktisk anbefalt. Helsestasjonene er også rimelig oppdaterte og de spurte rett ut om han brukte smokk når han sov og sa det var bra mtp krybbedød. Jeg stoler liksom litt på at folk som har dette som yrke ikke kaster seg på en eller annen ny forskning når den faktisk kræsjer litt med tidligere anbefalinger.

Ny er den vel heller ikke, det tok vel over 10 år fra det første studiet (1997??) før de begynte å ta det med i de offisielle anbefalingene. Nettopp fordi de ville være sikrere av frykt for at det ville ødelegge ammingen til mange.

Edit: ang det å miste smokken så er det faktisk en av teoriene på hvorfor smokk reduserer krybbedød. Barn våkner oftere når de bruker smokk fordi de mister den. Ergo når de ikke den dype søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er naiv altså, men for meg er det ganske tungtveiende at tidligere "smokkehatere" blandt fagfolk har gått igjennom studiene og endret sin holdning til tross for at det kan muligens fucke opp ammingen . Ikke et vondt ord om hverken deg eller Ida, men jeg stoler liksom litt mer på Nylander ( nei, jeg er ikke utpreget fan av dama, jeg synes bare det er et poeng at ei som er sååå opptatt av ammingen faktisk modererer seg og anbefaler smokk , vel og merke når ammingen er etablert) og Rikshospitalets tolkning av forskningen :P

Jeg skjønner ikke helt, stoler mer på i forhold til hva? Hverken jeg eller ida avviser påstanden, og jeg har også spesifikt sagt at det ser ut til å være en sammenheng. Men nei, jeg sluker det ikke rått. Til det har jeg sett for mye elendig forskning, og hva det kan føre til.

Rikshospitalet var jo tidligere berømt for å omtrent "forby" smokk, vi fikk det faktisk anbefalt. Helsestasjonene er også rimelig oppdaterte og de spurte rett ut om han brukte smokk når han sov og sa det var bra mtp krybbedød. Jeg stoler liksom litt på at folk som har dette som yrke ikke kaster seg på en eller annen ny forskning når den faktisk kræsjer litt med tidligere anbefalinger.

Ny er den vel heller ikke, det tok vel over 10 år fra det første studiet (1997??) før de begynte å ta det med i de offisielle anbefalingene. Nettopp fordi de ville være sikrere av frykt for at det ville ødelegge ammingen til mange.

Igjen, jeg har ikke argumentert mot anbefalingen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er naiv altså, men for meg er det ganske tungtveiende at tidligere "smokkehatere" blandt fagfolk har gått igjennom studiene og endret sin holdning til tross for at det kan muligens fucke opp ammingen . Ikke et vondt ord om hverken deg eller Ida, men jeg stoler liksom litt mer på Nylander ( nei, jeg er ikke utpreget fan av dama, jeg synes bare det er et poeng at ei som er sååå opptatt av ammingen faktisk modererer seg og anbefaler smokk , vel og merke når ammingen er etablert) og Rikshospitalets tolkning av forskningen :P

Rikshospitalet var jo tidligere berømt for å omtrent "forby" smokk, vi fikk det faktisk anbefalt. Helsestasjonene er også rimelig oppdaterte og de spurte rett ut om han brukte smokk når han sov og sa det var bra mtp krybbedød. Jeg stoler liksom litt på at folk som har dette som yrke ikke kaster seg på en eller annen ny forskning når den faktisk kræsjer litt med tidligere anbefalinger.

Ny er den vel heller ikke, det tok vel over 10 år fra det første studiet (1997??) før de begynte å ta det med i de offisielle anbefalingene. Nettopp fordi de ville være sikrere av frykt for at det ville ødelegge ammingen til mange.

Edit: ang det å miste smokken så er det faktisk en av teoriene på hvorfor smokk reduserer krybbedød. Barn våkner oftere når de bruker smokk fordi de mister den. Ergo når de ikke den dype søvnen.

At de på helsestasjonen sa det ser ikke jeg på som et veldig godt argument, spesielt ikke nå som jeg hørte om en som fikk henvisning til fysioterapeut fordi helsesøster var ekstremt bekymret for at barnet ikke gikk da det var ett år. De har forskjellige meninger der også, med andre ord.

Dessuten er det mange som ikke våkner selv om de mister smokken. Jeg er verken forstander eller motstander av smokk, jeg mener man ser an hva som funker for sitt barn, uten å måtte tenke at man er en dårlig forelder dersom barnet bruker/ikke bruker smokk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken forstander eller motstander av smokk, jeg mener man ser an hva som funker for sitt barn, uten å måtte tenke at man er en dårlig forelder dersom barnet bruker/ikke bruker smokk.

Jeg er helt enig. For meg var smokken en livredder i en vanskelig tid med mye gråt. Det ble litt mindre gråt av det, og det er argument nok for min del. :)

Og så vil jeg presisere at jeg ikke sier at disse studiene tar feil, det er mulig de er spot on.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de på helsestasjonen sa det ser ikke jeg på som et veldig godt argument, spesielt ikke nå som jeg hørte om en som fikk henvisning til fysioterapeut fordi helsesøster var ekstremt bekymret for at barnet ikke gikk da det var ett år. De har forskjellige meninger der også, med andre ord.

Dessuten er det mange som ikke våkner selv om de mister smokken. Jeg er verken forstander eller motstander av smokk, jeg mener man ser an hva som funker for sitt barn, uten å måtte tenke at man er en dårlig forelder dersom barnet bruker/ikke bruker smokk.

Det er vel heller ingen som har påstått at man er dårlig forelder om man ikke bruker smokk? Men lurer man på om man skal bruke det ( som var hele starten på diskusjonen) så er det greit å ha i bakhodet at det faktisk - høyest sannsynlig ( viktig å ha med :P ) - reduserer risikoen for krybbedød.

Nei, ikke alle råd man får på helsestasjonen er bra, men jeg føler meg ganske trygg når riksen og HS sier det samme. Jeg fikk også inntrykk av at helsestasjonen vi gikk til i Oslo var rimelig oppdaterte på det meste. Der blir man faktisk anbefalt å ikke hjelpe barnet å gå overhodet .

15 mnd er faktisk den beste alderen for skjelletet sa de på Ullevål når A ble sjekket for HD ( ja, faktisk*flir* ) .

Helsestasjonen i Drammen virker også veldig bra, men jeg synes kanskje de er litt ivrigere på å kategorisere barna utviklingsmessig. Mulig det har noe med at A er eldre nå å gjøre.

Mari: mulig jeg misforsto, men det virket liksom som dere ikke helt stolte på at fagfolkene klarte å avgjøre om det er elendig forskning eller ikke. Til tross for at det sto spesifisert i den ene artikkelen jeg linket til at variabler var sjekket ut og at tendensen var lik til tross for kjente risikofaktorer som mageleie, røyking osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan svigermor melde om at det er opphørssalg på babyshop i hamar.. Så da er vi spontane og drar oppover nuh :P

Oi, det var langt! :P

Babyer er så forskjellige, så jeg er litt fan av å dele min egne (dog meget begrensede) erfaring med smokk, istedet for å svare kategorisk. Det har aldri "lurt" min baby vekk fra et måltid. Han er en bestemt type, så smokk kan roe ned en stund - ja - men han husker likevel fort at det er MAT han ville ha! Har man en stille og spak baby som spiser dårlig blir det kanskje noe annet.

Godt å høre! :)

Martine, jeg leste at det reduserer risikoen for krybbedød fordi hvis babyen får dynen over hodet eller ruller rundt på magen så gjør smokken at det likevel blir et luftrom rundt babyens nese. I tillegg var det noe med utviklingen av ganen ? og at de ikke sover like mye i den dypeste søvnen med smokk som uten.

Ellers; diskusjon :ahappy: *liker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er litt ferdigsnakket rundt dette med smokk og forskning.

Da jeg fikk mitt første barn, skulle barna ligge på magen og i egen seng. De hadde bare godt av å gråte litt og skulle begynne med grøt når de var fire måneder.

Da jeg fikk barn nummer to bortimot ti år etter, var det fint at jeg hadde babyen i min seng om natten dra første stund og barna skulle ligge på siden. Fullamming var anbefalt i seks måneder og barn som gråt, forsøkte kanskje å melde fra om et ubehag (nei, tenk det)

Mine barn har fått mat når de ønsket om det så har vært hver halvtime eller om de sov i seks timer, de har blitt tatt opp før gråten har rukket å sette ordentlig i gang, de har sovet i min seng til de selv ikke ønsket det mer og de har selv (i en alder av et døgn) valgt bort smokken. Den ene fant totten da hun var to måneder, den andre ingenting. De fikk bryst til de var hhv 22 mndr og nesten tre år. Ingen av dem fikk tillegg av noe slag. Jeg har aldri hatt en tåteflaske.

Jeg var alenemor med begge to og har stått for mine valg, tross alle profesjonelle og mindre profesjonelles merkelige rett til å være frekke, dyneløftende, bederevitende, både fordi mine barn ble "bortskjemte" og ikke minst fordi jeg var alenemor. Jeg vet ikke hvor på meg lappen om at jeg trenger utidige råd om alle verden hang, men aldri i livet om helsesøster og andre hadde vært så ovenfra og nedad om jeg hadde hatt med meg en mann.

Nå har verden nådd oss igjen og "samsoving" er blitt et begrep, ungene skal få pupp når de ber om det og det er kanskje på mange måter nå jeg burde fått barn :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...