Gå til innhold
Hundesonen.no

Vepsestikk til 18.500 kr.


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

kanskje du skal vise meg hvor jeg sier du skal havne på tv i beste sendetid? :D

Iom at det kun er meg og Mari som har sagt rett ut at vi har hundeCC, så er det jo oss to du mener? De andre har jo forsikrede hunder, så de havner vel ikke på Luksusfella pga vetregninger?

Fire til har sagt de har andre muligheter til å betale, og da kan man lese seg til at det er et CC feks, men de har ikke sagt det rett ut, muligens tjener de gassilion med penger og bruker ikkeno av det, slik som Onkel Skrue.

Håper du ikke holder pusten mens du venter.... :whistle:.

Næh, gidder ikke daue for sånt, men det er artig å leke optimist innimellom :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Uansett forsikring eller ikke - 18 000 kr for et vepsestikk og mageinfeksjon - DET er tyveri og svindel.

Det gjør du sikkert, ja. Men så har ikke du filla peiling på hva jeg har gått gjennom av helseproblemer, behandlinger, økonomisk belastning (selv med forsikring gitt) og emosjonell belastning med mine

Det mest interessante hadde vært om veterinærkontoret hadde baller nok til å vise virkelig hva forskjellige ting koster. Ikke bare snakke seg rundt ting... Det skulle vært fult mulig for de å kunne do

Guest Belgerpia

Nå er det vel ikke antall konsultasjoner men hva som faktisk er gjort som er interessant.

Dævver bikkja mi tar jeg det ikke for gitt at jeg skal slippe unna med en enkelt konsultasjon på 500,- for å redde den.

Nei for det ville jo alle vi andre gjort.

Jeg har hatt noen hunder opp gjennom, og hatt ett par uhell:

Keisersnitt - uforsikret hund kr 3 000,- (stor velrenomert dyreklinikk)

Leddbånd - forsikret hund kr 23 000,- (samme klinikk som over) - inkluderte, operasjon og x-antall konsultasjoner i etterkant

Leddbånd - uforsikret hund kr 8 000,- (samme klinikk)

Beinbrudd - uforsikret hund kr 3 800,- (samme klinikk), 4 x røntgen, sedativ, bansasje/gips og bytte av denne en gang pr. uke 6 ganger.

Utredning - røntgen, blodprøver, medisinering, til sammen 13 konsultasjoner - gammel hund ble til slutt avlivet, obdusert og kremert separat. Pris rundt 10 000,- Hunden hadde dessverre kreft i magen. (lokal, superherlig klinikk)

Diverse konsultasjoner pga. diare hos valp - kr 2 900,- Lokal, ikke spesielt billig dyreklinikk, behandling inkluderte røntgen, væske, konstrastrøntgen, spesialfor, zoolac, antibiotika og diverse. (sjekket, 5 konsultasjoner totalt hvorav alle på kveldstid grunnet jobb).

Kun EN gang har jeg vært oppe i summer som ligner denne saken. Og da inkluderte behandlingen flere dager på klinikken. Og det hos en klinikk som er kjent for å være spenstig i prisene sine. Så jo - 18500 for ett vepsestikk er totalt overkill og helt hårreisende.

Jeg hadde skjønt det om valpen ble innlagt - men alvorlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell gjerne hvordan et leddbånd med operasjon, røntgen og etter-sjekker koster 8000kr - det er like mye som utstyret alene (titan-implat) koster.

Du vet det finnes flere forskjellige korsbåndsop, bal der det ikke legges implantater i det hele tatt? Gubben hadde en slik en, de brukte det bakre korsbåndet + en sene for å fiksere kneet på nytt. Funka som gull det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så hvorfor sammenlikner Belgerpia dette da? Selvfølgelig er noe mindre invasivt billigere.

Fordi jeg ser det som relevant i forhold til saken. Poenget er at sammenlignet med operasjoner osv. så er 18500 for ett ***** vepsestikk uforholdsmessig dyrt. Mitt poeng er at jeg har vært å gjort MYE hos vetten for alvorlige saker UTEN å komme i nærheten av hva denne valpen gjorde. Men vet du - det er helt greit at du synes det er ok å betale blodpris for veterinærbehandling - men nettopp det gjør at mange vegrer seg for å gå til veterinæren. Mange har ikke råd til forsikring uten at det betyr at de er mindre glad i bikkja av den grunn.

Jeg er forøvrig en av dem som ikke har forsikret hunden og som ikke har kredittkort - ergo, blir bikkja alvorlig skada eller syk og må ha langvarig behandling så blir det faktisk ett økonomisk spørsmål. Inntil en viss grense klarer man - men går det over den grensa så blir min hund faktisk avlivet, enkelt og greit fordi det da mest sannsynlig er snakk om så store skader og så store inngrep at det uansett vil være ett overgrep mot hunden å la den gjennomgå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor sammenlikner Belgerpia dette da? Selvfølgelig er noe mindre invasivt billigere.

Hvorfor er det mindre invasivt fordi det ikke legges inn implantat? Faktisk er det en større op, iom at man må hente brukbare deler fra hunden selv, fjerne det ødelagte og så sette det sammen igjen, i motsentning til å "bare" sette inn en ny del utenfra. Det er mange måter å fikse et problem på, og man må vurdere hva som passer ens egen hund best/hva kirurgen er dyktigst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fordi jeg ser det som relevant i forhold til saken. Poenget er at sammenlignet med operasjoner osv. så er 18500 for ett ***** vepsestikk uforholdsmessig dyrt. Mitt poeng er at jeg har vært å gjort MYE hos vetten for alvorlige saker UTEN å komme i nærheten av hva denne valpen gjorde. Men vet du - det er helt greit at du synes det er ok å betale blodpris for veterinærbehandling - men nettopp det gjør at mange vegrer seg for å gå til veterinæren. Mange har ikke råd til forsikring uten at det betyr at de er mindre glad i bikkja av den grunn.

Jeg er forøvrig en av dem som ikke har forsikret hunden og som ikke har kredittkort - ergo, blir bikkja alvorlig skada eller syk og må ha langvarig behandling så blir det faktisk ett økonomisk spørsmål. Inntil en viss grense klarer man - men går det over den grensa så blir min hund faktisk avlivet, enkelt og greit fordi det da mest sannsynlig er snakk om så store skader og så store inngrep at det uansett vil være ett overgrep mot hunden å la den gjennomgå det.

Har du enda ikke fått med deg at det ikke bare var ett ***** vepsestikk? Det blir ganske vanskelig å diskutere når du ikke evner ta inn over deg fakta i saken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det er store forskjeller i prisnivå mellom ulike veterinærkontor/dyreklinikker, er det jo ingen tvil om. Med flere hunder, finner en raskt ut slikt.

Det lønner seg å svare "NEI" på spørsmålet om hunden er forsikret når de spør enkelte steder, tror jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en kommentar til dette med overbehandling og hyppige veterinærbesøk etc. Jeg har selv sittet og tatt imot en hel del telefoner fra eiere som er bekymret for hunden sin og lurer på om de bør ta den med til veterinær eller ikke. Det har vært en del ganger jeg har tenkt at "det hadde ikke jeg giddet å ta hunden min med til veterinær for", men samtidig er det ikke alltid eieren gir en nøyaktig beskrivelse av problemet. Det har vært episoder hvor eier f.eks. har beskrevet et stort stygt sår som har vist seg å være et lite ufarlig skrubbsår, og samtidig har det forekommet at ting du i utgangspunktet tenker at er en bagatell, viser seg å være svært alvorlig. Derfor blir det ofte til at du sier at eier kan få en time til hunden sin hvis de er bekymret, for det kan jo være den ene gangen det faktisk er alvorlig, og ikke de ti andre tilfellene hvor eier er hønemor. Likefullt er det alltid opp til eier å vurdere hvorvidt de synes at det er nødvendig å komme inn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mindre invasivt fordi det ikke legges inn implantat? Faktisk er det en større op, iom at man må hente brukbare deler fra hunden selv, fjerne det ødelagte og så sette det sammen igjen, i motsentning til å "bare" sette inn en ny del utenfra. Det er mange måter å fikse et problem på, og man må vurdere hva som passer ens egen hund best/hva kirurgen er dyktigst på.

Belgerpia la fram en liste hvor forsikra hunder er dyre, og uforsikra hunder var billige. Jeg driter en lang helsikkes vei i - og det er fullstendig irrelevant - at du har lyst å skryte av dine kunnskaper om inngrep. Poenget er - og fakta er - at en korsbåndoperasjon med implantat er dyr fordi implantatene i seg selv koster 5000-8000kr, deretter operasjon oppå dette igjen. Det har ingen ting med at en hund er forsikret eller ikke (og at veterinærer dermed tar seg mer/mindre betalt). Hvis man skal lage et poeng ut av at uforsikrede hunder er billigere hos veterinæren enn forsikrede hunder får man sammenlikne pærer med pærer. Ikke epler med pærer. Som det så fint heter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia la fram en liste hvor forsikra hunder er dyre, og uforsikra hunder var billige. Jeg driter en lang helsikkes vei i - og det er fullstendig irrelevant - at du har lyst å skryte av dine kunnskaper om inngrep. Poenget er - og fakta er - at en korsbåndoperasjon med implantat er dyr fordi implantatene i seg selv koster 5000-8000kr, deretter operasjon oppå dette igjen. Det har ingen ting med at en hund er forsikret eller ikke (og at veterinærer dermed tar seg mer/mindre betalt). Hvis man skal lage et poeng ut av at uforsikrede hunder er billigere hos veterinæren enn forsikrede hunder får man sammenlikne pærer med pærer. Ikke epler med pærer. Som det så fint heter :)

Skryte om kunnskap? Jeg visste ikke at det var å skryte, når man informerer om at det finnes flere veier til Rom.

Steike du drar ting langt når du sitter fast...

Man MÅ ikke bruke implantat, og derfor kan man få en rimeligere op, uavhengig av om hunden er forsikret eller ei. Og en korsbåndsop til 8000 er uansett uhyre mye billigere enn et vepsestikk til 18500, som var poenget til BP.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Skryte om kunnskap? Jeg visste ikke at det var å skryte, når man informerer om at det finnes flere veier til Rom.

Steike du drar ting langt når du sitter fast...

Man MÅ ikke bruke implantat, og derfor kan man få en rimeligere op, uavhengig av om hunden er forsikret eller ei. Og en korsbåndsop til 8000 er uansett uhyre mye billigere enn et vepsestikk til 18500, som var poenget til BP.

Fortsatt bare lest overskriften du også ser jeg.. Litt keitete å skryte av veterinærkunnskapene da når det sannsynligvis bare hadde blitt med første konsultasjonen hvis det faktisk bare hadde vært ett enkelt ubetydelig vepsestikk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia la fram en liste hvor forsikra hunder er dyre, og uforsikra hunder var billige. Jeg driter en lang helsikkes vei i - og det er fullstendig irrelevant - at du har lyst å skryte av dine kunnskaper om inngrep. Poenget er - og fakta er - at en korsbåndoperasjon med implantat er dyr fordi implantatene i seg selv koster 5000-8000kr, deretter operasjon oppå dette igjen. Det har ingen ting med at en hund er forsikret eller ikke (og at veterinærer dermed tar seg mer/mindre betalt). Hvis man skal lage et poeng ut av at uforsikrede hunder er billigere hos veterinæren enn forsikrede hunder får man sammenlikne pærer med pærer. Ikke epler med pærer. Som det så fint heter :)

Belgerpia ramset opp en masse operasjoner - noen av de ganske store inngrep - som kostet mindre enn 3 dagers behandling av valp med vepsestikk og infeksjon, det var det som var poenget, ikke hvorvidt de var forsikret eller ikke. Du har selv kommet med et priseksempel (og gjort et stort poeng ut av at du har forsikring), da må det vel være lov for andre å komme med sine eksempler?

Ellers må jeg si som en annen tidligere i tråden her, noen ganger lurer jeg på hvordan du leser ting.

Fortsatt bare lest overskriften du også ser jeg.. Litt keitete å skryte av veterinærkunnskapene da når det sannsynligvis bare hadde blitt med første konsultasjonen hvis det faktisk bare hadde vært ett enkelt ubetydelig vepsestikk?

Neida Snusken, vi er flere som har fått med oss at hunden hadde en infeksjon. Veldig vag diagnose, og jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan man kommer opp i summer på 18.500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante hadde vært om veterinærkontoret hadde baller nok til å vise virkelig hva forskjellige ting koster. Ikke bare snakke seg rundt ting... Det skulle vært fult mulig for de å kunne dokumentere det, og da hadde man også kunne sammenliknet med andre veterinærkontorer. Men kanskje de er klar over at de kommer veldig dårlig ut i en slik undersøkelse?

Men er det lov å ta diferensiert pris for to grupper pasienter? Etter om de er forsikret eller ikke?

At man selv ikke har god nok økonomi til å takle slike utgifter, og hvordan man takler de burde være opp til en selv vel? Om man velger å sponse et forsikringsselskap eller et kredittkortselskap burde jo vært likegyldig ovenfor andre personer, så lenge hunden får den behandlingen den skal ha.

Forsikringselskaper leker ikke butikk, og hadde det lønt seg for alle å ha forsikring mhp på det økonomiske (at vi alle tar ut mer penger enn vi betaler inn til de), så hadde de enten gått konkurs, eller hevet prisene. Det burde vel være forståelige for de fleste skulle man tro...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En allergisk reaksjon gir gjerne en inflamasjon -betennelsesreaksjon- (både lokalt som hevelse, varme, rødme og som feber) og en fordøyelsesreaksjon med oppkast og diarè. Dette burde en veterinær vite bedre enn en vanlig mamma og middels engasjert hundeeier. Bikkja kunne fått en prednisolontablett, litt pro-kolin og en ekstra skål vann helt gratis av meg, med beskjed om å ta det med ro til den var bedre om en dag eller to.

Edit: Jeg glemte at kunnskap defineres som skryt i denne tråden. Bevares.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kunnskap er no dritt og uansett vil jeg tro det er anbefalt å lære seg lese før man begir seg ut på lege / veterinærmedisin?

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante hadde vært om veterinærkontoret hadde baller nok til å vise virkelig hva forskjellige ting koster. Ikke bare snakke seg rundt ting... Det skulle vært fult mulig for de å kunne dokumentere det, og da hadde man også kunne sammenliknet med andre veterinærkontorer. Men kanskje de er klar over at de kommer veldig dårlig ut i en slik undersøkelse?

For å finne ut forskjellige priser på behandlinger er det bare å ringe rundt. Jeg kan gjøre det, så da kan jo helt sikkert en journalist gjøre det. Det jeg trur er at det ikke er interessant nok til å komme på trykk i avisa, for om de forklarer grundig hva som ble gjort med valpen så er det muligens ikke lenger verdt den store overskrifta?

Og Ida: i "follow up" artikkelen stod det at hunden ikke reagerte som normalt på vanlig behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap er no dritt.

Så synd at du ser det slik. Så synd at du ikke mestrer å diskutere sivilisert. Du troller rundt i flere tråder og gjør det utrivelig. Ja, har man ikke kunnskap, må man vel finne på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var himla dyrt uansett om det var vepsestikk og en infeksjon, og kanskje noe mer vi ikke vet om, jeg. Betalte mindre for keisersnitt på kvelds/nattestid, hvor vetten ble igjen på overtid og måtte tilkalle ekstra assistent, på min da uforsikrede tispe. Og bet ca det samme som vepse/infekterte-valpen med 2 1/2 døgns oppstalling med diverse us, blodprøver, røntgen og ul på en annen (den var forsikret da, men det visste ikke vetten som tok den imot, det kom opp først da jeg skulle hente og det ble spurt om det skulle være direkteoppgjør).

Så ja, JEG hadde iaf reagert på den prisen, forsikret eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så synd at du ser det slik. Så synd at du ikke mestrer å diskutere sivilisert. Du troller rundt i flere tråder og gjør det utrivelig. Ja, har man ikke kunnskap, må man vel finne på noe.

Jeg ville vært veldig glad for en veterinær som ikke bare sendte oss hjem med prednisolon jeg om bikkja hadde en infeksjon så får du bare kalle meg troll så mye du orker. Jeg leser hvertfall saken jeg diskuterer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut forskjellige priser på behandlinger er det bare å ringe rundt. Jeg kan gjøre det, så da kan jo helt sikkert en journalist gjøre det. Det jeg trur er at det ikke er interessant nok til å komme på trykk i avisa, for om de forklarer grundig hva som ble gjort med valpen så er det muligens ikke lenger verdt den store overskrifta?

Og Ida: i "follow up" artikkelen stod det at hunden ikke reagerte som normalt på vanlig behandling

Kanskje man hadde fått en mer intressant artikkel? At veterinærer pusher på dyrere undesøkelser enn nødvendig for å tjene penger? Det hadde ikke vært først gang det hadde skjedd, og kommer ikke til å bli siste gang. Veterinærer er nok interessert å tjene penger de også, og driver meget sjeldent med veldedighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...