Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og hage


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Vi har nok hatt noen lignende tråder før, men alltids kjekt å få nye innspill! :)

Får dere masse flekker med dødt gress på plenen? Hos meg er halve hagen fylt av masse runde flekker med dødt gress, der hunden har tisset. Syns det er litt rart at gresset skal dø med en gang! Er jo rene giften! (skulle ønske han kunne tisse på ugresset istedet hehe) Det vises jo godt i det grønne gresset..

Gjør dere noe med det?

Hvordan ordner dere i hagen ellers når dere har hund? Har dere plen? Er det mulig å ha fin plen med hund?

Fortell om hagen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i år har jeg innsett at har man hund, så har man hund. Vi har ikke de tisseflekkene på plena, heldigvis. Men jeg ville aldri funnet på å gå barbent rundt der... de gjør fra seg flere steder i hagen, og vi er late og plukker ikke opp hver dag. I tillegg er det slitte flekker der de løper mye, som for eksempel langs gjerdet mot naboen som også har to hunder.

Antageligvis er det også pga. tissingen vi har en del brennesle. Det var en del blomsterbed da vi kjøpte huset, men vi har ikke tid til å stelle de, så det er i hovedsak bærbusker og epletrær igjen, de står fint. Hundene her er heldigvis ikke ille på å tygge, grave eller ødelegge planter, med unntak av en busk som Kovu har ramponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har såpass stor hage at tissinga blir jevnt fordelt.

Guttene tisser da uansett helst på gjerdet eller trærne, ikke midt på plenen.

Vår, sommer og høst plukker jeg bæsj hver dag, 1-2 ganger litt avhengig av vær.

Med 4 hunder kan det fort bli et par, tre bæsjer selv om de får daglige turer.

Vi har hundeluke i døra, det gjør nok sitt til at hundene bæsjer mer i hagen og ikke holder seg til neste tur.

Neste uke blir hagen helt rasert da vi skal bygge ut.

Gruuuuer meg til å ikke ha den enkle løsninga.

Heldigvis er vi borte de første 4 ukene, så jeg håper det er klart til å bygge nytt gjerde når vi kommer hjem.

Men jeg er spent på om vi får gresset til å gro igjen, da må vel hundene holde seg borte i ukesvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gule flekker der Caro tisset i vinter, men nå har han begynt å tisse på busker osv, også er det praktisk å bo rett i skogkanten for da går han inn i skogen og gjør det han må der. ^^ problemet løst! Du må bare skaffe deg en skog! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro tisser noen ganger langs gjerdet på ett område, og der er gresset helt svidd av. Skjønner ikke hvorfor det blir sånn på han,og ikke andre?.

Du får se lyst på det.

Der trenger du nemlig ikke kantklipper for å holde det pent og velstelt... :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha praktisk han är :D

Veldig. :D Jeg kommer sikkert til å flippe om neste blir en grisehund... :aww:

Nitro tisser noen ganger langs gjerdet på ett område, og der er gresset helt svidd av. Skjønner ikke hvorfor det blir sånn på han,og ikke andre?.

Vet ikke om det er noen forskjell på tisset? ph verdi eller no? :P

Her er det såppas mye busker at han fordeler det litt, og når det er så varmt som nå går vi heller tur på kvelden isteden for å lette trykket i hagen - og da går det lengre mellom hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en relativt liten hage, men ingen flekker. Hunden går jeg tur med når han skal tisse/bæsje, evt så kan han slippes i hagen for å tisse sent på kvelden rett før vi skal i seng. Han nekter å bæsje i hagen, man skiter ikke i eget reir sier han. :innocent:

Tissingen skjer på buskene/blomstene, men de står fint. Sikkert fordi det er relativt lang tid melom hver gang han gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har middels stor hage men ser ikke noe forskjell der hundene tisser . Bæsjen hives ut på jordet / skråning med høyt gress hvis den havner på plenen, og det gjør jeg som regel med en gang den har landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro tisser noen ganger langs gjerdet på ett område, og der er gresset helt svidd av. Skjønner ikke hvorfor det blir sånn på han,og ikke andre?.

Min mamma er helt hysterisk mot at Aïda skal tisse på plenen hennes, for da kommer det brune flekker ifølge henne. Men hjemme der jeg bodde før var det aldri brune flekker, uansett hvor mye hun tisset på plenen. Jeg tror kanskje at det kan ha noe med fôr å gjøre? Kanskje hvor sur urinen er? Men vet ikke altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All urin er svakt surt. Det som derimot kan være årsaken er at det finnes nitrogen i urin. Hvor mye er nok litt individbassert vil jeg anta, men det gjør i alle fall at gresset blir overgjødslet akkurat der hunden tisser. Er det mye mose i plena, så er dette mest utsatt.

Jeg ville nok ha vært nøye med å passe på at gresset ikke er for kort, slik at mosen kommer til. Og ta vare på plena. Kalk gjerne også da dette gjør at jorda blir mer basiskt og "nøytraliserer" hvis det er for mye gjødsel i den. Har du mulighet, så spyl litt vann over flekkene der hunden har tisset. Så vanner du ut urinen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han har ekstra NITROgen i tisset? :P Her regner det såpass mye at det bør ikke være noe problem. kalker også hver vår. Skal ta bilde av den så får dere se.

Jeg vet åssen det ser ut forbi frøkna mi lager slike flekker hun også :P Men så i litt såfrø i flekkene, så kommer de seg fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det "dekorert" med gulbrune, døde sirkelformede flekker over deler av plenen, ja. Jeg bryr meg ikke så mye, for det er verdt det (å ha hund innebærer jo gjerne at hagen ikke blir plettfri, tissing, graving osv)

I fjor var det merkelig nok ingen flekker på plenen, selv om hunden da var valp og gjorde alt sitt fornødne i hagen. Hun begynte ikke gjøre fra seg ute på tur før hun var rundt året, men sparte alt til vi kom hjem igjen til egen hage :P Kanskje voksen-hund-tiss er verre enn valpe-tiss?

I våres, da snøen forsvant, var det gulbrune, tørre flekker her og der på plenen. Virket som urin i snøen smeltet ned og lagde de flekkene.

Flekkene er der ennå, ser det ut til, iallefall noen av dem. Hunden tisser og bæsjer i hagen omtrent daglig om morgenen.

Det er vel urinen som gjør de gule flekkene, ikke bæsjen..? For den sistnevnte plukker jeg enten hver eller annenhver dag vår, sommer og høst. Om vinteren sjeldnere (blir et skippertak når snøen smelter....) Kan ikke la den bli liggende, for hagen brukes jo av både to-og firbente.

Jeg vil jo ikke at hundene som kommer på besøk her for å løpe løse på playdate, og heller ikke barna, skal tråkke i noe og grise seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dekorert hagen med bark jeg.

Jeg går også tur med bikkjene, men noen ganger er det greit å ha en hageflekk, sllik som nå når det er så varmt, så synes de det er bedre å gjøre raskt fra seg og komme seg inn på det kjølige gulvet i gangen fremfor å gå tur. Og siden jeg ikke er så glad i å stelle i hage, så løste jeg brune flekker med bark, neste år har jeg nok subbus eller lignende der i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye gule flekker, men mye mose. Vi bare lar de tisse og bæsje som de vil, hagen gror som ugress også klipper vi bare plenen. Noen ganger om det mye bæsj, eks om sommeren når det ikke regner så mye, så tar vi plukkerunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...