Gå til innhold
Hundesonen.no

10 på topp - dine favorittraser


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Dette skrevjeg sist:

Mine favoritter, de to første er jo klare, de andre ikke rangert:
1: Portugisisk vannhund - for alltid <3
2: Papillon - ja, eg er blitt så glad i rasen at jeg må ha den som nr 2.

3: Dobermann - nydelig brukshund!
4: Afghansk mynde - som en drøm! Vakreste skapningen.
5: Puddel, alle strl - fordi de er litt like vannhunden. Klovnete, glupe og vakre.
6: Bearded collie - fineste i gr 1 sammen med briard
7: Dalmatiner - alltid ønsket meg, men pelsen røyter for mye!
8: Bichon havnais - utrolig kule små hunder

Og så vet jeg jammen ikke helt.. Er ikke mange raser jeg faktisk vil ha annet enn portis altså. Siberians er vakre og aussiene like så, men ikke hunder for meg. Og ja, jeg vet jeg er lite konsis i rasevalgene mine

Jeg må oppdatere meg! Men ser jammen at det ikke er mye som har forandret seg. Og ennå er det bare 1. plassen det er sannsynlig at det kommer flere av :P I alle fall på mange år!

1: Portugisisk vannhund

2: Papillon

3: Afghansk mynde

4: Puddel (alle strl)

5: Bearded collie

6: Dalmatiner

7: Dobermann

8: Bichon havanais

9: Irsk vannspaniel

10: aaaner ikke.. Wheaten terrier maybe!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

neeei det er jo ni feil?

Jaa! Stikk først nesa di inn i Asti sin manke, snus godt inn. Brekk deg litt og så snuser du godt inn på hodet til en setter... mmmm De lukter godt! Skog og kratt og lyng og godt. De har sin egen kamu

Uff dere nummererer i rekkefølge også dere - så vanskelig! 1. Kelpiekrek - killerkelpie -kokekelpie = KK 1. Basenji 3. Shiba inu (ja Sandra, se hva du har gjort.. men de virker spennende synes je

1. Kooikerhund. Den første og eneste rasen jeg hittil har hatt. Stor hund i liten kropp, men jeg har falt pladask og kunne ikke tenke meg et liv uten.

2. Alaskan malamute. Noe av det flotteste som finnes, men kommer aldri til å passe min livsstil.

3. Leonberger.

4. Doberman.

5. Finsk Lapphund.

6. Dalmatiner.

7. Storpuddel.

Tja.. Forsåvidt ingen fler raser som interesserer meg sånn nevneverdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn din 10 på toppliste, og fortell hva du liker med dem. Trenger ikke være raser du selv ville vurdert å ha.

Her er min:

1. Boston Terrier (gr9); liker utseendet og lekenheten, og at den samtidig er litt reservert overfor fremmede. Den liker folk og å være sammen med familien, er ikke en hund som går så mye på oppdagelsesferd alene.

2. Boxer (gr2); liker utseendet og lekenheten. En boxer er valpete hele livet, og det liker jeg. Jeg er litt redd for alle helseproblemene, og derfor blir det ikke Boxer her.

3. Pit bull (gr3 hvis godkjent); liker veldig godt utseendet, men hadde ikke valgt en selv om de var lovlige. Jeg har stor respekt for "farlige" hunderaser og slår meg til ro med at noen hunder trenger mer av en trener enn jeg kan gi.

4. Grand Danois (gr 2); liker utseende og gemytt, en liten hund (tror de selv) i en kjempestor kropp. Liker at den er så stor og muskuløs, men så vennlig og leken.

5. Korthårede mynder (gr10); Whippet, greyhound, Slougi og Saluki; vet ikke så veldig mye om hvordan det er å ha de tre første, men liker utseendet på disse tre veldig godt. Saluki har vi hatt i hus, og den hadde litt mye energi for min smak, men utrolig vakker hund!

6. Afghansk mynde (gr10); drømmerasen når det gjelder utseende! Spesielt svak for tricolor. Aristokratiske hunder. Liker at de er reservert mot fremmede, men de kunne gjerne vært mer hengivne mot eierne. En Afghaner ser ut til å tenke på eierne mer som undersåtter enn ledere ;-)

7. Kinesisk nakenhund (gr9); Liker veldig godt utseendet på de som har en del pels på hodet og bena. Mørk hud der den er hårløs er et must for meg, men pelsen kan gjerne ha alle farger.

7b. Kinesisk nakenhund Powderpuff; liker afghansk mynde-utseendet. Gjerne tricolor!

8. Collie (gr1); "gammeldags type", med svak stopp (som på russisk mynde) og uten overdreven pels.

9. Border Collie (gr1); min første kjærlighet! Liker utseendet med markert stopp og litt lang (men ikke tykk) pels og at de er så lettlærte og lærevillige. Jeg vil ha de svarte og hvite med mørke øyne.

10. Welsh Corgi Cardigan, en kjærlighet som oppstod ved at vi hadde en blandingshund en gang som var nesten tro kopi, bare mindre og uten avrundede ører.

Må bare ta med en gammel og en ny flamme...

11. Schæfer (gr1); "gammeldags type" uten overdrevne vinkler, pukkelrygg og frosk bak. Mer av type som: Hvit gjeterhund (gr1); synes de er nydelige! Jeg har nettopp oppdaget rasen, og er bergtatt!

Jeg ser at listen min har endret seg en del fra jeg begynte med hund (kremt... for ca 25 år siden) Da hadde jeg nesten bare langhårede hunder på lista, f.eks Afghaner, Lhasa Apso, Malteser, Yorkshire Terrier, Collie. Den med kortest pels var nok Border Collie...

Jeg vil endre litt... Noen har falt helt ut, noen har endret plass, og noen er nye...

1. Boston Terrier

2. Grand Danois

3. Tibetansk Terrier

4. Pit Bull / Am.Staff

5. Afghansk mynde

6. Saluki

7. Borzoi

8. Petit Brabancon

9. Boxer

10. Border Collie

Mange flere jeg liker kjempegodt, men disse er for tiden de jeg liker best. Altså uavhengig av om jeg kan/vil ha rasen av en eller annen grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskelig å svare på, for det endrer seg hele tiden. Noen raser kjenner jeg jo veldig godt, og andre kjenner jeg ikke fullt så godt men jeg liker det jeg har sett hittil. Rekkefølge er også altfor vanskelig. :aww:

Her er en cirkaliste, ikke satt i rekkefølge.

Irsk rød og hvit setter

Irsk setter

Irsk ulvehund

Norsk lundehund

Norsk buhund

Alaskan malamute

Grønlandshund

Siberian husky

Greyhound

To fra gruppe 7, to fra gruppe 10 og fem fra gruppe 5. :P Ble visst bare ni raser. :aww:

Spør dere meg neste uke så har jeg sikkert forandret mening. Men noen raser blir værende på listen uansett da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,drømmehundliste ja..

Vel dette er raser som jeg virkelig liker

1. Moscow watchdog

2. Anatolier

3. Estrela Mountain Dog

4. Nuffe

5. Chow Chow

6. Eurasier

7.Caucasian Ovtcharka

8.Yorkie

9. Puddel - alle str.

10. Thai Ridgeback.

Av disse drømmehundene mine er det vel bare Eurasier og Puddel som er aktuelle.. Yorkie(mix) har jeg. Jeg har forresten møtt alle disse rasene i virkeligheten :wub: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Schæfer

- Vet at de fleste hunderaser er flotte men etter å hatt schæfer et par år så er jeg fortapt i dem. De er så villige til å gjøre noe og higer etter å klare det de prøver på. En vennlig schæfer er noe helt spesiellt. I tillegg har de utseendet helt klart med seg.

2. Labrador Retr.

- Vennlige, rolige med et flott vesen.

3. Malle

- Mye av det samme som schæferen men har møtt få.

4. Hvit gjeterhund

5-10 gjeterhunder generellt. Lettlærte, stor motor og kvikke i hode og kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfældig rækkefølge

Border collie

Stabyhoun

Kleiner Munsterlænder

Kelpie (det er sonens skyld ;))

Welsh Springer Spaniel

Jagtlabrador

Pyrenæisk hyrdehund med korthårs hoved

FT springer spaniel

Markiesje

Bichon Frise

Og en kooiker, om der findes en med rigtig godt temperament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

1. Papillon - elsker alt med rasen! Utseendet, energien, mye hund i liten kropp, og bare..jahhh :wub:

2. Alaska husky - ja, nå er det jo ikke en rase, men en gruppe bastarder med veldig mange fine individer både på utseende og lynnet.

3. Dalmatiner - De er så vakre! Fin hobbyhund som jeg har vært forelska i siden jeg så 101 Dalmatinere :P

4. Jämthund - Liker allsidigheten, syns de generelt er en forbedring av NEG :P Vakre og herlige!

5. Australsk gjeterhund - Fin brukshund som virker mer "stabile" i forhold til BC (? skal ikke påstå for mye her altså), også er de skikkelig fine!

6. Kooiker - minner meg litt om phalene/papillon. Liker utseendet kjempegodt, decoy-halen er supersøt og fin! Også tror jeg kanskje at siden jeg kommer fra en jegerfamilie så har jeg en liten forkjærlighet for mange av jaktrasene.

7. Groenendael/terv - om jeg en gang i livet blir skikkelig bitt av brukhundbasillen, og ikke bare sånn bittelitt som jeg er nå, og finner ut at jeg vil satse på konkurranser så tror jeg at en belger ligger først på ønskelisten. De er vakre, morsomme og førerorienterte - liker!

8. Engelsk cocker spaniel - utseendet: gah! Har skikkelig lyst på en rød tispe, men det er noe som stopper meg fra å ha rasen høyere.

Også kommer jeg ikke på fler som jeg kan tenke meg/har lyst på/en gang i fremtiden.

9. Saluki - De er helt nydelige og grasiøse! Men kunne ikke tenkt meg mynde av noe slag uansett tror jeg. Virker ikke som en gruppe som passer meg i det hele tatt (kanskje bortsett fra sofakos foran peisen :P)

10. West Highland White Terrier - Bare fordi de er skikkelig nusselige med valpeklipp :wub:

Og jeg kan vel nesten garantere at listen gjerne er annerledes om en uke eller to :lol: Papillon og AH kommer nok dog alltid til å ligge på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Australsk kelpie, det bare et min rase. Den passer meg perfekt. Både en utstillingshund og en hund som har potensialet til å ligge i norgestoppen innen de fleste grener.

2.Jakt labbe, mye de samme egenskapene som AK.

Tilfeldig rekkefølge:

3.mini bull, så stygg at de blir pen :lol:

4. Mops. Alltid hatt en fascinasjon for den lille søte klovnen.

5. Siberian Husky, rent på utseende. Det fins ikke noe så funksjonelt og vakkert som en godt bygget en.

6. Sheltie, hadde passet som maskot som hadde hengt med i svingene her i huset.

Så har jeg ikke så mange flere som utpeker seg som noe som kunne falt meg inn å ta i hus for øyeblikket.

Næsj, innser at her har ikke stort forandret seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudi- livstids forelskelse:) De har enorm personlighet, de er livlige, lettlærte og vakre. Kan brukes til alt man måtte ønske :)

Au. Cattledog- synes det er en spennende rase med potensiale.
Korhårs collie - artige og pene hunder.
Shar Pei- vakre skrukkete hunder :P
Mini Bull- rar men kul.
Mex.Nakenhund - så nydelig.
Fransk bulldog - klovner fra snute til halestump.
Norsk Elghund Grå - min barndoms kamerat
Norsk Buhund- en liten artig og vakker sak


klare rikke å komme på fler for øyeblikket jeg...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteplassen går naturligvis til de flotte, allsidige labradorene ;)

Resten klarer jeg ikke å nummerere, men de resterende 9 rasene vil da være:

- Rottweiler
- Dogo Canario
- Staffordshire Bull Terrier
- Boxer
- Amstaff
- Amerikansk Pitbull Terrier
- Schæfer
- Nova Scotia Duck Tulling Retriever
- Malamute Husky

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Korthåret collie - fordi de er så enkle hunder som er med på alt.

2. Irsk setter - fordi de er energiske og trekker, og har verdens mest sjarmerende personlighet.

3. Korthåret vorsteh - av samme grunn som IS, og deler forsåvidt "plass" med den.

4. Terv: -alle de individene jeg har truffet har vært stødige, lett-dresserte og med stabil psyke.

5. Engelsk springer spaniel - pga sjarmerende personlighet som tiltaler meg.

6. Storpuddel: liker alt ved rasen unntatt pelsen…..så av den grunn blir det neppe noe av….

7. AH: elsker AH, men har tatt skrekken pga helse-problemene jeg har erfart - så eventuelt flere først om mange mange år.

8. Skotsk hjortehund: elsker utseendet og personligheten. Jaktlysten gjør meg tilbakeholden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn tilfeldig rekkefølge :)

Border Collie - min hjertevenn som forlot meg altfor tidlig.

Chinese crested/ccPowder Puff - hærlige vesner :)

Grand danois - den vennlige kjempen

Kangal - det er noe helt eget med disse.

Saluki - vakre dyrene :)

Pumi - liker treningsviljen :)

Silky terrier - søte små hundene!

Irsk ulvehund - liker både utseende og gemyttet

Dogo canario - liker utseende og størrelsen.

Siste lar jeg stå åpen, tror jeg :)

Og så ser jeg at det er enten eller når det kommer til størrelser for min del... XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å rangere, og mye urealistisk ønsketenkning :P

1. Gronnis fra brukslinjer, korte, glatte og blanke i pelsen- må være de fineste bikkjene!

2. Jaktlabrador

3. Korthåra BC

4. Kelpie

5. Dalmatiner - nest fineste rasen det.

6. Jaktspringer- bare fordi de er så søte og sprudlende

7. Chesapeak bay retriever

8. Hollandsk gjeter KH

9. Azawakh

10. Aussie, må nesten ha noe fluffy på lista også :P

DP er dessverre ikke med, men det betyr ikke at Aro ikke er verdens beste ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Engelsk cocker spaniel

2. Berner sennen

3. Cavalier king charles spaniel

4. Pyreneer

5. Islandsk fårehund

6. Alaskan malamute

7. Leonberger

8. Engelsk setter

9. Toller

10. Rottweiler

De siste på lista kan jeg ikke noe særlig om, bare valgte dem på grunn av utseende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Åååh, jeg har så mange hunderaser jeg kunne tenkt meg å prøvd ut, men grunnet astma så er det ikke aktuelt for meg med mer enn et par stk som står på listen min dessverre. But still, her kommer de, i ikke-prioritert rekkefølge:

1) Langhåret Collie

2) Shetland Sheepdog

3) Boxer

4) Chinese Crested Powder Puff

5) Amerikansk Cocker Spaniel

6) Irsk Ulvehund

7) Portugisisk Podengo

8) Afghansk Mynde

9) Papillon

10) Cavalier King Charles Spaniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Siberian Husky - Rase nr 1, alltid!

2. Australian Shepherd - en arbeidsvillig gladhund

3. Engelsk Springer Spaniel - energisk og morsom

4. Kleinspitz - søt og livlig

5. Border Collie - smart og arbeidsglas

6. Alaskan Malamute - sterk og tøff

7. Nova Scotia Duck Tolling Retriever - smidig og søt

8. Rottweiler - vennlig og sterk

9. Shetland Sheepdog - arbeidsglad minihund

10. Norsk Lundehund - veldig søt!!

... i den rekkefølgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å rangere, og mye urealistisk ønsketenkning :P

1. Gronnis fra brukslinjer, korte, glatte og blanke i pelsen- må være de fineste bikkjene!

2. Jaktlabrador

3. Korthåra BC

4. Kelpie

5. Dalmatiner - nest fineste rasen det.

6. Jaktspringer- bare fordi de er så søte og sprudlende

7. Chesapeak bay retriever

8. Hollandsk gjeter KH

9. Azawakh

10. Aussie, må nesten ha noe fluffy på lista også :P

DP er dessverre ikke med, men det betyr ikke at Aro ikke er verdens beste ;)

Sånn er det her å, Dp er ikke en favorittrase, men KUA er favoritthund :heart: Men det er ikke en rase jeg kommer til å ha igjen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Pinscher = har og elsker den rasen <3

2 - Thai Ridgeback = de facsinerer meg

3 - Labrador = De er så gode hunder

4 - Østerisk Pinscher = Utrolig fine og gode! Skulle gjerne hatt en pinscher med mer pels slik at det blir bedre på vinterstid

5 - Dvergpinscher = har den rasen selv, og elsker dem, men de blir litt for liten for meg egentlig

6 - Mallanois = En rase jeg SKAL ha i fremtiden, gjerne som tjenestehund!

7 - Spansk Galgo = Skal jeg ha en mynde blir det denne rasen. De er så skjønne og har virkelig en personlighet!

8 - Staffordshire Bullterrier = Elsker deres hardførhet, og deres interesse for å lære og prøve noe nytt.

9 - Korthåret (brun) Vorsteh = de er utrolig fine, store, og kunne nok blitt min neste rase, men jakt og slikt er ikke min greie, men trenger jo ikke bruke den til jakt såklart :)

10 - Blandingshunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...