Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer ut av "creepy stalker skapet" (:


Ane91
 Share

Recommended Posts

Heisann alle sammen!

Etter å ha vært creepy stalker her inne en stund kommer jeg ut av skapet! Hurra!

Jeg heter Ane, er 20 år og bor i Oslo sammen med kjæresten min. Vi har nettopp flyttet litt ut av byen til "landlige" Bøler, og med en gang flytteplanene var klare var også planene om valp i hus klare! Nå, 4 mnd senere etter at valpeplanlegging begynte har min lille valp blitt født! En liten Eurasier hann fra Kennel Vebema skal få lov til å flytte hit i Juli :banana:

Fra barndommen har jeg hatt lite med hund å gjøre, hverken mamma eller pappa har vært spesielt intressert i å skaffe seg hund, men da jeg var ferdig med videregående fikk jeg ett lite innfall at jeg ville starte på en Hundekjøringslinje på Valdres FHS. Og det gjorde jeg!

209930_10150152736461446_729661445_6952733_2936391_o.jpg

Og plutselig så var jeg i Alaska og kjørte hund med en av Alaskas beste hundekjørere Brent Sass.

Har også vært crew på Femundløpet de siste to årene og har ingen planer om å slutte med det!

Det var altså litt om meg! Føler jo at jeg kjenner ganske mange av dere mest aktive her inne allerede, har jo sugd til meg all info jeg kan få de siste mnd :twitch:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! Så kjekt med flere hundekjøringselever. Jeg og en som heter Heidi her inne gikk på Hundekjøringslinja på Øytun, i Alta i 09/10 :)

Hva er grunnen til at du ikke kjøper deg en siberian/alaskan husky? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre da Bereth! Gleder meg maaaaasse til å se bilder nå :wub:

Ane: (Hey, fint navn!) Grunnen til at jeg ikke kjøper husky er rett og slett at jeg føler at jeg ikke kan gi den alt den trenger av mosjon osv akkurat nå, men merker at jeg ikke er ferdig med rasen og kommer nok til å ende der en gang, men da vil jeg helst bo litt lengre ut i skogen og ha muligheten til å ha hundegård (og kanskje flere, og en liten slede?) nei uff, må nok vente noen tiår med det! (:

Takk alle sammen!

Forbered dere på ett langt innlegg :3

Vi var altså 13 elever, læreren vår og handleren hans som dro fra Oslo - Paris - Seattle - Fairbanks. Dette var altså 16 Mars - 3 April 2011. Vel fremme i Fairbanks bodde vi rett utenfor flyplassen og byen. Er ikke noe stor by og alt ligger veldig langt unna hverandre av butikker osv. Vi bodde i en liten rønne med ett rom, der vi lå på gulvet på liggeunderlag med soveposer. Heldigvis var det aircondition der, for ute var det ca -25/30 grader om natten. Det var ikke vann, og utedoen av tre vegger og ett hull i en isoporplate rett utenfor "rønna".

P1080427.jpg

Etter noen dager i Fairbanks, og litt shopping av turutstyr og mat skulle vi ut på eventyr! Vi kjørte to småfly (plass til 6 og 9 pers) ut i villmarken til Bettles, der bor det 30 mennesker året rundt.

P3211975.jpg

De har ingen butikker, men de fleste eier småfly og må kjøre til Fairbanks for å handle. Der ute møtte vi Turguidene våre Brent Sass, kjent hundekjører, to kammerater og kollegaer av han. Der fikk vi også møte de 90 hundene vi skulle ha med på tur.

Så gikk turen ut i den virkelige villmarken, målet var Iniakuk Lake Wilderness Lodge. På veien opp dit kjørte jeg ett 5 spann, de var helt herlige alle sammen og hadde store problemer med å holde de igjen i pauser og lignende, og måtte stå på scootermatta nesten hele veien.

CIMG9657.jpg

Og såklart ble jeg helt forelsket i den ene lederhunden jeg hadde, han het Clyde og jeg hadde bare lyst til å ta ham med meg hjem!

Bilde0790.jpg

Bilde0775.jpg

For en kjekkas! I denne sesongen har Clyde rykket opp i gradene til "The A Team" og løp både Yukon Quest og Iditarod i år!

Vi brukte 4 dager fra Bettles til Iniakuk Lake, husker ikke helt hvor langt det er, men vi tok dagene med ro, sola varmet godt og det var ca 0 grader om dagen. Om natten raste gradene nedover og var nede i mellom -20 til -30. Vi sov i lavvoer, 5 i hver lavvo, og det var godt og trangt, vi hadde også med oss ovner så skal ikke klage på at det var kaldt i lavvoen om kvelden heller (:

SAM_0519.jpg

Her tråkker vi opp området lavvoene skulle opp på. Snøen var ganske dyp, rakk meg ca til livet noen steder, og man kunne ikke gå noen steder uten truger.

Siden det var en skikkelig bra ekspedisjon og nøye planlagt av våre turguider var sporene vi kjørte på allerede kjørt opp gjennom hele vinteren med snøscooter, og mattønner (til hundene) var satt ut ved hver camp. Utrolig bra opplegg!

På Inakuk Lodge fikk vi utrolig god service! Vi fikk senger å sove på og en kattevask! Da var det ca 10 dager siden vi sist hadde dusjet og sovet i seng. God mat fikk vi også, smakte godt med noe annet enn Mountain House (Real Turmat)! Så var det ut på tur igjen, denne gangen byttet vi spann og jeg fikk to søte små tisper med mye fart og en utrolig kul liten slede! (Ville ta med den også hjem) Veien tilbake til Bettles brukte vi 5 dager, men da kjørte vi gjennom Bettles og ut til Dalton Highway (kjent som en av Alaskas farligere veier, vært endel på Ice Road Truckers). Der ble det ett tårevått farvell til alle disse fantastiske hundene som har jobbet så hedr for at vi skulle få en bra tur! Og vi hadde jobbet utrolig hardt med de for at de også skulle få det så bra som mulig om natten og under stopp! Derfra kjørte vi en bitteliten minibuss tilbake til Fairbanks. Herregud så godt det var å se sivilisjasjonen igjen og ikke mist DUSJE! Over to uker siden siste dusj, da gjorde det seg godt!

Alt i alt var det en fantastisk tur (ergo langt innlegg, har egentlig sååå mye mer å fortelle!) og merker at jeg hverkan er ferdig mked Alaska eller hundekjøring!

DSC00478.jpg

DSC00685.jpg

CIMG9658.jpg

200434_10150195604930926_659045925_8885645_3471670_n.jpg

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ååå så utrolig flott det virker! Og veldig velkommen hit!

Men hvis du er litt inne i miljøet med hundekjøring så kjenner du ikke tilfeldigvis til Anne-Grethe Sætrang?

Takk (:

Neeeei, navnet sa meg egentlig ingenting med det først, men googla litt og fant bilde av ho, har nok sett henne ett par ganger ja, men aldri snakka med ho eller hatt noe å gjøre med ho (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk (:

Neeeei, navnet sa meg egentlig ingenting med det først, men googla litt og fant bilde av ho, har nok sett henne ett par ganger ja, men aldri snakka med ho eller hatt noe å gjøre med ho (:

Aha skjønner :P Hun har vel mest med doping å gjøre, og testing av utøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...