Gå til innhold
Hundesonen.no

Vepsestikk til 18.500 kr.


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Nå var det ikke jeg som var syk, når jeg er syk går jeg til lege, ikke veterinær, tro det eller ei. Hunden derimot, ble aldri frisk, til tross for omfattende undersøkelser så fant vi ikke ut hva som plaget henne, og hun ble avlivet 18 januar i år, etter 3 år med diffuse plager og atferdsendringer.

Det blir jo akkurat det samme, om alle legene bare kunne tatt en blodprøve og satt en sprøyte for alle tilfeller som dukker opp hadde det jo vært enkelt sant? Hadde ikke trengt spesialister og sykehus da.

Så jeg syntes fremdeles prisen på valpen er hinsides.

Joda, men fortsatt er det ingen som vet noe særlig om de faglige forholdene rundt dette. Og jeg er vel naiv da som velger å tro på veterinæren når de går ut i media som de gjør. Det ville jo virkelig vært å skyte seg selv i foten om de bare farte med usannheter og at valpen hadde blitt frisk av seg selv med prednisolon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Uansett forsikring eller ikke - 18 000 kr for et vepsestikk og mageinfeksjon - DET er tyveri og svindel.

Det gjør du sikkert, ja. Men så har ikke du filla peiling på hva jeg har gått gjennom av helseproblemer, behandlinger, økonomisk belastning (selv med forsikring gitt) og emosjonell belastning med mine

Det mest interessante hadde vært om veterinærkontoret hadde baller nok til å vise virkelig hva forskjellige ting koster. Ikke bare snakke seg rundt ting... Det skulle vært fult mulig for de å kunne do

Ikke engang UL, rtg, EKG og blodprøver kommer opp i 5000 på 50 min på dagtid.. Det eneste jeg kan tenke meg som faktisk er så dyrt på så kort tid er operasjon (noe valpen ikke gjennomgikk) eller MR, og det har de ikke i Tromsø, svjv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men fortsatt er det ingen som vet noe særlig om de faglige forholdene rundt dette. Og jeg er vel naiv da som velger å tro på veterinæren når de går ut i media som de gjør. Det ville jo virkelig vært å skyte seg selv i foten om de bare farte med usannheter og at valpen hadde blitt frisk av seg selv med prednisolon.

Nei, man vet ikke det. Men med en slik pris burde de, i mitt hode, skjønne av seg selv at det ville bli reagert når det ikke er kommet frem annet enn et vepsestikk og en infeksjon som var vanskelig å behandle. Og i alle bransjer er det noen som skyter seg selv i foten, kanskje disse har gjort det, hva vet vi?

Kom forresten på et eks til. Min ene hadde også en dette-vet-vi-ikke-hva-er greie og hun sysselsatte hele klinikken, alle fagvetter, i to dager for å finne ut av det. Prisen var en brøkdel av valpen.

Men, men, jeg er iaf glad for at jeg har vetter som etter mitt syn har en grei nok prissetting. Jada, det er dyrt, men ikke overpriset liksom. Også er de superflinke med mine hunder så da er jeg fornøyd da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg en klinikk med en sjefsveterinær (som kanskje har stokk), flere veterinærassistenter og veterinærer som sitter inne på møterommet, diskuterer og fremlegger x antall diagnoser på hva det kan feile valpen. Så tar de x antall prøver for å se om noen av dem har gjettet riktig.Til syvende og sist ender det med at det var en vanlig mageinfeksjon, men da har de alt testet for x antall diagnoser (gjerne av autoimmun art), så de må jo få penger for det.

Ja, jeg har sett på House ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt jeg syns det er OK er vel egentlig uinteressant da det sier seg selv at de fleste vil syns det er dyrt. Selv har jeg forsikring så det ville sannsynligvis kostet meg egenandelen på 1000,- Konsultasjon og enkel behandling på en søndag koster faktisk penger i 2012, tro det eller ei det er den virkeligheten jeg forholder meg til, folk jobber faktisk ikke gratis og veterinærtjeneste er ikke veldedighet. 15 minutter eller ei så må de ha folk på vakt og gjøre det lønnsomt sant? Hjelper lite om det hadde kostet 700,- bare med stengte dører. Du kan jo bare prøve andre fagtjenester på en søndag å se hva det koster å få folk til å jobbe. F.eks er lønn på en søndag til ansatte lovpålagt 100%. Hva tror du f.eks veihjelp hadde kostet på en søndag om det ikke inngikk i forsikringen med en egenandel, kanskje like greit at vi slipper forholde oss til det eller?

100% på en søndag? Jeg jobber hver tredje helg, har litt over 190 kr/t i grunnlønn og ca 50 kr. i lør/søn-tillegg. (Jeg går ut fra at du mente 100% helgetillegg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at alle helgeveterinærer har tilgjengelighetslønn fra staten. Så om de har vakt en helg uten en eneste klient, får de lønn for det. Enkelte veterinærer har så mye som 350000 i tilgjengelighetslønn årlig (dette er ikke normalen, men det er mer enn en som har slik lønn)

Kveld/natt i ukedagene har hatt varierende støtte fra staten, men det er mulig staten hoster opp pengene til dette over hele landet i 2013, sett i lys av alle dyretragediene de siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorvidt jeg syns det er OK er vel egentlig uinteressant da det sier seg selv at de fleste vil syns det er dyrt. Selv har jeg forsikring så det ville sannsynligvis kostet meg egenandelen på 1000,- Konsultasjon og enkel behandling på en søndag koster faktisk penger i 2012, tro det eller ei det er den virkeligheten jeg forholder meg til, folk jobber faktisk ikke gratis og veterinærtjeneste er ikke veldedighet. 15 minutter eller ei så må de ha folk på vakt og gjøre det lønnsomt sant? Hjelper lite om det hadde kostet 700,- bare med stengte dører. Du kan jo bare prøve andre fagtjenester på en søndag å se hva det koster å få folk til å jobbe. F.eks er lønn på en søndag til ansatte lovpålagt 100%. Hva tror du f.eks veihjelp hadde kostet på en søndag om det ikke inngikk i forsikringen med en egenandel, kanskje like greit at vi slipper forholde oss til det eller?

Det der er en rimelig naiv holdning til priser. Jo dyrere veterinærbehandling er, jo høyere utgifter har forsikringsselskapene i forsikringsutbetalinger, jo dyrere blir det å forsikre hunden, og resultatet er at du (og alle med friske hunder selvfølgelig) betaler for det selv allikevel. At en del veterinærkontorer operer med en pris for forsikra hund (for da reagerer ikke folk på den vanvittige prisen, akkurt som deg, de bare sukker letta for at de hadde forsikring) og en mer riktig og fornuftig pris for uforsikra hund bidrar enda mer til å øke prisen på forsikring opp i skyene (pluss at vi er så tåplige at vi avler på syke hunder og hunder med deformert snute og kropp fordi vi syns det er fint).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at alle helgeveterinærer har tilgjengelighetslønn fra staten. Så om de har vakt en helg uten en eneste klient, får de lønn for det. Enkelte veterinærer har så mye som 350000 i tilgjengelighetslønn årlig (dette er ikke normalen, men det er mer enn en som har slik lønn)

Kveld/natt i ukedagene har hatt varierende støtte fra staten, men det er mulig staten hoster opp pengene til dette over hele landet i 2013, sett i lys av alle dyretragediene de siste åra.

har de det lenger? gjelder ikke det bare dem som har stordyrvakt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har de det lenger? gjelder ikke det bare dem som har stordyrvakt?

Her vi bor så har vi helgeveterinærer, det står på kommunen sin hjemmeside og i avisen hvem det er før hver helg :) Og ja, de er smådyr veterinærer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt jeg syns det er OK er vel egentlig uinteressant da det sier seg selv at de fleste vil syns det er dyrt. Selv har jeg forsikring så det ville sannsynligvis kostet meg egenandelen på 1000,-

Jeg er godt nok "innsatt" i egen forsikring til å vite at jeg har fast og ingen bevegelig egenandel ja, det var en del av greia når jeg byttet nå nylig, gikk litt ned på forsikringssummen mot hyggeligere premie og fast egenandel, så ja eller vil du jeg skal sende over avtalen så du kan se selv?

Jeg er nysgjerrig på hvilken forsikring du har jeg, hvis du bare betaler en egenandel på 1000 kroner og that's it?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig på hvilken forsikring du har jeg, hvis du bare betaler en egenandel på 1000 kroner og that's it?

Jeg har hatt hundeforsikring i Sparebank1, If og Gjensidige. Jeg har alltid hatt fast egenandel på 1000. Det kan hende de har andre egenandelsordninger nå.

Kan noen komme med et hypotetisk men plausibelt regnestykke over hvordan vepsestikk og mageinfeksjon kan føre til en regning på 18.500? Om noen gjør det så kan vi legge denne saken død en gang for alle.

Snusken, hva er negativt med at folk reagerer på høye veterinærutgifter og at veterinæren så må svare for slike opplåste summer som i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hundeforsikring i Sparebank1, If og Gjensidige. Jeg har alltid hatt fast egenandel på 1000. Det kan hende de har andre egenandelsordninger nå.

Ok, takk for svar! Ante ikke at det fantes forsikringer som hadde fast egenandel bare. Stilig :)

Synes forøvrig det er litt morsomt at man står på hodet for å forsvare en så vannvittig, sinnsyk blodpris. Hadde dette vært snakk om en stor operasjon eller andre tjenester som vi alle vet er dyre, hadde det vel ikke vært noe å diskutere. Man betaler ikke 700 kroner for en Stratos fordi det er søndag, liksom. Hva de kan ha sjekket den hunden for, som har ført til slike summer kan jeg ikke forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

100% på en søndag? Jeg jobber hver tredje helg, har litt over 190 kr/t i grunnlønn og ca 50 kr. i lør/søn-tillegg. (Jeg går ut fra at du mente 100% helgetillegg).

Selvfølgelig, Hva du velger å jobbe for er jo opp til deg, bare ikke klag på at andre med fagutdanning ikke jobber helger for 50,- tillegg. Jeg kan selvfølgelig plukke jordbær på søndag til 10,- timen om jeg ønsker det uten at noen bryr seg katta.

Jeg er nysgjerrig på hvilken forsikring du har jeg, hvis du bare betaler en egenandel på 1000 kroner og that's it?

Tryg hundeforsikring.

Man betaler ikke 700 kroner for en Stratos fordi det er søndag, liksom.

Nei men du betaler fort det dobbelte på bensinstasjoner og 7/11 vs Rema og Rimi sant? Rart det der altså, du tror ikke at det kanskje, bare kanskje kan ha en viss bitteliten sammenheng med åpningstidene når du skal ha sjokolade på søndag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor så har vi helgeveterinærer, det står på kommunen sin hjemmeside og i avisen hvem det er før hver helg :) Og ja, de er smådyr veterinærer.

tror ikke det er overalt? Vi var i hvertfall hos en veterinær her i området, som sa noe om det. og da ene hunden min ble akutt syk (og døde noen timer etter :( ) var vi langt til fjells. Det fantes ikke døgnvakt for smådyr, men vi fant en grei stordyrpraktiker som prøvde å hjelpe oss . Han fortalte at i noen kommuner var det ikke tilskudd til smådyrveterinærer for vaktordninger, så mange har ikke det (dette var vinteren 2011)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, Hva du velger å jobbe for er jo opp til deg, bare ikke klag på at andre med fagutdanning ikke jobber helger for 50,- tillegg. Jeg kan selvfølgelig plukke jordbær på søndag til 10,- timen om jeg ønsker det uten at noen bryr seg katta.

Tryg hundeforsikring.

"Ved skade betaler du en egenandel på 1500 kroner"

Så ingen bevegelig egenandel?

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, Hva du velger å jobbe for er jo opp til deg, bare ikke klag på at andre med fagutdanning ikke jobber helger for 50,- tillegg. Jeg kan selvfølgelig plukke jordbær på søndag til 10,- timen om jeg ønsker det uten at noen bryr seg katta.

Tryg hundeforsikring.

Nei men du betaler fort det dobbelte på bensinstasjoner og 7/11 vs Rema og Rimi sant? Rart det der altså, du tror ikke at det kanskje, bare kanskje kan ha en viss bitteliten sammenheng med åpningstidene når du skal ha sjokolade på søndag?

Søndager kan du handle på søndagsåpne butikker og likevel betale det samme som på ukedagene ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

"Ved skade betaler du en egenandel på 1500 kroner"

Så ingen bevegelig egenandel?

Ok mulig det var 1500,- beklager, men ja den er fast uten noe bevegelig ja, dog dekker den bare oppad til 20k. Det var uansett fast som var poenget og som gjorde valget med å flytte forsikring enkelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er overalt? Vi var i hvertfall hos en veterinær her i området, som sa noe om det. og da ene hunden min ble akutt syk (og døde noen timer etter :( ) var vi langt til fjells. Det fantes ikke døgnvakt for smådyr, men vi fant en grei stordyrpraktiker som prøvde å hjelpe oss . Han fortalte at i noen kommuner var det ikke tilskudd til smådyrveterinærer for vaktordninger, så mange har ikke det (dette var vinteren 2011)

Sikkert ikke. Jeg er veldig glad for at det er noe sånt her ihvertfall, kjekt å ha hvis det skulle skje noe :) Men når jeg ser på lista nå så ser det ut som en blanding mellom stordyr veterinærer og smådyr veterinærer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, Hva du velger å jobbe for er jo opp til deg, bare ikke klag på at andre med fagutdanning ikke jobber helger for 50,- tillegg. Jeg kan selvfølgelig plukke jordbær på søndag til 10,- timen om jeg ønsker det uten at noen bryr seg katta.

Tryg hundeforsikring.

Jeg klaget ikke over det lille tillegget, jeg gjorde oppmerksom på at ikke alle som jobber lørdag/søndag har 100% tillegg som mange later til å tro.

Nå er det sånn at noen må pleie de syke. Jeg kunne faktisk ikke tenkt meg noe annet arbeid.

Et paradoks kanskje at det å jobbe lørdag/søndag for mennesker som trenger pleie er så lite verdsatt økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har de det lenger? gjelder ikke det bare dem som har stordyrvakt?

Det er 28 soner + 5 tettstedssoner, der det alltid er minst en vetvakt. Så flere kommuner kan være dekket av en vet, noen ganger er dette en stordyrsvet, men denne skal også kalles inn på smådyr ved behov, mens andre kommuner har flere vet på vakt.

Perioden 2008 - 1/7-12 var et prøveprosjekt der smådyrsvet var tildels dekket av kommunene, mens staten bet for stordyrsvet i alle soner. Nå bet staten for alle vetvakter på helg, men om en klinikk har ordinær/utvidet åpningstid, er dette ikke innunder den ordningen, da klinikken selv velger å ha åpent. Vetvakta er tilkalling av vet, ikke åpen klinikk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...