Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli kvitt "edderkopper "?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skaff dere katter.

Dette er en veldig interessant tråd for slike som meg som vil ha alskens råd for at disse krekene skal DØ! Men vær så snill, legg bildene i spoiler!

Eller shiba!

Hold vinduer og dører lukket fra skumring til morgen, lukk ventiler eller dekk til med netting, og sørg for at det er lav luftfuktighet og varmt inne. Når nattefrosten kommer blir de borte igjen av seg selv, men de er et typisk høstfenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold vinduer og dører lukket fra skumring til morgen, lukk ventiler eller dekk til med netting, og sørg for at det er lav luftfuktighet og varmt inne. Når nattefrosten kommer blir de borte igjen av seg selv, men de er et typisk høstfenomen.

Du kan SÅ mye du! Vasking, mat, oppdeling av kjøtt, edderkopper.. Hvor har du lært alt sammen, sier jeg bare? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip kan veldig mye og det er det ikke tvil om, men akkurat det tipset burde ha sagt seg selv, eller? :) Kanskje utenom det med tempraturen innendørs.

For har mistenke om at edderkoppene her er innendørs og gjemmer seg, iallefall... Har f.eks en stor murvegg med en del sprekker i ved peisen. Og å bli kvitt de da er jo ikke bare-bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et vindu alltid åpent og dekt det med mygg netting som er festet tett rundt så ingenting kryper inn. Prøver å lukke vinduene på natten men er jo glovarmt å bo i kjeller så passer på å fjerne spindelvev ol også må t kverke en del edderkopper..... Usj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å stille spørsmål relatert til edderkopper jeg også, men ser du var før meg.

Håper det er greit at jeg spør her.

Min utfordring er ute. Jeg syns ikke jeg gjør noe annet enn å fjerne spindelvev på veranda - i vinduer, vegg osv. I ene ruta på verandadør har jeg sikkert fjernet spindelvev 10 dager på rad, men ikke f at den/de gir seg - nå ser jeg det igjen er laget der. Vet ikke hvor mange jeg har 'sendt over til den andre siden', men ikke f... at det ser ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edderkopper liker fuktig vær ja.

Har man mye planter langs husveggen, så trives de godt blandt dem. Så å fjerne planter er et godt råd.

Man kan lage en spray av sitron (sånn på gul flaske) og vann, spraye dette rundt der edderkoppene sitter, men det er ingen varig løsning, må gjenta med jevne mellomrom. Men det er giftfritt da ...

Ellers får man diverse insektskverk i butikkene og i byggvarebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hold vinduer og dører lukket fra skumring til morgen, lukk ventiler eller dekk til med netting, og sørg for at det er lav luftfuktighet og varmt inne. Når nattefrosten kommer blir de borte igjen av seg selv, men de er et typisk høstfenomen.

Ehh.... er det nå jeg skal nevne at jeg hver vinter siden jeg flyttet inn i leiligheten har hatt en to tre sånne digre beist boende på fast basis. De ha'kke blitt borte pga. vinteren de altså.

Men ja - passe på at de ikke kommer inn - men problemet er jo først og fremst å bli kvitt dem når de først har kommet inn.

Det finnes ett middel som du får kjøpt på Jernia blant annet - jeg husker ikke hva det heter - som man bare smører langs lister osv. - da blir de borte visstnok. Jeg har ikke prøvd - jeg har bulldog jeg og det er det man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permetrin ekstra tar knekken på dem. Sprayen kjøpes bla på Felleskjøpet, og tar alt av insekter + edderkopper. Jeg slet med det der jeg bodde før, de var digre og var over alt. Det kom stadig fler, og til slutt kom jeg over denne sprayen. Jeg sprayet dørkarmer, åpnet dør og vinduer og sprayet i sprekken rundt hele, langs lister, i boden, soverom osv Med jevnlig spraying, ca en gang i uka + hvis det dukket opp en i tillegg, så ble de borte. BORTE!

Sprayet hele sessongen selv om de ble borte.

Jeg lover det hjelper, om du er flink å spraye jevnlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde dører og vinduer lukket hele dagen er ikke aktuelt dessverre, her går vi mye inn og ut (Casper f.eks), og ikke alle synes edderkoppene er et problem (teitinger.) Døde nesten litt i går da jeg kjente noe som kilte meg på siden under genseren, også var det en slik greie som hadde krøpet inn!

Jeg tenkte mer på om det var noe jeg kunne gjøre i form av å legge ut noe som kanskje gjør det mindre attraktivt å bo akkurat på vår terrasse og krype inn i vårt hus? Et kjerringråd mot maur (som ikke virker særlig bra) er jo å strø ut kanel. Finnes det noe lignende jeg kan gjøre mot edderkoppene? Vi blir jo sikkert aldri kvitt dem, men det er bare så mange av dem nå!

Edit: se der ja, en slik spray hørtes lurt ut! Og om den fungerer så bra er det jo helt fantastsk! Felleskjøpet på lørdag! hoho

Edit2 det er forresten slike jeg er plaget av. Urk! Men føler meg nesten heldig når jeg skjønner hva dere andre sliter med, ekte edderkopper er enda eklere!

Bodde i en kjellerleilighet et år, det var helt forferdelig. Jeg har aldri i hele mitt liv sett så store feite edderkopper før (i Norge.).

http://bloggfiler.no...82496002658.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... er det nå jeg skal nevne at jeg hver vinter siden jeg flyttet inn i leiligheten har hatt en to tre sånne digre beist boende på fast basis. De ha'kke blitt borte pga. vinteren de altså.

Men ja - passe på at de ikke kommer inn - men problemet er jo først og fremst å bli kvitt dem når de først har kommet inn.

En og annen kan nok overvintre, men det er sjeldent, iom at det er hannene som kommer inn, og de dør hver høst. Er du sikker på at det ikke er såkalt kjelleredderkopp du har? For de bor gjerne inne, spes om det er fukt rundt grunnmur eller på et rom. De formerer seg vinteren igjennom, og er ganske snarlik husedderkoppen, men de har litt mer mauraktig bakpart/kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg flytta inn i kjellerleilighet var edderkopper (norske vel og merke) det værste jeg viste, selvom jeg på den tiden eide rundt 40 taranteller.

Men etter noen mnd i kjellern så ble jeg vant til de, jeg slutta å bry meg rett og slett! For de tar jo alle andre innsekter :)

Nå har vi jo flytta i hus og i vaskekjellern her er det også en del DIGRE, men det er også evig mye innsekter her da vi bor rett ved en naturlig fjellvegg med masse trær. Så jeg prøver så godt jeg kan å bare la de bo her.

Sånn i kjellern så fant jeg ut at det eneste som fungerte (prøvde ikke gift) var å støvsuge bort alt spindelvev jeg fant hver eneste dag og da så jeg dem hvertfall sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyl og skrik! :-O!!

Har edderkopp fobi så det holder! Her vi bor er det invasjon av husedderkopper! Jeg blir vettskremt ,og har lett febrilsk etter en måte å få tatt de på, så her var det mye nyttig!

Hos oss er det sånne monstre som stadig kommer inn:

486531_10151139633800091_1680487446_n.jpg

Lurer på om jeg skal dekke til vinduer med myggnetting, fungerer det? Har vinduer lukker i fra sumring til skumring, og synes det har hjulpet litt. Vi har sånn lufte luker på veggen, og jeg lurer på om ikke de er helt tette.. For èt sted må de jo komme inn når vinduer og dører stort sett er lukket om natten! De kan jo komme inn på dagen, men er de ikke nattaktive? Lurer på om jeg skal dekke til vinduer med myggnetting, fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...