Gå til innhold
Hundesonen.no

Vepsestikk til 18.500 kr.


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Og poenget ditt er? At du ikke har har hatt bruk for forsikringa di så ingen trenger det?

Nei, poenget mitt er at man ikke nødvendigvis er kynisk og kald om man velger å ikke ha forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Uansett forsikring eller ikke - 18 000 kr for et vepsestikk og mageinfeksjon - DET er tyveri og svindel.

Det gjør du sikkert, ja. Men så har ikke du filla peiling på hva jeg har gått gjennom av helseproblemer, behandlinger, økonomisk belastning (selv med forsikring gitt) og emosjonell belastning med mine

Det mest interessante hadde vært om veterinærkontoret hadde baller nok til å vise virkelig hva forskjellige ting koster. Ikke bare snakke seg rundt ting... Det skulle vært fult mulig for de å kunne do

Og poenget ditt er? At du ikke har har hatt bruk for forsikringa di så ingen trenger det?

At det er lov til å nyansere litt, at man kan velge vekk forsikring og fortsatt være en like ansvarlig og omtenktsom hundeeier.

edit:

(og den hærskare med liker-knappen-tanter som medfulgte)

Det er så utrolig komisk å skrive dette og samtidig anklage meg for å være følsom. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sagt opp. Etter diskusjon og satt opp budsjett, og at vi har aldri brukt forsikringen en eneste gang gjorde at vi fikk et regnestykket som var uaktuelt å fortsette me forsikring når vi har snart opptil 7 hunder som skal forsikres under oss. Da har vi råd til å makse ut et kort eller to eventuelt forbrukslån i banken om det skulle hende hunden noe. Men, når det kommer til store operasjoner og lang rehabeliteringstid så hadde vi nok sett veldig ann på hva vi faktisk hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fytti fy, jeg må jo være superond og kynisk, som avlivet Gubben SELV OM forsikringa ville dekket amputasjon av benet hans og han hadde 100% prognose på å bli frisk igjen.... Med eller uten forsikring, det er ikke alt enhver hund fortjener å gjennomgå.

Jeg har en forsikret og en uforsikret hund jeg, den forsikrede er det bare til jul, for forsikringa er oppsagt. Kommer jeg til å forsikre fremtidige hunder? Joda, fram til de er rundt 4, så kommer jeg til å si den opp. Da får jeg det beste av begge verdner føler jeg, dekket de akutte skadene som gjerne oppstår i ung alder, men har hundeCC til ev storting i voksen alder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle har forsikring så går vet prisene opp, og deretter forsikringsprisene. I verste fall så vil det da bli så dyrt at ikke 'alle' har råd til forsikring, og kanskje også så dyrt(og dårlige betingelser) at det ikke lenger lønner seg. Det er neppe noe bedre. Jeg har ikke hatt forsikring på noen av dyra mine, hverken hesten, hundene eller kattene.. Hesten har kostet mange kroner og hundene har jeg egentlig aldrig hatt behov for forsikring på *bank i bordet*, skulle det oppstå en situasjon så låner jeg gjerne penger til bekjente eller banken om det er det som skal til, så lenge jeg føler at det er forsvarlig og at det er det riktige for hunden. Men totalt sett så har jeg nok ikke tapt noen store summer på og ikke ha det, om ikke tjent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke-OT: valpen min fikk vepsestikk på øyelokket og hovnet så opp at øyet lukket seg på null komma vips. Så vi stakk til veterinæren sånn i tilfelle, han sjekka at alt var ok med puls og slimhinner, og ga henne kortisonsprøyte - sikkert samme behandling som denne 5 mnd gammel labbisvalpen fikk første gang. Veterinæren beklaget seg med at han måtte ta 700 kr fordi det var en akuttime (og ja, det første han spurte da vi kom inn, var om vi hadde forsikring på henne - og det har vi). For å komme opp i 3.000 kr tror jeg vi hadde trengt mer enn akutt-, helge- og kveldstillegg :P

Våre hunder vil sannsynligvis være forsikret fram til de er i alle fall 7 år, fordi jeg vurderer det slik at vi påfører dem noe skaderisiko slik vi bruker dem på tur og i trening :) Ellers hadde jeg rett og slett ikke giddi etter at de blir voksne og er ferdige med å monge seg til skader, slik som tulip sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Og poenget ditt er? At du ikke har har hatt bruk for forsikringa di så ingen trenger det?

For å si hvordan vi har det, så har jeg litt mer enn ei bikkje, så jeg har hatt forsikringskostnader for nesten 20.000kr i året. Det er ganske mange veterinærbesøk det. De siste 5 årene har jeg betalt nesten tilnærmet 90.000kr bare i forsikringer for dyrehold. Problemet er at forsikringen dekker aldri de skadene som jeg har hatt, så konklusjonen min er at de neste 5 årene så kan jeg la være å ha forsikring.

Mne det er ikke dermed sagt at hundene ikke får behandling eller lider på noen som helst måte. Jeg opererte en hund i vinter nettopp fordi som du sier prognosene var gode og hundne ville bli frisk. Det kostet 17.000kr, men det var aldri noe spørsmål om hvorvidt vi skulle gjøre det eller avlive. Mens den andre hunden her ble ikke operert fordi prognosene var for dårlige, hunden ville fått en lang rekonvalsenstid, som jeg mener ikke er god dyrevelferd. Den ble avlivet 10 år gammel pga smerter.

SÅ spørsmålet mitt blir, hvilkem rett har du til å si at jeg ikke gidder og er etter ditt uttrykk "jalla", fordi jeg velger å ikke ha forsikring? Mulig det gjør meg kynisk, men det gjør meg ihvertfall litt mindre blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å ha i bakhodet, er at en del mennsker tjener faktisk ganske mye. Så det å legge ut en del penger for en operasjon er jo ikke all verdens for de. Tjener man noen mill i året, så er det å legge ut 20 000 på hunden sikkert ikke all verdens penger. De som har mange hunder, tjener vel ganske greit ved å heller sette inn de pengene de hadde lagt ut på forsikringene rett på konto i stede. Og så har man også forskjellig terskel for hva man velger å behandle på hunden, uavhengig av økonomi.

Men har sett samme tendensen på FB også. Har man ikke forsikring på hunden sin, så er man uansvarlig hundeeier. De eneste som virkelig har gleden av den tankegangen, er vel forsikringsselskapene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde faktisk ikke falt meg inn å dra til veterinæren om Casper hadde fått vepsestikk, med mindre det ble en forandring i almentilstanden hans selvsagt. Er det vanlig å dra til veterinær for dette?

Det håper jeg ikke, for jeg ville ikke stresset avgårde til noen veterinær for det. Med mindre, som du også sier, at noe forandret seg drastisk ved almenntilstanden til hunden, en slags reaksjon. Men det er det de færreste som får, de fleste blir bra igjen helt av seg selv.

Jeg har fått vepsestikk en gang i voksen alder, og jeg fløy ikke til legen av den grunn. Da ser jeg ingen grunn til å bli noe mer hysterisk for at en hund er stukket av samme insektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanvittig.... Hastekeisersnittet som Gigi-min måtte ta for å få ut valpene, natt til en søndag kom på 20.000 (ja hun har avlsforsikring ;)) Og jeg vil jo tørre å påstå at et keisersnitt krever litt mer enn et vepsestikk og magesjau på dagtid...

Jeg hadde magevirus på Perla rett over påske, og da var vi på dyreklinikken mer eller mindre hele dagen, pluss IV og blodprøver og røntgen. Det kom på i overkant av 3000 lapper...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg at du har kreditt i høye baner, lykke til med kredittkortgjelda! Det er ikke en bane jeg vil gå, når jeg slipper unna med 2400 kr/året ganget med 4 = 10,000NOK minus det forsikringa har gått opp de siste årene = 9500 kr.

Jeg har hverken forsikring eller kredittkortgjeld, ellers takk. Men jeg er voksen, har god økonomisk sans, sparepenger, er vant til å leve veldig trangt og har nødløsninger på plass. Det er ingen grunn til at jeg skal forsikre den 6 år gamle hunden jeg fikk.

9500 kr har jeg betalt til onde, grusomme, fæle Agria.

Strawman. Ingen har sagt noe som helst i den banen. Dette er bare hyperbol.

Ergo - jeg ser ingen god grunn til at jeg IKKE skal ha forsikring.

Det er ingen som prøver å fortelle deg at du ikke skal ha forsikring. Ingen.

Jeg synes det er kynisk å la være å ha forsikring om du faktisk har råd til å ha det (ergo at du har en prinsipiell stand mot forsikring, eller noe i den leia), og går hen og utelar en operasjon på hunden din som faktisk kan bedre dens helse 100%. Restore its health.

Av nysgjerrighet, hvilke operasjoner garanterer 100% restitusjon?

Og du? Den korsbåndskaden du fikk dekket av Agria hadde ikke jeg fått dekket av Agria før tidligst etter et år med forsikring. Andre ting du får dekket av Agria ville jeg aldri ha fått dekket, selv med samme forsikring. Agria hadde ikke gitt meg en forsikringssum på 45.000 i året heller, uansett forsikringspremie jeg sa meg villig til å betale. Min situasjon er faktisk totalt annerledes enn din, fordi jeg tok over en voksen hund som i tillegg ikke er registrert i NKK. Dette, i kombinasjon med min økonomiske situasjon, gjorde at jeg valgte annerledes enn deg.

Jeg er ikke anti-forsikring. Jeg bare ser at forsikring ikke alltid er det beste i alle situasjoner, og at forsikring - som med alt annet her i verden - også har sine negative konsekvenser.

Det er forresten temmelig teit å kritisere andre for at de har et økonomisk tak på hva de ønsker å bruke på hunden. Vi har alle et økonomisk tak. Om det er av nødvendighet, situasjonsbetinget eller livsfilosofi er irrelevant. Du vet ikke om mitt tak er langt høyere enn ditt engang, alikevel sitter du der oppe på din høye hest og tror du er så mye bedre enn alle andre kun fordi du tar andre valg.

Fordi du ikke har forsikring og du dermed ikke har råd til den vanvittig svære enkeltutgifta, pluss alle ettersjekkene. Det sier jo egentlig bare at man er så sær og prinsippsta at man heller lar bikkja lide og evt dø, enn å gjøre det logiske.

Men meg om det, selvsagt. Det er en fri verden.

Holy sh!tballs! Are you for real?? :o

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Mari daaa, jeg har jo ikke snakket om deg? Hvorfor drar du inn deg og den voksne blandingshunden din, når jeg snakker generelt? Hvorfor dras det inn belgiske fårehunder med kløe, når det ikke er noen som har snakket om dem spesifikt? Og at noen bestemmer seg for å stoppe forsikringa på 4-5 eller 6 år, det har da vel ingen sagt noe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Mari daaa, jeg har jo ikke snakket om deg? Hvorfor drar du inn deg og den voksne blandingshunden din, når jeg snakker generelt? Hvorfor dras det inn belgiske fårehunder med kløe, når det ikke er noen som har snakket om dem spesifikt? Og at noen bestemmer seg for å stoppe forsikringa på 4-5 eller 6 år, det har da vel ingen sagt noe på?

Fordi bak hver hund som ikke har forsikring så er det årsaker til det. Det er ikke sikkert det er grunner du (eller jeg) er enig i, men grunner er det alikevel. Derfor er det relevant for oss som har valgt bort forsikring å forklare om hvorfor, for å nyansere bildet, slik at du kanskje innser at du ikke kjenner til omstendighetene rundt valgene folk tar, og neste gang ikke lirer av deg setninger som disse:

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor ikke folk har F O R S I K R I N G? Hvor jalla vanskelig er det?

Kanskje du fatter og begriper litt mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gått til avisa og sutret Mari, det er da jeg lurer på hvordan folk kan være så sneversynt. For litt siden var det en annen sak om keisersnitt eller noe i Tromsø som også skapte hyl og skrik i avisene, eier hadde ikke forsikring.

Unntak eksisterer alltid, det blir vanskelig å diskutere blomsterarten petunia og søstra til bror din sin ekskones mor hadde råstygge petuniaer. Det er jo ikke så relevant.

Mannen i artikkelen har en ung labradorvalp og det er derfor legitimt å stille spørsmål ang forsikring. Han har nok valgt en forsikring og dyreklinikk som ikke har direkteoppgjør - og han har fått kjenne på prisen som er uten forsikring. Han sutrer i avisa, det er ikke sånn at det kommer til å endre prisene radikalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men Mari daaa, jeg har jo ikke snakket om deg? Hvorfor drar du inn deg og den voksne blandingshunden din, når jeg snakker generelt? Hvorfor dras det inn belgiske fårehunder med kløe, når det ikke er noen som har snakket om dem spesifikt? Og at noen bestemmer seg for å stoppe forsikringa på 4-5 eller 6 år, det har da vel ingen sagt noe på?

Det er vel akkurat like relevant å dra inn hennes blanding eller belgern med kløe som det er å dra inn regnestykket du presenterte på din hund lenger opp i diskusjonen? Jeg kunne forøvrig skrevet akkurat det samme regnestykket på hvor mye jeg har betalt i forsikring på bikkja, men jeg har ikke fått en krone igjen for det fordi det så langt ikke har feilt han noe. Foreløpig har jeg forsikring, men jeg vurderer veldig sterkt å droppe det så lenge jeg har andre måter å finansiere store veterinærutgifter.

Du har ikke gått til avisa og sutret Mari, det er da jeg lurer på hvordan folk kan være så sneversynt. For litt siden var det en annen sak om keisersnitt eller noe i Tromsø som også skapte hyl og skrik i avisene, eier hadde ikke forsikring.

Unntak eksisterer alltid, det blir vanskelig å diskutere blomsterarten petunia og søstra til bror din sin ekskones mor hadde råstygge petuniaer. Det er jo ikke så relevant.

Mannen i artikkelen har en ung labradorvalp og det er derfor legitimt å stille spørsmål ang forsikring. Han har nok valgt en forsikring og dyreklinikk som ikke har direkteoppgjør - og han har fått kjenne på prisen som er uten forsikring. Han sutrer i avisa, det er ikke sånn at det kommer til å endre prisene radikalt.

Mannen hadde forsikring og det står ikke noe sted at han har problemer med å betale, så direkteoppgjør eller ikke spiller neppe noen rolle. Poenget er at det er en helt sinnsyk pris for småting som stort sett ble undersøkt innen normal arbeidstid. Jeg reagerer like mye på overdrevent høye priser og overbehandling hos veterinær med forsikring som uten. Når prisene hos veterinær skrus opp i skyene, skrus forsikringa opp i skyene også. Forsikringsselskaper driver ikke med veledighet... Å reagere på overprising trenger ikke være sutring.

Kunne vært interessant å se hva han hadde måttet betale om han ikke hadde hatt forsikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne forøvrig skrevet akkurat det samme regnestykket på hvor mye jeg har betalt i forsikring på bikkja, men jeg har ikke fått en krone igjen for det fordi det så langt ikke har feilt han noe. Foreløpig har jeg forsikring, men jeg vurderer veldig sterkt å droppe det så lenge jeg har andre måter å finansiere store veterinærutgifter.

Så fint oddsen har vært på din side angående frisk hund. Er dette noe du ønsker å gamble på? Er dette noe du veit i det du kjøper hunden? At den aldri knekker et bein, aldri får en vridning under lek, aldri hopper forkjært over ei elv, aldri får noe fullstendig uforventa?

Jeg har aldri fått bruk for forsikringa jeg har på bilen, men ikke fæan om jeg kommer til å si den opp av den grunn.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint oddsen har vært på din side angående frisk hund. Er dette noe du ønsker å gamble på? Er dette noe du veit i det du kjøper hunden? At den aldri knekker et bein, aldri får en vridning under lek, aldri hopper forkjært over ei elv, aldri får noe fullstendig uforventa?

Hvilken rolle spiller det når Therese skriver svart på hvitt at hun har andre måter å finansiere uforutsette veterinærutgifter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntak eksisterer alltid, det blir vanskelig å diskutere blomsterarten petunia og søstra til bror din sin ekskones mor hadde råstygge petuniaer.

En ting til, som jeg bare må påpeke. Skjønner du ikke at det er DU som er unntaket? Hvis det hadde vært slik at den generelle regel var en økonomisk gevinst i å kjøpe forsikring så hadde forsikringspremiene vært mangedoblet. Da hadde det kostet deg mer å forsikre enn å fikse bikkja. Dette er hele prinsippet bak forsikring, liksom.

Og helt merkelig at du kritiserer andre for å fortelle om sin situasjon når du selv gjentatte ganger insisterer på å gå ut i fra din egen. Som om den er viktigere og mer representativ enn min. Hva handler det egentlig om lurer jeg på da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi har røket korsbånd og fikk operasjon til 25,000NOK som gjør henne mer eller mindre 100% frisk

"Mer eller mindre 100% frisk"?

(det er mange bakenforliggende tilstander som gjør at hun halter noe/er stiv enda). Poenget er at forsikringen har dekket ALT av undersøkelser, røntgen, titan og hva det måtte være. Jeg synes man er ****** kynisk om man avliver en hund fordi man ikke gidder å betale for noe som kan gjøre den 100% frisk.

Faktum er at bikkjer ikke har noen formening om døden, og at mennesker utsetter dem for langtekkelig lidelse for å tilfredsstille sitt eget ego og fordi de kan late som om de er "gode og empatiske mennesker som ikke bryr seg om kostnadene bare hunden får behandling". Forøvrig er det andre, mer heldige hundeeiere enn deg som betaler moroa for at du skal kunne løpe til veterinæren hver gang hunden din halter, snubler over en veps, får ørebetennelse eller hikker.

Nye, moderne veterinærer har mistet bakkekontakten fullstendig, både når det gjelder behandlings- og undersøkelsestilbudet de driver, OG når det gjelder prisingen.

Det er umoralsk, forkastelig, pinlig og feigt å ta 18 500,- kroner for et par konsultasjoner.

Det er vanskelig å tro at selv du kan mene at en timelønn på 8-9000 kroner er OK, samme hvor fancy dyreklinikken måtte være.

Endret av IW
Fjernet ufin ordlegging og personangrep
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne takk dere alle for at min dårlige samvittighet for å ikke forsikre hundene er borte vekk!

Som jeg ynder å påpeke har jeg hatt en eller flere hunder siden 1982. De to første døde hos veterinæren gamle og mette av dage. De fire neste lever enda. Den eldste er 11 og bor hos Anedatter. Hun er forsikret og det har visst vært lurt. Hun fikk dekket fjerning av livmor og litt av hvert snuskerier. De tre som bor her er ikke forsikret og bortsett fra et hardnakket magevirus og to ganger allergisk reaksjon på vepsestikk, er vi hos vetten en gang i året for revaksineringer, vi. (Selvom Ia og Tinka holder til på Bergkrystallen om dagen, er jeg økonomisk ansvarlig og dermed regner jeg henne med. Onsdag flytter Tinka hit igjen for en stund, så da gjelds det enda mer).

Det skjer igrunnen lite interessant på sykefronten med mine hunder og ærlig talt trodde jeg det var helt vanlig å ha friske hunder, jeg.

Hvorfor røntge en hund med magevirus?

Lottafree-love-smileys-875.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Godt å kunne se frem til fremtidige sesonger med Luksusfellen, gleder meg allerede. Lykke til med kredittkortbruken.

I det tilfellet har du ikke noe valg, da det er lovpålagt å forsikre bilen

Nu vel, nå er det kun delkasko / ansvar som er lovpålagt. Ingen som bryr seg katta om du vraker mercen med mindre den er belånt eller leaset. Så bilens egen forsikring kan man fint si opp ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...