Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe eller hannhund


Sofie & Aska
 Share

Recommended Posts

Jepp, the never-ending question.. Jeg klarer ikke å bestemme meg! Jeg venter schæfervalp, de er ennå ikke født, så jeg skal vente å se hvilke kjønn som blir født og er ledige, men det er jo greit å prøve å bestemme seg. Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for tispe, for hverdagens enkelhets skyld. Jeg har aldri hatt tispe før selv, bare hannhund, og har ingen erferinger med tisper i løpetid. Men det jeg tenkte var at jeg heller får takle stress under løpetiden, hva det nå måtte bringe i form av blod, uroligheter, "båndtvang" og å holde seg vekke fra hundearrangement.

Det jeg tenkte er at det hadde vært deilig å slippe hannhundens evige interesse for andre hunder som jo eventuelt kan være en tispe, og risikoen for at den er bråkete med andre hunder samt markeringsbehov. Det jeg da tenkte er at tispen sine pluss for å ikke ha like stor interesse for andre hunder (kanskje) og ikke noe behov for å markere overalt ville veie opp mot de 6 ukene med løpetid.

Men så er jeg ikke helt bombesikker. Jeg synes jo hannhundene er flottest med sin størrelse og gjerne også mer maskuline uttrykk. Jeg kan selvsagt prøve å velge en stor tispe i kullet, men det er jo mindre sannsynlig.

I og med at jeg aldri har hatt tispe selv tenker jeg jo på løpetiden. Hvor mye blør de egentlig? Har hørt så mye forskjellig. Jeg tenker på at jeg for eksempel må være mye nøyere med hvor hunden skal få lov å ligge, fordi jeg plutselig ikke vil ha den i sofaen i løpetiden, og da kan den jo aldri få ligge der. Eller er det her tispetrusene kommer inn i bildet kanskje? For de ser jo ikke behagelige ut for hunden, men man kan kanskje begrense bruken til innebruk og da særlig på besøk hos andre.

Så er det hvilke hunder min hund skal omgås.. Ei i klassen min får en tispevalp to måneder før jeg får min, en dachs/cavalier-blanding. Disse to vil nok være mye sammen og det enkleste ville da kanskje vært to tisper? Og jeg skal ha hunden min med på veldig mye rart, der jeg gjerne vil at den skal slappe av rundt andre hunder, og da tenker jeg at en tispe kanskje vil være lettere, og så får jeg heller takle den løpetiden to ganger i året. Nå tenkker jeg primært på hverdagslivet. Vi skal også delta på treningssamlinger o.l. Det vil nok gå greit å måtte avstå fra konkurranser og treninger de 3 ukene løpetiden varer egentlig. Hannhunder kan jo være ekstremt opptatt av andre hunder, særlig tisper, og det kan jo være slitsomt å prøve å få oppmerksomheten til en slik hund hvis den blir helt distrahert. Jeg skal forresten klikkertrene, så vil altså bruke positiv forsterkning og eventuell negativ straff (fjerne belønning) og derfor er det jo fint med en hund som er lett å belønne. Man kan jo prøve å bruke disse andre hundene som distraherer som belønning i form av at den får hilse om den jobber, men det hører vel i realiteten til sjeldenhetene at man bare kan si værsågod og la hunden løpe bort uten å være til sjenansje for eierne av den andre hundenen.

Hva er deres tanker omkring tispe/hannhund og tispe i løpetid? Jeg tenker at tispe kanskje er det valget mitt faller på, men jeg er ikke i tvil om at jeg vil klare å trene hannhunden til å bli en flott og veloppdragen hund uansett, det er bare det å slippe eventuelle problemer jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at jeg er et tispemenneske. Det spiller ingen rolle om de er teite, bitchy, urettferdige, sære, jeg skjønner hva som foregår i hodet deres. Hannhunder forstår jeg meg ikke helt på. Jeg elsker jo hannen vi har nå og hannen vi hadde i fjorten år før, men jeg forstår meg ikke på dem :) Løpetiden er ikke noe avgjørende i forhold til valg av kjønn, syns jeg. Det følger bare med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så spennende og gratulerer med det eneste og riktige valget hva angår rase. :D

Etter også å ha fått en tispe hus må jeg vel bare si ja takk, begge deler. ;)

Skal ikke mene så mye i forhold til ditt valg, men syns du kompliserer noe rundt endel myter. Hannhunder behøver slettes ikke få være idioter rundt løpetid, de fleste takler dette greit. Alle skylder på bikkjene men jeg mener det ligger minst like mye i hva man tillater av at de skal få hause seg opp og holde på! Nå har tispen blødd her ei uke og det er ikke noe stress dem i mellom dog jeg gjerne sku hatt ei truse på henne inne. Og hvor har du det fra at dere må holde dere vekke fra trening og annet under løpetid med ei tispe? Det er jo bare tull, om folk ikke har styr på hannhundene sine får være dems problem. Når vi har trent aktivt har vi trent med løpske tisper, de kan ev. vise hensyn, trene sist osv. Hva angår kjønnsaggresjon så er det vel heller ingen selvfølge at det er greiere med tisper, det kan faktisk være styggere når kjerringene først braker sammen mens normale hannhunder setter skapet på plass så er de ferdig med det. Så fikk jeg vel ment litt likevel da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt, så er forskjellen hovedsaklig at hannhunder kan kreve litt mer at man er konsekvent og fastere rammer, samt de markerer mer enn de fleste tispene (selv om tispene som regel markerer litt også), tisper er som regel litt enklere å "dressere" og har løpetid..

Jeg for min del velger tisper for det er det jeg har i huset allerede, men utover det så er valpens egenskaper viktigere enn kjønn i mitt hode ;)

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 tisper og en hannhund og for min del kommer det nok bare tisper i hus her fra nå av,. Nå har jo hannhunden min litt issues og det påvirker sikkert min mening ganske mye, for han var veldig fin før uhellet var ute, men uansett mer vanskelig enn tispa.. Dessuten har jeg ikke lyst på flere hannhund puberteter, gud for et slit, og hunder som ikke lander på jorda før de er 4-5 år :P

Altså, de blør jo ikke mye så om du vil ha den i sofaen feks så er det jo bare og legge et pledd der, eller ha skinnsofa som er grei og vaske av :)

Smaken er som baken, noen er tispemennesker, noen er hannhund mennesker og noen har begge dele, tror du bare må finne ut hva som passer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et hannhundmenneske!

Eller forsåvidt, det gjelder alle dyr egentlig.

Har 3 hanner og 1 tispe som bor oppe hos mamma og er her på dagtid.

Ingen av mine 3 hanner er superhormonelle og går bananas når Dina har løpetid.

Dina var vel den som var mest masete i løpetiden faktisk.

Gutta markerer ikke inne, og ikke i tide og utide når vi er utendørs.

Hunder er som oss, veldig forskjellige.

Om du ikke har et kjønn du foretrekker mer enn et annet når du skal velge valp, så ville jeg holdt akkurat den delen åpen og følge magefølelsen når valpene er født.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Dessuten har jeg ikke lyst på flere hannhund puberteter, gud for et slit, og hunder som ikke lander på jorda før de er 4-5 år :P

Bagateller, kos med litt utfordring, krydder i hverdagen.. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt mest tisper. Men jeg begynner mer og mer å foretrekke hannhunder, jeg syns de er mer enkle sjeler hehe. Men er jo så smak og behag det der. Gratulerer med valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt tisper, bare trent tisper, og har en stor irrasjonell frykt for å eie hannhunder :lol: ironisk nok kommer den halve hunden jeg eier imorgen og det er en hannhund valp som skal være her en god stund :P

men det som folk sier er jo ofte at hannhunder knytter seg mer til jenter, og tisper til menn. tispene mine er jo små svikere når T kommer hjem menne :P

Så velge pest eller colera? tisper som kan bli bitcher, eller hannhunder som er overkåte ubrukelige hunder i flere år? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest erfaring med tisper. Har min første hannhund nå og det blir nok ikke den siste. Jeg har ingenting imot tisper, men merker at jeg heller mer og mer mot hannhunder.

Jeg orker rett og slett ikke det styret med løpetid.

Ja, enkelte hannhunder kan være sytende rundt tisper med løpetid, men ikke alle hannhunder er sånn. Men hann er ganske grei der. Han viser interesse hvis en tispe lukter ekstra godt, men han går ikke rundt i dagevis og sturer og slutter å spise. Det er jeg glad for. Dessuten lar jeg han ikke "plage" tisper unødig, da tar jeg han heller ut av situasjonen.

At hannhunder kan være striere i puberteten ser jeg ikke på som et problem, men som en utfordring som jeg må jobbe med.

Til syvende og sist er det jo en smakssak om man vil ha hannhund eller tispe. Det er noe man må finne ut av selv. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha tispe igjen, men man skal aldri si aldri... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sansen for hannhunder, og de to siste hundene har jeg valgt hannkjønn uten å blunke. Jeg liker det lille ekstra som jeg anser "hannhundpakken" for å være. Jeg liker energien, at de modnes senere, at de ofte krever mer innsats fra eier for å formes ift alt mulig :)

Jeg forstår meg best på hanner, har takhøyde for periodene de går gjennom - og jeg gliser over de ganske enkle sjelene de tilsynelatende ofte er :)

Bare så det er sagt, det er mange kule tisper som jeg har sansen for.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fast bestemt på tispe når jeg skulle ha hund, men ting skjedde, og det ble hannhund. Og det kommer til å bli hannhund igjen :P Har blitt glad i hannhundtroll jeg, selvsagt kan man få mye shait på kjøpet, men det kan man få med tisper også. Begge har sin sjarm og sine positive og negative sider, men for meg ble hannhund den beste match, definitivt :) Tror man blir fornøyd uansett jeg, så lenge man er obs på hva man går til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortsett å del deres erfaringer, det setter jeg stor pris på! Klarer ikke å bestemme meg, har jo aldri hatt tispe før, så først tenkte jeg bare automatisk at jeg skulle ha hannhund, før jeg kom på at det "går ann" å velge tispe. Jeg tror kanskje jeg bare skal se det ann når valpene blir født, begge deler BLIR jo bra uansett, men jeg tenker nå på det som tenkes kan uansett. Gleder meg jo sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ha tispe første gang vi kjøpte hund, men det endte med hannhund da vi kom og hilste på valpekullet. I ettertid har jeg angret litt på det, men er uansett ikke sikkert det hadde vert noe forskjell. Her tror jeg at det kom mer til den blandingen vi valgte samt at vi ikke kunne så mye om hund, som ble litt feil kombinasjon. Men hunden hadde, og har, verdens mest fantastiske gemytt, selv om det var akkurat som å snakke til en vegg i mange situasjoner... :rofl: Den hunden vi har nå, er ei tispe. Denne gangen valgte vi en mindre hund, annen rase og har vert veldig bevisst på oppdragelsen og gått på kurs helt fra starten av. Dette hundeholdet er helt anderledes enn det første, mn det trenger ikke være fordi det er ei tispe selvsagt. Det er nok på bagrunn av et klokere valg og me konsekvent oppdragelse som sagt.. men det har elikevel satt en "standard" for meg; det blir kun tisper i huset her fremover. Er vel heldig rundt løpetid her, for hun blør lite / ingenting. Blir litt bitchy rundt løpetid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at jeg er et tispemenneske. Det spiller ingen rolle om de er teite, bitchy, urettferdige, sære, jeg skjønner hva som foregår i hodet deres. Hannhunder forstår jeg meg ikke helt på.

Da er vi to. :)

Synes hannhunder er staere og mer stresset enn tisper. Men nå har jeg ikke mange gode erfaringer med hannhunder, kjente èn jeg virkelig synes var flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe! Hannhunder er vakre, men jeg orker ikke tissing, piping og stress rundt løpetid. Når jeg har tisper fra før, desto større no-no med hannhund. Også er jeg tispemenneske. Alle dyra jeg har hatt har vært jenter forøvrig, med unntak av ilderen :P

Jeg synes ikke løpetid er spesielt negativt med tisper. Er de dagene de står man må passe skikkelig på, men ellers er det ukomplisert. Heller det enn hannhunder som konstant merker løpetid rundt om. Jeg har sett masse portishanner med årene, og de er enten veldig rolige, nesten litt i overkant, eller ekstremt slitsomme og gira :P papillonhanner markerer! Mye!

Men klart, kjemi og individ har vel så mye å si. Skulle gjerne hatt hann neste gang, men det skjer nok ikke gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å hatt 3 tisper og 3 hanner, så må jeg ærlig innrømme at det fortsatt er hipp som happ. Det er fordeler og ulemper med begge kjønnene, det finnes hormonrelatert problematferd hos begge kjønnene, og det finnes bikkjer man bare ikke liker av begge kjønnene.

Sist vi kjøpte valp (som forøvrig blir den 4. tispa), så ble det tispe mest fordi det er pes med tispe og hann i huset samtidig. Jeg tror min neste hund også blir tispe, bare fordi det er enklest når vi har to tisper i huset allerede, men jeg er åpen for at det kommer hannhund i huset igjen etterhvert også. Som Monab88 sier, hund er hund :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tispemenneske. Det er så mange småting jeg irriterer meg over når det kommer til hanner, som det å tisse og skvette overalt (vips så løftes foten der det ikke passer seg så da må man være så påpasselig hele tiden), lukte overalt, må dras med i båndet på tur fordi de stopper på godlukt flekk og stritter imot. Er litt i sin egen lukte verden på tur. Slikker på tiss og flekker ute og klapprer og sikler av det , brifer med tisseluren når det ikke passer seg (gjelder ikke så mye min egen da), tisser på forbeina sine og må vaskes på beina etterpå. Er bare opptatt av rompa og slikking av den når vi møter andre hunder. forferdelig syting under løpetid.

Alt dette er jo helt normale ting for hannhunder, men som jeg personlig blir litt irritert på. (selv om det ikke er et direkte problem) Dette har jeg ikke opplevd på mine tisper. Løpetid syns jeg går veldig fint, bruker bare truse på dem. Innbildt er litt irriterende med mye melkeproduksjon og utagering, men det har gått bra.

Så det blir nok tispe neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker tisper best, og har flest tisper.

Det hender jeg må minne meg selv på akkurat dette, spesielt når "hele" spannet har løpetid midt i løpssesongen:) Men de går stort sett greit selv om de er høyløpske. Litt værre med ene ledertispa (kommandoleder), som blir innbildt. DA er hun ikke verdens beste trekkhund.

Hannene pisser ned hundegården, lukter værre, og er det løpetid i spannet, skal det mye til å få dem til å IKKE markere i sporet (det siste gir brudd i rytmen...). Hannene jeg har hatt er greie under løpetida i den grad at de bråker lite, men de lukter mer, pisser mer og blir litt "fjerne".

Så. jeg liker best tisper. har ikke bitchy tisper som legger hverandre for hat, så er heldig sånn.

MEN: nå har jeg jo ikke det "vanlige" hundeholdet. men da jeg bare hadde en og to hunder foretrakk jeg også tisper (har hatt begge deler som enehund). smak og behag... osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jammen jeg heller mot tispe jeg! Så får jeg prøvd det og, har jo bare hatt hannhunder, og det du Djervekvinnen beskriver der er nøyaktig det samme jeg til tider irriterer meg veldig over med hannhundene vi har hatt/har. (Setteren hos foreldrene mine som nå er 11 år). Min hund blir å omgås den litt samt overnatte der innimellom men han begynner jo å bli litt gammel.... :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brifer med tisseluren når det ikke passer seg.

:lol:

Jeg liker gutta best, helt klart. For mye markering og grising kan man gjøre noe med om det blir en plage. Min får ikke lov til å kose seg med tisseflekker, og vil jeg vi skal gå rett frem uten stop så gør vi jo det. Min er også grei rundt løpetisper, og sutrer ikke. Henger han seg opp blir han fjernet, værre er det ikke. Har trent mye på at han skal oppføre seg rundt damene generelt, og er enkel å kontrollere selv om han kan prøve seg. Ser ikke på noe av dette som spessielt slitsomt eller problematisk, det er bare en del av det. Jeg syntes guttene er flottere og kjekkere. Jeg liker holdningen, det stødige temperamentet og den enkle sjelen. Men jeg liker tisper også og ser ikke på løpetid som noe argument mot kjønnet på lik linje som markering og hanner - Jeg føler bare at jeg har bedre kemi med gutta. Men neste blir tispe om den overlapper med han jeg har nå. Hvis ikke blir det mest sannsynlig en ny gutt.

Det blir bra uansett hva du velger!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes mange tisper er så sæææære og furtne, hannhunder virker enklere og mer likeglad det er en egenskap jeg setter stor pris på. Markeringen plager meg ikke, ikke jukkinga heller.... men hormonelle guttebasser er en prøvelse :P

Jeg har en av hver..hvis jeg skulle valgt igjen ville jeg valgt..hmm...vet faktisk ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...